ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Економічний аналіз » Економічний аналіз

Аналіз впливу факторів на прибуток від реалізації продукції, що базується на категорії маржинального доходу
Для забезпечення максимального прибутку необхідно провести аналітичні розрахунки, які б дозволили виявити резерви його зростання за рахунок діючих на величину прибутку факторів.
Методика аналізу впливу на прибуток факторів, що базується на категорії маржинального доходу, передбачає окремий облік змінних і постійних витрат, що дозволяє значно поглибити аналіз формування прибутку.
Маржинальний доход (МД) –– це сума прибутку (П) та постійних витрат (Впост), або маржинальний доход може бути визначений як різниця обсягу реалізації продукції (Vр) та змінних витрат (Взмін), тобто:

МД = П + Впост; (9.1)

МД = Vр – Взмін. (9.2)

Виходячи із формули (9.1) прибуток можна виразити так:

П = МД – Впост. (9.3)

У наведеній методиці використовується показник питомої ваги маржинального доходу у виручці від продажу (Дц).

(9.4)

Із цієї формули можна виразити маржинальний доход, який становитиме:

МД = Vр × Дц (9.5)

Тоді формула (9.3) буде перетворена таким чином:

П = Vр × Дц – Впост. (9.6)

Методика аналізу впливу факторів на прибуток, що базується на категорії маржинального доходу, дозволяє оцінити вплив таких факторів:
1) кількості проданого;
2) структури реалізації продукції;
3) ціни реалізації;
4) змінних витрат;
5) постійних витрат.
Оцінка впливу факторів на прибуток проводиться з використанням методу ланцюгових підстановок.
Якщо треба проаналізувати вплив факторів на прибуток одного виду продукції, методика аналізу формується виходячи із таких міркувань: якщо відомі кількість реалізованої продукції у натуральних одиницях (q) та ставка маржинального доходу у ціні ®, тоді:

МД = q × r, (9.7)

і формулу (9.3) можна записати так:

П = q × r – Впост. (9.8)

Ставка маржинального доходу в ціні розраховується за формулою:

r = Ц – Взмін, (9.9)
де Ц –– ціна одиниці продукції;
Взмін –– змінні витрати на одиницю продукції.

Тоді прибуток може бути розрахований за формулою:

П = (Ц – взмін) × q – Впост. (9.10)

Далі за цією формулою з використанням методу ланцюгових підстановок проводиться послідовна заміна базових даних на такі, що аналізуються. У даному разі аналізується вплив на величину прибутку кількості проданого, ціни реалізації, змінних та постійних витрат.
Але в багатьох випадках підприємство має багатономенклатурне виробництво і тому окрім вказаних вище факторів треба враховувати фактор структури реалізації, бо структурні зміни можуть приводити до значної зміни прибутку: у разі збільшення питомої ваги більш прибуткової продукції прибуток збільшується, і навпаки, коли зменшується частка більш рентабельної продукції, прибуток зменшується.
Для подальших розрахунків необхідно мати значення середньої питомої ваги маржинального доходу у виручці від продажу ( ), яка знаходиться за методом середніх величин. Якщо відомі питомі ваги маржинального доходу у виручці від реалізації Дці та питомі ваги виручки від продажу у загальній сумі виручки (dці) по кожному виду продукції, тоді можна визначити за формулою:

, (9.11)

а прибуток розраховується таким чином:

П = Vр × – Впост. (9.12)
Розглянемо методику розрахунку впливу факторів на прибуток на прикладі вихідних даних, наведених в табл. 9.1.

