Здібності як індивідуально-психологічні особливості людини
Успішність оволодіння тією чи іншою професією, ефективність трудової діяльності великою мірою залежать від здібностей. Здібності — це індивідуально-психологічні особливості людини, які забезпечують успішне оволодіння знаннями, на-вичками, вміннями та ефективну їх реалізацію в трудовій ді-яльності. Виявляючись в оволодінні знаннями, навичками і вміннями, здібності, проте, до них не зводяться. Вони виступа-ють лише як можливість розвитку цих необхідних компонентів діяльності і характеризуються динамікою оволодіння останні-ми — швидкістю, легкістю, глибиною, міцністю. Здібності виявляються тільки в діяльності, притому в тій дія-льності, яка не може здійснюватися без наявності цих здібностей. Проте будь-яка конкретна діяльність характеризується поліфунк-ціональністю психічних процесів — пізнавальних і психомотор-них. Тому здібності співвідносяться з відповідними психічними функціями — особливостями пам’яті, мислення, сприймання, емоційними властивостями, рисами характеру, тобто виступають як синтез властивостей особистості, який відповідає вимогам ді-яльності і забезпечує високі досягнення в ній. Якщо певна сукуп-ність якостей особистості відповідає вимогам трудової діяльнос-ті, якою вона оволодіває протягом визначеного часу, то можна вважати, що людина має здібності до цієї діяльності. При відсут-ності здібностей процес засвоєння знань і вмінь затягується, потребує значних зусиль і напруження при порівняно скромних результатах. Таким чином, здібності — це властивості функціональних систем, які реалізують пізнавальні і психомоторні процеси, відзначаються індивідуальною мірою розвитку і виявляють-ся в успішності та своєрідності виконання діяльності. Відмінності в здібностях різних людей можуть бути якісними і кількісними. Якісні характеристики здібностей — це такі інди-відуально-психологічні властивості особистості, які є обов’язковою умовою успішності конкретної трудової діяльності. Саме від них залежить вибір сфери діяльності. Кількісна оцінка здібностей виявляється в ступені їх розвитку. Разом з тим в основі однакових досягнень працівників можуть бути поєднання дуже різних здібностей, коли окремі з них висту-пають компенсаторами недостатньо розвинутих здібностей. Вла-стивість компенсації одних здібностей за допомогою розвитку інших розширює можливості вибору професії і самовдоскона-лення в ній працівника. Слід також мати на увазі, що одна психологічна якість особи-стості, навіть коли вона досягає дуже високого рівня розвитку, не може забезпечити високу продуктивність діяльності і бути екві-валентом здібностей. Здібності являють собою сукупність пси- хічних якостей, яка має певну структуру. Структура ця визначаєть-ся вимогами конкретної діяльності і є різною для різних видів роботи. У структурі конкретних здібностей виокремлюються провідні і допоміжні, які забезпечують успішність діяльності та її індивідуалізацію.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Здібності як індивідуально-психологічні особливості людини» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»