Комерційному банку, переведеному на режим фінансового оздоровлення, може бути надано державну фінансову підтримку у вигляді стабілізаційної позики. Зазначимо, що практика держа-вного сприяння банківським установам є досить поширеною у країнах Східної Європи. Так, для покриття безнадійних позик та фінансового оздоровлення чеські банки отримали державну до-помогу на загальну суму 4,5 млрд дол. США, що становило 12% ВВП за 1994 рік. На впровадження польської моделі реструкту-ризації заборгованості перед банками було витрачено 2,5 млрд дол. США, або 3% ВВП 1994 року. Уряд Угорщини в 1993 році витратив на подолання кризи проблемних банків 3,5 млрд дол. США, або 10% ВВП за 1993 рік . З огляду на хронічний бюджетний дефіцит в уряді України відсутні фінансові ресурси для санації балансів комерційних бан-ків. Навпаки, становище банківської системи погіршується в ре-зультаті неповернення державою кредитів підприємств, гаранто-ваних нею, та конверсії облігацій внутрішньої державної позики. Натомість Положенням НБУ передбачена можливість надання комерційному банку, який переведений у режим фінансового оздоровлення, стабілізаційної позики. Стабілізаційна позика — це позика, яка може надаватись НБУ комерційному банку на визначений Правлінням Національ-ного банку України строк для оперативного забезпечення його платоспроможності і ліквідності й підтримки виконання захо-дів фінансової санації. Стабілізаційна позика може надаватися лише за умови її за-безпечення заставою високоліквідними активами комерційного банку або під гарантію чи поручительство інших фінансово ста-більних банків. Цей вид фінансової підтримки може надаватися комерційним банкам за такими варіантами. 1. Позика надається фінансово стабільному банку за умови цільового її використання і оформлення договору з НБУ про за-ставу високоліквідних активів (державні цінні папери, банківські метали, власні споруди — після експертного оцінювання вартості останніх) та за плату на рівні облікової ставки НБУ з відповідним оформленням договору про переведення боргу банку-боржника, що перебуває в режимі фінансового оздоровлення (за згодою кредиторів банку-боржника). 2. Позика надається комерційному банку, який звернувся з клопотанням про надання стабілізаційної позики, під заставу ви-соколіквідних активів (державні цінні папери, банківські метали, власні споруди — після експертного оцінювання вартості остан-ніх) та за плату на рівні облікової ставки. 3. Позика надається комерційному банку, який звернувся з клопотанням про надання стабілізаційної позики, під гарантію фінансово стабільного банку або інших юридичних осіб, які за-вдяки їх фінансовому стану, достатності власних коштів можуть забезпечити взяті на себе зобов’язання за плату на рівні облікової ставки НБУ. Рішення про надання стабілізаційної позики комерційному банку приймається на підставі експертного оцінювання програми фінансового оздоровлення. Надання позики оформлюється кре-дитною угодою між НБУ та комерційним банком, в якій зазна-чаються строки надання позики, порядок її погашення і сплати відсотків за користування нею. Комерційний банк, який працює у режимі фінансового оздоровлення і якому надана стабілізаційна позика, може бути переведений в особливий режим контролю за його діяльністю. У разі встановлення особливого режиму контролю за діяльні-стю комерційного банку в період фінансового оздоровлення бан-ку забороняється безпосередній зв’язок з регіональними розраху-нковими палатами для здійснення міжбанківських розрахунків. Зв’язок можливий лише через регіональне управління НБУ.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «СТАБІЛІЗАЦІЙНА ПОЗИКА» з дисципліни «Фінансова санація та банкрутство підприємств»