З публікацією 1974 ρ. своєї праці "Speculum. De l'autre Femme" ("Гінекологічне дзеркальце. Про іншу жінку"), що була перекладена англійською мовою під трохи іншим заголовком "Speculum of the Other Woman" ("Гінекологічне дзеркальце іншої жінки"), сучасний французький філософ Люс Іріґаре запровадила в науковий обіг термін "гінекологічне дзеркальце" (speculum). Етимологічно походячи від латинського слова, яке означає "дзеркало", speculum має стосунок до speculum munit (дзеркало світу), середньовічного теологічного поняття, через яке мова віддзеркалює метафізичну реальність, яка лежить під покровом фізичного світу. Цей термін також вказує на дзеркальний стосунок у Лакановій теорії уявного; побачивши своє зображення у дзеркалі, дитина входить у зворотний зв'язок із уявним іншим, який заповнює її щойно народжену особистість перед тим, як увійти в символічне. Застосувавши модель "гінекологічного дзеркальця", Іріґаре має на меті повалити культурно зумовлений взаємостосунок чоловічого і жіночого, внутрішньо властивий 92 фаллогоцентричному дискурсові. Іріґаре видозмінює образ плаского дзеркала, встановлюючи дзеркальний стосунок між чоловічим суб єктом та жінкою як його перекинуте і уявне Інше. Гінекологічне дзеркальце — це метафора для методу феміністського деконструктивного аналізу (запозиченого у Дерида), який має на меті повернути дзеркало на себе. Навіюючи думку про медичний інструмент, який застосовують для огляду внутрішніх порожнин людського тіла, гінекологічне дзеркальце вказує на спосіб мислення, що встановлює сексуальну специфічність жіночого суб'єкта. Метафора Іріґаре робить можливим перетворення, через яке жінка як суб'єкт не має іншого, а радше віддзеркалює лише себе у своїй специфічності. Як критичний інструмент, гінекологічне дзеркальце руйнує симетричні відносини, показові для чоловічого суб'єкта впевненості, що йому віддається історична перевага у фаллогоцентричному дискурсі. Запропонований Іріґаре метод повалення фаллогоцентричного дискурсу дістав назву спекуляризації або міметизму. За аналогією з метафоричним дзеркалом (гінекологічним дзеркальцем), метою спекуляризації є висвітлення першого принципу фаллогоцентричного дискурсу, а саме, постулювати суб'єкт впевненості (cogi/o), який віддзеркалює своє існування, заперечуючи Іншого. Історично жіноче функціонувало як іманентний Інший та дзеркало, від якого суб'єкт впевненості абстрагує себе у віддзеркаленні, а отже, й у постулюванні свого буття. Метафоричне гінекологічне дзеркальце робить можливим обґрунтувати жінку як суб'єкт, опанувавши неґацію або нестачу буття, що їх вона репрезентує в цьому дискурсі. Метафора Іріґаре про перехід за дзеркало, яке не пропускає думки (чоловічого суб єкта), нагадує про її твердження, що Аліса з Країни чудес втілює народжувану жіночу особистість (див. "Дзеркало. З протилежного боку"). Спекуля-ризація, як перехід по той бік дзеркала, обґрунтовує жінку як суб'єкта, надаючи їй спосіб віддзеркалення, що постулює її буття у фаллогоцентричному дискурсі.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Гінекологічне дзеркальце» з дисципліни «Енциклопедія постмодернізму»