Таблиця 8.1

Вихідні дані для оцінки
впливу факторів на прибуток (умовні дані)

Види виробів Кількість,
нат. од. Ціна продукції,
грош. один. Змінні витрати на одиницю продукції,
грош. один. Обсяг реалізації,
грош. один.
за пла-ном факти-чно за пла-ном факти-чно за пла-ном факти-чно за пла-ном факти-чно у плано-вих цінах факти-чно
1 2 3 4 5 6 7 8 9
А 30 35 12 13 7 8 360 420 455
В 15 20 7 9 5 4 105 140 180
С 40 33 19 20 11 12 760 627 660
ВСЬОГО

1225 1187 1295

Закінчення табл. 9.1
Види виробів Питома вага у % до загального підсумку обсягу реалізації Дці
за плановими даними за фактич-ними даними про обсяг реалізації у планових цінах за фактич-ними даними за плановими даними за фактич-ною кіль-кістю продажу, фактични-ми цінами, плановими змінними витратами за фактич-ними даними
10 11 12 13 14 15
А 29,4 35,4 35,1 0,4167 0,4615 0,3846
В 8,6 11,8 13,9 0,2857 0,4444 0,5555
С 62,0 52,8 51,0 0,4210 0,4500 0,4000
ВСЬОГО 100,0 100,0 100,0


Постійні витрати на весь обсяг реалізації за планом визначені у розмірі 300 грошових одиниць (гр. од.), фактичні постійні витрати становлять 350 гр. од.
Розрахуємо плановий прибуток від реалізації продукції. Для цього треба визначити частку маржинального доходу у ціні для усіх видів продукції за плановими даними (Дціпл):
для продукції А: (12 – 7) / 12 = 0,4167
для продукції В: (7 – 5) / 7 = 0,2857
для продукції С: (19 – 11) / 19 = 0,4210
Тоді середня питома вага маржинального доходу у виручці від реалізації становить:
(1-а підстановка).
Розрахуємо суму прибутку за формулою (9.12):
1225 × 0,4081 – 300 = 200 (гр. од.) (1-а підстановка).
Наступним етапом є визначення спільного впливу кількості реалізованої продукції та структури реалізації на величину прибутку. Для цих цілей необхідно розрахувати умовний прибуток для фактичного обсягу реалізованої продукції у планових цінах, структури визначеного таким чином обсягу реалізації і усіх інших планових показників. Результати розрахунку фактичного обсягу реалізації у планових цінах наведені у графі 8 табл. 9.1, а структура реалізації –– у графі 11. Частка маржинального доходу у ціні для кожного виду продукції розраховується у цьому разі на основі планових даних, тому використовуються попередні значення показників Дці. Питома вага обсягу реалізації кожного виду продукції повинна розраховуватись виходячи із фактичної кількості продажу та планових цін (графа 11 табл. 9.1).
Тоді середня величина становитиме:
(2-а підстановка).
Умовний прибуток для визначених вище умов буде дорівнювати:
1187 × 0,4035 – 300 = 479 – 300 = 179 (гр. од.) (2-а підстановка).
Порівняння цього прибутку з плановим дозволить визначити сумісний вплив кількості реалізованої продукції та структури реалізації на прибуток:
179 – 200 = – 21 (гр. од.)
Далі визначається, як зміниться сума прибутку за рахунок кількості проданої продукції. Якщо структура реалізації не змінюється, величина також залишається незмінною.
Порівнюючи фактичний обсяг реалізації у планових цінах із плановим і приймаючи незмінним показник (розрахованого за плановими даними), можна визначити вплив кількості проданого на прибуток:
(1187 – 1225) × 0,4081 = – 15,5 (гр. од.).
Для оцінки впливу структурних зрушень на величину прибутку необхідно знайти добуток різниці значень 2-ої і 1-ої підстановок та фактичного обсягу реалізації у планових цінах:
(0,4035 – 0,4081) × 1187 = – 5,5 (гр. од.).
І дійсно, коли мають місце структурні зрушення реалізації, показник також змінюється, і для того, щоб виділити вплив саме цього фактору, обсяг реалізації приймається незмінним.
За допомогою методу балансової ув’язки перевіримо вірність виконаних розрахунків:
– 15,5 – 5,5 = – 21,0 (гр. од.), що відповідає раніше розрахованій величині.
Для визначення впливу цін необхідно розрахувати фактичну величину виручки від реалізації (у фактичних цінах) (графа 9 табл. 9.1), та питому вагу реалізації кожного виду продукції у загальній сумі (графа 12). Для розрахунку Дці використовуються фактичні ціни на продукцію та планові змінні витрати. Значення Дці для кожного виду продукції тоді становлять:
для продукції А: (13 – 7) / 13 = 0,4615
для продукції В: (9 – 5) / 9 = 0,4444
для продукції С: (20 – 11) / 20 = 0,4500
для визначених умов буде дорівнювати:
(3-а підстановка).
Прибуток від реалізації для фактичних умов (при збереженні планових змінних і постійних витрат) буде дорівнювати:
1295 × 0,4533 – 300 = 287 (гр. од.) (3-а підстановка).
Сума прибутку у зв’язку із зміною цін більше від попереднього значення прибутку на 108 гр. од. (287 – 179).
Для визначення впливу на прибуток змінних витрат необхідно знайти величини Дці для усіх фактичних показників, що використо-вуються для їх розрахунків:
для продукції А: (13 – 8) / 13 = 0,3846
для продукції В: (9 – 4) / 9 = 0,5555
для продукції С: (20 – 12) / 20 = 0,4000
Тоді для визначених умов буде дорівнювати:
(4-а підстановка).
Прибуток від реалізації (для усіх фактичних показників, за винятком постійних витрат) визначений у розмірі:
1295 × 0,4162 – 300 = 239 (гр. од.) (4-а підстановка).
Порівнюючи цю величину прибутку із попередньою, одержуємо вплив змінних витрат на прибуток:
239 – 287 = – 48 (гр. од.)
Для оцінки впливу зміни постійних витрат на величину прибутку необхідно порівняти фактичну і планову величини постійних витрат. Фактичні постійні витрати вище планових на 50 гр. од. (350 – 300), що призвело до зменшення прибутку на цю ж суму.
Останнім етапом є розрахунок фактичного прибутку:
1295 × 0,4162 – 350 = 189 (гр. од.) (5-а підстановка).
Таким чином, загальна зміна прибутку складає – 11 гр. од. (189 – 200), тобто мало місце зниження фактичного прибутку у порівнянні із планом.
Для оцінки правильності виконаних розрахунків необхідно знайти суму значень впливу факторів на величину прибутку. Ці розрахунки наведені у табл. 9.2.

