ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Філософські науки » Інтелект у структурі людського буття

Європейські цінності та доля українських селян
В українському соціумі склалася парадоксальна, небачена
у сучасній європейській цивілізації, ситуація. На відміну від
міста, котре живе важко, напружено, але при цьому має усі
можливості із часом подолати будь-які негаразди, існує тре-
тина української людності — селяни, становище абсолютної бі-
льшості яких є не лише неймовірно тяжким для початку ХХІ
сторіччя, але й, що найстрашніше, безпросвітним.
Українське село — колиска нації — цілеспрямовано, абсо-
лютно ганебним чином було зруйноване за роки незалежності:
економічно, господарчо, соціокультурно. Як не прикро, прак-
тика господарчого нищення села, цілковитого упослідження
абсолютної більшості його мешканців (окрім працівників
чудом уцілілих працівників колективних господарств), про-
довжується — під привабливими гаслами — й понині.
Складається дуже стійке враження, що за роки незалеж-
ності щодо українського села реалізується якийся зловісний,279
прихований, але глибоко продуманий план із його цілковитого
знищення. План, котрий спрямований, зрештою, на радика-
льний підрив підвалин національного буття українства, його
подальшого існування та розвитку.
В Україні самій по собі, на відміну від Росії із її спокон-
вічною національною ідеєю — «звільнення» інших народів, іс-
торично ніколи, від часів Київської Русі, не існувало проблеми
голоду (окрім штучно створених більшовицьким режимом
трьох голодоморів, особливо 1932—1933 років).
Натомість нині існує інше питання — і це дійсно проб-
лема — розтоптаного життєвого світу і правового статусу осо-
бистості українського селянина як результат цілеспрямованої
й наполегливої руйнації українською владою усього того від-
лагодженого господарського механізму в українському селі,
котрий склався і прекрасно функціонував у 80-ті роки — деся-
тиліття, котре передувало наступним рокам так званих реформ
на селі, а фактично його повного розорення. Йдеться не про ті
поодинокі винятки, які дивовижним чином збереглися в окре-
мих районах, успішних колективних господарствах, агрофір-
мах, племзаводах, птахофабриках, тепличних господарствах
тощо, а про решту загалу — понад 90 відсотків українського села,
котре пущене на самоплив, розграбоване, повернуте від цілко-
витої механізації у полі і на фермі знову до ручної праці, поз-
бавлене елементарних благ цивілізації, наскрізь контрольоване
рекетирством трейдерів, перекупників та посередників, де існує
найнижча заробітня платня у державі (якщо вона взагалі є),
тобто, якщо говорити у цілому, котре опущене свідомими діями,
здавалось би, уже української влади на цілковите соціальне дно.
Опущене на це дно, звичайно, не вперше у своїй історії. І
у цьому весь жах: влада уже, здавалось би, незалежної дер-
жави, а найбільш зримо у кучмівські часи, гідно продовжила
традиції найбільш знавіснілих окупантів України впродовж ос-
танніх майже п’ятисот років. Усі сторіччя окупації України,
спочатку польської, потім російської, а особливо рельєфно —
російсько-більшовицької, були позначені найбільшою мірою
саме розтоптуванням особистості українського селянина, а
отже, й українства у цілому (бо ж на селі тоді проживала пе-
реважна більшість українців).280
Відтак, ставлення до селянина, його правової захищеності та
особистісної самореалізації, а отже, і його людської гідності —
це ставлення, власне, до України: шанобливе, виважене, люди-
номірне, чи, з іншого боку — упереджене, зневажливе, злостиве.
Отже, найцікавішим, знаменним та показовим є те, що по-
передня майже півтисячолітня історія збиткування над ук-
раїнським селом, найжорстокішого й брутального гноблення
його мешканців (окрім горбачовських часів) була продовжена
з неменшою заповзятістю й наругою уже у роки незалежності
і продовжується у наш час.
Парадокс ситуації полягає у тому, що єдине десятиліття в
історії українського села, коли його мешканці пожили по-люд-
ськи, коли село дійсно економічно відродилося, міцно ставши
на ноги, завдяки повній механізації у полі та на фермі, у гос-
подарчих справах (а відтак і у плані соціокультурному) — це
були 80-ті роки минулого сторіччя, горбачовські часи. Тоді
практично усі господарства на селі в Україні були прибутко-
вими, а український селянин чи не вперше за усю історію
країни відчув себе по-справжньому господарем, людиною, до
інтересів та потреб якої ставляться уважно та прискіпливо і
яка почала повертатися із узбіччя життя до стану повноцін-
ної буттєвої закоріненості, об’ємного й повновагого світовід-
чуття.
