До сфери функціональних обов’язків контролінгу належать внутрішній аудит та консалтинг. Функції консультування служби контролінгу виконують під час розробки методичного забезпе-чення діяльності окремих підрозділів підприємства, підготовки на замовлення керівництва висновків та рекомендацій щодо ви-рішення тих чи інших проблем, з якими стикається підприємство в цілому чи його структурні підрозділи. Консультаційні послуги можуть надаватися також під час проведення внутрішнього ауди-ту, у разі виявлення певних недоліків чи резервів. Предметом внутрішнього аудиту є перевiрка всiх комплексiв завдань i пiдроздiлiв пiдприємства на предмет органiзацiйно-правової коректності їх дiяльностi. Внутрішній аудит — це неза-лежна експертна діяльність служби контролінгу підприємства з перевірки й оцінювання адекватності та якості виконання обов’язків співробітниками. Аудиторська перевірка — система захо-дів перевірки документів інформаційної системи, облікових за-писів, статистичних матеріалів, а також контролю за вірогідністю виконання необхідних процедур. Головна увага внутрішнього аудиту зосереджена на аналізу-ванні інформаційної системи (разом із системою бухгалтерського обліку і супутніх видів контролю), вивченні фінансової та опера-ційної інформації, дослідженні економічності та ефективності операцій. Внутрішній аудит — це сукупність процедур, які забезпечу-ють подання керівництву підприємства вірогідної та повної ін-формації; додержання внутрішніх і зовнішніх нормативних ак-тів у процесі здійснення фінансово-господарської діяльності; збереження майна підприємства та його кредиторів; оптималь-не використання наявних ресурсів; управління ризиками; забезпе-чення чіткого виконання управлінських розпоряджень, спрямова-них на досягнення мети, яка поставлена в стратегічних та інших планах. У процесі внутрішнього аудиту вирішуються такі основні за-вдання: • впровадження ефективної, вірогідної та повної інформацій-ної системи управління для своєчасного виявлення й усунення недоліків і порушень у здійсненні фінансово-господарської дія-льності; • своєчасне виявлення порушень та недоліків у діяльності структурних підрозділів, опрацювання оптимальних рішень щодо їх нейтралізації та усунення причин виникнення цих недоліків; • перевірка виконання вимог з ефективного управління ризи-ками; • налагодження і підтримання взаємодії із зовнішніми аудито-рами та контролюючими органами; • вироблення рекомендацій щодо усунення виявлених під час аудиту недоліків та мобілізації наявних резервів. Служба контролінгу під час внутрішнього аудиту має право: • отримувати відомості (в усній чи письмовій формі) від кері-вників підрозділу, який перевіряється, потрібні документи, пояс-нення, а також інші матеріали, пов’язані з об’єктом перевірки; • визначати відповідність дій та операцій, виконуваних спів-робітниками, вимогам чинного законодавства України, рішенням керівних органів підприємства; • перевіряти розрахункові документи, контракти, фінансову і статистичну звітність, іншу документацію, а при потребі — на-явність готівки, майна та інших цінностей; • залучати співробітників інших структурних підрозділів для ви-конання поставлених перед службою внутрішнього аудиту завдань; • мати безперешкодний доступ до підрозділу, що перевіряєть-ся, а також до приміщень, де зберігаються документи, готівка та коштовності, отримувати інформацію, яка міститься на магнітних носіях; • у разі виявлення грубих порушень чинного законодавства, внутрішніх інструкцій, випадків розкрадань, допущених праців-никами підприємства, рекомендувати керівництву усунути вин-них від виконання службових обов’язків. Обсяг програми внутрішнього аудиту має бути достатнім для виконання завдань аудиту. Частота виконання аудиторських про-цедур має зумовлюватись оцінками ризиків, які притаманні тій чи іншій сфері застосування аудиту. Служба внутрішнього аудиту є органом оперативного контро-лю виконавчих органів підприємства і на відміну від Ревізійної комісії, яка є органом контролю власників (акціонерів, учасни-ків), не має на меті комплексно перевірити діяльність підрозділів у статиці, ретроспективно, тобто після завершення фінансово-господарських процесів (квартал, рік). Щоб забезпечити належне виконання покладених на службу внутрішнього аудиту завдань і функцій, слід керуватися такими принципами. Незалежність: служба внутрішнього аудиту має бути неза-лежна від діяльності підрозділів, які вона перевіряє. Професійна майстерність: аудиторські перевірки мають бу-ти виконані на високому професійному рівні. Отримання компетентних доказів: компетентне визначення достатності доказів залежно від ступеня впевненості в тому, що на-дана інформація є істинна та стосується питання, яке перевіряється. Чітке вираження думки: аудиторський висновок має бути максимально точним і стислим в оцінці роботи підрозділів. Результати проведення внутрішнього аудиту мають бути відбиті в аудиторському висновку. У висновку викладаються виявлені недоліки, порушення та зловживання, а також неви-користані резерви. Акцентується увага на позитивному досвіді роботи підрозділу, який можна використати в інших колекти-вах. Необхідно також викласти причини, особливо організа-ційного характеру, що створили умови для здійснення пору-шень і зловживань, та надати пропозиції про вжиття заходів з їх усунення.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «ВНУТРІШНІЙ АУДИТ ТА КОНСАЛТИНГ» з дисципліни «Фінансова санація та банкрутство підприємств»