ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Економічна теорія » Економічна теорія

Конкуренція та монополія
Важливим складовим компонентом механізму ринкової економіки є конкуренція. Сам ринок, механізм його дії не може нормально існувати без розвинутих форм конкуренції. Дослівно конкуренція в перекладі з латинської мови означає «зіштовхуватися», що характеризує боротьбу між товаровиробниками за найвигідніші умови виробництва і збуту продукції. Конкуренція означає економічне суперництво між відокремленими виробниками продукції, робіт, послуг щодо задоволення інтересів, пов’язаних з продажем продукції, виконанням робіт, наданням послуг одним і тим самим споживачам. Основне завдання конкуренції — завоювати ринок у боротьбі за споживача, перемогти своїх конкурентів, забезпечити одержання сталого прибутку. Умови виникнення конкуренції Перша — наявність на ринку великої кількості виробників будь-якого конкурентного продукту або ресурсу. Якщо виробництво зосереджене у руках одного власника, як в умовах адміністративно-командної системи, коли при створенні багатьох видів продукції домінував один виробник — держава, тоді утворюється монополія, яка, по суті, заперечує конкуренцію. Друга — свобода виробників щодо вибору господарської діяльності. Кожний повинен мати можливість визначати не тільки що виробляти, а й регулювати якість та обсяг продукції. Третя — відповідність між попитом і пропозицією; інакше, якщо, припустимо, попит перевищує пропозицію, то покупець обмежений у виборі продукції. За наявності дефіциту всі вироблені товари швидко реалізуються. Там, де існує дефіцит, немає вільної конкуренції. Четверта — наявність ринку засобів виробництва. У конкурентній боротьбі велике значення має встановлення високої норми прибутку, яка, по суті, є орієнтиром у виборі господарської діяльності. Проте вибір діяльності показує тільки можливість виробництва. Для того щоб ця можливість перетворилась на дійсність, потрібно, маючи грошовий капітал, перетворити його на засоби виробництва. Конкуренція має як негативні, так і позитивні риси. 99

Частина І. Вступ до економічної теорії

Негативні риси конкуренції полягають у тому, що дрібні виробники витісняються великим капіталом: одні розоряються, інші збагачуються, посилюється соціальне і майнове розшарування населення, зростає безробіття, посилюється інфляція. Позитивні риси конкуренції. Вона є рушійною силою ринкової економіки. В умовах конкуренції перемагає той, хто створює якісну продукцію при найменших витратах виробництва завдяки використанню науково-технічних досягнень, передової організації виробництва. Функції конкуренції Функція регулювання. Для того щоб перемогти у конкурентній боротьбі, підприємець повинен виготовляти товар, якому надає перевагу споживач (суверенітет споживача). Виходячи з цього, під впливом ціни капітали спрямовуються в ті галузі, де можливий найвищий прибуток. Функція мотивації. Для підприємця конкуренція означає шанс і ризик одночасно: — підприємства, що пропонують кращу за якістю продукцію або виготовляють її з меншими виробничими витратами, одержують винагороду у вигляді прибутку (позитивні санкції). Це стимулює технічний прогрес; — підприємства, що не реагують на уподобання клієнтів або порушують правила конкуренції зі своїми суперниками на ринку, виявляються покараними шляхом збитків або виштовхуються з ринку (негативні санкції). Функція розподілу. Конкуренція не тільки активізує стимули до вищої продуктивності, а й дозволяє розподіляти прибуток серед підприємств і домашніх господарств відповідно до їхнього ефективного внеску. Це відповідає панівному в конкурентній боротьбі принципу винагороди за результати. Функція контролю. Конкуренція обмежує і контролює економічну силу кожного підприємства. Наприклад, підприємець може призначити високу ціну, та конкуренція надає покупцеві можливість вибирати серед декількох продавців. Чим досконаліша конкуренція, тим справедливіша ціна. Як невід’ємна частина системи «виробництво — ринок», конкуренція здійснюється у багатьох формах, які з розвитком ринкового господарства стають дедалі різнобічнішими. Основними видами конкуренції є внутрішньогалузева, міжгалузева та міжнародна. Внутрішньогалузева конкуренція — це конкуренція між товаровиробниками, що діють в одній галузі народного господарства. Через різний рівень техніки, організації виробництва, продуктивності та інтенсивності праці тощо у кожного з них встановлюється індивідуальна вартість виробництва певного товару. Міжгалузева конкуренція — це конкуренція між товаровиробниками, які діють у різних галузях народного господарства. Міжнародна конкуренція — це конкуренція виробників на світовому ринку, яка поєднує внутрішньогалузеву і міжгалузеву конкуренцію. На світовому ринку домінують компанії найрозвинутіших країн. Конкуренцію можна поділити на сумлінну і несумлінну (нечесну). Основними методами сумлінної конкуренції є: — підвищення якості продукції; — зниження цін («війна цін»); — реклама; 100

Розділ 7. Ринок, його суть та функції. Конкуренція і монополія

— розвиток до- і післяреалізаційного обслуговування; — створення нових товарів і послуг із використанням досягнень НТР і т. ін. Сумлінна конкуренція поділяється на цінову і нецінову. Цінова конкуренція означає, що головним методом боротьби проти конкурентів є ціна. У такій боротьбі перемагає той, хто домагається нижчої, ніж ринкова ціна, вартості своєї продукції. Це, по суті, боротьба за скорочення витрат виробництва завдяки використанню досягнень науково-технічного прогресу, наукової організації праці, підвищенню її продуктивності. Нецінова конкуренція пов’язана зі стратегією боротьби, спрямованої не на зміну цін, а на створення зовнішніх умов, які поліпшують реалізацію продукції. Як було показано раніше, ринок має як позитивні, так і негативні риси. Однією з негативних рис є те, що ринок породжує монополії і монополістичні тенденції в економічній системі. Монополізація — економічний результат концентрації та централізації виробництва і капіталу. Розрізняють три основні типи монополій: – монополія окремого підприємства; – монополія як змова; – монополія, що ґрунтується на диференціації продукту. Монополія означає наявність одного продавця певного товару чи послуги або ситуацію, коли одна фірма забезпечує повний випуск товарів. Класифікація монополій Закрита монополія — це галузь, захищена від конкуренції за допомогою юридичних обмежень. Прикладом може слугувати патентний захист, інститут авторських прав. Природна монополія — галузь, у якій довгострокові середні витрати досягають мінімуму тільки тоді, коли одна фірма обслуговує весь ринок в цілому. З природними монополіями, що діють на засадах економії на масштабах виробництва, тісно пов’язані монополії, які базуються на володінні унікальними природними ресурсами. Відкрита монополія — це економічне явище, при якому фірма на деякий період стає єдиним постачальником певного продукту, не володіючи при цьому ніяким спеціальним захистом від конкуренції, як це має місце у випадку закритої або природної монополії. Для відкритої монополії характерна ситуація, коли фірми вперше виходять на ринок з новою продукцією. Конкуренти таких фірм можуть з’явитися на ринку лише через певний проміжок часу. Метою монополізму є максимізація прибутку. Фірма прагне зберегти своє панівне становище на ринку, щоб максимально використати монопольну владу. Існує багато форм монополістичних об’єднань. Найпростіші з них — конвенції, корнери, пули, ринги. Це короткочасні угоди про ціни. Такі угоди мають тимчасовий характер, вони розпадаються при зміні умов на ринку. Вищими формами монополістичних об’єднань є картелі, синдикати, трести і концерни. Картель (від французького слова — союз). Учасники картелю ділять поміж собою ринки збуту, визначають ціни, домовляються про норми виробництва та збуту продукції. Ця норма називається квотою. Відповідно до квоти кожний з учасників 101