Проте це повернення українського селянина до повноцін-
ного, по-справжньому наповненого буття у добу незалежності
було різко перервано й обрубано, відкинувши село назад на
100—150 років, і у плані основних знарядь праці (система вил
та лопати — при практично повній зношеності парку тракто-
рів, комбайнів та іншої сільськогосподарської техніки) і у
плані ефективності праці (низькотоварність, а отже, низька
рентабельність й малоприбутковість, якщо не збитковість), і
щодо стосунків між людьми (відчужених, якщо не відверто во-
рожих). І як наслідок щодо соціокультурної сфери — її повний
занепад.
Владарююча після 1991 року еліта зробила усе можливе і
неможливе, щоб зруйнувати село, його успішно функціонуюче,
прибуткове господарство (а це були практично 100 відсотків
колгоспів на усіх обширах України), розтоптати — матеріально,281
морально й правовим чином — людину села, третину усієї
української людності. Колгоспи, замість їх плавного, зі збере-
женням виробничих фондів, переведення — через трансформа-
цію їх у добровільні сільськогосподарські кооперативи — на
ринкові рейки, були знищені, а їхнє майно (машинно-трактор-
ний парк, комбайни, тваринницькі та птахоферми, ремонтні
майстерні, польові стани тощо) розграбоване. Були створені усі
умови, щоб ніяка нова техніка до села не доходила (бо ж ніхто
не у змозі її нині купувати), щоб на селі господарче і соціоку-
льтурне життя зайшло у глухий кут.
Проблеми села почали виходити на поверхню, впадати в
очі. І коли говорять чи пишуть про село, то можна почути про
масу окремих проблем: катастрофічну нестачу сучасної сільсь-
когосподарської техніки і неможливість її оновлення, нестачу
мінеральних добрив та засобів захисту рослин, диспаритет цін на
промислову та сільськогосподарську продукцію, руйнування
тваринницьких ферм, ремонтних майстерень, тепличних та ме-
ліоративних комплексів, страшний відсоток необроблюваних
площ, масова бідність, безробіття, закриття шкіл, садочків та
ФАП-ів на селі тощо.
Але чомусь не говориться, обходиться стороною, не дис-
кутується питання головне: що лежить у основі усього щойно
згаданого, що є корінною, визначальною причиною усіх цих
негараздів. Тобто, у цілому, що є центральною ланкою, котра
тягне за собою решту усього іншого.
А йдеться про головне, визначальне — про сам господар-
чий механізм на селі. Це питання або ж обходиться, коли ро-
биться вигляд, що його просто не існує, або ж мається на увазі
як само собою зрозуміле, що нормальним, адекватним ринко-
вим умовам є лише фермерське господарство. А тому як сама
собою зрозуміла панацея виставляється паювання землі із
дуже близькою перспективою торгівлі нею.
Ну про що іще, мовляв, можна говорити? Це ж само собою
зрозуміло. І ніякої альтернативи бути не може.
Воно-то так, якщо під селом розуміти совково-кучмівське
його бачення лише як засобу постачання сільськогосподарської
продукції, лише як комори. І зовсім не згадувати про те, що
село — це передовсім життєвий світ його мешканців, які хо-282
чуть працювати у рентабельних, високоприбуткових госпо-
дарствах, де вони самі є господарями, та відповідно й законо-
мірно прагнуть такої ж правової захищеності й соціокультурного
облаштування, як і жителі міста.
І для яких їхнє нинішнє, котре тягнеться уже понад деся-
тиліття, безпросвітне існування невідворотно підводить кож-
ного із них до думки: а за що мені ці страждання? Та й навіщо
вони мені взагалі?
І, дякувати Богові, зараз не сталінські часи — паспорти ви-
дають усім, то чого ж я і далі буду жити у муках на фермер-
ському шляху, як уже понад десятиліття страждають мої
батьки? До біса усе це, подамся до міста чи за кордон, там
якось не пропаду. Гірше, ніж є, не буде.
І це не сценарій віддаленого майбутнього. Це сьогоднішні
сільські реалії. Масова втеча молоді із села — це не якесь
майбуття, це — сьогодення.
І цей масовий процес — будь-якою ціною вирватися із
села — буде продовжуватися у найближчі роки і десятиліття
невідворотно, якщо суспільство у цілому й владна еліта зок-
рема не задумаються про корінні, визначальні причини такого
деструктивного, вкрай хворобливого явища, як знелюднення
українського села, коли його масово покидає якраз його май-
бутнє — молодь. Якщо влада на усіх рівнях не допоможе са-
моорганізуватися селянам.
Що можна прочитати й почути як рецепти лікування цієї
хвороби? Тут йдеться і про безпосередні дотації сільгоспви-
робникам, і про бажаність їх кредитування (яке зараз під ве-
ликим знаком питання), і про бажаність десяти відсотків
держбюджету на підтримку села та одного відсотка ВВП на
підтримку його соціальної сфери, і про необхідність розвитку
сільськогосподарського машинобудування, і про МТСи, і про
зразкові агрофірми у кожному районі, і про бажаність відрод-
ження поливного землеробства і т.д, і т.п. І усе це є гарними
побажаннями, котрі можуть посприяти хоч якомусь вижи-
ванню мешканців села.
