Економічний аналіз, що досліджує різноманітні економічні явища на підприємствах, у його підрозділах підрозділяється на види. По аспектах дослідження виділяють: фінансовий аналіз; техніко-економічний аналіз; функціонально-вартісної аналіз; аналіз ефективності організації управління. Фінансовий аналіз розкриває зміст фінансових показників і їхнього зв'язку з виробничими (реалізація, прибуток, рентабельність, оборотність оборотних засобів і ін.). Однак його характер не дозволяє оцінити вплив на фінансові показники факторів техніки, технології, організації праці і виробництва, організації оплати праці, кваліфікації працівників, якості продукції і т. ін. Таке поглиблення аналізу досягається при техніко-економічному аналізі. Для виявлення впливу цих показників на вартісні і більш повного розкриття резервів застосовують техніко-економічні показники, що характеризують використання техніки і матеріалів, якість продукції і сировини і т. ін. Ці показники характеризують технічні особливості різних видів устаткування, етапи виробничого процесу, властивості матеріалів і готових виробів. Часто вони не піддаються узагальненню по підприємству в цілому. Тому цей вид аналізу проводиться найчастіше по окремих цехах, ділянках. Потім результати аналізу узагальнюються по підприємству в цілому. Функціонально-вартісної аналіз являє собою метод виявлення резервів, що базується на функціях, які виконує об'єкт, і зорієнтований на оптимальні методи їхньої реалізації на всіх стадіях життєвого циклу виробу (науково-дослідні роботи, конструювання, виробництво, експлуа-тація, утилізація). Його основне призначення в тім, щоб виявити і попередити зайві витрати за рахунок ліквідації непотрібних вузлів, деталей, спрощення конструкції виробу, заміни матеріалів і т. ін. Аналіз ефективності організації управління вивчає управляючу систему –– організаційні форми управлінського апарату з метою виявлення можливостей посилення його позитивного впливу на господарську діяльність шляхом удосконалювання його структури і підвищення кваліфікації працівників. Оцінка ефективності організації управління здійснюється на основі стратегії розвитку підприємства, даних про кінцеві результати діяльності керованого об'єкта. По галузевій ознаці аналіз поділяється на галузевий і міжгалузевий. Міжгалузевий аналіз використовує загальні для всіх галузей народного господарства показники, такі як витрати, собівартість продукції, фонд оплати праці, прибуток і рентабельність. Галузевий аналіз враховує особливості техніки, технології, продукції, форм організації виробництва на підприємствах відповідних галузей. По ознаці часу економічний аналіз підрозділяється на попередній (перспективний) і наступний (ретроспективний). Попередній (перспективний) аналіз використовується в передпла-нових розрахунках при багатоваріантному плануванні, при виборі кінцевого варіанту плану, при оцінці очікуваного виконання плану. Цей вид економічного аналізу виконується до початку періоду, що розглядається, або до його закінчення. Ретроспективний аналіз у свою чергу поділяється на оперативний (ситуаційний) і підсумковий (заключний). Оперативний аналіз виконується відразу після закінчення господарських операцій з метою виявлення відхилень від запланованого ходу виробництва, реалізації продукції і негайного прийняття управлінських рішень щодо їх усунення. Аналізуються причини відхилень від запланованого забезпечення підприємства матеріальними ресурсами, від планового обсягу товарної і реалізованої продукції, своєчасність розрахунків по платежах за реалізовану продукцію. В процесі оперативного аналізу здійснюється оцінка можливих наслідків цих відхилень. Оперативний аналіз безпосередньо зв'язаний з функціями оперативного управління постачанням, виробництвом, збутому продукції, фінансовими розрахунками і т. ін. Підсумковий аналіз вивчає фактори, що впливають на виконання річних планових завдань і ефективний розвиток підприємства. Результати, отримані на підставі цього аналізу, є вихідними для планування діяльності підприємства. По ступеню охоплення об'єктів вивченням аналіз може бути суцільним і вибірковим. Суцільний аналіз проводиться тоді, коли вивченню підлягає уся виробничо-господарська діяльність підприємства. При вибірковому аналізі вивчаються окремі питання діяльності підприємства, що є важливими для управління виробництвом на кожен визначений момент. По змісту аналіз підрозділяється на комплексний і локальний (тематичний). Комплексний (повний) аналіз припускає вивчення всіх сторін діяльності підприємства і його підрозділів у взаємозв'язку. Він охоплює процес підготовки виробництва, організацію технологічного процесу, використання виробничого устаткування і т. ін. Локальний (тематичний) аналіз здійснюється при вивченні якого-небудь окремого питання діяльності підприємства або якої-небудь відособленої сторони його роботи. По широті порівняння аналіз поділяється на внутрішньогоспо-дарський і міжгосподарський (внутрішньогалузевий або порівняльний). Порівняльний аналіз досліджує роботу підприємств шляхом міжгоспо-дарських порівнянь різних показників з іншими однотипними або родинними підприємствами, в результаті чого визначаються конкуренті переваги підприємства або слабкі його сторони. По суб'єктам (користувачам аналізу) розрізняють зовнішній і внутрішній аналіз. Ринкова економіка потребує диференціації аналізу на внутрішній управлінський і зовнішній фінансовий аналіз. Першою ознакою поділу аналізу господарської діяльності підприємства на внутрішній і зовнішній є характер використовуваних для аналізу джерел інформації. Зовнішній аналіз базується на звітних даних, що публікуються, тобто на тій досить обмеженій частині інформації про діяльність підприємств, що є доступною для зовнішніх користувачів. Внутрішній аналіз використовує всю достовірну інформацію про стан справ підприємства, доступний лише обмеженому колу осіб, що здійснюють керівництво діяльністю підприємства. Інша ознака розподілу аналізу на внутрішні і зовнішній –– свої цілі і задачі, властиві кожному виду аналізу. Зовнішній аналіз зв'язаний з питаннями оцінки рентабельності роботи підприємства, інтенсивності використання їм капіталу, фінансового становища в цілому, визначаючи тим самим взаємини підприємства з акціонерами, кредиторами, податковими органами, його положення в галузі виробництва і національній економіці, відстоюючи його престиж у діловому світі. Звітність, що публікується, дає обмежені відомості про діяльність підприємства, у зв’язку з тим, що наведені в ній дані стосуються не всіх сфер його діяльності, вони характеризують в основному фінансову діяльність підприємства. Внутрішній аналіз використовує весь комплекс економічної інформації, що є на підприємстві, завдяки чому аналітик має можливість реально оцінити стан справ на підприємстві. Дані внутрішнього аналізу відіграють вирішальну роль у розробці найважливіших питань конкурентної політики підприємства, вони використовуються при оцінці виконання поставлених перед ним задач і для розробки програм розвитку на перспективу. Внутрішній аналіз є найбільш повний комплексний аналіз, здатний дати керівникам необхідний матеріал для прийняття управлінських рішень в забезпеченні конкурентоспроможності підприємства. З цих причин результати внутрішнього аналізу розголосові не підлягають, тобто відносяться до відомостей, що є комерційною таємницею.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Види економічного аналізу» з дисципліни «Економічний аналіз»