Пріоритетні напрями забезпечення житлом населення України
Стан житлового будівництва переконує нас в обов'язковості зміни пріоритетні його розвитку в 2006-2010 рр. Нині розвиток житлової сфери підпорядковано Указу Президента України "Про Основні напрями забезпечення житлом населення України на 1999-2005 роки" від 15.07.1999 р. Згідно з цим указом визначено основні завдання у сфері забезпечення житлом населення України: збільшення у два рази протягом 1999-2005 років обсягів житлового будівництва в Україні та здача в експлуатацію до 2005 року до 55 млн кв. метрів житла, для чого необхідно залучити 45 млрд гривень, зокрема завершення спорудження близько 10 млн кв. метрів тимчасово припиненого будівництвом житла; вдосконалення у 1999-2001 роках нормативно-правових актів щодо фінансування та кредитування будівництва житла з метою нарощування обсягів будівництва; сприяння збільшенню інвестицій у житлове будівництво. Як бачимо, реально було виконане лише друге завдання, адже в країні з'явився ряд законодавчо-нормативних документів, що стимулювали розвиток фінансування та кредитування будівництва житла. Пріоритетами у забезпеченні населення України житлом мають стати: надання за рахунок державного житлового фонду на умовах оренди соціального житла громадянам, які потребують соціального захисту з боку держави; удосконалення умов для придбання і спорудження житла для молодих сімей, одиноких молодих громадян, сільських жителів, військовослужбовців; створення умов для можливості отримати житло громадянам з середнім рівнем доходу. Для реалізації пріоритетів у забезпеченні населення України житлом необхідно: для громадян, які потребують соціального захисту з боку держави сприяти створенню, а пізніше - удосконаленню роботи інституту соціального житла, яке надаватиметься у межах установленої норми громадянам, що потребують поліпшення житлових умов та соціального захисту з боку держави у зв’язку з хворобою, втратою працездатності, втратою годувальника, безробіттям з не залежних від них обставин, старістю та в інших випадках, визначених законодавством України; удосконалити порядок надання соціального житла та порядок фінансування і кредитування його будівництва, запровадивши систему стимулювання, зокрема податкового, інвесторів і забудовників; сприяти фінансуванню будівництва та придбанню соціального житла за рахунок державного та місцевого бюджетів, а іакож із залученням іноземних інвестицій та кредитів, коштів підприємств (об'єднань), установ, організацій різних форм власності, зокрема благодійних фондів, громадян; постійно створювати умови правового та фінансового захисту інвестицій, спрямованих на будівництво соціального житла; для молодих сімей та одиноких молодих громадян забезпечувати розширення довгострокового державного кредитування молодих сімей на будівництво (реконструкцію) житла, яке здійснюється через Фонд сприяння молодіжному житловому будівництву при Державному комітеті України у справах сім'ї та молоді, зокрема, передбачати для цього щорічне виділення коштів у Державному бюджеті України окремим рядком, залучати кошти місцевих бюджетів та підприємств (об'єднань), установ, організацій, кредитних спілок, громадян; сприяти пріоритетному розвитку будівельних потужностей молодіжних житлових комплексів, стимулюючи передачу об'єктів незавершеного будівництва та виділення земельних ділянок під будівництво житла для молодих сімей для швидкого та ефективного освоєння кредитних ресурсів і забезпечення створення нових робочих місць для молоді, зокрема виділення земельних ділянок безкоштовно; для сільського населення розширювати можливості інвестування житлового будівництва на селі відповідно до Указу Президента України від 27 березня 1998 року №222 "Про заходи щодо підтримки індивідуального житлового будівництва на селі" через розвиток місцевих фондів підтримки індивідуального житлового будівництва на селі та реалізацію регіональних програм індивідуального житлового будівництва "Власний дім"; продовжувати вдосконалювати механізм передачі обласним фондам підтримки індивідуального житлового будівництва на селі недобудованих житлових будинків та підприємств переробної промисловості і будівельних матеріалів для завершення їх будівництва за рахунок коштів фондів; обґрунтовувати додаткові джерела формування коштів фондів підтримки індивідуального житлового будівництва на селі, зокрема за рахунок місцевих бюджетів; для військовослужбовців та членів їх сімей удосконалити Комплексну програму забезпечення житлом військовослужбовців та членів їх сімей, фінансування якої здійснюватиметься за рахунок бюджетних та позабюджетних коштів із залученням інвестицій та кредитних ресурсів; створювати сприятливі умови для фінансування та кредитування будівництві і реконструкції житла з урахуванням специфіки функціонування Збройних Сил України та інших військових формувань, створених згідно з законодавством. Фінансово-кредитними