Основним документом, який регулює реалізацію товарів шляхом пересилання їх через поштові відділення зв’язку, є «Правила продажу товарів поштою», затверджені спільним наказом Міністерства зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі та Державного комітету зв’язку України від 17 березня 1999 р. № 153/48. Згідно з цими Правилами таким продажем вважають роздрібний продаж непродовольчих товарів поза магазином за каталогами, проспектами та іншою рекламною інформацією. При цьому вибір товару та його замовлення передують безпосередній передачі підприємством поштового зв’язку товару замовнику (покупцю). У той же час «Порядок заняття торговельною діяльністю і правила торговельного обслуговування населення», затверджені
240
ГЛАВА 5
постановою КМУ від 08.02. 1995 р. № 108, забороняють продаж непродовольчих товарів, що не мають відповідного товарного вигляду, з пропущеним терміном придатності, при відсутності документів, що підтверджують їх якість та безпечність, з обов’язковим придбанням додаткових товарів як «навантаження». До спеціальних вимог пересилання товарів поштою відносять обмеження, передбачені «Правилами користування послугами поштового зв’язку», затвердженими постановою КМУ від 22.12. 1997 р. № 1446, якими забороняється продавати через поштові відділення зв’язку такі товари: — вогнепальну зброю всіх видів та боєприпаси до неї; — холодну зброю всіх видів; — вибухонебезпечні та легкозапалювальні речовини; — наркотичні засоби, психотропні речовини та їх аналоги, токсичні і радіоактивні речовини, ртуть, кислоти, мінеральні добрива, їдкі та інші отруйні речовини; — товари, що є небезпечними для працівників пошти, а також такі, що зумовлюють забруднення або псування інших поштових відправлень. Витрати з пересилання товарів може нести як підприємство-відправник (продавець), так і одержувач товару (замовник, покупець). При систематичній реалізації товарів через пошту підприємству торгівлі доцільно укласти договір з підприємством поштового зв’язку, в якому передбачити особливі умови продажу товарів, порядок розрахунків за надані послуги з пересилання товарів, відповідальність сторін тощо. Готуючи замовлений товар до пересилання, продавець зобов’язаний вкласти у поштове відправлення (посилку, бандероль) опис товарів з позначенням їх назви та роздрібної ціни, а на товари з гарантією — ще й технічний паспорт або інший відповідний документ. Відділення поштового зв’язку—отримувач товару зберігає поштове відправлення протягом одного місяця з дати його надходження. Якщо за цей час посилка (бандероль та ін.) не будуть одержані замовником, її повертають продавцю (відправнику) товару за місцем відправлення. Пересилання підприємству-продавцю не одержаних замовником поштових відправлень здійснюється за рахунок продавця. Реалізація товарів поштою може здійснюватися як за передоплатою, так і за наступною оплатою (оплатою покупцем при одержанні товару). При попередній оплаті покупець повідомляє продавцю про бажання придбати певний товар, оформлюючи
Особливості обліку в торгівлі
241
відповідне замовлення, та перераховує на поточний рахунок останнього вартість товару згідно з каталогом, прейскурантом, прайсом і т. ін. Продавець відправляє товар на адресу, вказану покупцем у замовленні, з повідомленням про вручення. Останнє повертається продавцю і є підставою для закриття розрахунків за попередньою оплатою, для списання вартості проданого товару та відображення доходу від реалізації. При наступній оплаті відправлення з накладною платою підприємство-продавець доручає підприємству поштового зв’язку одержати вказану ним вартість товару з отримувача поштового відправлення і перевести її на рахунок підприємства-продавця за вказаними реквізитами. Витрати на пересилання товару в таких випадках сплачує покупець разом з вартістю товару при одержанні відправлення. Підприємство зв’язку надає підприємству-продавцю інформацію (документи) про факт передачі товару покупцеві та його оплату. Але можливі випадки, що замовлений товар покупцем не одержаний з різних причин (питома вага таких випадків сягає часом 30% усіх відправлених товарів), тоді він повертається підприємству-продавцю, а останній компенсує підприємству поштового зв’язку всі витрати за доставку поштового відправлення в обидва кінці. Для правильної організації бухгалтерського обліку такого виду торгової діяльності треба мати на увазі, що поштове відправлення до моменту вручення його адресату належить відправнику, тобто підприємству-продавцю (хоча відповідальність за його доставку та збереження покладається на підприємство зв’язку). Отже, до моменту вручення відправлення адресату право власності на нього належить продавцю, і він може заборонити його видачу, оформити повернення товару, переадресувати відправлення іншому замовнику, зменшити суму накладної плати, визначеної при оформленні відправлення і т. ін. Специфіка такого виду продаж полягає ще і в тому, що інформація про дату вручення поштового відправлення замовнику надійде до продавця з деяким запізненням (на 4—6 дн. після вручення самого відправлення), а в обліку вона повинна бути відображена у тому періоді, в якому товар вручено (передано) покупцю. Для обліку товарів, переданих підприємству поштового зв’язку для доставки замовникам, підприємству-продавцю доцільно відкрити окремий субрахунок у складі рахунка 28 «Товари» (наприклад, субрахунок 286 «Товари в дорозі») або ж використати з цією метою субрахунок 283 «Товари на комісії». Облік відправ-
242
ГЛАВА 5
лених замовникам товарів на цьому субрахунку бажано вести за цінами реалізації (аналогічно субрахунку 282 «Товари в торгівлі»), а на субрахунку 285 «Торгова націнка» відкрити окремий аналітичний рахунок для відображення суми торгової націнки на цю групу товарів. Розглянемо на прикладі порядок відображення в обліку реалізації товарів поштою при різних формах розрахунків (табл. 5.21). Таблиця 5.21 Відображення в обліку реалізації товарів поштовими відправленнями
№ з/п
Зміст господарської операції Реалізація товарів за предоплатою Одержано на поточний рахунок передоплату від покупців за замовлені товари Відображено податкове зобов’язання з ПДВ у сумі передоплати Відображено відсотки банку за розрахункове обслуговування попередньої оплати (ця сума може бути утримана банком без її зарахування на поточний рахунок, тоді операції 1 і 3 об’єднують) Передано поштовому відділенню товар для пересилання замовникам: собівартість відправленого товару торгова націнка на відправлений товар Надійшли повідомлення про одержання товарів замовниками Відображено податкове зобов’язання у сумі доходу від реалізації товару Проведено залік попередньої оплати у погашення заборгованості покупців Списана торгова націнка на одержаний замовниками товар (900 : 2400) ⋅ 2160 = 810 грн Списано собівартість переданого замовникам товару 2160 – 810 = 1350 грн Оплачено підприємству поштового зв’язку за послуги з пересилання товарів замовникам Віднесено на витрати з реалізації плату за послуги поштового зв’язку Списано на фінансові результати: доход від реалізації товарів поштою собівартість реалізованого товару витрати на збут адміністративні витрати
Зміст господарської операції Продаж товарів накладною платою Передано товар поштовому відділенню для пересилання замовникам з наступною оплатою: собівартість товару торгова націнка на відправлений товар Надійшла на поточний рахунок від підприємства поштового зв’язку оплата за відправлені поштою товари Відображено податкове зобов’язання з ПДВ у сумі оплати за товар Надійшло повідомлення про одержання товару замовниками Відображено податкове зобов’язання з ПДВ у вартості реалізованого товару Проведено взаємозалік розрахунків із замовниками Списано торгову націнку на реалізований товар (1200 : 3200) ⋅ 2040 = 765 грн Списано собівартість реалізованого товару Повернено відділенням поштового зв’язку не одержані замовниками товари (продажною вартістю 120 грн): сума торгової націнки на повернені товари (1200 : 3200) ⋅ 120 = 45 грн фактична собівартість товару (120 – 45 = 75 грн) Оплачено підприємству поштового зв’язку за послуги з пересилання не вручених замовникам товарів Віднесено на витрати підприємства плату за послуги підприємства зв’язку Списано на фінансові результати: доход від реалізації товарів поштою собівартість реалізованих товарів витрати на збут
Кореспондуючі Сума, рахунки грн Дебет Кредит
1
283 283 311 643 361 702 681 285 902
281 285 681 641 702 643 361 283 283
2000 1200 2280 380 2040 340 2040 765 1275
2 3 4 5 6 7 8 9
285 281 685 93 702 791 791
283 283 311 685 791 902 93
45 75 5 5 1700 1275 5
10 11 12
Після відображення в обліку наведених у табл. 5.21 операцій з продажу товарів накладною платою залишки на рахунках становитимуть: Д-т субрах. 283 — 1040 грн (продажна вартість товару, не одержаного замовниками до кінця звітного періоду);
244
ГЛАВА 5
К-т субрах. 285 — 390 грн (торгова націнка на не одержані замовниками товари); К-т субрах. 681 — 240 грн (сума оплати за товар, на який ще не надійшло повідомлення про його доставку замовникам); Д-т субрах. 643 — 40 грн (сума податкового зобов’язання з ПДВ у вартості товару, оплаченого замовниками, але ще несписаного через затримку повідомлення про його доставку). Останні два субрахунки (681 та 643) повинні бути закриті до кінця звітного періоду, адже реально товар уже продано (оплата за нього зарахована на поточний рахунок), але ще не одержано відповідного повідомлення про факт доставки товару замовникам. Відповідно зменшиться залишок і на субрахунках 283 (на 240 грн) та 285 (на 90 грн).
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Облік реалізації товарів поштою» з дисципліни «Бухгалтерський облік у галузях економіки»