Особливості документального оформлення та контролю за витрачанням виробничих запасів
Основні положення обліку матеріальних цінностей в підрядних будівельних організаціях регламентовані національним П(С)БО 9 «Запаси» та Планом рахунків бухгалтерського обліку, якими визначено саме поняття запасів, їх склад, принципи оцінки, облікова одиниця, рахунки обліку запасів та їх кореспонденція. Ці положення є загальними для підприємств усіх галузей економіки. У той же час у будівельних організаціях є деякі особливості документального оформлення та організації обліку використання виробничих запасів, які й розглянуто у даному розділі.
10
ГЛАВА 1
По-перше, для будівельних організацій все ще актуальний лист МФ СРСР від 30.04.74 р. № 103 «Про основні положення з обліку матеріалів на підприємствах і будовах», додатком до якого визначено порядок документообігу та обліку руху матеріалів. Одночасно використовуються форми документів, затверджені наказом Міністерства статистики України від 21.06.96 р. № 193 «Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку сировини і матеріалів». По-друге, будівельні матеріали для спеціалізованих підрядних будівельних організацій є сировиною для основного виробництва, і тому в обліку їх наявність та рух відображають не на субрахунку 205 «Будівельні матеріали», а на субрахунку 201 «Сировина й матеріали». Крім того, будівельні організації можуть отримувати матеріали, конструкції і деталі як від постачальників на умовах купівліпродажу, так і від замовника, або ж виготовляти деякі конструкції у своїх допоміжних виробництвах. При надходженні матеріалів від замовника розрахунки можуть здійснюватися по-різному: — матеріали можуть бути куплені підрядником у замовника, і тоді розрахунки та їх облік аналогічні обліку матеріалів, одержаних від постачальників; — матеріали можуть бути передані замовником в рахунок оплати послуг підрядника, і тоді виникають ознаки товарообмінної (бартерної) операції, а вартість таких матеріалів відображають в обліку як аванс замовника; — матеріали можуть бути передані замовником підряднику для цільового використання згідно з договором підряду. У такому випадку право власності на матеріали залишається у замовника. Матеріали приймаються підрядником на підставі акта (або рахунка) комплектно відповідно до вимог стандартів та технічних умов і в обумовлені контрактом терміни. Підрядник для приймання матеріальних ресурсів за кількістю і якістю може залучати зацікавлені субпідрядні організації. Він зобов’язаний після використання матеріалів за призначенням надати замовнику Звіт про використання матеріалів та повернути залишки невикористаних матеріалів. У бухгалтерському обліку підрядника такі матеріали, конструкції і деталі відображають на забалансовому рахунку 02 «Активи на відповідальному зберіганні» (у розрізі замовників, видів матеріалів, місць зберігання і т. ін.). Фактичне витрачання матеріалів замовника оформлюють «Актом про витрачання давальницьких матеріалів» (т. ф. № М-23), який складається у терміни, зазначені сторонами у договорі.
Особливості обліку в будівельному виробництві
11
При використанні матеріалів замовника їх вартість з ф. № М-23 переносять у ф. № КБ-2в і виділяють окремим рядком «У тому числі матеріали замовника». Вартість таких матеріалів входить до складу загального обсягу робіт, виконаних підрядником, але в суму оплати за виконані роботи не враховується. На великих будовах масові будівельні матеріали (цегла, пісок, щебінь тощо), конструкції і деталі, обладнання для монтажу, як правило, завозяться безпосередньо на об’єкт будівництва (будівельний майданчик) з бази постачальника (виробника) без їх розвантаження на центральному складі підрядника, тобто транзитом. Перелік матеріалів, які можуть завозитися транзитом безпосередньо на виробничі дільниці, повинен бути визначений і оформлений наказом по підприємству. Але в обліку одержані транзитом матеріальні цінності бажано відображати як такі, що надійшли на центральний склад і звідти передані у виробництво. Це необхідно для оперативного контролю за виконанням договорів постачання та розрахунків за одержані цінності. Але при цьому в первинних прибуткових і видаткових документах складу і дільниці робиться позначка про те, що матеріали одержано транзитом. Порядок документального оформлення транзитних поставок матеріалів визначають на самому підприємстві. З цією метою працівником будівельної дільниці можуть виписуватися «Прибуткові ордери» (т.ф. № М-4) або використовуватися «Товарнотранспортні накладні» (т.ф. № 1-ТН), виписані постачальником, і т. ін. Періодично ці документи обмінюють у складі на «Накладну-вимогу на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів» (т. ф. № М-11). Можливі й інші варіанти організації обліку і контролю за транзитним надходженням матеріалів. Відпуск сировини, матеріалів, конструкцій, деталей, палива і т. ін. з центральних складів у виробництво на будовах має свої особливості. Відпуск названих цінностей у комори цехів, дільниць, на будівельні майданчики відображають не як витрати виробництва, а як внутрішньогосподарське переміщення матеріальних цінностей (від однієї до іншої матеріально відповідальної особи). Відпуск матеріалів у виробництво, як правило, повинен здійснюватися на підставі попередньо встановлених лімітів. Основними документами, якими оформлюють видачу матеріалів зі складу в будівництві, крім Накладної-вимоги ... (т. ф. № М-11), є «Лімітно-забірні картки» (т. ф. № М-28 та М-28а).
12
ГЛАВА 1
Лімітно-забірна картка т. ф. № М-28 ведеться протягом всього періоду будівництва конкретного об’єкта і знаходиться у виконавця робіт. Одночасно складається щомісячна лімітно-забірна картка за т. ф. № М-28а, яка знаходиться на складі. При відпуску матеріалів зі складу комірник розписується у лімітно-забірній картці ф. № М-28, а отримувач матеріалів — у лімітно-забірній картці ф. № М-28а. У кінці місяця оформлені лімітно-забірні картки разом з іншими первинними документами і матеріальними звітами передаються комірником і виконавцем робіт у бухгалтерію, де перевіряють правильність списання матеріалів на виробництво по кожному об’єкту та дільниці в цілому. Лімітнозабірні картки т. ф. № М-28 з незакінчених об’єктів, що переходять на наступний місяць, повертають виконавцю робіт. Таким чином, лімітно-забірні картки використовуються як для документального оформлення відпуску матеріалів, так і для систематичного контролю за дотриманням ліміту витрачання матеріалів у виробництві. Для списання матеріалів та контролю за дотриманням нормативів їх витрачання керівник будівельного підрозділу щомісяця складає «Звіт про витрати основних матеріалів у будівництві в зіставленні з виробничими нормами» (т. ф. № М-29). На підставі даних ф. № М-29 керівник будівельної організації приймає рішення про списання матеріалів та порядок регулювання відхилень від норм (кошторису). Кількісні дані про фактичні витрати матеріалів з ф. № М-29 переносять у «Матеріальний звіт» (т. ф. № М-19). Кількість відпущених у виробництво масових однорідних матеріалів (пісок, щебінь, галька тощо) у великих кількостях при неможливості їх відпуску за фактичною вагою (масою) або обсягом (зважуванням або вимірюванням) дозволяється визначати на підставі проведення періодичних (не рідше одного разу на місяць) інвентаризацій залишків цих матеріалів. Результати інвентаризації оформлюють відповідним актом. Витрати матеріалів визначають розрахунково, використовуючи метод періодичного списання: Залишок на початок місяця + Надходження — Залишок на кінець місяця = Витрати на виробництво (при відсутності інших каналів вибуття матеріалів).
Фактичні витрати таких матеріалів згідно з розрахунком оформлюють спеціальним актом довільної форми. Якщо виконавець робіт (виконроб) є одночасно і матеріально відповідальною особою, то списання матеріалів, конструкцій, деталей, твердого і рідкого палива з приоб’єктного складу на
Особливості обліку в будівельному виробництві
13
витрати виробництва відображається у матеріальному звіті (з урахуванням обсягів виконаних робіт) без складання спеціальних первинних документів. Облік наявності та руху матеріалів на складах ведуть у «Картках складського обліку матеріалів» (т. ф. № М-12) у загальноприйнятому порядку. Після закінчення місяця завідувач складу подає у бухгалтерію «Матеріальний звіт» (т. ф. № М-19), до якого додає всі документи про рух матеріалів за звітний період. У невеликих будівельних підприємствах матеріально відповідальні особи можуть здавати документи в бухгалтерію на підставі «Реєстру приймання-здавання документів» (т. ф. № М-13), а в кінці місяця складати відомість залишків матеріальних цінностей (сальдову відомість). Аналітичний і синтетичний облік матеріалів у бухгалтерії будівельних організацій ведеться за загальноприйнятою методикою.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Особливості документального оформлення та контролю за витрачанням виробничих запасів» з дисципліни «Бухгалтерський облік у галузях економіки»