Порядок приймання товарів, придбаних у постачальників
Важливе значення в організації обліку надходження товарів на бази і склади оптового торгового підприємства має правильне документальне оформлення приймання товарів. Порядок оформ-лення приймання залежить від місця приймання товарів (склад постачальника чи покупця), виду поставки товарів (у тарі чи без тари), способу доставки товарів (залізничним, водним, повітря-ним чи автомобільним транспортом) та від інших факторів. Для одержання товарів безпосередньо на складі постачаль-ника чи станції (порту) призначення уповноваженій особі тор-гового підприємства видається довіреність типової форми, підпи-сана керівником, головним бухгалтером і завірена печаткою. В довіреності зазначається найменування і кількість товарів, які необхідно отримати за відповідним документом (нарядом, рахун-ком, накладною тощо). Довіреність реєструється в спеціальному журналі, в якому виділяються графи для розписки про одержання довіреності та відмітки про її використання на підставі наданих документів. Приймання затарених товарів на складі постачальника здійснюється за кількістю місць або за вагою-брутто. При цьо-му перевіряється кількість місць, вага, стан упаковки, цілість тари. Незатарений товар приймається за кількістю одиниць або вагою-нетто. Приймання товару на залізничній станції проводиться у від-повідності із залізничною накладною і вантажною квитанцією. При цьому необхідно перевірити цілість вагона, контейнера, цис-терни; наявність пломб і чіткість відтисків на них; відповідність найменування вантажу і транспортного маркування на ньому да-ним, зазначеним у транспортному документі. Слід вимагати від органів транспорту видачі вантажу за кількістю місць і вагою. Якщо при прийманні встановлюється пошкодження або псу-вання вантажу, невідповідність найменування і ваги вантажу чи кількості місць даним, зазначеним у транспортному документі, одержувач зобов’язаний вимагати від транспортної організації складання комерційного акта з обов’язковою участю її представ-ника в день одержання вантажу. Приймання товарів на складі одержувача (оптового підпри-ємства) проводиться за вагою-нетто і кількістю товарних одиниць згідно з даними транспортних і товаросупровідних документів (специфікацій, описів, пакувальних ярликів тощо). У разі немож-ливості переважування товарів без тари вага-нетто визначається шляхом перевірки ваги-брутто в момент одержання і ваги тари після вивільнення її з-під товарів. Результати перевірки оформ-ляються актом, в якому зазначається також вага-нетто товарів, визначена шляхом вирахування з ваги-брутто ваги тари. Якщо при прийманні товарів виявлено нестачу, то одержувач зобов’язаний призупинити подальше приймання і викликати для участі в продовженні приймання товарів і складанні двосторон-нього акта представника від постачальника (відправника), який повинен мати посвідчення на право такої участі. При неявці да-ного представника за викликом одержувача приймання товарів і складання акта про нестачу можуть здійснюватися за згодою по-стачальника в односторонньому порядку підприємством-одержувачем або за участю компетентного представника іншого під-приємства чи представника громадськості підприємства-одержувача, призначеного наказом керівника. Порядок приймання імпортних товарів передбачається в контрактах з іноземними постачальниками. Як правило, такі товари приймаються на складі торгового підприємства шляхом суцільної перевірки. При виявленні розходжень між фактично отриманими товарами і даними товаросупровідних документів нерезидента складається Акт про встановлення розходжень за кількістю та якістю імпортних товарів. Акт складається по кожному інозем-ному постачальнику на кожну партію одержаних товарів комісі-єю, призначеною наказом керівника підприємства, в присутності матеріально відповідальної особи і представника іноземного по-стачальника, а при неможливості присутності останнього — (за згодою постачальника) компетентного представника незаінтере-сованої організації (експерта торгової палати або іншої особи за наявності документа, що засвідчує його право на участь у при-йманні товарів). Акти приймання товарів реєструються і зберігаються в поряд-ку, встановленому на підприємстві-одержувачі. Вони служать юридичною підставою для пред’явлення претензії винуватцю не-стачі (транспортній організації або постачальнику). Торгові підприємства придбають у постачальників товари за відпускними (договірними) цінами з нарахуванням ПДВ. По-стачальник (продавець) зобов’язаний надати покупцеві (одержу-вачу) за його вимогою підписану уповноваженою особою подат-кову накладну, яка, крім інших реквізитів, повинна містити: найменування (номенклатурний номер) товарів (робіт, послуг), їх кількість, обсяг; ціну продажу без ПДВ; ставку і суму ПДВ; зага-льну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ. У разі звільнення від оподаткування у податковій накладній здійснюється запис «Без ПДВ» з посиланням на статтю 5 Закону України «Про податок на додану вартість». Податкова накладна складається в двох примірниках у день виникнення податкових зобов’язань. Оригінал накладної нада-ється покупцеві, копія залишається у продавця товарів як звітний і розрахунковий податковий документ.
Оригінал (видається покупцеві) Х ЗАТВЕРДЖЕНО: Наказ ДПА України 30.05.97 № 165 (у редакції наказу ДПА України 08.10.98 № 469) зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28.10.98 за № 691/3131 Копія залишається у продавця (непотрібне виділити поміткою) Податкова накладна Дата виписки податкової накладної 26 жовтня 200 р. Порядковий номер 203 Продавець Покупець Особа (платник податку) — продавець ТОВ «Бордо» ТОВ «Бордо» Особа (платник податку) — покупець ЗАТ «Панорама» (назва; прізвище, ім’я, по батькові — для фізичної особи)
2 4 2 6 6 9 3 1 6 3 2 2 2 0 9 1 2 6 3 2 6 1 3 8 (індивідуальний податковий номер продавця) (індивідуальний податковий номер покупця) Місце знаходження продавця Номер телефону м. Київ, пр-т Перемоги, 5 Місце знаходження покупця Номер телефону
Номер свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість (продавця) 3674512 Номер свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість (покупця) 36671552 Умова продажу Договір № 45 від 24.10.2001 (форма цивільно-правового договору) Форма проведених розрахунків Оплата з поточного рахунку (бартер, готівка, оплата з поточного рахунку, чек тощо) Роз-діл Дата відван-таження (виконання, надання) (оплати*) товарів (ро-біт, послуг) Номенклатура поставки товарів (робіт, послуг) продавця Одини-ця ви-міру товару Кіль-кість (об’єм, обсяг) Ціна про-дажу оди-ниці про-дукції без урахуван-ня ПДВ Обсяг продажу (база оподаткування) без урахування ПДВ, що підлягає оподаткуванню за ставками Загаль-на сума коштів, що під-лягає сплаті 20 % 0 % (реалізація на митній території) 0 % (експорт) звіль-нення від ПДВ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 І 26.10.2003 Сукня дитяча «Сонечко» 45 12,00 540,00 Х Х Х 26.10.2003 Сукня жіноча 20 21,83 436,67 Х Х Х 26.10.2003 Жакет жіночий 12 28,17 338,00 Х Х Х Всього по розділу І Х Х Х 1314,67 Х Х Х 1314,67 ІІ Товарно-транспортні витрати Х Х Х Х Х Х Х ІІІ Зворотна (заставна) тара Х Х Х Х Х Х Х ІV Надано покупцеві: надбавка (+) Х Х Х Х Х Х Х Х знижка (–) Х Х Х Х Х Х Х Х V Всього за розділами І + ІІ + (–) IV Х Х Х 1314,67 Х Х Х 1314,67 VI Податок на додану вартість Х Х Х 262,93 Х Х Х 262,93 VII Загальна сума з ПДВ Х Х Х 1577,60 Х Х Х 1577,60
* Суми ПДВ, нараховані (сплачені) в зв’язку з продажем товарів (робіт, послуг), зазначених у цій накладній, визначені вірно та відповідають сумі податкових зо-бов’язань продавця і включені до книги обліку продажу Іванець О.М. (підпис і прізвище особи, яка склала податкову накладну)
Для операцій, що оподатковуються, і операцій, звільнених від оподаткування, складаються окремі податкові накладні. Останні дають право покупцеві, зареєстрованому як платник ПДВ, на включення до податкового кредиту суми ПДВ, сплаченої по-стачальнику при придбанні товарів. У будь-якому випадку продавець виписує рахунок-фактуру та товаросупровідні документи, що підтверджують факт передачі товарів покупцеві із зазначенням суми ПДВ (або того, що оплата товарів здійснюється без ПДВ). У разі імпорту товарів документом, що засвідчує право на одержання податкового кредиту, є оформлена належним чином митна декларація та наявність платіжного документа про спла-ту ПДВ. Платники податку повинні вести окремий облік по придбанню і продажу товарів щодо: — операцій, які оподатковуються за основною ставкою; — операцій, звільнених від оподаткування; — операцій, вартість яких не включається до складу валових витрат виробництва або обігу; — імпортних операцій; — експортних операцій (що оподатковуються за нульовою ставкою). Для одержання такої інформації ДПАУ розроблено і затвер-джено дві книги: Книгу обліку придбання товарів (робіт, послуг), яка містить порядок обліку операцій з придбання товарів (робіт, послуг) і служить підставою для можливого віднесення до податкового кредиту сум ПДВ, сплачених постачальникам у звітному періоді при придбанні товарів; Книгу обліку продажу товарів (робіт, послуг), яка включає порядок обліку операцій з продажу товарів (робіт, послуг) і слу-жить підставою для можливого віднесення до податкових зо-бов’язань сум ПДВ, нарахованих у звітному періоді у зв’язку з продажем товарів (робіт, послуг). Книги обліку придбання і продажу товарів (робіт, послуг) по-винні бути пронумеровані, прошнуровані і зареєстровані в подат-ковому органі. Дата початку ведення книги і дата її закінчення засвідчуються підписами керівника підприємства і головного бухгалтера. Якщо платник податку проводить операції з продажу товарів (робіт, послуг), які не є об’єктом оподаткування або звільнені від оподаткування згідно із Законом України «Про податок на додану вартість», сплачені суми до податкового кредиту не включаються, а відносяться до складу валових витрат виробництва або обігу. Не дозволяється включати до податкового кредиту будь-які витрати зі сплати ПДВ, не підтверджені податковими накладни-ми або митними деклараціями, а в разі імпорту робіт, послуг — актами приймання робіт (послуг) чи банківськими документами, які засвідчують перерахування коштів в оплату вартості таких робіт (послуг). Датою виникнення права платника ПДВ на податковий кредит вважається дата здійснення першої з подій: — або дата списання коштів з банківського рахунку плат-ника податку в оплату вартості товарів (робіт, послуг), а в разі використання банківських платіжних карток чи розрахунко-вих чеків — дата виписки відповідного документа; — або дата одержання податкової накладної, що засвідчує факт придбання платником ПДВ товарів (робіт, послуг). Для операцій з імпорту товарів (робіт, послуг) датою виникнення права на податковий кредит є дата сплати ПДВ митно-му органу за податковим зобов’язанням.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Порядок приймання товарів, придбаних у постачальників» з дисципліни «Бухгалтерський облік в галузях народного господарства»