Проте усе це не може бути достатньою підставою того, щоб
молодь масово не тікала із села, і не лише у місто, але й за
кордон. Тобто, що головне, не може зупинити знелюднення283
села, а отже, і остаточну втрату ним своєї господарчої й, від-
повідно, соціокультурної перспективи. І це на українських,
найкращих у світі, чорноземах.
Які підстави так твердити?
Руйнування села, яке наполегливо здійснювалося впродовж
усіх років незалежності (через цілеспрямоване руйнування кол-
госпів, паювання землі та палке бажання як найшвидше перет-
ворити на товар те останнє, що іще залишилося в українського
народу — землю сільскогосподарського призначення) продов-
жується, як не прикро, й у післякучмівський час.
Україна ніяк не може відійти від стійкої радянської тра-
диції: спочатку штучно створити проблеми, а потім героїчно
їх долати, експериментуючи на людях.
При цьому зовсім забувається про власне ж визначальне
гасло: європейський вибір України. Але коли це так, коли ми
дійсно прямуємо у Європу, себто облаштовуємо внутрішньоук-
раїнське буття у відповідності до європейських засадничих цін-
ностей, стандартів та норм суспільної життєдіяльності, то не
слід забувати, які із них стали визначальними для Європи у
післявоєнний час. А такою засадничою цінністю у європейсь-
кій цивілізації, котра цілковито змінила її обличчя, є соціа-
льна ринкова економіка, яка остаточно прийшла на зміну
дикому капіталізмові, котрий панував там до цього.
Відповідно, якщо ми уже остаточно визначилися зі своїм
європейським вибором, то слід також визначитися і з україн-
ською ідеєю, сучасною українською мрією, якою не може бути
ніяка інша ідея, аніж та, котра уже зреалізована у Європі уп-
родовж останніх 60-ти років — йдеться якраз про соціальну
ринкову економіку.
В Україні ж впродовж усіх років незалежності відбуває-
ться зовсім інший, протилежний за спрямуванням процес —
процес розбудови дикого, кланово-олігархічного капіталізму,
про який уже давно забули у Європі.
Відповідно стосовно села реалізується, підспудно й при-
ховано, але надзвичайно наполегливо, відома ідеологема: у
країні уже практично усе приватизовано, то треба так само
пустити з молотка те єдине, що іще залишилося в українців —
землю сільськогосподарського призначення, перетворивши284
селян спочатку в безправних, нічим не захищених придатків
вил і лопати (фермерське, фактично натуральне господарство),
а нині — у батраків новоявлених господарів життя на селі. Про
яку там соціально орієнтовану ринкову економіку стосовно
третини української людності — українських селян — може
йтися. Нащо їм ці європейські цінності та життєві стандарти?
Обійдуться.
Паювання землі проходило під гаслом: землю тим, хто її
обробляє. Насправді ж це обернулося одним: ліквідацією ве-
ликотоварного, прибуткового, а отже, конкурентоздатного ви-
робництва на селі і повернення його на 100—150 років назад —
до низькотоварного, напівнатурального господарства, а у со-
ціальному плані — до системи панів та наймитів.
Отже, це суто шлях, продиктований ідеологією зразка
XVIII століття, ранньобуржуазною ідеологією первісного на-
копичення, коли інтереси селян до уваги не беруться взагалі,
а йдеться лише про реалізацію «гарної» ідеї — головне, щоб
вона була ліберальною, у сенсі — різко антисоціальною щодо
пересічного українця, тобто потрактованою у дусі Адама Сміта,
а не хоча б Кейнса чи сучасних теоретиків соціальної ринкової
економіки. А ще — щоб були задоволені невгамовні потреби та
інтереси новоявлених українських нуворишів, яким після
прихватизації усього та уся у місті іще хочеться стати панами
й на селі.
Щодо села існує два розуміння капіталізму: чисто ідеоло-
гічний, ненауковий (капіталізм — це приватна власність і
крапка) та науковий, сучасний, вивірений досвідом сторіч (ка-
піталізм — це ринкове, конкурентне ринкове середовище — не-
залежно від форм власності).
Через це, говорячи про перспективи економічного пос-
тупу українського села, саме конкурентоспроможної перс-
пективи господарювання на селі — чи у внутрішньо-, чи у
зовнішньоекономічному плані — можна говорити лише про дві
такі форми: латифундія, панщина та сільськогосподарська коо-
перація. Третього не дано.
Успішне сучасне сільськогосподарське виробництво — це
великотоварне, високомеханізоване, засноване на передовій
агро- та зоотехніці виробництво. І форм такого виробництва285
лише дві: латифундії — якщо дбати про інтереси новоявлених
хазяїв життя, і сільськогосподарська кооперація як доброві-
льне господарське об’єднання власників земельних паїв —
якщо дбати про сільськогосподарських виробників, власне
про селян.