механізмами житлового будівництва в період 2006-2010 років мають стати кредитування будівництва та придбання житла під заставу цього житла (або іпотечне кредитування), фінансування житлового будівництва за рахунок будівельних заощаджень громадян та спеціалізованих недержавних фондів, надання цільових житлових позик, використання комбінованого фінансування. Розвиток іпотечного кредитування потребує: - удосконалення умов для надання громадянам довгострокових, до 30 років, кредитів під заставу власних квартир, будинків, дач, іншого нерухомого майна, зокрема беззаставних; розвиток механізмів захисту прав кредиторів та позичальників чере систему державної реєстрації прав на землю та іншу нерухомість; впровадження чіткої системи рефінансування іпотечних заставних через їх продаж після оформлення кредиту для підтримки на необхідному рівні ліквідності балансу банка, додаткового залучення коштів для іпотечних кредитів. При цьому створення будівельних заощаджень громадян та спеціалізованих недержавних фондів для інвестування будівництва житла вимагає: уточнення порядку формування фондів, кошти яких складатимуться із внесків вкладників, нарахованих на них відсотків, платежів у рахунок погашення наданих кредитів цільового призначення, інших джерел, не заборонених чинним законодавством; формування будівельних заощаджень громадян та коштів фондів, використання їх із забезпеченням захисту як вкладника, так і позичальника коштів; удосконалення системи обов'язкового страхування коштів будівельних заощаджень громадян та фондів; забезпечення низької процентної ставки на кредит та її стабільності протягом усього строку кредитування. Створення механізму надання цільових житлових позик потребує запровадження цільових житлових позик через випуск облігацій або проведення цільової кредитної емісії; використання коштів цільових житлових позик виключно для кредитування робіт, пов'язаних із завершенням недобудованих житлових будинків. Обсяги позики має визначати Національний банк України та Кабінет Міністрів України. Використання цільової житлової позики має здійснюватись тільки через спеціально уповноважений банк. Для містобудівного забезпечення житлового будівництва відповідним місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування необхідно: завершити коригування генеральних планів населених пунктів, проектів детального планування житлових масивів, проектів забудови, проектів розподілу територій житлових кварталів (мікрорайонів) багатоквартирної забудови; удосконалити регіональні та місцеві правила забудови населених пунктів, спростити порядок і процедуру розміщення об'єктів містобудування, надання земельних ділянок для будівництва, забезпечити нормативно-правове врегулювання резервування земель для розвитку населених пунктів, насамперед для житлового будівництва; - забезпечити розміщення об'єктів житлового будівництва за найбільш сприятливих екологічних умов та випереджувальний розвиток інженерно-транспортної інфраструктури; - скоригувати містобудівні показники для забезпечення найбільш ефективного використання територій для розміщення житла відповідної комфортності та поверховості; забезпечити поряд з приватизацією земельних ділянок для садибної забудови продаж земельних ділянок для здійснення підприємницької діяльності у сфері житлового будівництва на конкурентних засадах; забезпечити державне регулювання формування ринку землі в населених пунктах. Для зменшення вартості житла та забезпечення енергозбереження у будівництві вважати за доцільне: продовжувати впроваджувати в будівництво прогресивні та економічні архітектурно-будівельні системи і матеріали на основі використання місцевих будівельних матеріалів - ефективної цегли, малих блоків "сухого" пресування, безавтоклавних ніздрюватих бетонів, виробів із відходів деревообробки тощо, проводити реструктуризацію підприємств великопанельного домобудування; збільшити обсяги малоповерхового і більш комфортного житла з розвинутими системами автономного інженерного забезпечення (опалення, водопостачання, каналізація) різної потужності, застосування екологічно чистих та відновлюваних джерел енергії; забезпечити перехід на економічно обгрунтовані норми питомих витрат енергоносіїв у процесі експлуатації житла, запровадити облік їх споживання; зменшити витратність енергоресурсів у процесі експлуатації житла, наблизити її рівень до середньоєвропейського за рахунок підвищення теплозахисних властивостей як для нового житлового будівництва, так і для наявного житлового фонду, відповідно до нових теплотехнічних нормативів: впроваджувати сучасну методологію проектування житла, техніко-економічного обгрунтування застосування нових архітектурно-будівельних та інженерних систем, реконструкції житлових будинків перших масових серій забудови.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Пріоритетні напрями забезпечення житлом населення України» з дисципліни «Нерухомість в Україні»