Збір за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду
Юридично поняття лісу визначається як сукупність землі, рослинності, у якій домінують дерева та чагарники, тварин, мік-роорганізмів та інших природних компонентів, що у своєму роз-витку біологічно взаємопов’язані. Усі ліси в Україні є власністю держави, від імені якої ними розпоряджається Верховна Рада. Верховна Рада України делегує відповідним Радам народних депутатів свої повноваження щодо розпорядження лісами, визначені Лісовим кодексом та іншими актами законодавства. Лісовими ресурсами є деревина, технічна й лікарська сирови-на, кормові, харчові та інші продукти лісу, що використовуються для задоволення потреб населення та виробництва. Лісові ресур-си за своїм значенням поділяються на лісові ресурси державного й місцевого значення. До лісових ресурсів державного значення належать деревина від рубок головного користування та живиця. До лісових ресурсів місцевого значення належать лісові ресурси, не віднесені до ресурсів державного значення. Користування земельними ділянками лісового фонду може бути постійним або тимчасовим. У постійне користування земельні ділянки лісового фонду на-даються спеціалізованим лісогосподарським підприємствам, ін-шим підприємствам, установам, організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи для ведення лісового господарства, а також для спеціального використання лісових ресурсів, потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреацій-них, спортивних і туристичних цілей та проведення науково-дослідних робіт у порядку, передбаченому Лісовим Кодексом (постійні лісокористувачі). У постійне користування для цієї ж мети окремі земельні ді-лянки лісового фонду площею до п’яти гектарів, якщо вони вхо-дять до складу угідь селянських (фермерських) господарств, мо-жуть також надаватися громадянам із спеціальною підготовкою. Право постійного користування земельними ділянками лісо-вого фонду посвідчується державним актом на право постійного користування землею. У тимчасове користування за погодженням із постійними лісо-користувачами земельні ділянки лісового фонду можуть надавати-ся підприємствам, установам, організаціям, об’єднанням громадян, релігійним організаціям, громадянам України, іноземним юридич-ним особам та громадянам для спеціального використання лісових ресурсів, потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей та проведення науково-дослідних робіт (тимчасові лісокористувачі). Тимчасове користування земельними ділянками лісового фонду може бути короткостроковим (до трьох років) і довгостроко-вим (від трьох до двадцяти п’яти років). Право тимчасового користування земельними ділянками лісо-вого фонду оформляється договором. Форма договору на право тимчасового користування земель-ними ділянками лісового фонду, в тому числі на умовах оренди, і порядок його реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України. Використання лісових ресурсів здійснюється в порядку загального та спеціального використання. Загальне використання лісових ресурсів є безплатним. Спеці-альне використання лісових ресурсів (крім розміщення пасік) та користування земельними ділянками лісового фонду для потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреацій-них, спортивних і туристичних цілей та проведення науково-дослідних робіт платне. Плата (збір) справляється за встановле-ними таксами або у вигляді орендної плати чи доходу, одержано-го від реалізації лісових ресурсів на конкурсних умовах. Розмір плати за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду, передбаче-на ст. 89, встановлюється виходячи з лімітів їхнього використан-ня і такс на лісову продукцію та послуги з урахуванням якості й доступності. Такси й порядок справляння таких платежів встано-влюються Кабінетом Міністрів України. У разі застосування конкурсних умов реалізації лісових ресур-сів плата за них встановлюється не нижча від діючих такс. Розмір орендної плати визначається за угодою сторін у догово-рі оренди, але не нижче від встановлених такс на лісові ресурси. Ради народних депутатів у межах своєї компетенції можуть встановлювати пільги щодо справляння платежів, передбачених Лісовим Кодексом. Відповідно до ст. 91 Лісового Кодексу, платежі за спеціальне використання лісових ресурсів державного значення в розмірі 80 відсотків мали б зараховуватись до державного бюджету та 20 відсотків — відповідно до бюджету Республіки Крим і бю-джетів областей, проте на практиці дія цієї норми може зупиня-тися поточним законодавством про бюджет (зокрема в 2002 р. ді-яла норма про стовідсоткове зарахування цього збору до Державного бюджету України). Зупинено також і дію норми щодо цільового спрямування цих платежів на виконання робіт щодо відтворення лісів, проведення лісогосподарських заходів та утримання лісів у належному санітарному стані. Плата за використання лісових ресурсів місцевого значення та користування земельними ділянками лісового фонду для потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреацій-них, спортивних і туристичних цілей та проведення науково-дослідних робіт зараховується відповідно до бюджету Республіки Крим та бюджетів місцевого самоврядування. За використання лісових ресурсів в Україні практично справ-ляється збір за спеціальне використання лісових ресурсів та ко-ристування земельними ділянками лісового фонду. Платежі за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду регулюються Лісовим кодексом України, постановою КМУ № 44 від 20 січня 1997 р. «Про затвердження такс на деревину лісових порід, що відпускається на пні, і на живицю», постановою КМУ № 1012 від 6 липня 1997 р. «Про затвердження порядку справляння збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду», Наказом Держкомлісгоспу, Мінфіну, Мінекономіки, Мінекобезпеки, ДПА України від 15 жовтня 1999 р. № 91/241/129/236/565 « Про затвердження Інструкції про механізм справляння збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду».
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Збір за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду» з дисципліни «Податкове право»