Соціологічні дослідження як джерело інформації про соціально-трудові процеси
Становлячи значну цінність для управлінців, ця соціальна інформація має ряд особливостей, шо утрудню ють її використання для соціального управління. Насам перед вона обмежена тільки деякими з усієї сукупності соціально-трудових процесів. Зокрема, неохопленими за лишаються суб'єктивні оцінки, міркування працівників, показники їхнього ставлення до праці тощо. Крім того, подібна інформація навряд чи може вважа тися репрезентативною, тобто такою, що відображає за гальну, усереднену думку всіх працівників колективу. Й далеко не завжди ця інформація (навіть зафіксована в офіційних документах) є об'єктивною, достовірною, тобто такою, що адекватно відображає трудові ситуації.
394
ГЛАВА 14 ПРИЗНАЧЕННЯ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ СОЦІОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
Практика свідчить про можливість як навмисного, так і ненавмисного перекручування інформації. Очевидно, що соціальна інформація, яка традиційно накопичується в трудових колективах, має бути доповнена такою, котра за змістом, формою, критеріями вірогідності та об'єктивності могла б служити науково-інформаційною базою для соціального управління. Мова йде про соціологічну інформацію, яку отримують за допомогою соціологічних досліджень. З огляду на те, що вивчення курсу «Соціологія» пе редбачає досить повне освоєння методології, методів і технології проведення соціологічних досліджень різних рівнів і видів, ми основну увагу зосередимо на особли востях соціологічних досліджень, проведених у виробни чих колективах. Соціологія праці активно використовує як управлінсь ку інформацію результати соціологічних досліджень двох рівнів: • теоретичні, коли метою є дослідження якихось за гальних закономірностей у сфері праці (наприклад закономірності виробничої адаптації чи трудової мотивації); • емпіричні, прикладні конкретно-соціологічні дослід ження, метою яких є встановлення та узагальнення соціальних фактів у трудовій сфері, виявлення тен денцій і динаміки тих чи інших явищ або соціаль но-трудових процесів. У практиці соціального управління трудовими колек тивами застосовують емпіричні дослідження, які викону ють при цьому дві основні функції: • дослідницька, або евристична, що полягає в одер жанні в результаті вивчення соціальних процесів у трудових колективах нових знань про їхній стан і тенденції (отримана інформація в обробленому виг ляді надходить до керівника); • прикладна, прогностична, яка реалізується шляхом розробки і пропозиції керівництву підприємства рекомендацій щодо вирішення чи профілактики со ціальних проблем.
395 1. Соціологічні дослідження як джерело інформації про соціально-трудові процеси
Для здійснення ефективного управління менеджеру необхідно вміти грамотно використовувати обидві функції конкретних соціологічних досліджень, тобто бу ти компетентним у соціології праці. Уявлення про змістову сторону соціологічних досліджень у сфері праці можна скласти на основі струк тури напрямів їх організації в трудових колективах. Най важливішими серед цих напрямів визнають: • забезпечення демократизації життєдіяльності тру дового колективу (через вивчення громадської дум ки, дослідження функціонування формальних і не формальних трудових організацій і груп); • дослідження соціально-економічних механізмів зміни ставлення до форм власності на засоби праці; • аналіз проблем зайнятості і соціальної захищеності працівників з урахуванням переходу до ринкової економіки; • вивчення й вирішення проблем соціальної і про фесійної орієнтації та адаптації працівників у нових виробничих умовах; • дослідження тенденцій змін у ставленні до праці, вивчення інтересів, ціннісних орієнтацій, мотивації трудової діяльності різних груп працівників; • вивчення дійовості застосовуваних методів, форм матеріального і морального стимулювання праців ників; • аналіз ефективності форм і методів соціального контролю за трудовою поведінкою працівників; • пошук шляхів підвищення ефективності дис циплінарної політики в трудових колективах на ос нові досліджень причин і складу порушень трудової дисципліни; • вивчення соціально-психологічного мікроклімату в трудових колективах з метою вироблення методів щодо створення сприятливих морально-психологіч них умов для ефективної праці та самореалізації працівників; • моніторинг соціальної напруженості в трудових ко лективах з метою запобігання досягненню її кри тичних рівнів.
Ці та інші напрями соціологічних досліджень у період переходу до ринку, а значить, і до маркетингової діяль ності доповнюються новим для вітчизняної соціології напрямом маркетингових досліджень. Під маркетинговими дослідженнями розуміють систе матичне визначення сукупності даних, необхідних у зв'язку з маркетинговою ситуацією фірми, а також їх збір, аналіз і звіт про результати. Маркетингові дослідження розглядаються в соціології як найважливіший засіб «розвідки» ринку, який полягає в систематичному збиранні, відображенні та аналізі інформації, пов'язаної з маркетингом, а саме із просу ванням на ринку певних товарів і послуг '. Вони тісно пов'язані і з соціологією праці як спеціальною со ціологічною теорією, і, головним чином, із соціологічни ми емпіричними дослідженнями. їхній зв'язок із соціологією праці виявляється в тому, що, аналізуючи потреби й запити споживача стосовно різноманітних то варів і послуг, можливості реалізації цих запитів, марке тингові дослідження дають змогу одержувати найваж ливішу інформацію про специфіку реалізації соціальної політики, принципи соціальної справедливості, не обхідність надання тих чи інших соціальних гарантій (на жаль, поки що в цьому плані відповідна інформація в нашій країні мало використовується).
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Соціологічні дослідження як джерело інформації про соціально-трудові процеси» з дисципліни «Соціологія праці»