Діагностування сили конкуренції при різних формах конкурентного ринку
Характеристика різних форм ринків приведена в табл. 2.1, в якій форми монополістичної конкуренції, олігополії і монополії відносяться до недосконалої конкуренції. Для оцінки сили конкуренція на ринку певного продукту. або в галузі, застосовуються різні методики. З 1968 по 1984 р. Департамент юстиції США застосовував чотиридольний показник, що характеризує силу конкуренції в галузі: 75 ,0 / 4 1 4 ≤ = ∑ = p i i V V CR де V i - об'єм продажів продукції даної асортиментної групи i-ю фірмою, і = 1, 2, 3, 4; V р - об'єм ринку даної асортиментної групи продукції. При значенні СR 4 більше 0,75 вводилися обмеження на злиття фірм. Цей показник розраховувався також для 8, 20 і 50 фірм. У Німеччині, Англії, Канаді він розраховується для 3, 6 і 10 фірм. Починаючи з 1984 р. в США застосовується індекс Херфіндала- Хершмана, який визначається за формулою: 1 0 , 2 ≤ < = ∑ h і h I Д І (чиста монополія), де Д і — частка на ринку і-ї фірми. Якщо показник І h більше 0,18, йдеться про низьку інтенсивність (силу) конкуренції і високу концентрацію ринку. Така ситуація вимагає втручання держави для нормалізації ситуації на ринку. Якщо в цій ситуації злиття фірм веде до збільшення індексу на 0,05 (або на 50 пунктів з 1000), то таке злиття забороняється антитрестовим законодавством США. Безпечний, з погляду монополізації, ринок припускає наявність 10 і більш конкуруючих фірм. Причому частка найбільших з них не може перевищувати 31%, двох найбільших - 44, трьох - 54 і чотирьох - 63%. Більшу кількість чинників конкурентної боротьби враховує узагальнюючий показник інтенсивності конкуренції, який визначається за формулою: min 1 0 , 3 → ≤ ≤ = K T Д p K U U U U U де U p — показник інтенсивності конкуренції, що враховує рентабельність ринку; U Д — показник інтенсивності конкуренції, що враховує частки конкурентів на даному ринку; U Т — показник інтенсивності конкуренції, що враховує темпи зростання об'єму продажів; P P R U − =1 ; P P V П R / = ; де R P — рентабельність ринку; П — прибуток ринку, грошова одиниця; V P — об'єм ринку, грошова одиниця; ∑ − − = 2 ) /1 ( ) /1( 1 n Д n n U і Д , де п — кількість конкуруючих фірм на даному ринку товару (послуг); Д i — частка i-го конкурента на ринку, частки одиниці; 70 / ) 140 ( P T T U − = , де 140 і 70 — граничні значення річних темпів зростання об'ємів продажів; Т P — річний темп зростання об'єму продажів на даному товарному ринку без урахування інфляції, %.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Діагностування сили конкуренції при різних формах конкурентного ринку» з дисципліни «Економічна діагностика»