Аудит розрахунку фіксованого сільськогос-подарського податку і заповнення форми розрахунку
Мета аудиту — перевірити дотримання наказу Державної податкової адміністрації України від 27 квітня 1999 р. № 230 щодо звітності з фіксованого сільськогосподарського податку, що встановлена у формі розрахунку. Завдання аудиту — встановити: • дотримання Методики грошової оцінки земель сільськогос-подарського призначення і населених пунктів, затвердженої по-становою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213; • правильність застосування податкових ставок та розрахунку фіксованого сільськогосподарського податку платника за умови, що земельні угіддя його не входять до гірських зон та поліських територій, а також при здійсненні ним діяльності у гірських зо-нах і на поліських територіях; • правильність застосування коефіцієнтів до суми фіксованого сільськогосподарського податку, якщо нарахована сільськогос-подарськими товаровиробниками у 1997 р. сума податків і зборів за формулою 3 перевищувала суму фіксованого податку, нарахо-ваного за формулою 1 або формулою 2; • відповідність уточнень суми фіксованого сільськогосподар-ського податку за умов зміни площі сільськогосподарських угідь у зв’язку з придбанням права землевласника або землекористувача; • достовірність розрахунку кількості сільськогосподарської продукції, що має поставлятися платником у рахунок фіксовано-го сільськогосподарського податку за вибору ним цієї форми розрахунків; • правильність заповнення форм розрахунку фіксованого сіль-ськогосподарського податку. На першому етапі аудитор має з’ясувати статус платника по-датку, оскільки виробники сільськогосподарської продукції його сплачують за умови, що сума, одержана від реалізації цієї продук-ції власного виробництва та продукції її переробки за звітний рік, перевищує 50 % загальної суми грошової виручки підприємства. Звітність з фіксованого сільськогосподарського податку що-року до 1 лютого подається платником податку в орган держав-ної податкової служби за місцем його знаходження у формі роз-рахунку. Перевірка цього виду податкової звітності включає ряд етапів. На другому етапі аудитор має з’ясувати правильність розра-хунків платником суми фіксованого сільськогосподарського по-датку виходячи із площі сільськогосподарських угідь і їх грошо-вої оцінки, що розрахована за Методикою грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення і населених пунктів, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 23 бе-резня 1995 р. № 213 (далі — Методика). Правильність розрахунку суми фіксованого сільськогосподар-ського податку платником, земельні угіддя якого не входять до гірських зон і поліської території, аудитор перевіряє відповідно до встановленого порядку за формулою: (1) де П — площа оранок, сінокосів, пасовищ, багаторічних наса-джень, що належать платнику податку, в тому числі на умовах оренди; Г — грошова оцінка оранки, сінокосів, пасовищ, багаторічних насаджень, розрахована за Методикою грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення і населених пунктів. Щодо платників фіксованого сільськогосподарського податку, які здійснюють діяльність у гірських зонах і на поліських терито-ріях, то аудитор перевіряє правильність розрахунку суми податку відповідно до формули: (2) На третьому етапі аудитор перевіряє стартові умови, пра-вильність розрахунків з оподаткування в період переходу на сплату фіксованого сільськогосподарського податку (1997 р.), чим зумовлено застосування коригуючих коефіцієнтів за таким алгоритмом. Якщо у 1997 р. господарство А мало податкові зобов’язання щодо: • сплати податку на прибуток — Х грн; • плати (податку) за землю — Y грн; • податку з власників транспортних засобів і інших самохід-них машин і механізмів — Z грн; • комунального податку — R грн; • збору на геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок бюджету, — L грн; • збору до Фонду для здійснення заходів по ліквідації наслід-ків Чорнобильської катастрофи і соціального захисту населен-ня — F грн; • збору на обов’язкове соціальне страхування — G грн; • збору на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання автомобільних доріг загального користування України — J грн; • збору на обов’язкове державне пенсійне страхування — V грн; • збору до Державного інноваційного фонду — U грн; • плати за придбання торгового патенту на здійснення торго-вої діяльності — Т грн; • збору за спеціальне використання природних ресурсів (окремо користування водою для потреб сільського господарства) — Р грн, суму яких розраховують за формулою податків 1997 р. = X + Y + Z + R + L + F+ G + + J + V + U + T + P (грн), (3) де податків 1997 р. — сума нарахованих податків і зборів (обов’язкових платежів). Аудитор уточнює, чи не перевищувала сума цих податків розрахований фіксований сільськогосподарський податок за (1) або (2). Якщо у сільськогосподарських товаровиробників нарахована у 1997 р. сума податків і зборів (обов’язкових платежів) згідно з формулою 3 перевищувала суму фіксованого податку, нарахова-ного за формулою 1 або формулою 2, більш як у 3 рази, то до су-ми фіксованого податку аудитор має встановити правильність за-стосування таких коефіцієнтів: якщо податків 1997 р. : фіксованого податку > 3—4, то застосовують коефіцієнт 1,5; якщо податків 1997 р.: фіксованого податку > 4, то застосовують коефіцієнт 2. (4) При цьому остаточний розрахунок суми фіксованого сільсько-господарського податку із застосуванням коефіцієнта здійсню-ють так: остаточна фіксованого податку = = фіксованого податку ∙ Коефіцієнт. (5) Аудитор має впевнитись, що коригуючі коефіцієнти не застосова-ні у разі реорганізації сільськогосподарського підприємства — плат-ника фіксованого сільськогосподарського податку, на основі якого створені суб’єкти господарювання різних організаційно-правових форм, які займаються виробництвом (вирощуванням), переробкою та збутом сільськогосподарської продукції і які також є платниками цього податку, а суму податку, що сплачувало підприємство до реор-ганізації ділять на кількість новостворених підприємств. Перевірку правильності здійснених щомісячних платежів до 20 числа кожного місяця (починаючи з лютого поточного року і завершуючи 20 лютого наступного за звітним роком) аудитор проводить як щодо розрахунку, так і уточнення при зміні площі сільськогосподарських угідь у зв’язку з придбанням права земле-власника або землекористувача. На четвертому етапі перевірки аудитор з’ясовує своєчасність та повноту сплати платником податку. Суми податку, сплачені що-місяця до 20 числа наступного місяця, порівнюють з податковим зобов’язанням, що визначається як одна третя його суми, встанов-леної на кожний квартал від річної суми податку, в такому обсязі: щомісяця у I кварталі остаточна фіксованого податку • 10 : 100 : 3; щомісяця у II кварталі остаточна фіксованого податку ∙ 10 : 100 : 3; щомісяця у III кварталі остаточна фіксованого податку ∙ 50 : 100 : 3; щомісяця у IV кварталі остаточна фіксованого податку ∙ 30 : 100 : 3. (6) У разі зміни площ і сільськогосподарських угідь, що відбулася в звітному періоді у зв’язку з придбанням права землевласника або землекористувача, аудитор перевіряє правильність уточненої ними суми фіксованого сільськогосподарського податку на період до за-кінчення податкового року та подання протягом місяця розрахун-ків в органи державної податкової служби за місцем розташування земельного участка разом із витягом із державного земельного ка-дастру про склад земельних угідь та їх грошову оцінку. На п’ятому етапі аудитор має з’ясувати дотримання платни-ком фіксованого сільськогосподарського податку умов, за якими не може змінюватися кількість сільськогосподарської продукції, 1 га, що встановлена на початок року, та обрахунку продукції з що буде поставлятися в рахунок сплати податку за встановленим еквівалентом. Аудитору слід врахувати, що кількість сільськогосподарської продукції з 1 га сільськогосподарських угідь встановлюється на початок року і не підлягає коригуванню залежно від зміни ціни на сільськогосподарську продукцію протягом податкового року. Обрахування кількості сільськогосподарської продукції з 1 га сільськогосподарських угідь, що має поставлятися в рахунок фік-сованого сільськогосподарського податку, здійснюється виходя-чи з еквіваленту — 1 т пшениці м’якої третього класу за цінами, які щороку визначаються Кабінетом Міністрів України. Кількість сільськогосподарської продукції з 1 га сільськогос-подарських угідь, яка має поставлятися в рахунок фіксованого сільськогосподарського податку, визначається як співвідношення вартості 1 т пшениці до вартості 1 т відповідної продукції. Таке співвідношення встановлюється щороку Верховною Радою Ав-тономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севасто-польською міськими Радами до затвердження відповідного бю-джету, але не пізніше 1 січня. Зміна порядку сплати податків і зборів (обов’язкових плате-жів) протягом звітного (податкового) року не допускається. Заключним етапом аудиторської перевірки є встановлення правильності заповнення форм розрахунку, що затверджені Державною податковою адміністрацією України (дод. 1 і 2). Аудитор пе-ревіряє таблицю розрахунку, що заповнюється у такій послідовності: • у колонки 1, 4, 7, 10 — дані із Державного акту на право власності на землю та інших документів, на основі яких викорис-товується земля; • у колонки 2, 5, 8, 11 — грошова оцінка сільськогосподарських угідь, розрахована за Методикою грошової оцінки земель сільсько-господарського призначення і населених пунктів, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213; • у колонку 3 — результат множення даних колонки 1 на дані колонки 2 з урахуванням ставки податку 0,5 (0,3) відсотка (перша складова формули 1 або формули 2); • у колонку 6 — результат множення даних колонки 4 на дані колонки 5 з урахуванням ставки податку 0,5 (0,3) відсотка (друга складова формули 1 або формули 2); • у колонку 9 — результат множення даних колонки 7 на дані колонки 8 з урахуванням ставки податку 0,5 (0,3) відсотка (третя складова формули 1 або формули 2); • у колонку 12 — результат множення даних колонки 10 на дані колонки 11 з урахуванням ставки податку 0,3 (0,1) відсотка (четверта складова формули 1 або формули 2); • у колонку 13 — сума колонок 3, 6, 9, 12 (результат обчис-лення за формулою 1 або формулою 2); • у колонку 14 — результат розрахунку за формулою 3; • у колонку 15 — результат ділення даних колонки 14 на дані колонки 13; • у колонку 16 — результат розрахунку за формулою 4; • у колонку 17 — результат розрахунку за формулою 5; • у рядок «Особистий рахунок, відкритий під № …» праців-ником органу державної податкової служби, що здійснює переві-рку, ставиться номер відкритого в органі державної податкової служби особистого рахунку платника фіксованого податку; • у рядок «За строками оплати» вносяться розрахунки, здійс-нені за формулою 6. Повноту сплати фіксованого сільськогосподарського податку у грошовій формі платниками, а у разі сплати його у натуральній формі — заготівельними (переробними) підприємствами переві-ряють за даними перерахованих коштів на окремий рахунок від-ділу державного казначейства у районі, відкритий на балансово-му рахунку 2512 «Кошти державного бюджету цільового характеру» (код бюджетної класифікації 16040000 «Фіксований сільськогосподарський податок»).
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Аудит розрахунку фіксованого сільськогос-подарського податку і заповнення форми розрахунку» з дисципліни «Організація і методика аудиту сільськогосподарських підприємств»