Таблиця 9.2

Баланс впливу факторів на прибуток від реалізації

Показники Величина
(+) збільшення,
(–) зменшення
Відхилення фактичного прибутку від планового,
у тому числі,
за рахунок:
а) кількості реалізованої продукції
б) структурних зрушень реалізації
в) цін
г) змінних витрат
д) постійних витрат – 11

– 15,5
– 5,5
+ 108,0
– 48,0
– 50,0

Як бачимо, один фактор –– фактор цін –– має позитивний вплив на прибуток, усі інші фактори –– негативний, у підсумку в результаті дії усіх факторів прибуток знизився на 11 гр. од.
Для кращого розуміння механізму розрахунку розглянемо алгоритм оцінки впливу факторів на прибуток (табл. 9.3).

Таблиця 9.3

Алгоритм розрахунку впливу факторів на прибуток

Номер підста-новки Величина прибутку Фактори, що впливають на прибуток Номер підстановки для розра-хунку

кількість реалізо-ваної продук-ції струк-тура реаліза-ції ціна реаліза-ції змінні витрати постійні витрати
1 200 план план план план план 1
2 179 факт факт план план план 2
3 287 факт факт факт план план 3
4 239 факт факт факт факт план 4
5 189 факт факт факт факт факт ––

Наведений алгоритм свідчить про відповідність заміни планових показників фактичними вимогам методу ланцюгових підстановок.
Розрахунок впливу факторів на прибуток проводиться у такій послідовності:
спільного впливу кількості реалізованої продукції та структури реалізації: підст. 2 – підст. 1;
цін реалізації: підст. 3 – підст. 2;
змінних витрат: підст. 4 – підст. 3;
постійних витрат: підст. 5 – підст. 4.
Оскільки прибуток у всіх випадках розраховується за формулою (9.12), а саме із використанням показника , необхідна більш глибока деталізація алгоритму його розрахунку, яка наведена у табл. 9.4.