Натомість Україна пішла своїм, доморощеним шляхом —
шляхом паювання землі, фермерського господарства і торгівлі
землею сільськогосподарського призначення у найближчій
перспективі як найкоротшого шляху до латифундій, до пан-
щини, до системи панів та наймитів як системи визиску ос-
танніх.
Чому фермерство як таке, саме по собі, є безперспективною,
несучасною формою господарювання на землі.
Найперше — тому, що це низькотоварне, а відтак — низь-
корентабельне, малоприбуткове, фактично натуральне госпо-
дарство, засноване на ручній праці. Через це воно як таке не
може бути конкурентоздатним за визначенням. Єдиною
перспективою такої форми господарювання є перетворення із
часом окремих фермерських господарств у латифундії із цілим
селом як найманою робочою силою.
Далі, безперспективність фермерства самого по собі ґрун-
тується на неможливості узяти достатні кредити: банки дали
б кредити під великотоварне, високорентабельне й високопри-
буткове виробництво, а під натурально-господарське фермер-
ське — хто ж ризикне. Та й агробанків, сільськогосподарських
кредитних товариств та агроспілок поки що в Україні не спос-
терігається.
Наступна підстава господарчої безперспективності фер-
мерства — це повна неможливість для неї як низькотоварної
й малоприбуткової купувати нову сільськогосподарську тех-
ніку й обладнання для тваринницьких комплексів, навіть
через лізинг. А без цього про яку конкурентоспроможність
може йтися?
Відтак неможливим, а головне — безглуздим є організа-
ція у країні сучасного сільськогосподарського машинобуду-
вання: якщо ніхто не зможе цю техніку купувати, що й
спостерігається нині в Україні, то навіщо тоді її й взагалі ви-
пускати.286
Непотрібними для фермерства, як для шматочного (паї)
господарювання та такого, де відсутні сівозміни і тваринни-
цькі комплекси, ніякі ні агрономи, ні зоотехніки.
Водночас фермерство є не лише системою некваліфікованої
й низькокваліфікованої праці, але й корінною причиною —
через руйнування тваринницьких ферм та машинно-трактор-
ного парку — масового безробіття на селі.
Далі — фермер є нині й буде завжди задавленим трейде-
рами, посередниками, чия діяльність, узагалі-то, нині є нічим
іншим, як узаконеним рекетом на селі. Саме по собі фер-
мерство вирватися із зашморгу посередників ні нині, ні на
перспективу не у змозі.
Із усього щойно згаданого випливає неможливість для фер-
мера організувати власний магазин у районному чи обласному
центрі, неможливість створити також власні маслобойні, кру-
порушки, ковбасні цехи, молокопереробні заводи, тобто спі-
льні міжгосподарські виробництва. Сюди ж прилягає й
неможливість для розрізнених, ніяк господарчо між собою не
пов’язаних окремих фермерів придбати, хоча б у перспективі,
елеватори, цукрові й комбікормові заводи.
Неможливим, як для зовсім роз’єднаних поміж собою фер-
мерів, є нормальне ведення меліорації, поливного землеробства,
котре стало в умовах глобального потепління та майже щоріч-
ної посухи в Україні нагальною потребою, чищення ставків та
малих річок, будівництво гребель, посадка дібров, гаїв тощо.
Неможливим для фермера як бідної у масі своїй людині є
правовий захист, оскільки одна справа — правовий захист на
рівні трудового колективу із чітко унормованими й прописа-
ними у Статуті кооперативу правами та обов’язками, а зовсім
інше — для обмеженого у ресурсах індивідуала.
Нарешті, неможливим для фермерського шляху як такого
є забезпечення соціально-культурної сфери: будівництво та ут-
римання шляхів, шкіл, дитячих садків, магазинів, ФАП-ів,
будинків культури, лазень, мережі газопостачання на селі, во-
догонів, котелень, будинків для спеціалістів (агрономів, зоо-
техніків, учителів, медпрацівників тощо).
За відсутності у фермерстві звичайної заробітної платні,
трудових книжок та трудового стажу не може бути й ніякої287
мови про якісь у майбутньому пенсії для нинішніх селян пра-
цездатного віку.
Водночас усе те, що є неможливим для фермерського шляху
існування сільськогосподарського виробництва, є цілковито
можливим для однієї з двох провідних форм великотоварного,
високомеханізованого, науково забезпеченого сільськогосподар-
ського виробництва — для добровільної сільськогосподарської
кооперації.
Власне, дещо із вищезгаданого є можливим і для лати-
фундії як форми сільськогосподарського виробництва, пере-
довсім у плані великотоварності.
Проте латифундії, системі панів і наймитів, притаманна
низка рис, котрі цілковито перекреслюють великотоварність і
прибутковість (виключно для пана) цієї форми господарю-
вання.
Передовсім система найманий працівник — роботодавець,
батрак-пан на селі, ця система, як було так споконвіку і як є
й донині, залишається системою визиску, а за наших ниніш-
ніх сільських реалій — іще й жорстокого визиску.
Але це іще не усе: йдеться також про правову незахище-
ність найманих робітників, для яких не існує профспілок, ко-
лективного договору чи Статуту даного кооперативу (як у
випадку із діяльністю добровільної сільськогосподарської коо-
перації). Окремо взятий фермер чи найманий сільськогоспо-
дарський працівник не у змозі захистити себе правовим чином
у принципі. Він є цілковито беззахисним, на що й була розра-
хована підступно-далекоглядна ідеологія паювання землі.
Перспективи стабільного матеріального становища наймитів та
членів їх сімей (а це понад 90 відсотків сільської людності) є
примарними, як і доля їхніх дітей щодо можливості одер-
жання пристойної освіти.
Зависає також уся соціокультурна сфера села: турбота про
неї у цілому, як і про пенсіонерів та молодь, є необхідною за
визначенням турботою для сільськогосподарської кооперації, але
є зовсім не обов’язковою для новоявлених українських панів.
Через це для сільської молоді — у разі ствердження на селі
системи латифундій, панщини — усе одно, що і зараз, залишає-
ться один вихід — втікати із села, втікати за будь-яку ціну.288
А те, що система латифундій, система панів та наймитів,
буде стверджена на українській землі, і стверджена прискоре-
ними темпами — у цьому немає ніякого сумніву. Фермерство як
низькотоварне, малоприбуткове, фактично напівнатуральне ви-
робництво, система вил та лопат, є абсолютно безперспектив-
ним у загальноукраїнському масштабі.
Водночас нинішня влада, як і попередня, кучмівська,
робить усе для того, щоб розпочати торгівлю землею сільсько-
господарського призначення. А це і є пряма дорога до скупо-
вування цієї землі новоявленими українськими нуворишами,
котрі встигли практично усе «прихватизувати» у місті. А хіба
село можна випускати зі своїх лабет та пазурів?
Під прикриттям гарних казочок (про фермерство тощо)
сховані справжні наміри й плани цих нових господарів
життя: через прискорене проштовхування дозволу на торгівлю
землею сільськогосподарського призначення якнайшвидше
скупити цю землю, перетворивши українських селян, усіх
поспіль, на батраків, а самим стати безроздільними хазяями,
глитаями іще й на селі, найнявши управителів маєтків та
інших спеціалістів і через них здійснюючи на селі нічим не
обмежений визиск наймитів, себто мешканців села, пересіч-
них людей, котрі у горбачовські часи стали почуватися
повноправними хазяями на землі, а нині знову опущені но-
вими хазяями життя та їхньою владарюючою обслугою на
соціальне дно, котрі поставлені у ситуацію абсолютної безп-
равності, примітивного виживання і сприймаються як бидло,
котре усе стерпить.
Водночас є, звісна річ, і інший шлях села, котрий до того
ж має давню українську традицію кінця ХІХ — початку ХХ
сторіччя. Йдеться про до-сталінську добровільну сільськогос-
подарську кооперацію на селі, яка мала у дореволюційні часи
найбільше поширення в Україні й на Кубані, котра функціо-
нувала за Статутом (при цьому існував також еталонний — для
зразку — Статут сільськогосподарської кооперації) та була
об’єднана у дореволюційні часи та часи Української Народної
Республіки у єдину загальноукраїнську організацію — Дніпро-
союз, котрий регулярно проводив свої з’їзди й пленуми вико-
навчого комітету як на загальноукраїнському, так і на289
губернському рівнях. Уся ця документація Дніпросоюзу збе-
реглася в архівах та центральних бібліотеках, як і документа-
ція Інституту кооперації імені М.Туган-Барановського — було
б лише бажання нею скористатися.
Йдеться, отже, про сільськогосподарську кооперацію як
добровільне господарське об’єднання вільних, суверенних і
рівноправних громадян — володарів майнових панів. Про сіль-
ськогосподарську кооперацію як таку форму сільськогосподар-
ського виробництва, котра здатна забезпечити у ринкових
умовах великотоварне, високомеханізоване ефективне сільсь-
когосподарське виробництво і котра здатна на цій основі — що
принципово — убезпечити селян від панщини, системи лати-
фундій, котрі одномоментно, як пошесть, розповзуться по всій
українській землі, убезпечити їх від наймитування й упослід-
ження.
