Експеримент у військовій психології — один з основних методів наукового пізнання. Він відрізняється від спостереження тим, що дає змогу активно, скеровано впливати на досліджуване психічне явище. Під час експерименту офіцер-дослідник планомірно маніпулює однією або кількома змінними та реєструє зміни, що відбуваються з досліджу¬ваними явищами. Його доцільно застосовувати у тих випадках, коли офіцерові відомі елементи гіпотези, які необхідно перевірити. Позитивним у цьому методі є те, що сам дослідник може виконувати такі дії: — спричиняти досліджуване ним явище, замість чекати, коли випадковий потік явищ надасть йому можливість це явище спостерігати; — чітко враховувати різні умови, що впливають на досліджу¬ване явище; — змінювати умови, за яких явище виявляє свої характерис¬тики, замість того, щоб сприймати їх у випадковому кон¬тексті ситуацій; — маніпулювати різними варіантами умов дослідження, які дають можливість виявити закономірності перебігу тих чи інших процесів і явищ за конкретних умов і ситуацій; — визначити в ході експерименту кількісні закономірності між різнорівневими явищами, взаємодія яких моделюється в конкретній процедурі дослідження; — повторювати дослідження й тим самим нагромаджувати дані і на їх основі судити про типовість або випадковість вияву явища, яке вивчається; — визначити надійність висновків під час використання ін¬ших методів дослідження. Експеримент може бути лабораторним і природним. Лабораторний відбувається у штучних (лабораторних) для досліджуваного явища умо¬вах, коли офіцер-дослідник навмисно організовує ситуацію для з'ясу¬вання психічного явища або окремих його характеристик, ініціює очі¬куваний процес і моделює всі необхідні для цього умови. У зв'язку з цим експеримент провадиться у спеціальному приміщенні, обладнаному сигнальними та реєструвальними пристроями. Він дає змогу фіксувати зовнішні впливи, відповідні реакції, дії, вчинки воїна. Зміст такого екс¬перименту полягає в тому, що офіцер-дослідник ставить перед воїнами завдання виконувати в лабораторних умовах певні дії, які за своєю струк¬турою близькі до реальних дій у певній, конкретній військовій діяль¬ності. Результати лабораторного експерименту завжди аналізуються із вра¬хуванням таких його особливостей, як штучність експериментальної ситуації, аналітичність та абстрактність процедури експерименту; ускладнювальний ефект впливу дослідника на перебіг та результати екс¬перименту. Отже, за допомогою цього виду експерименту можна одер¬жати об'єктивні дані про перебіг і розвиток різних психічних явищ у конкретних умовах. Своєрідним варіантом експерименту, що являє собою ніби проміж¬ну форму між спостереженням та експериментом, є метод природного експерименту, запропонований О.Ф. Лазурським. Він провадиться у звичайних життєвих умовах, при цьому експериментальному впливові піддаються умови, в яких відбувається військова діяльність, сама ж ді¬яльність досліджуваного спостерігається в її природному вияві. Воїни не знають, що вони — об'єкт спостереження. Проте вибір природної ситуації не є випадковим. Дослідження відбувається згідно з умовами, а процеси, що пізнаються, розвиваються природно, без втручань офіце¬ра-дослідника. Цінність цього методу полягає в тому, що він зближує експериментальне дослідження з життєдіяльністю особового складу і дає змогу вивчати різні вияви психіки воїна в природних умовах бойо¬вої та гуманітарної підготовки. Недоліками цього виду експерименту є складність виділення для спостереження окремих елементів у цілісній діяльності воїнів, а також труднощі у застосуванні прийомів кількісного аналізу. Одним із видів природного експерименту є психолого-педагогічний, за яким воїнів вивчають безпосередньо в процесі їхнього навчання, ви¬ховання, психологічної підготовки. Цей експеримент дає змогу вивчати ефективність окремих методів навчання, виховання, різноманітних ме¬тодичних прийомів впливу на воїнів тощо. У практиці педагогічної психології, яка вивчає психологічні умови посилення ефективності навчання та виховання, актуальним є психоло¬го-педагогічний (або формівний) експеримент. Цей метод забезпечує спостереження за зміною психічних характеристик особистості у про¬цесі активного педагогічного впливу офіцера-дослідника на воїна. Ме¬тод не обмежується реєстрацією фактів, а завдяки створенню спеціаль¬них ситуацій розкриває закономірності, механізми, динаміку, тенденції психічного розвитку та становлення особистості військовослужбовця, виявляючи можливості оптимізації цього процесу. Саме тому цей метод можна широко застосовувати у вивченні фак¬торів формування і розвитку особистості воїна, забезпечувати поєднання психологічних досліджень із педагогічним пошуком та проектуванням найефективніших способів, прийомів і форм військово-педагогічного процесу.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Експеримент» з дисципліни «Військова психологія»