Таблиця 9.4

Алгоритм розрахунку показника

Номер підстановки Значення Кількість реалізо-ваної продукції Ціна реалізації Змінні витрати
1 2 3 4 5
1 0,4081 план план план
2 0,4035 факт план план

Закінчення табл. 9.4

1 2 3 4 5
3 0,4533 факт факт план
4 0,4162 факт факт факт

Якщо розглянути обидві останні таблиці одночасно, то можна бачити, що для розрахунку використовуються ті ж показник, що і для розрахунку прибутку. Наприклад, для розрахунку прибутку у третій підстановці усі показники, крім змінних і постійних витрат, фактичні. Третя підстановка для розрахунку , базується на тих же самих показниках.
Як бачимо, із даних табл. 9.3 різниця між другою і першою підстановками дозволяє розрахувати спільний вплив кількості реалізованої продукції і структури реалізації. Подальший аналіз допомагає визначити окремий вплив цих факторів на прибуток від реалізації за допомогою методу ланцюгових підстановок виходячи із формули (9.12), але нехтуючи величиною постійних витрат, тому що їх значення у цьому випадку приймається на рівні плану.
Вплив кількості реалізованої продукції на величину прибутку (∆Пvp) визначається за формулою:

∆Пvp = Vpфпц × (1 підст.) – Vpпл × (1 підст.) =
= (Vpфпц – Vpпл) × (1 підст.) ; (9.13)

вплив структури реалізації (∆Пстр):

∆Пстр = Vpфпц × (2 підст.) – Vpфпц × (1 підст.) =
= ( (2 підст.) – (1 підст.) × Vpфпц , (9.14)
де Vpфпц –– фактичний обсяг реалізації продукції у планових цінах.

Таким чином, наведені алгоритми свідчать про те, що ця методика базується на науковому апараті. Вона дозволяє провести більш глибокий аналіз впливу факторів на прибуток, ніж традиційні методики аналізу. Треба також підкреслити її велике значення для передпланових багатоваріантних розрахунків.
9.4. Факторний аналіз показників рентабельності

До узагальнюючих показників, що характеризують ефективність функціонування підприємства, відноситься система показників рента-бельності –– відносних показників, що відображають в основному відношення результату та витрат (ресурсів).
До показників рентабельності відносяться коефіцієнти рента-бельності активів, власного капіталу, рентабельності діяльності, рентабельності продукції (розрахунок і аналіз цих показників наведений у темі 10), рентабельності поточних активів; виробництва (фондів), рентабельності обсягу продажу і т. ін.
Аналіз показників рентабельності здійснюється з використанням прийомів ланцюгових підстановок, розширення факторних моделей.
Наприклад, показник рентабельності обсягу продажу (Рn) розраховується відношенням прибутку від реалізації продукції (Пр) до виручки від реалізації продукції (Vp):

. (9.15)

Прибуток від реалізації продукції розраховується як різниця між чистою виручкою від реалізації продукції і витратами на виробництво і збут продукції (З):

Пр = Vp – З, (9.16)
тоді .

Вплив зміни обсягу реалізації на рівень рентабельності (∆рnv) розраховується за формулою:

. (9.17)

В результаті зміни суми витрат рентабельність зміниться на величину (∆рnз), що визначається за формулою:

. (9.18)

Індекси 0, 1 позначають показники базового періоду і періоду, що досліджується, відповідно.
Прийом розширення факторних систем можна розглянути на прикладі аналізу показника рентабельності активів.

, (9.19)
де Пч –– чистий прибуток;
–– середня величина активів.
В цю формулу вводиться показник виручки від реалізації продукції:

, (9.20)
де –– коефіцієнт оборотності активів (Коа);
–– коефіцієнт рентабельності діяльності (Рд).

