Аудит адміністративних витрат і витрат на збут та інших операційних витрат
На собівартість виробленої та реалізованої продукції не відносяться і покриваються за рахунок інших джерел: адміністративні витрати; витрати на збут; інші витрати операційної діяльності; фінансові витрати; втрати від участі в капіталі; втрати від надзвичайних подій; витрати внаслідок вилучення капіталу власниками. Мета аудиту — підтвердити достовірність формування та правильність відображення в обліку адміністративних витрат. Завдання аудиту — встановити: • повноту сформованих підприємством адміністративних ви-трат відповідно до П(С)БО 16 «Витрати» та Методичних рекоме-ндацій; • документальне обґрунтування зазначених витрат; • відповідність вказаних у обліковому регістрі сум і періодів, до яких вони відносяться, первинним документам (рахункам, до-говорам, банківським випискам, товарно-транспортним наклад-ним тощо). Аудитору необхідно перевірити наявність у докумен-тах усіх необхідних реквізитів: назву документа, дату складання, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст го-сподарської операції, її вимірники в натуральному і грошовому вираженнях, перелік посадових осіб та їх підписи; • відповідність сум, зазначених у рахунках-фактурах, платіж-них вимогах-дорученнях тощо, сумам платіжних документів. Аудитор повинен порівняти тривалість проміжку між датами платежу, оприбуткування товарів (послуг), отримання рахунка-фактури; • санкціонованість усіх витрат через ознайомлення з внутрі-шніми документами підприємства за підписом керівництва або уповноваженої ним особи, які регламентують політику підприєм-ства щодо затвердження витрат; • правильність віднесення витрат до того періоду, в якому во-ни реально понесені (тобто до періоду, до якого належать пов’язана з ним діяльність), порівнянням даних первинних доку-ментів з бухгалтерськими записами; • за наявності на підприємстві орендованих об’єктів основних засобів (чи їх частин) перевірити відповідність порядку нараху-вання орендної плати в бухгалтерському обліку порядку, встано-вленому договором, порядку відображення в обліку витрат, обу-мовлених їх змістом і ремонтом (проаналізувати умови договорів з орендодавцями); • правильність включення сум зносу основних засобів, нако-пиченої амортизації нематеріальних активів до собівартості про-дукції (використовуючи дані, отримані в процесі перевірки по відповідних розділах); • обґрунтованість віднесення до витрат вартості ремонтних робіт: наявність необхідної первинної документації. При перевірці аудитор повинен врахувати, що згідно з П(С)БО 16 «Витрати» адміністративні витрати й витрати на збут є витра-тами звітного періоду і не входять до собівартості реалізованої продукції. До адміністративних витрат відповідно до Методичних рекомендацій відносяться витрати на управління підприємством: а) загальні корпоративні витрати (організаційні витрати, ви-трати на проведення річних зборів, представницькі витрати тощо); б) витрати на службові відрядження й утримання апарату управління підприємством та іншого адміністративного персоналу; в) витрати на утримання основних засобів та необоротних ак-тивів адміністративного призначення (операційна оренда, стра-хування майна, амортизація, ремонт, опалення, освітлення, водо-постачання, водовідведення, охорона тощо); г) винагороди за професійні послуги (юридичні, аудиторські, з оцінки майна тощо); д) витрати на зв’язок (поштові, телеграфні, телефонні, телекс, факс тощо); е) витрати на вирішення судових спорів; є) податки, збори та інші передбачені законодавством обов’язкові платежі (крім податків, зборів та обов’язкових платежів, що включаються до виробничої собівартості продукції, робіт, послуг); ж) плата за розрахунково-касове обслуговування та інші по-слуги банків; з) інші витрати адміністративного призначення. Аудитор має з’ясувати: • дотримання норм на службові відрядження та витрат на утримання управлінського персоналу; • обґрунтованість визнання витрат на проведені ремонти; • дотримання норм витрат на комунальні послуги, охорону тощо; • обґрунтованість розміру винагороди за професійні послуги (юридичні, аудиторські з оцінки майна тощо); • оцінити правильність включення витрат до адміністративних; • наявність договору на розрахунково-касове обслуговування та інші послуги банку. • правильність відображення в регістрах бухгалтерського об-ліку адміністративних витрат та віднесення їх в кінці місяця на фінансові результати. Залежно від використання класу рахунків адміністративні ви-трати відображують в обліку так (табл. 13.12). Таблиця 13.12 ВІДОБРАЖЕННЯ В ОБЛІКУ АДМІНІСТРАТИВНИХ ВИТРАТ № пор. Зміст господарської операції Кореспонденція рахунків Дебет Кредит Підприємства, які не використовують рахунки класу 8 «Витрати за елементами» 1 Списано матеріальні витрати, що відносяться до адміністра-тивних 92 «Адміністра- тивні витрати» 20 «Виробничі витрати», 22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети», 63 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками» 2 Списано витрати на оплату праці працівників адміністративно-управлінського персоналу (директора, бухгалтера) 92 «Адміністративні витрати» 661 «Розрахунки за заробітною платою» 3 Нараховано відрахування на соціальні заходи з фонду опла-ти праці працівників адмініст-ративно-управлінського призначення 92 «Адміністративні витрати» 65 «Розрахунки за страхуванням» 4 Нараховано амортизацію не- оборотних активів загально- господарського призначення 92 «Адміністративні витрати» 13 «Знос (амор-тизація) необоро-тних активів» 5 Відображено інші адміністративні витрати (наприклад, оплату послуг телефонного зв’язку, поштового зв’язку, оплату юри-дичних і аудиторських послуг) 92 «Адміністративні витрати» 63 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками», 68 «Розрахунки за іншими операціями» Закінчення табл. 13.12 № пор. Зміст господарської операції Кореспонденція рахунків Дебет Кредит Підприємства, які використовують рахунки класу 8 «Витрати за елементами» 6 Списано виробничі запаси, ма-лоцінні і швидкозношувані предмети, використані для за-гальногосподарських потреб, інші матеріальні витрати 80 «Матеріаль- ні витрати» 20 «Виробничі запаси», 22 «Малоцінні та швидкозношува-ні предмети», 63 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками» 92 «Адміністративні витрати» 80 «Матеріальні витрати» 7 Нараховано заробітну плату працівникам адміністративно- управлінського персоналу 81 «Витрати на оплату праці» 661 «Розрахунки за заробітною платою» 92 «Адміністративні витрати» 81 «Витрати на оплату праці» 8 Нараховано відрахування на со-ціальні заходи з фонду оплати праці працівників адміністрати-вно-управлінського персоналу 82 «Відрахування на соціальні заходи» 65 «Розрахунок за страхуванням» 92 «Адміністративні витрати» 82 «Відрахування на соціальні заходи» 9 Нараховано амортизацію не- оборотних активів загальногосподарського призначення 83 «Амортизація» 13 «Знос (амор-тизація) необоро-тних активів» 92 «Адміністра-тивні витрати» 83 «Амортизація» 10 Відображено інші адміністра-тивні витрати (наприклад, оплату послуг телефонного зв’язку, поштового зв’язку, юридичних і аудиторських послуг) 84 «Інші опера-ційні витрати» 63 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками», 68 «Розрахунки за іншими опера-ціями» 92 «Адміністративні витрати» 84 «Інші опера-ційні витрати» Як і адміністративні, витрати на збут є витратами звітного періоду і відносяться на фінансовий результат основної діяльнос-ті підприємства. Аудитор перевіряє: • дотримання підприємством П(С)БО 16 «Витрати» та Мето-дичних рекомендацій щодо віднесення окремих витрат до витрат на збут та обґрунтованість їх величини; • віднесення витрат на збут у кінці місяця на фінансові ре-зультати; • правильність відображення їх в обліку. Витрати на збут включають витрати, пов’язані з реалізацією (збутом) продукції (товарів, робіт, послуг): а) витрати пакувальних матеріалів для затарювання готової продукції на складах; б) витрати на ремонт тари для зберігання продукції; в) оплата праці та комісійні винагороди продавцям, торговим агентам і працівникам підрозділів, що забезпечують збут; г) витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг); д) витрати на передпродажну підготовку товарів; е) витрати на відрядження працівників, зайнятих збутом; є) витрати на утримання необоротних активів, пов’язаних із збутом продукції, товарів, робіт, послуг (оперативна оренда, стра-хування, амортизація, ремонт, опалення, освітлення, охорона); ж) витрати на транспортування, перевалку і страхування гото-вої продукції (товарів), транспортно–експедиційні та інші послуги; з) витрати на гарантійний ремонт і гарантійне обслуговування; і) інші витрати, пов’язані із збутом продукції, товарів, робіт, послуг. До складу витрат на збут не відносяться витрати, які згідно з договором поставки виконуються постачальником за окрему пла-ту (вартість тари, відпускна ціна доставки цінностей до спожива-ча тощо). Аудитор повинен встановити: • дотримання основних положень з обліку тари на підприємс-твах, правильне і своєчасне документальне відображення опера-цій по заготівлі, надходженню та відпуску тари за місцями її зберігання й обґрунтованість витрат на її ремонт; • правильність включення до витрат нарахованої заробітної плати працівникам, пов’язаним із збутовою діяльністю; • дотримання норм витрат на відрядження працівників, зайня-тих збутом; • правильність відображення сплачених штрафів, пені, не-устойок; • обґрунтованість списання витрат на утримання необоротних активів, пов’язаних із збутом, витрат на гарантійний ремонт, га-рантійне обслуговування та інших витрат. У бухгалтерському обліку формування витрат на збут відо-бражується такими записами (табл. 13.13). Таблиця 13.13 ВІДОБРАЖЕННЯ В ОБЛІКУ ВИТРАТ НА ЗБУТ № пор. Зміст господарської операції Кореспонденція рахунків Д-т К-т Підприємства, що не використовують рахунки класу 8 «Витрати за елементами» 1 Списано матеріальні ви-трати, які відносяться до витрат на збут 93 «Витрати на збут» 20 «Виробничі витрати», 22 «Малоцінні та швид-козношувані предмети», 63 «Розрахунки з постачальниками та під-рядниками» 2 Нараховано заробітну плату працівникам відділу збуту 93 «Витрати на збут» 661 «Розрахунки за за-робітною платою» 3 Відображено суму відра-хувань на соціальні заходи з фонду оплати праці пра-цівників відділу збуту 93 «Витрати на збут» 65 «Розрахунки за страхуванням» 4 Нараховано знос по не- оборотних активах, що використовуються для збуту продукції 93 «Витрати на збут» 13 «Знос (амортизація) необоротних активів» 5 Нараховано інші витрати на збут 93 «Витрати на збут» 63 «Розрахунки з постачальниками та під-рядниками», 68 «Розрахунки за ін-шими операціями» Підприємства, що використовують рахунки класу 8 «Витрати за елементами» 6 Списано матеріальні ви-трати, які відносяться до витрат на збут 80 «Матеріальні витрати» 20 «Виробничі запаси», 22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети», 63 «Розрахунки з постачальниками та під-рядниками» 93 «Витрати на збут» 80 «Матеріальні ви-трати» Закінчення табл. 13.13 № пор. Зміст господарської операції Кореспонденція рахунків Д-т К-т 7 Нараховано заробітну плату працівникам від-ділу збуту 81 «Витрати на оплату праці» 661 «Розрахунки за за-робітною платою» 93 «Витрати на збут» 81 «Витрати на оплату праці» 8 Відображено суму відрахувань на соціальні заходи з фонду оплати праці працівників відділу збуту 82 «Відрахування на соціальні заходи» 65 «Розрахунок за страхуванням» 93 «Витрати на збут» 82 «Відрахування на соціальні заходи» 9 Нараховано знос по не- оборотних активах, що використовуються для збуту реалізованої продукції 83 «Амортизація» 13 «Знос (амортизація) необоротних активів» 93 «Витрати на збут» 83 «Амортизація» 10 Нараховано інші витрати на збут 84 «Інші опера-ційні витрати» 63 «Розрахунки з постачальниками та під-рядниками», 68 «Розрахунки за ін-шими операціями» 93 «Витрати на збут» 84 «Інші операційні витрати» Наступним етапом аудиту є перевірка правильності форму-вання інших витрат операційної діяльності. Аудитор повинен впевнитись, що до них віднесені: а) витрати на дослідження та розробки; б) собівартість реалізованої іноземної валюти; в) собівартість реалізованих виробничих запасів; г) сума безнадійної дебіторської заборгованості та відраху-вання до резерву сумнівних боргів; д) втрати від операційної курсової різниці; е) втрати від знецінення запасів; є) нестачі та втрати від псування цінностей; ж) визнані штрафи, пені та неустойки; з) витрати на утримання об’єктів соціально-культурного при-значення; і) інші витрати операційної діяльності
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Аудит адміністративних витрат і витрат на збут та інших операційних витрат» з дисципліни «Організація і методика аудиту сільськогосподарських підприємств»