СЛУЖБА БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ — держ. правоохоронний орган спец. призначення, який забезпечує держ. безпеку України. Утворена відповідно до постанови ВР України «Про створення Служби національної безпеки України» від 20 вересня 1991 під назвою Служба нац. безпеки України (СНБУ). Новоствореній службі було передано матеріально-технічний потенціал ліквідованого цією постановою КДБ УРСР (див. Комітет державної безпеки СРСР; крім матеріально-технічних засобів підрозділів шифрувального зв’язку та служби охорони). Після прийняття 25 березня 1992 Закону України «Про Службу безпеки України» отримала офіц. назву Служба безпеки України. Цей день вважається професійним святом співробітників СБУ. Осн. засадами діяльності СБУ є законність, повага до прав і гідності особи, позапартійність та відповідальність перед народом України, дотримання принципів поєднання єдиноначальності та колегіальності, гласності та конспірації. До завдань СБУ належать: захист держ. суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, екон., науково-тех. і оборонного потенціалу України, законних інтересів д-ви та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спецслужб, посягань з боку окремих орг-цій, груп та осіб, а також забезпечення охорони держ. таємниці; попередження, виявлення, припинення та розкриття злочинів проти миру і безпеки людства, тероризму, корупції та організованої злочинної діяльності у сфері управління й економіки та ін. протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України. Відповідно до Закону України «Про загальну структуру і чисельність Служби безпеки України» від 20 жовтня 2005 і Указу Президента України «Питання Служби безпеки України» від 27 грудня 2005 заг. структуру СБУ становлять — Центр. управління СБУ, підпорядковані йому регіональні органи (Гол. управління СБУ в АР Крим, управління СБУ в областях, м. Київ і
м. Севастополь, їхні міжрайонні, районні та міські підрозділи), органи військ. контррозвідки та навч., наук., н.-д. та ін. заклади, установи, орг-ції та підпр-ва СБУ. Для забезпечення виконання покладених на СБУ завдань у Центр. управлінні та підпорядкованих йому органах діють функціональні підрозділи: контррозвідки, захисту нац. державності, контррозвідувального захисту економіки д-ви, контррозвідувального захисту інтересів д-ви у сфері інформаційної безпеки, боротьби з корупцією і організованою злочинністю, боротьби з тероризмом і захисту учасників кримінального судочинства та працівників правоохоронних органів; досудового слідства; охорони держ. таємниці; оперативно-тех. заходів; оперативного документування; спец. зв’язку, організаційного, інформаційноаналітичного, кадрового, правового, господарського, фінансового, архівного та ін. видів забезпечення оперативно-службової діяльності СБУ. При СБУ функціонує Антитерористичний центр, положення про який було затверджене Указом Президента України від 14 квітня 1999. Контррозвідувальне забезпечення ЗС України, Держ. прикордонної служби України та ін. військ. формувань, дислокованих на території України, здійснюють органи військ. контррозвідки. Становлення орг. структури СБУ відбувалося поступово. З одного боку, окремі структурні підрозділи СБУ перетворено на самостійні центр. органи виконавчої влади, з другого — функції деяких ліквідованих органів держ. виконавчої влади були передані до відання СБУ. Відповідно до наказу Голови СНБУ від 28 грудня 1991 на базі 1-го управління СНБУ було створено Гол. управління розвідки (ГУР). Із 2000 ГУР згідно з Указом Президента України отримало статус нац. розвідувального органу. Мету, осн. завдання та принципи роботи зовн. розвідки, права і сферу її діяльності окреслив Закон України «Про розвідувальні органи України» від 22 березня 2001. У лютому 2004 ГУР і Управління «Р» СБУ
були об’єднані в Департамент розвідки СБУ. Указом Президента України від 14 жовтня 2004 на базі цього департаменту і розвідувальних підрозділів регіональних органів СБУ було створено Службу зовн. розвідки України як спец. держ. орган. Відповідно до постанови ВР України від 13 грудня 1996 Службі безпеки України було підпорядковане Управління держ. охорони (УДО). Із прийняттям 4 березня 1998 Закону України «Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб» УДО було виведене зі складу СБУ і перетворене на окремий держ. правоохоронний орган спец. призначення. На підставі Указу Президента України від 13 березня 1999 «Про зміни в системі центральних органів виконавчої влади України» був ліквідований Держ. к-т з питань держ. секретів та тех. захисту інформації, а його колишні функції та повноваження покладені на СБУ. У жовтні 1992 з метою забезпечення в мирний та воєнний час органів держ. влади та місц. самоврядування засекреченим і спец. зв’язком у складі СБУ було створено Гол. управління урядового зв’язку (ГУУЗ). У серпні 1998 воно було перетворене на Департамент спец. телекомунікаційних систем та захисту інформації (ДСТСЗІ). До його компетенції додано криптографічний захист інформації в телекомунікаційних та інформаційних системах, а згодом — покладено відповідальність за реалізацію держ. політики в цій сфері. Положення про ДСТСЗІ СБУ було затверджене Указом Президента України від 6 жовтня 2000. На базі ДСТСЗІ СБУ та його підрозділів у регіональних органах СБУ згідно із Законом України від 23 лютого 2006 створено окремий держ. орган — Держ. службу спец. зв’язку та захисту інформації України. Кер-во діяльністю СБУ здійснює Голова СБУ, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України. Заступники Голови призначаються на посади за поданням Голови СБУ та звільняються з посад Президентом України. Колегіальним дорадчим органом в
СБУ є Колегія, до відання якої належить визначення шляхів виконання покладених на СБУ завдань, прийняття рішень з осн. напрямів і проблем оперативнослужбової діяльності та роботи з кадрами. Колегія складається з Голови СБУ, його заступників та ін. осіб, призначених Президентом України. До складу Колегії не можуть входити нар. депутати України та особи, які є членами партій, рухів, ін. громад. об’єднань, що мають політ. цілі. Рішення колегії приймаються більшістю голосів і оголошуються наказами СБУ. Положення про колегію СБУ затверджує Президент України. Начальники підрозділів Центрального управління, ін. підрозділів, визначених Президентом України, та обласних управлінь СБУ (із відома глави місц. держ. адміністрації) призначаються на посади за поданням Голови СБУ та звільняються з посад Президентом України. Кадровий склад СБУ становлять співробітники-військовослужбовці, працівники, які уклали трудовий договір із СБУ, та військовослужбовці строкової служби. Для забезпечення професійної освіти кадрів СБУ створені відповідні навч. заклади — Нац. академія СБУ (Київ) та Ін-т підготовки юрид. кадрів для СБУ Нац. ун-ту «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого» (Харків). До осн. обов’язків СБУ належать: виявлення, припинення та розкриття злочинів, розслідування яких віднесене до її компетенції, проведення дізнання та слідства в цих справах, розшук осіб, які переховуються у зв’язку із вчиненням цих злочинів; здійснення: інформаційно-аналітичної роботи в інтересах вирішення проблем нац. безпеки України; профілактики правопорушень у сфері держ. безпеки; контррозвідувальних заходів з метою попередження, виявлення, припинення і розкриття будь-яких форм розвідувально-підривної діяльності проти України; заходів контррозвідувального забезпечення дипломатичних представництв, консульських установ та ін. держ. установ, заходів, пов’язаних з охороною держ. інтересів у сфері зовнішньополіт. та зовнішньо-
661 СЛУЖБА
662 СЛУЖБА
екон. діяльності, безпекою громадян України за кордоном; контррозвідувального забезпечення оборонного комплексу, ЗС України, ін. військ. формувань, дислокованих на території України, енергетики, транспорту, зв’язку, а також важливих об’єктів ін. галузей госп-ва; проведення наук. досліджень і дослідно-конструкторських робіт, впровадження їхніх результатів у практику діяльності СБУ; забезпечення: захисту держ. суверенітету, конституційного ладу і територіальної цілісності України від протиправних посягань з боку окремих осіб та їх об’єднань; захисту особистої безпеки громадян і осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві; участь у: реабілітації і поновленні прав незаконно репресованих осіб; розробці і здійсненні заходів щодо забезпечення охорони держ. таємниці та конфіденційної інформації, що є власністю д-ви, щодо фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, ін. джерел іонізуючого випромінювання, а також у проведенні спец. перевірки щодо допуску до особливих робіт; розробці заходів і вирішенні питань, що стосуються в’їзду в Україну та виїзду за кордон, перебування на її території іноземців та осіб без громадянства, прикордонного режиму і митних правил; сприяння: підпр-вам, установам, орг-ціям та підприємцям у збереженні комерційної таємниці, розголошення якої може завдати шкоди життєво важливим інтересам України; Держ. прикордонній службі України в охороні держ. кордону України; забезпеченню режиму воєнного та надзвичайного стану, а також ліквідації наслідків стихійного лиха, значних аварій, катастроф, епідемій, епізоотій та ін. надзвичайних ситуацій. СБУ зобов’язана надавати наявними силами та засобами, у т. ч. і технічними, допомогу органам внутр. справ, ін. правоохоронним органам у боротьбі зі злочинністю, виконувати за дорученням Президента України ін. завдання, безпосередньо спрямовані на забезпечення внутр. та зовн. безпеки д-ви. СБУ, її органи і співробітники для виконання покладених на
них обов’язків мають право: вимагати від громадян та посадових осіб припинення правопорушень і дій, що перешкоджають здійсненню повноважень СБУ, перевіряти у зв’язку із цим документи, які посвідчують їхню особу, а також проводити огляд осіб, їхніх речей і транспортних засобів, якщо є загроза втечі підозрюваного або знищення чи приховання речових доказів злочинної діяльності; подавати органам держ. влади, органам місц. самоврядування, підпр-вам, установам, організаціям усіх форм власності обов’язкові для розгляду пропозиції з питань нац. безпеки, у т. ч. із забезпечення охорони держ. таємниці; одержувати від держ. органів виконавчої влади, підпр-в, установ, орг-цій, військових частин, громадян та їх об’єднань дані та відомості, необхідні для забезпечення держ. безпеки України, а також користуватися із цією метою службовою документацією і звітністю; входити в порядку, погодженому з адміністрацією підпр-в, установ та орг-цій і командуванням військ. частин, на їхню територію і в службові приміщення, а при безпосередньому припиненні злочинів, розслідування яких віднесене законодавством до компетенції СБУ, переслідуванні осіб, що підозрюються в їх вчиненні, без погодження заходити в житлові, службові, виробничі та ін. приміщення, на території і земельні ділянки та оглядати їх із наступним повідомленням прокурора протягом 24 годин; складати протоколи про адм. правопорушення, проводити особистий огляд, огляд речей, вилучення речей і документів, застосовувати ін. передбачені законом заходи забезпечення провадження у справах про адм. правопорушення; використовувати в порядку, визначеному законом, транспортні засоби, які належать підпр-вам, установам і орг-ціям, військ. частинам і громадянам, для проїзду до місця події, припинення злочинів, переслідування та затримання осіб, які підозрюються в їх вчиненні, доставки до лікувальних установ осіб, що потребують термінової мед. допомоги; проводити гласні та негласні оперативні заходи; здійснювати на договірних засадах за
умов добровільності та конфіденційності співробітництво із громадянами України та ін. особами; користуватися на цих же засадах службовими приміщеннями підпр-в, установ, орг-цій, військ. частин, а також житловими та ін. приміщеннями громадян; в окремих випадках у порядку, визначеному Колегією СБУ, направляти військовослужбовців СБУ для роботи на штатних посадах в ін. установах, підпр-вах і орг-ціях на час виконання конкретних завдань в інтересах контррозвідки, боротьби з корупцією та організованою злочинною діяльністю; в інтересах контррозвідки та оперативнорозшукової діяльності створювати інформаційні системи та вести оперативний облік; морально і матеріально заохочувати співробітників СБУ та ін. осіб за заслуги із забезпечення держ. безпеки; представляти їх у встановленому порядку до держ. нагород; позачергово здійснювати придбання квитків на всі види транспорту незалежно від наявності місць і поселятися в готелях при пред’явленні посвідчення про відрядження; безплатного проїзду всіма видами міськ. пасажирського транспорту заг. користування (крім таксі), залізничного та водного транспорту приміського сполучення та автобусами приміських маршрутів, а також попутним транспортом; видавати в разі наявності небезпеки для життя і здоров’я особам, взятим під захист, зброю, спец. засоби індивідуального захисту та сповіщення про небезпеку. СБУ, її органи та співробітники в разі проведення заходів щодо боротьби з тероризмом і фінансуванням терористичної діяльності додатково мають право: одержувати від митних, фінансових та ін. установ, підпр-в, орг-цій (незалежно від форми власності) інформацію і документи про операції, стан рахунків і рух коштів на них, вклади, внутрішньо- та зовнішньоекон. угоди, а також завірені копії документів про відкриття рахунків юрид. або фізичних осіб. Надання такої інформації здійснюється негайно або не пізніше як протягом 10-ти днів; залучати в установленому законодавством порядку до проведення перевірок,
ревізій та експертиз кваліфікованих спеціалістів установ, орг-цій контрольних і фінансових органів; одержувати інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем та банків даних, створюваних органами держ. влади та місц. самоврядування України; за матеріалами оперативно-розшукової діяльності та підстав, передбачених законом, подавати до суду заяви про скасування реєстрації і припинення діяльності суб’єктів підприємництва, а також позови про визнання недійсними угод; входити за письмовим розпорядженням керівника органу або оперативного підрозділу СБУ за службовими посвідченнями на територію, у приміщення, на склади та сховища підпр-в, орг-цій і установ (крім іноз. дипломатичних представництв) незалежно від форми власності, на пункти пропуску через держ. кордон та митниці, а також у вироб. приміщення громадян, які займаються підприємницькою діяльністю; за постановою слідчого та із санкції відповідного прокурора по нагляду за додержанням законів під час проведення оперативно-розшукової діяльності, а в невідкладних випадках — із наступним повідомленням прокурора протягом доби в разі загрози знищення, приховування або втрати предметів чи документів, які можуть бути використані в розкритті та розслідуванні злочинної діяльності, на строк до 10-ти діб опечатувати архіви, каси, приміщення (за винятком житлових) чи ін. сховища, брати їх під охорону, накладати арешт на грошові кошти та ін. цінності фізичних та юрид. осіб, вилучати предмети та документи зі складанням відповідного акта. Постійний контроль за діяльністю СБУ, дотриманням нею законодавства здійснюється Верховною Радою України. Голова СБУ зобов’язаний щорічно подавати ВР України звіт про діяльність СБУ. Функції парламентського контролю за додержанням прав і свобод людини і громадянина в діяльності СБУ покладаються на Уповноваженого ВР України з прав людини.
СБУ підпорядкована Президентові України. Глава д-ви здійснює контроль за діяльністю СБУ як особисто, так і через уповноважені ним держ. органи та спеціально призначених ним посадових осіб. Голова СБУ щорічно подає Президенту України письмовий звіт про діяльність СБУ. Постійний контроль за дотриманням конституційних прав громадян і законодавства в оперативно-розшуковій діяльності та діяльності у сфері охорони держ. таємниці органів і підрозділів СБУ, а також контроль за відповідністю виданих СБУ положень, наказів, розпоряджень, інструкцій і вказівок Конституції і законам України здійснюється Уповноваженим Президента України з питань контролю за діяльністю СБУ. У визначеному Президентом України порядку СБУ регулярно інформує главу д-ви та спеціально призначених ним посадових осіб з осн. питань своєї діяльності, про випадки порушення законодавства, а також на їхню вимогу подає ін. необхідні відомості. Нагляд за додержанням і застосуванням законів Службою безпеки України здійснюється Ген. прокурором України та уповноваженими ним прокурорами. СНБУ/СБУ за весь час її існування очолювали: М.Голушко (20 вересня 1991 — 6 листопада 1991, тимчасово в. о. Голови СНБУ), Є.Марчук (6 листопада 1991 — 12 липня 1994, Голова СНБУ/СБУ), В.Маліков (12 липня 1994 — 3 липня 1995), В.Радченко (11 липня 1995 — 22 квітня 1998; 10 лютого 2001 — 2 вересня 2003), Л.Деркач (22 квітня 1998 — 10 лютого 2001), І.Смешко (4 вересня 2003 — 4 лютого 2005), О.Турчинов (4 лютого 2005 — 8 вересня 2005), І.Дріжчаний (8 вересня 2005 — 22 грудня 2006), В.Наливайченко (22 грудня 2006 — 6 березня 2009, тимчасово в. о. Голови СБУ; 6 березня 2009 — 11 березня 2010, Голова СБУ), В.Хорошковський (11 березня 2010 — 18 січня 2012), І.Калінін (із 3 лютого 2012). Офіційний веб-сайт: http:// www.sbu.gov.ua.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «СЛУЖБА БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ» з дисципліни «Енциклопедія історії України»