Використовуючи метод ланцюгових підстановок, здійснюється оцінка впливу цих факторів на показник рентабельності активів.
Вплив зміни коефіцієнта оборотності активів на рентабельність активів (∆Ра0) розраховується за формулою:

∆Ра0 = Коа1 х Рд0 – Коа0 х Рд0 (9.21)

Вплив зміни рентабельності діяльності (∆Рад) визначається наступним чином:

∆Рад = Коа1 х Рд1 – Коа1 х Кд0, (9.22)
де 1,0 – індекси, що визначають дані досліджуваного і базового періодів, відповідно.
Важливим етапом аналізу є оцінка впливу рентабельності окремих видів продукції на загальну рентабельність продажу.
Аналіз здійснюється в наступній послідовності:
визначається питома вага кожного виду продукції в загальному обсязі реалізації;
розраховуються показники рентабельності по кожному виду продукції і загальна рентабельність продажу;
визначається вплив рентабельності окремих видів продукції на її середній рівень для всієї реалізованої продукції;
визначається вплив структурного фактору на загальну рентабельність продажу як добуток рентабельності базисного періоду та різниці питомої ваги продукції звітного і базисного періоду;
визначається вплив зміни індивідуальної рентабельності окремих видів продукції на загальну рентабельність продажу як добуток різниці рентабельності звітного і базисного періоду та питомої ваги продукції у звітному періоді.
Приклад розрахунку впливу факторів на рентабельність продажу наведений в табл. 9.5.
Таблиця 9.5

Розрахунок впливу рентабельності окремих видів
продукції на рентабельність продажу

Продук-ція Обсяг продажу, тис. грн. Витрати на виробництво і збут реалізованої продукції, тис. грн. Прибуток від реалізації продукції, тис. грн.
попередній рік звітний рік відхилення попередній рік звітний рік відхилення попередній рік звітний рік відхилення
1 2 3 4 5 6
(5-4) 7
(1-4) 8
(2-5) 9
(8-7)
А 640,0 720,0 80,0 510,0 640,0 130,0 130,0 80,0 -50,0
Б 320,0 240,0 -80,0 240,0 210,0 -30,0 80,0 30,0 -50,0
В 950,0 1100,0 150,0 810,0 950,0 140,0 140,0 150,0 10,0
Всього 1910,0 2060,0 150,0 1560,0 1800,0 240,0 350,0 260,0 -90,0
Закінчення табл. 9.5

Продук-ція Рентабельність і-го виду продукції, % Питома вага і-го виду продукції в загальному обсязі реалізації, коеф. Вплив на рентабельність продажу, %
попередній рік звітний рік відхилення попередній рік звітний рік відхилення структури реалізації рентабельності продукції сукупний вплив факторів
10
(7/1х100) 11
(8/2х100) 12
(11-10) 13 14 15 16
(10х15) 17
(12х14) 18
А 20,3 11,1 -9,2 0,335 0,350 0,015 0,305 -3,220 -2,915
Б 25,0 12,5 -12,5 0,168 0,116 -0,052 -1,300 -1,450 -2,75
В 14,7 13,6 -1,1 0,497 0,534 0,037 0,544 -0,587 -0,043
Всього 18,3 12,6 -5,7 1,00 1,00 – 0,451 -5,257 -5,708

Із наведених розрахунків видно, що рентабельність продажу у звітному році знизилась порівняно з попереднім роком на 5,7%. За рахунок структурних зрушень рентабельність продажу збільшилась на 0,451%, за рахунок зміни рентабельності окремих видів продукції рентабельність продажу знизилась на 5,257%.
Цей вид аналізу можливий при обліку витрат по окремим видам продукції. Такий аналіз дозволяє встановити вплив виробництва і збуту окремих видів продукції на загальну рентабельність в умовах структури реалізованої продукції, що склалася, а також оцінити раціональність самої структури реалізації.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Аналіз впливу факторів на прибуток від реалізації продукції, що базується на категорії маржинального доходу» з дисципліни «Економічний аналіз»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Склад і структура ресурсів комерційного банку
Дохідність на акцію
Аудиторські процедури: зміст і послідовність проведення
ЕКОНОМІЧНІ ТА СОЦІАЛЬНІ НАСЛІДКИ ІНФЛЯЦІЇ
Історизми, архаїзми, неологізми і фразеологізми


Категорія: Економічний аналіз | Додав: koljan (22.08.2012)
Переглядів: 4133 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП