Горкгаймер, Макс (Horkheimer, Max) Нар. 14 лютого 1895 p., Штутґарт, Німеччина; пом. 7 липня 1973 p., Нюрнберг, Німеччина. Філософ і засновник критичної теорії Макс Горкгаймер відіграв провідну роль лідера в тій діяльності, яка зробила Франкфуртський інститут суспільних досліджень (Франкфуртську школу) широковідомим у науковому світі. Він зібрав групу визначних учених, які підтримали його бачення міждисциплінарної програми суспільних досліджень, орієнтованої на філософію, соціологію та історію, й зумів указати їм ефективний напрямок подальшої праці. На початку 1930-х pp. разом з цією групою виїхав в еміграцію, до США, де всі вони перебували до кінця нацистського панування, потім повернувся до Німеччини і очолив інститут у Франкфурті, де й працював до виходу на пенсію в 1956 р. У своїй опублікованій в інститутському журналі "Zeitschrift für Sozialforschung" статті "Традиційна й критична теорії" (1937) та у виданій 1947 р. праці "Занепад розуму" Горкгаймер продовжив деконструкцію західного раціоналізму, який зазнав впливу марксистських поглядів. І хоч Горкгаймер постійно протистояв марксистській тенденції зводити все до наукової метафізики, він і далі шукав матеріалістичну етику, яка показувала б "суперечності" капіталізму. Під впливом Теодора Адорно довіра Горкгаймера до потенційних можливостей об'єктивних суспільних наук вичерпалася, а його критика домінування наукових методів у вивченні природи вийшла на перший план, як це видно з їхньої спільної з Адорно праці "Діалектика Просвітництва" (1947). Проте вплив німецького ідеалізму (Канта, а особливо Геґеля) залишився потужною підводною течією в думці Горкгаймера; беручи участь у постмодерністсь-кій критиці раціонального розуму, він водночас протистояв релятивістським та позитивістським тенденціям. Він прагнув зберегти основи західного гуманізму і — відповідно до свого єврейського походження — висловлював симпатію до негативної теології. Наукова спадщина Горкгаймера заперечується тими, хто, як Юрґен Габермас, намагається завершити опрацьований у рамках Aufklärung проект побудови раціонального суспільства, і тими в постмодерністському таборі, котрі відкидають існування будь-якого привілейованого погляду, що перебував би поза історичністю розуму
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Горкгаймер, Макс» з дисципліни «Енциклопедія постмодернізму»