Рентабельність є відносним показником прибутковості виробництва. Організація вважається рентабельною, якщо результати від реалізації продукції (робіт, послуг) покривають витрати виробництва і утворюють прибуток, достатній для нормальної її діяльності. Економічна сутність рентабельності розкривається через систему показників, зростання яких оцінюється як позитивна тенденція. Для оцінки ефективності діяльності організації можуть використовуватися різні показники рентабельності. Зокрема, показники, що характеризують: рентабельність реалізованої капіталу тощо. Рентабельність можна визначати на основі валового прибутку, прибутку від операційної діяльності, прибутку від звичайної діяльності до оподаткування продукції; рентабельність (окупність) витрат операційної, інвестиційної та фінансової діяльності; рентабельність власного та сумарного
268
й чистого прибутку. Вибір показників фінансових результатів для обчислення коефіцієнтів рентабельності залежить від мети аналізу та суб’єктів господарювання: діяльність підприємства в цілому чи його окремих підрозділів: будівельні дільниці, допоміжні, другорядні виробництва, бригади тощо. Найбільш поширеним у вітчизняній практиці є показник рентабельності, що визначається як відношення прибутку до собівартості. Цей показник є порівняльним для різних підприємств. Він дозволяє визначити відносну величину прибутку, одержану на кожну гривню, що була вкладена у виробництво кінцевого продукту. Водночас в умовах ринку дедалі більшого значення набуває показник прибутковості коштів, інвестованих засновниками (акціонерами) в діяльність підприємства в цілому, оскільки названий вище показник не дає уявлення про ефективність використання капіталу. Можна досягти високої рентабельності витрат на готову або реалізовану продукцію і водночас мати низьку рентабельність власного капіталу. Це зумовлено тим, що значна частка його не ―працює‖, а лежить на складах або ж значний період часу кредитує покупців. Тому принципове значення мають такі показники рентабельності, як прибуток на власний (акціонерний) капітал та прибуток на сумарний капітал. Коефіцієнт рентабельності власного капіталу показує наскільки ефективно підприємство використовує власний капітал, тобто характеризує ефективність вкладення коштів у дане підприємство. Rв.к. чистий прибуток ( р.220 ф.2) середня вартість власного капіталу ( р.380 ф.1п.п. р.380 фкп) : 2
(7.26)
До складу статей власного капіталу підприємства входять: статутний капітал, пайовий капітал, додатковий капітал, резервний капітал і не розподільний прибуток (тобто значення рядків балансу 300-380). Весь власний капітал підприємства – це кошти, зароблені в процесі діяльності завдяки початковим інвестиціям.
269
Середня арифметична величина між підсумками статей власного капіталу на початок і кінець звітного періоду дасть середній власний капітал організації. Порівнюючи чистий прибуток з цією величиною, визначаємо рентабельність власного (акціонерного) капіталу організації. Показник рентабельності сумарного капіталу (власного і запозиченого) відображає продуктивність усього капіталу, яким володіє організація, незалежно від джерел її надходження Rк . Rс.к. чистий прибуток ( р.220ф.2) . середня вартість активів ( р.280ф.1п.п р.280ф.1к.п) : 2
(7.27)
Цей показник показує, скільки прибутку приносить кожна гривня, інвестована (вкладена) в активи. Середню вартість всіх активів за звітний період визначають як середнє арифметичне До між валютами балансу на початок і кінець звітного періоду показників рентабельності, які використовуються в (Ф. №1 р. 280 або Ф. 1 ф.640). інших господарській практиці, можна віднести: Рентабельн ість реалізован ої продукції за прибутком від ОП операційнодіяльностіRQ ї
прибуток від операційно діяльності( р.100ф.2) ї виручка ( р.035ф.2)
(7.28)