Частина І. Вступ до економічної теорії

картелю не повинен перевищувати обсяг виробництва і збуту. За порушення — штраф у загальну касу. Кожен з учасників картелю зберігає свою виробничу і комерційну самостійність. Синдикат (від грецького слова — згода). Це таке монополістичне об’єднання, в якому підприємства, що в нього входять, втрачають свою комерційну самостійність. Збут товарів, а часто й закупівлю сировини здійснює контора синдикату. Кожен учасник синдикату (підприємство, фірма) одержує від контори відповідну частину прибутку, який залежить від квоти виробництва та інших умов. Трест (від англійського слова — довір’я). Це такий вид монополій, де учасники втрачають не тільки комерційну, але й виробничу самостійність. Всіма справами відає правління тресту,а колишні власники підприємств стають власниками акцій. На ці акції вони одержують певну частину прибутку — дивіденди, відповідно до вкладеного капіталу. Трест, як правило, об’єднує однорідні підприємства. Концерн (від англійського слова — підприємство, фірма). Це об’єднання формально самостійних підприємств різних галузей виробництва, транспорту, торгівлі, банків і страхових компаній на основі повної фінансової залежності від власників контрольного пакету акцій. Ядром концерну є велике промислове підприємство, трест, банк або спеціально створене головне товариство — холдинг. Конгломерат — це одна з форм монополії, в якій під єдиним фінансовим контролем зосереджені компанії, що діють у різних, технологічно не пов’язаних між собою галузях. Захисні заходи від монополізму, які проводяться в країнах з послідовно сформованою ринковою економікою: 1. Більшість розвинутих країн світу прийняла законодавчі акти, згідно з якими утворення об’єднань картельною типу між підприємствами заборонено. Це зроблено з метою захисту конкуренції за цінами. 2. Одночасно законодавства передбачають реєстрацію товарних знаків і марок товарів для того, щоб зробити можливим диференціацію продуктів і конкуренцію за таким важливим параметром, як якість. 3. Державою регулюються, як правило, й загальні умови угод, тобто межі, в яких може укладатися господарський договір. Значна частина текстів договорів заздалегідь визначається законодавцем і не може бути змінена сторонами, що домовляються. Зроблено це для того, щоб постачальники не могли нав’язувати свою волю покупцям. 4. Рівень концентрації в окремих галузях настільки високий, що в них існують такі великі господарські одиниці, які в змозі встановити своє панування над ринком і без укладання картельних угод. Тому в більшості країн законодавство регулює і це питання. Для цього виділяються різні критерії монополізації ринку, про що мова йшла вище. 5. Щоб визначити, чи є ціни, за якими продаються товари, конкурентними чи монопольними, органи влади проводять їх аналіз, здійснюють контроль над прибутками та витратами, порівнюють з цінами на інших, паралельних ринках.

102

Розділ 7. Ринок, його суть та функції. Конкуренція і монополія

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ Контрольні запитання 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. 33. 34. 35. За яких умов виникає ринок? Назвіть риси сучасної ринкової економіки й розкрийте їхній зміст. Що таке економічна свобода? В яких формах вона проявляється? Назвіть принципи функціонування ринкової економіки та розкрийте їхній зміст. Дайте характеристику структури ринку за різними критеріями. Назвіть функції ринку і розкрийте їхній зміст. Що спільного та відмінного, з вашого погляду, в поняттях «потреба» і «попит»? Що означає переміщення точки по кривій попиту? Зв’язок яких явищ виражає закон попиту? Дайте визначення категорії «пропозиція». Який вигляд має функція пропозиції? Що означає переміщення точки по кривій пропозиції? Порівняйте криву попиту і криву пропозиції. Що між ними спільного і відмінного? Що таке рівноважна ціна? Які функції вона виконує? Як відхилення ціни від рівноважного стану впливає на рівновагу? За яких умов виникає дефіцит товарів, а за яких — надлишок? Чим зумовлена необхідність державного регулювання ринку? Яка мета регулювання ринку? Назвіть методи державного регулювання ринку. Які ви знаєте моделі ринкової економіки? Охарактеризуйте соціальне ринкове господарство. У чому особливості формування соціально орієнтованої економіки України? Як ви розумієте економічну конкуренцію? Охарактеризуйте закон конкуренції. Назвіть функції конкуренції. Які види конкуренції характерні для ринкової економіки? Що таке монополія і як вона виникає? Дайте характеристику основних форм монополій. Які цілі переслідує антимонопольна політика держави? Коли виникло антимонопольне законодавство? Що Ви знаєте про антимонопольне законодавство України? Охарактеризуйте сутність біржі та її місце в ринковій економіці. Які етапи характеризують розвиток біржової справи в Україні? У чому сутність товарної біржі та які особливості її діяльності? Назвіть функції товарної біржі. За якими критеріями класифікують товарні біржі? Охарактеризуйте сутність фондової біржі та її функції. Що таке ринок цінних паперів? Які його види Ви знаєте? Як функціонує УФБ? Які види цінних паперів існують в Україні? 103

Частина І. Вступ до економічної теорії

36. У чому специфіка діяльності валютної біржі? Які функції виконує УМВБ? 37. У чому сутність біржі праці? Які функції вона виконує? 38. Як функціонує служба зайнятості в Україні? Контрольні тести 1. Яке визначення найточніше розкриває сутність ринку? а) ринок — це місце, де люди здійснюють обмін продуктами праці відповідно до законів товарного виробництва; б) ринок — це інститут або механізм, який зводить покупців і продавців окремих товарів і послуг; в) ринок — це особлива соціально-економічна структура, основними функціями якої є обмін продуктами між відособленими товаровиробниками і реалізація зворотного зв’язку між виробництвом і споживанням; г) ринок — це відносини, що виникають між людьми у сфері обігу і здійснюються відповідно до законів товарного виробництва. 2. Яке визначення попиту є правильним і найбільш повним? а) попит — це потреба у якомусь продукті; б) попит — це нужда; в) попит — це поєднання (комбінація) ціни і кількості деякого продукту, яке зображується окремою точкою на кривій попиту; г) попит — це платоспроможна потреба. 3. Якщо на вільному ринку дійсна ціна тимчасово перевищує рівень рівноважної ціни, то: а) з’являється нестача товару; б) виникає надлишок товару; в) зменшуються ціни факторів виробництва цього товару; г) дійсна ціна виявляє тенденцію до зростання. 4. Для характеристики української економіки у 90-х роках найкраще підходить прикметник: а) командна; б) ринкова; в) перехідна; г) традиційна. 5. Чому наявність різноманітних форм власності є найважливішою умовою функціонування ринку? а) вона формує нормальне конкурентне середовище; б) вона закладає демократичні засади життєдіяльності суспільства; в) вона закладає в основу економічної діяльності принцип соціальної справедливості; г) немає правильних відповідей; 6. Дайте характеристику основних елементів ринкового механізму: а) попит і пропозиція; б) ринкова ціна; 104

Розділ 7. Ринок, його суть та функції. Конкуренція і монополія

в) економічна конкуренція; г) монополія. 7. Яке завдання виконує інфраструктура ринку? а) формує ринковий попит; б) здійснює відбір найефективніших підприємницьких структур; в) обслуговує ринок, забезпечує організаційно-економічні умови функціонування його механізму; г) всі відповіді вірні. 8. Чим торгують на фондовій біржі? а) опціонними угодами; б) векселями; в) акціями; г) золотом. 9. Ринкова економіка обумовлена: а) розвитком продуктивних сил; б) бажанням товаровиробників; в) суспільним поділом праці; г) різноманітністю форм власності. 10. Вкажіть найбільш вірну відповідь. Конкуренція ... а) підпорядковує індивідуальні інтереси суспільним; б) примушує знижувати витрати виробництва; в) примушує підвищувати якість товару; г) сприяє розвитку продуктивних сил.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Конкуренція та монополія» з дисципліни «Економічна теорія»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Аудит внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхуван...
Модель протоколів INTERNET
СТВОРЕННЯ І РОЗВИТОК ГРОШОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ
Кошмарна сенсація! Де знаходиться - ПЕКЛО?!
Перспективи використання супутникових мереж


Категорія: Економічна теорія | Додав: koljan (26.05.2012)
Переглядів: 1103 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП