Психологічні умови посилення ефективності опанування воїнами психічних утворень
Воїни опановують психічні утворення в процесі бойової й гумані¬тарної підготовки, наполегливої самостійної роботи над вдосконален¬ням своєї бойової майстерності. Головні психологічні умови навчаль¬ної діяльності мають забезпечувати відповідність досягнутого резуль¬тату поставленої мети, що є показником ефективності військовопеда¬гогічного процесу. Смисл функціонування військово-педагогічного процесу, складни¬ком якого є бойова підготовка особового складу — підготовка військо¬вого спеціаліста, котрий може виконувати отримане бойове завдання за умов сучасного бою. Загальну мету підготовки військ визначено відпо¬відними документами (наказами, директивами, методичними рекомен¬даціями, навчальними програмами, програмами бойової і гуманітарної підготовки, збірниками нормативів тощо). Тому за визначення педагогічної мети як кожного заняття, так і цілого циклу офіцерові слід чітко визначити дидактичну мету цього заняття, відповідні критерії оцінки знань, навичок і вмінь, якими мають оволодіти бійці на цьому навчаль¬ному заході. На основі уявлень щодо загальних і конкретних завдань офіцер має вміло добирати навчальний матеріал для заняття, щоб він найповніше відповідав поставленій меті. Після цього офіцер визначає доцільну по¬слідовність викладання навчального матеріалу та перевірки знань. При цьому він у навчальному процесі має створити модель сучасного бою, щоб було відчуття і враження реальної небезпеки. Така ситуація викликає в особового складу стан психічної напруженості та загартовує його емоційно-вольові якості. У процесі бойової підготовки психічне напруження досягається ство¬ренням такої ситуації, коли кожен воїн у ході занять відчуває направле¬ність дій на себе. Реалізація цієї психологічної умови можлива через створення значущої для воїнів сили подразника, вмілого відтворення картини бою, моделюванням умов сучасної війни. Зрозуміло, що під час бойової підготовки не можна допустити зазубрювання, шаблону, спрощування. Перський поет Сааді (1203-1292) наголошував, що учень, який на¬вчається без бажання — птах без крил. Тому офіцер має формувати у підлеглих позитивну систему мотивів і мотивацію, що зорієнтовані на конкретну діяльність, і підтримувати їх в активному стані. Мотиви учін¬ня — це ті внутрішні спонукання, якими керується воїн, виконуючи ті чи інші навчальні дії. Головна функція мотивації— це забезпечення «енергетичного» боку дій воїна, орієнтування його на цілеспрямовані та активні дії. Найбільш сильними щодо спонукального потенціалу є внутрішні мотиви, тобто в такому разі воїна найбільше цікавить сам процес дій, і в цьому полягає його актуальна потреба. Підвищенню ефективності бойової підготовки сприяє поступове зростання навантажень під час навчань і тренувань. Використання спеціальних психологічних прийомів та способів навчання допомагає підвищенню ефективності навчальних занять. Наприклад, основні шля¬хи використання психологічної концепції навчання П.Я. Гальперина, яка має назву орієнтувальної основи дій (ООД), викладені в книзі СІ. С'єдіна «Психология и эффективность обучения воинов-связис¬тов» (1981). У цій книжці викладена методика підготовки телеграфіста за допомогою пристрою, що має вигляд ґрат на клавіатурі апарата СТА-2М. Такий пристрій практично повністю виключає помилки, пов'язані з неправильною постановкою пальців та їхніми рухами. Досить чоти-рьох-п'яти годин тренування, щоб воїн навчився безпомилково знахо¬дити необхідну клавішу. Окрім того, в цій книжці також викладено ме¬тодику підготовки спеціалістів малоканальної радіорелейної станції. Зміст основних етапів ООД: 1) опанування системою вказівок практичних дій; 2) виконання практичних дій на матеріальній частині згідно з ООД; 3) дії виконуються практично і вимовляються вголос; 4) дії, які виконуються згідно з ООД, вимовляються подумки; 5) «згорнуті» дії (автоматизація дій). Отже, офіцер перед практичним заняттям складає докладну навчаль¬ну картку, в якій послідовно викладено всі практичні дії воїна, тобто орієнтовна основа його дії. Використання цієї картки значно зменшує кількість годин на опанування практичними діями та підвищує ефек¬тивність цих занять. Важливою умовою посилення ефективності занять є вдосконалення методичної майстерності командирів, основою якої має бути їхня психолого-педагогічна компетентність.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Психологічні умови посилення ефективності опанування воїнами психічних утворень» з дисципліни «Військова психологія»