Даний показник відображає суму прибутку від операційної діяльності на одиницю виручки. Рентабельність реалізації ще називають маржею прибутку. Вона, як правило, визначається окремо за видами діяльності або за кожною групою реалізованої продукції. Рентабельн ість реалізован ої продукціїзачистимприбутком R Ч Q
=
чистий прибуток ( р.220ф.2) . виручка ( р.035ф.2)
(7.29)
Цей показник відображає суму чистого прибутку на одиницю виручки. На рівень показників рентабельності, які по суті, є узагальнюючими, впливає ряд факторів, що відображають різні аспекти діяльності підприємства. При цьому важливо кількісно оцінити вплив кожного фактора на рентабельність. До основних факторів впливу на показники рентабельності
270
відносять: зміну виручки від реалізації продукції, зміну її собівартості, адміністративних витрат та витрат на збут. Оцінимо динаміку коефіцієнтів рентабельності будівельно-монтажної організації та узагальнимо результати аналізу, використавши дані з табл. 7.7. Таблиця 7.7 Вихідні дані для аналізу коефіцієнтів рентабельності організації Показники А 1. Валова рентабельність реалізованої продукції, % 2. Рентабельність операційної діяльності, % 3. Чиста рентабельність реалізованої продукції, % 4. Рентабельність власного капіталу, % 5. Рентабельність сукупного капіталу, % Алгоритм визначення 1 ряд 50 ф.2 ряд 035 ф.1 ряд100 ф.2 ряд 035 ф.1 ряд 220 ф.2 ряд 035 ф.2 ряд 220 ф.2 ряд 380 ф.1 ряд170 ф.2 ряд 640 ф.1 За звітний період 2 28,5 17,8 11,4 1,68 2,0 За попередній період 3 26,7 16,2 10,3 1,47 2,3 Абсолютна зміна 4 1,8 1,6 1,1 0,21 -0,3
Дані табл. 7.6 свідчать про зростання показників рентабельності організації, крім рентабельності сукупного капіталу. Показники рентабельності власного капіталу є на досить низькому рівні, хоча у звітному періоді спостерігається його зростання на 0,21 пункта. Заради зростання рентабельності власного капіталу організації доводиться жертвувати своєю фінансовою незалежністю. У зв’язку з цим слід зазначити, що для організації важливим є вибір оптимального стану, точки рівноваги між фінансовою автономією та рентабельністю власного капіталу. Найбільш суттєво зросли за звітний період показники валової рентабельності реалізованої продукції та операційної діяльності. Зростання показника валової рентабельності зумовлене перевищенням темпів зростання виручки від реалізації над темпами зростання собівартості продукції.
271
Підвищення показника операційної рентабельності свідчить не тільки
про
позитивний вплив на нього валового прибутку, але і про економію на постійних витратах (адміністративних, витратах на збут та інших операційних витратах). Зростання рентабельності операційної діяльності з одночасним зниженням показника чистої рентабельності у даному випадку зумовлене збільшенням податку на прибуток у загальній його величині. У процесі аналізу доцільно дослідити динаміку вищенаведених показників рентабельності та здійснити їх порівняння з аналогічними коефіцієнтами рентабельності діяльності конкурентів. У розвинутих країнах найважливішим підсумковим показником діяльності вважається рентабельність власного капіталу. Цей показник насамперед залежатиме від зміни рентабельності продукції (операційна діяльність підприємства), ресурсовіддачі (інвестиційна діяльність) і співвідношення сукупного та позикового капіталу (фінансова діяльність). Контрольні запитання і завдання 1. Яку роль відіграє прибуток у системі оціночних показників Назвіть джерела інформації для дослідження фінансових діяльності організації? 2. результатів діяльності організації. 3. 4. 5. 6. Розкрийте порядок формування чистого прибутку. Назвіть основні фактори впливу на формування чистого прибутку. Як визначається валовий прибуток підприємства? Розкрийте методику факторного аналізу валового прибутку від Як оцінити вплив факторів на зміну прибутку, отриманого від Охарактеризуйте сутність і значення аналізу взаємозв’язку За якими напрямами використовується прибуток, що залишається
реалізації будівельно-монтажних робіт. 7. інвестиційної та фінансової діяльності? 8. витрат, обсягу виробництва і прибутку. 9.
272
в розпорядженні підприємства? 10. Назвіть основні джерела резервів збільшення прибутку і методику Охарактеризуйте основні показники рентабельності їх підрахунку. 11. підприємства. 12. Які основні фактори впливають на рентабельність власного капіталу підприємства? Тести для самоконтролю одержаних знань 1. Фінансові результати діяльності організації – це: 1) приріст чистих активів, основним джерелом яких є прибуток від операційної, інвестиційної та фінансової діяльності; 2) доходи від реалізації продукції; 3) прибуток від реалізації продукції; 4) прибуток від операційної діяльності. 2.Показником фінансових результатів діяльності підприємства є: 1) валовий прибуток (збиток); 2) операційний прибуток (збиток); 3) прибуток (збиток) від звичайної діяльності до оподаткування; 4) дохід від господарської діяльності. 3.Звіт про фінансові результати надає об’єктивну інформацію про: 1) реальний фінансовий стан підприємства на конкретну дату; 2) надходження і вибуття грошових коштів від різних видів діяльності підприємства впродовж звітного періоду; 3) зміни компонентів власного капіталу за звітний та попередній періоди; 4) доходи, витрати та фінансові результати діяльності за звітний та попередній періоди. 4.Для одержання інформації про чистий прибуток підприємства слід скористатися: 1) звітом про працю; 2) звітом про собівартість продукції; 3) балансом акціонерного товариства; 4) звітом про фінансові результати. 5.Валовий прибуток підприємства визначається як: 1) сума операційного прибутку та прибутку від фінансової діяльності; 2) різниця між валовим доходом та валовими витратами підприємства; 3) різниця між чистим доходом і собівартістю реалізованої продукції (товарів, робіт послуг); 4) різниця між чистим доходом і сукупними витратами.
273
6.Чистий прибуток підприємства визначається як: 1) різниця між сукупними доходами і сукупними витратами; 2) різниця між чистим доходом і собівартістю реалізованої продукції (товарів, робіт послуг); 3) сума операційного прибутку та прибутку від фінансової діяльності; 4) різниця між валовим доходом та валовими витратами підприємства. 7.Формування прибутку підприємства відображається у: 1) балансі; 2) звіті про фінансові результати; 3) звіті про собівартість продукції; 4) спеціальних аналітичних таблицях. 8.Резервом зростання прибутку від операційної діяльності є: 1) зменшення сплачених підприємством штрафних санкцій за порушення умов контрактів; 2) зростання обсягів реалізації зайвих товарно-матеріальних цінностей; 3) зростання обсягів реалізації зайвих необоротних активів; 4) збільшення обсягу реалізації продукції. 9.Аналізуючи прибуток порівняно з попереднім періодом, доцільно застосовувати прийоми: 1) горизонтального аналізу; 2) вертикального аналізу; 3) трендового аналізу; 4) інтегрального аналізу. 10.Для розрахунку абсолютної динаміки фінансового результату діяльності підприємства необхідно: 1) від значення прибутку звітного періоду відняти значення прибутку попереднього (базового) періоду; 2) від значення прибутку попереднього (базового) періоду відняти значення прибутку звітного періоду; 3) від фактичного значення прибутку звітного періоду відняти планове значення прибутку цього ж періоду; 4) від планового значення прибутку звітного періоду відняти фактичне значення прибутку цього ж періоду. 11.Для розрахунку темпу зміни показника чистого прибутку потрібно: 1) значення прибутку звітного періоду поділити на значення прибутку попереднього (базового) періоду; 2) значення прибутку попереднього (базового) періоду поділити на значення прибутку звітного періоду; 3) від фактичного значення прибутку звітного періоду відняти планове значення прибутку цього ж періоду; 4) від планового значення прибутку звітного періоду відняти фактичне значення прибутку цього ж періоду.
274
12.За допомогою горизонтального аналізу визначають: 1) структуру фінансових результатів; 2) зміну показників фінансових результатів звітного періоду порівняно з попереднім; 3) чистий прибуток; 4) вплив факторів на зміну прибутку від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг). 13.Вертикальний аналіз дозволяє визначити: 1) структуру фінансових результатів та її зміну; 2) зміну показників фінансових результатів звітного періоду порівняно з попереднім; 3) рівень досягнення планових показників фінансових результатів діяльності; 4) вплив факторів на зміну прибутку від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг). 14.На величину валового прибутку впливають фактори, пов’язані з: 1) реалізацією продукції; 2) фінансовою стійкістю підприємства; 3) структурою трудових ресурсів; 4) зміною оборотності оборотних активів. 15.На рівень рентабельності впливають фактори, пов’язані з: 1) прибутком від реалізації продукції; 2) фінансовою заборгованістю підприємства; 3) структурою трудових ресурсів; 4) зміною матеріаломісткості продукції; 16.Для факторного аналізу рентабельності використовують такі методи: 1) порівняння; 2) групування; 3) елімінування; 4) методи комплексної економічної оцінки.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Аналіз показників рентабельності» з дисципліни «Економіко-аналітична діяльність в організації»