ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Психологія » Основи психологічного консультування

Позиції віддзеркалення
Системи сприймання людиною навколишньої дійсності суттєво ускладнюються з набуттям досвіду. Так, коли маленька дитина може сприймати світ, дивлячись на нього ніби зсередини, з себе, тобто асоційовано, то незабаром вона навчається бачити не тільки те, що її оточує, але й себе так, ніби дивиться на все очима іншої людини, тобто дисоційовано. Така метаморфоза стає закономірною перш за все тому, що всі спроби дитини підкорити своє оточення протягом перших трьох років життя закінчились нічим і, відшукуючи новий спосіб налагодити гармонію між собою і світом, вона досягає прихильності інших тим, що пробує дивитись на світ їхніми очима. Після того як цей прорив здійснено (Ж.Піаже назвав це інтелектуальне вміння „децентрацією"), третій крок - дивитися збоку не тільки на себе, але й на іншого поряд з собою - стає справою вирішеною, адже навичка змінювати точку зору вже практично сформувалася.
Таким чином, нормальній людині властиво розрізняти, яка частина інформації належить особисто їй, яка - іншим людям, а також вичленувати ту частину інформації, що має більшу об'єктивність через її безвідносність. Тобто можна говорити про наявність трьох позицій сприйняття:
1 позиція (асоційована) - сприйняття та оцінка подій з власної системи цінностей, асоціація з самим собою. Людина говорить, користуючись займенниками першої особи: „Я слухаю", „Я відчуваю";
2 позиція (дисоційована) - оцінка подій з точки зору іншої людини, заснована на її системі цінностей, асоціація з іншою людиною (об'єктом).

222

Людина говорить, користуючись займенниками другої особи: „Ти відчуваєш". Щоб спонукати когось на перехід до 2-ї позиції, ми зазвичай кажемо: „Уяви себе на його (моєму) місці, як би ти себе почував?";
3 позиція (відсторонена) - сприйняття навколишньої дійсності з незалежної, нейтральної, безпристрасної, об'єктивної точки зору. Як правило, щоб опинитися в 3-ій позиції, використовують займенники третьої особи: „Він думає", „Вони хочуть". Ця позиція передбачає погляд на себе та на все навколо як на елемент системи (один з об'єктів), що дозволяє максимально об'єктивно аналізувати всі частини та зв'язки системи.
Несвідомо кожна людина повсякчас здійснює багаторазові переходи від однієї до іншої позиції сприйняття. Однак є люди, для яких якась одна позиція є більш звичною та зручною. Завдання консультанта - вміло спонукати людину до використання усіх трьох позицій і в такий спосіб досягти найбільш об'єктивного та безпристрасного погляду на речі.
Децентрація лежить в основі так званих навичок дослідження в консультативному процесі. Стимулюючи перехід з позиції в позицію, психолог-консультант переслідує не тільки інтереси клієнта. Сутність консультативної допомоги часто полягає саме в тому, щоб віддзеркалити актуальне, в якому, як у краплині води відображається типове. Тому першочерговим завданням є спільний перехід з позиції в позицію саме з метою якнайкращого рефлексування консультативного процесу, того, що „тут і тепер" відбувається. Це стосується не стільки рефлексії на власну персону, бо підвищена увага до Я-образу буде провокувати втрату предмету діяльності, скільки готовності самокритично (дисоційовано) відображати зміни в консультативному процесі. Залучення третьої позиції допомагає встановлювати зворотний зв'язок стосовно ходу бесіди, розв'язувати нагальні проблеми самого процесу, наприклад, з'ясувати проблеми перенесення та контр перенесення. Переводячи увагу клієнта безпосередньо в теперішній момент, консультант має змогу коментувати особливості побудови стосунків з ним як під час сесії, так і в інших важливих фрагментах його життя.
Звичка відсторонено сприймати те, що відбувається в ході бесіди, дозволяє консультантові зрозуміти: оскільки для клієнта він є практично не знайомою людиною, то ставлення клієнта до нього викликано не якимись особливостями консультанта або його поведінки, а, скоріше, провокується клієнтом і виражає деяку загальну тенденцію у його ставленні до людей або тих чи інших сфер життя. Таким чином, є сенс відмічати для себе наскільки маніпулятивною, претензійною, неадаптивною, залежною і так далі є позиція клієнта.
Вміння децентруватися самому та „жонглювати" точками відображення проблеми у клієнта дає не тільки миттєвий, але й пролонгований ефект. Ця інтелектуальна здатність формується аналогічно іншим когнітивним

223
здібностям і забезпечує більш об'єктивну та повну інформацію про життя, підвищує стресостійкість особистості та зменшує фрустрованість, бо, за теорією П.В.Симонова, дозволяє скоріше подолати інформаційний дефіцит.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Позиції віддзеркалення» з дисципліни «Основи психологічного консультування»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Аудит адміністративних витрат і витрат на збут та інших операційн...
Організаційна структура банку та управління ним
ВВЕДЕННЯ В ДІЮ ОБ’ЄКТІВ ІНВЕСТУВАННЯ
СВІТОВИЙ БАНК
Класифікація банківських кредитів


Категорія: Основи психологічного консультування | Додав: koljan (12.02.2012)
Переглядів: 1059 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП