Якщо абстрагуватись від інших факторів або розглядати ціноутворення, як кажуть, “за інших однакових умов”, то на залежить від вартості товару: збільшення вартості призводить до збільшення ціни і навпаки. Як відомо, величина вартості змінюється прямо пропорційно кількості часу, витраченого на виробництво товару, і обернено пропорційно до продуктивності праці. В умовах ринкової економіки кожний підприємець знає, що підвищення продуктивності праці забезпечує індивідуальну вартість товару нижчу, ніж суспільне необхідна. І певний час він може реалізувати товар за ціною, вищою, ніж індивідуальна вартість, і мати надлишковий прибуток. Однак зростання суспільної продуктивності праці в певній галузі виробництва об'єктивно призводить до зниження вартості, а отже, відповідно і ціни. Основні фактори зростання продуктивності праці є одночасно факторами зниження ціни. До них слід віднести підвищення тех-
186
Рис. 7. Фактори, що впливають на ціну товару нічної оснащеності праці, культурного і технічного рівня, кваліфікації працівників, поліпшення організації виробництва і праці, зростання матеріальної заінтересованості. Серед цих факторів особливе значення має науково-технічний прогрес. Найбільш сприятливі умови для зниження цін мають ті країни, в яких успішно здійснюються основні його напрями: прискорений розвиток науки, виникнення нових видів знарядь праці, застосування нових технологій, поява нових видів предметів праці.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Вартісні фактори» з дисципліни «Основи економічної теорії»