Оцінка вартості підприємства на основі ринкового підходу
Ринковий підхід передбачає розрахунок вартості підприємства на основі результатів його зіставлення з іншими бізнес-аналогами. Головним тут є наявність прийнятної бази для порівняння та підприємств-аналогів. Подібний бізнес повинен вестися в тій же галузі, що і об’єкт оцінки, або в галузі, що є чутливою до тих са-мих економічних чинників . Для з’ясування цього питання слід провести порівняльний аналіз кількісних та якісних подібностей та відмінностей між аналогічними підприємствами та об’єктом оцінки. В рамках ринкового підходу найуживанішими методами вважаються методи: • зіставлення мультиплікаторів; • порівняння продажів (транзакцій). Основними джерелами інформації при застосуванні цього під-ходу є фондові біржі та позабіржові торговельні системи, на яких мають обіг права власності на подібний бізнес, дані фінансової звітності підприємств-аналогів, а також інформація про попере-дні транзакції з корпоративними правами на той бізнес, який оцінюється. Найкращим інструментом оцінки корпоративних прав, а отже, і вартості підприємства, є ефективний ринок капіталів, оскільки він у цілому володіє інформацією, яка відсутня в окремих учас-ників ринку . Саме тому в країнах з розвинутою ринковою еко-номікою під час оцінки вартості підприємств за ринковим підхо-дом як базу для порівняння досить часто використовують інформацію про ринковий (біржовий) курс корпоративних прав. Метод зіставлення мультиплікаторів дає змогу оцінити ва-ртість підприємств на основі зіставлення значень окремих показ-ників аналогічних підприємств. Метод ґрунтується на тезі про рі-вність окремих мультиплікаторів, розрахованих для підприємств-аналогів. Алгоритм розрахунку ринкової вартості підприємства за цим методом є таким: ВПм = По М, (9.7) де ВПм — вартість підприємства, розрахована на основі зістав-лення мультиплікаторів; По — значення показника, що порівню-ється (чиста виручка, прибуток, CF тощо), на оцінюваному під-приємстві; М — мультиплікатор (розраховується з використанням даних підприємства-аналога). Як мультиплікатори здебільшого використовують такі показ-ники: • відношення ціни (корпоративних прав чи підприємства) до чистої виручки від реалізації; • відношення ціни підприємства до операційного Cash-flow; • відношення ціни до чистого прибутку; • відношення ринкового курсу корпоративних прав до балан-сового. Принциповим є використання повністю ідентичних методик розрахунку значень мультиплікаторів на оцінюваному підприєм-стві та об’єкті порівняння. При оцінці одного підприємства мо-жуть бути використані кілька мультиплікаторів. Вартість підпри-ємства при цьому обчислюється як середньоарифметична вартість, розрахована за кожним мультиплікатором.
Приклад 1 Перед фінансистом стоїть завдання оцінити ринкову вартість під-приємства, корпоративні права якого не мають обігу на ринку. На осно-ві проведеного аналізу статистичної та ринкової інформації вдалося з’ясувати, що на фондовій біржі здійснюється торгівля корпоративними правами підприємства, за основними якісними та кількісними характе-ристиками схожого на об’єкт оцінки. В результаті вивчення опубліко-ваної в ЗМІ звітності підприємства-аналога та інформації, одержаної за результатами біржових торгів, вдалося підібрати такі показники для зі-ставлення об’єкта оцінки та порівнюваного підприємства:
Показники Об’єкт оцінки Порівнюване підприємство 1. Ринковий курс акцій — 120 % до номіналу 2. Статутний капітал, тис. грн 3000 5000 3. Власний капітал, тис. грн 4500 8000 4. Балансовий курс акцій, % 150 160 5. Коефіцієнт заборгованості 2,7 2,85 6. Чистий прибуток, тис. грн 1200 2000 7. Операційний Cash-flow, тис. грн 1400 2200 8. Чиста виручка від реалізації, тис. грн 15 000 28 000
Для оцінки вартості підприємства розрахуємо значення окремих му-льтиплікаторів по підприємству-аналогу: • відношення ринкового курсу до балансового = 0,75; • відношення ринкового курсу до операційного Cash-flow = 2,72; • відношення ринкового курсу до чистого прибутку = 3; • відношення ринкового курсу до чистої виручки від реалізації = 0,214. Використовуючи дані оцінюваного підприємства, знайдемо загальну ринкову вартість його корпоративних прав (яка дорівнюватиме оціноч-ній вартості підприємства) в розрізі окремих мультиплікаторів: • мультиплікатор відношення ринкового курсу до балансового: 112,5 % (0,75 150 або 3375 тис. грн (112,5 % від 3000 тис. грн); • мультиплікатор відношення ринкового курсу до операційного Cash-flow: 3808 тис. грн (2,72 1400); • мультиплікатор відношення ринкового курсу до чистого прибут-ку: 3600 тис. грн (3 1200); • мультиплікатор відношення ринкового курсу до чистої виручки від реалізації: 3210 тис. грн (0,214 15 000). Кінцеву оціночну вартість можна знайти як середню арифметичну по окремих мультиплікаторах: (3375 + 3808 + 3600 + 3210) / 4 = = 3498 тис. грн.
Метод порівняння продажів (транзакцій) базується на оцін-ці вартості підприємства, виходячи з ціни продажу аналогічних об’єктів. Він передбачає, що суб’єкти ринку здійснюють опера-ції купівлі-продажу майна за цінами, які були встановлені при купівлі-продажу аналогічних об’єктів. Оскільки абсолютних аналогів практично не існує, ціни продажу порівнюваних під-приємств коригуються на спеціально обчислені поправочні кое-фіцієнти, які характеризують рівень відмінності об’єкта оцінки та його аналогу.
Приклад 2 Використовуючи дані попереднього прикладу в частині оцінювано-го підприємства, знайдемо його вартість методом порівняння продажів, якщо підприємство-аналог з обсягом чистої виручки від реалізації 20 000 тис. грн, чистим прибутком 1550 тис. грн та операційним Cash-flow 1850 тис. грн було реалізоване за 4500 тис. грн. З метою оцінки вартості підприємства знайдемо поправочні коефі-цієнти: • чистої виручки від реалізації: 1,33 (20 000/15 000); • чистого прибутку: 1,29 (1550/1200); • операційного Cash-flow: 1,32 (1850/1400). Середнє арифметичне значення поправочного коефіцієнта становить 1,31. Шукана ринкова вартість підприємства дорівнює 3435 тис. грн (4500/1,31).
З метою забезпечення об’єктивності оцінки знайдена в рамках ринкового підходу порівняльна вартість коригується на відповід-ні поправки, що характеризують ризиковість об’єкта оцінки, від-мінності в правах власності на нього, рівень мобільності корпо-ративних прав тощо. До переваг методів порівняння та зіставлення мультиплікато-рів слід віднести те, що вони дають можливість одержати реаль-ну ринкову вартість оцінюваного майна. Недоліки методів оцінки за ринковим підходом зумовлені тим, що вони не враховують ва-ртість потенційних прибутків, які можна отримати, експлуатую-чи об’єкт оцінки. Саме тому в деяких випадках результати оцінки підприємства за згаданими методами доцільно зіставляти з варті-стю підприємства, розрахованою за методом капіталізованої вар-тості чи дисконтування грошових потоків. Проблематика використання методів оцінки в рамках ринко-вого підходу зумовлена тим, що в Україні реальні ціни купівлі-продажу підприємств в офіційній статистиці відображаються до-сить рідко, а фондовий ринок не досить розвинутий.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Оцінка вартості підприємства на основі ринкового підходу» з дисципліни «Фінансова діяльність субєктів господарювання»