Досвід існування цієї, вибудованої на європейських заса-
дах в Україні добровільної кооперації прекрасно узагальнений
у Курсі лекцій для студентів «Теорія кооперації» (опублікова-
ний у 1924 р. у Подебрадах (Чехія), друге видання у 1947 р. —
Регенсбург-Берхтесгаден (Німеччина)) 41 видатного організатора
кооперативного руху в Україні у 1910—1920 рр., першого мі-
ністра земельних справ в уряді Центральної Ради, міністра про-
довольчих справ в уряді Директорії (із квітня по серпень 1919
року очолював уряд УНР і водночас обіймав посаду міністра фі-
нансів) Бориса Миколайовича Мартоса (1879—1977 рр.).
Отже, за всіма вищеозначеними позиціями добровільна
сільськогосподарська кооперація є перспективним у масштабах
усієї України напрямком розбудови великотоварного, високоме-
ханізованого, науково забезпеченого сільськогосподарського ви-
робництва за сучасних ринкових умов — умов конкурентного
середовища — і внутрішньоукраїнського, і зовнішньоеконо-
мічного.
Найперше йдеться про те, що це добровільне об’єднання
людей із турботою про них, а не для їхнього визиску й забез-
печення прибутків новоявлених українських калиток. Отже,
нормальне, людиномірне життя на селі може бути заснованим
лише на базі нормального, конкурентоспроможного, тобто ви-
сокотоварного, ефективного сільськогосподарського вироб-290
ництва, котре можливе лише із використанням сучасної тех-
ніки, адекватного агрономічного та зоотехнічного забезпе-
чення, сучасної сільськогосподарської науки. Усе це є
можливим лише у великих, на рівні усього села кооператив-
них господарствах, де б селяни самі були господарями і пра-
цювали не як батраки, а як вільні, юридично, на базі
Статуту кооперативу захищені люди та самі щороку пе-
реобирали керівників кооперативу.
Відтак кооперація за нинішніх українських реалій є най-
більш перспективним шляхом подолання визиску на селі, пле-
кання особистості й нації, водночас, що принципово,
стверджуючи конкурентне, ринкове середовище в ньому. Бо сі-
льськогосподарська кооперація за самою своєю природою не
протистоїть буржуазному суспільно-економічному устрою, а
органічно у нього вписується, водночас відкриваючи можли-
вість для цілковито легальних засобів радикального спротиву
і подолання визиску з боку нового панства, новоявлених нуво-
ришів: кооперація «не вириває людини з сучасних умов життя
і не відокремлює їх од решти суспільства; і вона намагається
в існуючих умовах, в існуючому оточенні організувати госпо-
дарство на таких підставах, щоб не було визиску. Ця відсут-
ність будь-яких ілюзій, це тверезе відношення до існуючих в
суспільстві умов, це стремління використати реальні обставини
і стосунки — є основна прикмета кооперації, яка одріжняє її від
різного роду утопічних теорій та дає життєздатність коопера-
тивному рухові» 42 .
«Кооперація не ставить своїм завданням перебудувати
сучасний лад в суспільстві, замінити його новим; вона не од-
межовується також од сучасного життя; вона лише, так би
мовити, доповнює його» 43 . Причому доповнює радикальним
чином, а саме, дозволяє за нинішніх українських реалій вир-
ватися величезному секторові української людності — третині
усього населення держави, до того ж найбільш упослідженій
його частині — українським селянам із лабет як нинішньої
розрухи, так і ще більш жахливої перспективи перетворення
усіх їх поспіль на наймитів нових хазяїв життя на селі.
От тільки була б добра воля влади на це, бо в нинішньому
українському селі нічого без «начальства» — районного, облас-291
ного чи столичного — не робиться, неможливо нічого зробити.
Як і особливі сподівання, звісна річ, на Верховну Раду, бо саме
вона, зрештою, законодавчо визначає та закріплює ту чи ту
стратегію подальшої господарської спрямованості та соціоку-
льтурного облаштування села. У справі дозволу на самоорга-
нізацію селянам роль влади є незамінною.
Ринкова економіка може працювати ефективно, коли в ній
немає місця монополізму, коли сповна зреалізовуються засади
конкуренції. Через це сільськогосподарська кооперація, яка за
визначенням усуває монополізм на ринку (у тому числі моно-
полізм перекупників, трейдерів) значно розширює, зміцнює
конкурентне середовище, а отже, і ефективність функціону-
вання ринкової економіки. У такому плані говориться про «не-
достачу конкуренції, монопольне становище підприємця, як
головне джерело зиску. Практика кооперативна на кожному
кроці показує наочно, що поява кожного нового кооператива,
це є поява конкурента, і то дуже небезпечного, для того чи
іншого підприємця» 44 . У такому контексті, що принципово,
кооперація відіграє подвійну функцію — ствердження конку-
рентного середовища, котре сприяє розвиткові ринкових засад
господарювання, і водночас постає як надзвичайно потужна
перепона на шляху до посилення визиску нижчих верств на-
селення, трудового люду, покупця, а головне, пересічного
селянина: «Граючи роль конкурента, кооператив впливає на
ціну краму в інтересах покупців, або на оплату праці в інте-
ресах працюючих мас. І в тім, і в другім випадку досягається
мета кооперації: поліпшення добробуту нижчих верств насе-
лення» 45 .
Отже, говорячи про добровільну сільськогосподарську коо-
перацію як найбільш перспективну форму великотоварного
виробництва на селі та єдину можливість уникнути ви-
зиску селянина, слід більш детально зупинитися на перевагах
цієї форми господарчого механізму на селі у порівнянні із ни-
нішнім фермерським, низькотоварним, фактично напівнату-
ральним господарюванням.
Найперше — це великотоварне, високомеханізоване, нау-
ково забезпечене виробництво. А отже, цілковито конкурен-
тоспроможне за сучасних українських реалій, більше того —292
здатне виступати надзвичайно сильним гравцем у нинішньому
ринковому середовищі.
Далі — це абсолютно інша здатність сільськогосподарської
кооперації брати кредити, заснована на високорентабельному
і високоприбутковому виробництві. У перспективі ж ідеться
про можливість створення кооперативами кредитних спілок,
участь як акціонерів у діяльності агробанків тощо.
Наступна підстава господарчої перспективності сільсько-
господарської кооперації — це цілковита можливість для неї
як великотоварної й високоприбуткової купувати нову сільсь-
когосподарську техніку, обладнання для ферм, мінеральні доб-
рива і засоби захисту рослин тощо, включаючи використання
лізингу, для системи якого відкриваються зовсім інші перс-
пективи розвитку.
Відповідно, усе це виступає надзвичайно могутньою підс-
тавою розвитку вітчизняного сільськогосподарського машино-
будування, починаючи від комбайнів, тракторів, сівалок та
іншої землеобробної техніки і закінчуючи випуском облад-
нання для тваринницьких ферм, поливного землеробства тощо.
Стабільний же попит на мінеральні добрива та засоби захисту
рослин є підставою такого ж стабільного розвитку хімічної про-
мисловості. А нормально функціонуюча соціокультурна сфера
у свою чергу стимулюватиме розширений випуск будівельної
техніки, матеріалів та приладів, меблів, побутової техніки, ве-
лосипедів, мотоциклів та автомобілів, одягу, взуття тощо.
Далі, сільськогосподарський кооператив як успішне, ви-
сокоприбуткове господарство здатне не лише на рівних про-
тистояти перекупникам, різної масті трейдерам, але й бути
мак симально незалежним від них, організовуючи разом із ін-
шими кооперативами — на рівні району, а то й області — власну
розгалужену систему переробки своєї продукції та її збуту, а у
перспективі — стати співвласниками комбікормових, цукрових,
олійних, молокопереробних, макаронних, ковбасних заводів та
це хів.
Небачені перспективи відкриває сільськогосподарська коо-
перація і у плані нормального ведення меліорації, поливного
землеробства, очищення ставків та малих річок, будівництва
тепличних комплексів, посадки садів та виноградників тощо. 293
Абсолютно гарантованим для кожного члена сільсько-
господарського кооперативу є правовий захист як основа
ствердження та пошанування людської гідності, особистості.
Адже увесь характер стосунків між працівниками коопера-
тиву, як і між ними та їх керівництвом, базується на
прийнятому на загальних зборах Статуті кооперативу. А до-
датковими гарантіями нормального правового статусу членів
кооперативу є обов’язкове щорічне переобрання голів коопе-
ративу.
Сільськогосподарська кооперація — це система висококва-
ліфікованої, як і було у 80-ті роки, праці, а також, що принци-
пово, можливість позбутися нинішнього масового без робіття
на селі. Життя сільськогосподарського кооперативу за Стату-
том і регулярна заробітна платня є достатньою підставою для
пенсії усіх сьогоднішніх працівників кооперативу.
Нарешті, лише кооператив може бути повновагим гаран-
том нормального функціонування соціокультурної сфери на
селі: шкіл, дитячих садків, ФАП-ів, магазинів, будинків ку-
льтури, майстерень, будівництва та обслуговування мережі
газопостачання на селі, водогонів, котелень, будинків для спе-
ціалістів та молодих сімей тощо.
Отже, підсумовуючи, слід зробити наступні висновки:
1. В основі розгляду усіх можливих варіантів подальшої
долі села лежить одне визначальне: що береться при цьому за
вихідне — підхід до села як до життєвого світу особистості,
сільського жителя чи лише як до комори, лише як до засобу
постачання продуктів харчування.
2. При прийнятті тези про село як самоцінний і цілісний
життєвий світ особистості — мешканця села (а протилежна
думка є не лише антигуманною, але й просто цинічною)
постає проблема: як зробити подальше життя на селі не лише
пристойним, але й не згірш за міське за усіма параметрами,
включаючи адекватну сьогоденню заробітну плату, правову за-
хищеність, нерозтоптаний особистісний статус та людську гід-
ність і, відповідно, виключаючи можливість повернення села
назад на сто — сто п’ятдесят років — на шлях панів і наймитів,
визиску селян.294
3. Достатньою підставою для такого пристойного життя
може бути, звичайно, не нинішнє, фактично напівнатура-
льне господарство на селі, система вил та лопати.
До цієї системи було повернуте село у результаті свідомої
й цілеспрямованої руйнації колгоспів, паювання землі і ство-
рення системи фермерства.
Фермерство є абсолютно безперспективним у загальноук-
раїнському масштабі передовсім у господарчому плані (мало-
товарність). Відповідно, що не менш важливо, у плані
соціокультурного облаштування села, де шлях фермерства —
це взагалі колапс, шлях у безвихідь.
4. Всерйоз можна говорити, розмірковуючи про ниніш-
ній стан і майбутнє села, лише виходячи із можливостей та
перспективи ствердження на селі великотоварного, високо-
механізованого, науково забезпеченого сільськогосподарсь-
кого виробництва, котре єдино є конкурентоспроможним у
сучасних ринкових умовах.
А форм такого виробництва — і не треба при цьому пле-
кати ніяких ілюзій — лише дві: латифундії (із системою ви-
зиску, системою панів і наймитів) і на європейських засадах
вибудований кооператив — як добровільне господарське об’єд-
нання вільних, суверенних і рівноправних громадян.
5. Кооперація — це сучасний шлях не лише великотовар-
ного, конкурентоздатного виробництва, але й достойної заро-
бітної платні та забезпечення повноцінного функціонування
усієї соціальної та соціокультурної інфраструктури на селі.
Кооперація — це єдина на сьогодні можливість уникнути
визиску селян та перетворення їх на довічних батраків, най-
митів, єдина для них можливість залишитися людьми і не пе-
ретворитися на бидло — упосліджений, цілковито безправний
натовп, де кожен полишений сам на сам зі своїми проблемами
й негараздами.
6. Дозвіл же на торгівлю землею сільськогосподарського
призначення — це прямий і, головне, стрімкий й незворотний
шлях до перетворення усього українського села на систему панів
і наймитів, до перетворення його поспіль — у латифундії.
7. Отже, питання про подальший шлях села — це зовсім не
питання того, буде Україна з хлібом та іншими продуктамихарчування чи ні. Такого питання не існує, такої проблеми
просто немає: Україна історично, починаючи із Київської Русі,
завжди була, є і неодмінно буде з хлібом і до хліба.
Натомість існує інше питання — і це дійсно проблема: чи
залишиться український селянин людиною, чиїми правами,
інтересами та потребами, як і його людською гідністю, ніхто
не посміє знехтувати. Це питання питань. Бо воно стосується
третини усієї української людності.
І відповідь на це питання одна: це шлях добровільної
кооперації як магістральний шлях ефективного, високопри-
буткового, конкурентоспроможного за сучасних умов сільсь-
когосподарського виробництва, котрий є єдиним гарантом
людиномірного розвитку села, гарантом уникнення визиску
його мешканців.
Інший же, альтернативний шлях, котрий так чи так, але
надзвичайно наполегливо нав’язується українському селу —
це, на основі торгівлі землею сільськогосподарського призна-
чення, перетворення села на повсюдну систему визиску,
систему панів і наймитів, а його мешканців — на цілковито
безправних і упосліджених наймитів, фактично кріпаків і
рабів нових хазяїв життя на селі.
8. Закони про повернення панщини в Україну прийняті
Верховною Радою уже практично усі, залишилося лише три
закони.
Натомість будь-яка альтернатива, можливість вибору в ук-
раїнського селянина цілковито відсутня. Бо немає закону «Про
добровільну сільськогосподарську кооперацію», і, відповідно,
немає ніякої можливості самоорганізації у селян. Водночас
без такого закону доля українського селянина наперед і на-
завжди визначена: він приречений на цілковите й безпросвітне
упослідження.
9. Українським селянам нині потрібно від влади зовсім не-
багато, якщо вона справді турбується про них — її дозволу на
самоорганізацію. А єдиною підставою цього може бути лише
прийняття Верховною Радою України закону «Про добровільну
сільськогосподарську кооперацію».
Усе останнє селяни зроблять самі.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Європейські цінності та доля українських селян» з дисципліни «Інтелект у структурі людського буття»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: АУДИТОРСЬКИЙ РИЗИК ТА АУДИТОРСЬКІ ДОКАЗИ. СУТТЄВІСТЬ ПОМИЛОК
Способи захисту від кредитного ризику
Чиста теперішня вартість
Аудит збору на обов’язкове державне пенсійне страхування
Аудит визнання, збереження і технічного стану необоротних активів


Категорія: Інтелект у структурі людського буття | Додав: koljan (29.11.2011)
Переглядів: 1476 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП