ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Філософські науки » Інтелект у структурі людського буття

Есенційні та екзистенційні параметри людського буття
Природа людини, людське єство не просто дійсно існує, але
й справляє колосальний вплив на усі складові життєдіяльності
людини. А існує воно, це єство, як визначально, починаючи із
першовитоків, внутрішньо суперечливе явище. І у філогене-
тичному плані, і у плані персонального буття кожного.
Біологічна недостатність людини була вирішальним чин-
ником її становлення як окремого виду, біологічного і со-
ціального. Вона ж визначила у подальшому і суперечливість
людського єства як його найбільш вагому прикметну рису.
Йдеться передовсім про те, що формулювання Спінози: не
плакати, не сміятися, не проклинати, а розуміти, — є вірним
із точністю до навпаки. При характеристиці людської при-
роди засадничою є якраз теза, що людину у рівній мірі ха-
рактеризує як самосвідомість, так і уся сукупність того,
що у Нові часи було прийнято називати афектами. Себто
справжня, реальна, а не вигадана людина дійсно виявляє
себе у діалектиці sapiens-demens. Бо, зрештою, вона існує на
межі — межі природного і культурного. Як зазначає фран-
цузький дослідник Е.Морен, «нам потрібно пов’язати осудну
людину (sapiens) із людиною виробляючою, людиною тех-
44нічною, людиною будуючою, людиною, що тривожиться, лю-
диною екстатичною, людиною, що співає і танцює, людиною
нестабільною, людиною суб’єктивною, людиною уявною,
людиною міфологічною, людиною кризовою, людиною нев-
ротичною, людиною еротичною, людиною, що не знає міри,
людиною-руйнівником, людиною свідомою, людиною несві-
домою, людиною магічною, людиною раціональною: одна і
та ж особа виявляє себе у безлічі образів у ході остаточного
перетворення... Відтворюючи обличчя людини, слід брати
до уваги міф, свято, танець, спів, екстаз, любов, смерть,
непомірність, війну... Не можна відкидати як «шум», від-
ходи, осадок ні ефективність, ні невроз, ні безлад, ні випад-
ковість» 34 .
Із цього випливає також необхідність усвідомлення того,
що людину характеризують усі можливі її сутнісні визначення
(діяльна, розумна, безумна, ігрова, суспільна, політична, іс-
тота, що створює знаряддя праці, що характеризується арти-
кульованою мовою і т.д. і т.п.). Але характеризує її не в
абсолютному сенсі, а у плані того, що самі ці ознаки існують
лише у своїй внутрішньо суперечливій єдності та культурно-іс-
торичній плинності.
Себто такими характеристиками вони виступають не у
своїй окремішності, самосутності, а лише тому, що вони від-
бивають певні грані єдиного і водночас внутрішньо суперечли-
вого процесу реальної людської життєдіяльності, існування
людини як теж межового феномену, що знаходиться на грані,
на взаємопереході існування як безпосередньої фактичності та
як процесу особистісного проходження через усі можливі ек-
зистенціали буття (страх, турбота, рішимість, вибір, проект,
надія, совість тощо).
Через це дійсно принципове значення має те, що людське
існування є такою ж визначальною ознакою людини, як і набір
її сутнісних характеристик. Це існування радикально відрізняє
її від існування усіх інших організмів: «людське життя не
може «бути прожите» шляхом відтворення видового образу
життя; якраз вона повинна жити. Людина — єдина тварина,
для якої її власне існування виступає проблемою, яку вона має
розв’язати і від якої вона не може втекти» 35 .
45Отже, не можна адекватно охарактеризувати людське
єство, якщо виходити лише із протиставлення сутності та іс-
нування людини і не враховувати складноструктурованості,
ієрархічності як обох понять, так і їх взаємозв’язку та взає-
мообумовленості.
Співвідношення есенційного та екзистенціального у бага-
товимірному світі людини має два глибинно, внутрішньо опо-
середковані аспекти.
Перший пов’язаний із кризою класичного філософування,
кризою парадигми самосвідомості, до визначальних ознак якої
(цієї парадигми) належать монологічність, логоцентризм, бе-
зальтернативність, орієнтація на гіперактивізм і просвітницьку
модель облаштування світу, схиляння перед гранднаративами.
І однією із найважливіших ознак цієї класичної філософської
рефлексії була якраз акцентація на інваріантах людського
єства (які, звісно, існують, нехай і у своїй культурно-історич-
ній плинності). При цьому ігнорувалася, відсувалася на другий
план одвічна проблемність людської природи та існування лю-
дини, котра (людина), у силу своєї біологічної недостатності та
закинутості у світ сущого, постійно перебуває у ситуації ек-
зистенційної невизначеності та напруги.
І щодо другого аспекту співвідношення есенційного та ек-
зистенційного. Тут йдеться про абсолютну неоднозначність, як
засвідчив досвід теоретичних пошуків останнього сторіччя, від-
повідей на кардинальні питання переходу до постметафізики,
некласичного філософування: і щодо предметних сфер, нап-
рямків, і щодо підходів, методів дослідження (онтологія, фун-
даментальна включна, феноменологія, аж до феноменології
тіла, герменевтика, екзистенціалізм, структуралізм, аналі-
тична філософія, постмодернізм, філософська антропологія).
При цьому, незважаючи на всі досягнення теоретичної
думки останнього сторіччя, засвоюючи їх, не можна насліду-
вати їх в абсолютному смислі, а треба виходити із плюсів та
мінусів некласичного теоретизування. А саме: йдеться про те,
що останнє є внутрішньо двоєдиним. Незаперечно, що завдяки
йому розкрилися принципово нові пласти світорозуміння, ба-
чення людської природи, багаторівневість і багатовекторність
людського єства. Проте при цьому воно не змогло по-справж-
46ньому протистояти суб’єктивізмові, безмежному індивідуа-
лізмові, релятивізмові у підході до визначальних норм та цін-
нісних орієнтацій. Не змогло протистояти ствердженню і
практиці тоталітарних режимів, бюрократизації суспільного
життя, стражданням і крові мільйонів людей. Не змогло,
якщо говорити у цілому, протистояти згубній для людини
прогресуючій тенденції втрати нею інстинкту самозбере-
ження.
Отже, більш детально про той вимір людського єства,
який репрезентується поняттям існування. Становлення і
ствердження цього поняття, як уже зазначалося вище,
пов’язане із тим, що людина, в силу своєї біологічної недос-
татності, закиненості (незалежно від її волі і її свідомого
рішення) у світ сущого, постійно перебуває у ситуації екзис-
тенційної невизначеності, а отже, вічного пошуку dasein-y,
тобто своєї справді буттєвої визначеності, яка, на відіміну від
повсякденного, буденного, минущого сущого, і є для людини
справжнім її буттям, істинним буттям або буттям в істині:
«Проблема існування людини — проблема унікальна за своєю
природою; адже вона, можна сказати, випала із природи,
проте все ще перебуває в ній; вона почасти божество, почасти
тварина; почасти безкінечна, почасти кінечна. Необхідність
знаходити завжди нові розв’язання протиріч свого існування,
знаходити щоразу нові, більш високі форми єдності із при-
родою, своїми ближніми і самим собою, слугує джерелом усіх
психічних сил, що рухають людиною, усіх її пристрастей,
афектів і тривог» 36 .
Виходячи із такої принципової відкритості людського іс-
нування, одвічної і незборимої проблемності буття людини,
можна спостерігати цікаву діалектику. Йдеться про те, що
розум, який історично виступав стосовно цілісної людської
життєдіяльності у своїй подвійній функції: і як підвалина са-
моствердження людини, центральний засіб прогресу цивіліза-
ції і культури, і, в силу постійних історичних катаклізмів, як
прокляття людини (адже усі свої рішення людина приймає
зважено і продумано), — все рівно, хай і у радикально транс-
формованому вигляді, залишається однією з головних надій,
опорою сподівань людства, бо лише через постійний обрахунок
47варіантів рішень і пошук найбільш оптимальних, людиномір-
них і результативних із них, людина може сподіватися на свій
подальший поступ і існування.
Як відомо, поворотом до сучасного бачення проблеми
існування позначене її розуміння С.Кіркегором. Існування,
згідно з Кіркегором, одиничне, особистісне, кінечне, непов-
торне і розкривається через специфічну екзистенційну діалек-
тику, взаємозв’язок естетичного, етичного і релігійного, де
кожен із цих феноменів розглядається і набуває відповідного
змісту не у своїх самосутності, а як момент неповторної інди-
відуальної долі.
Поняття існування постало як одне із визначальних у за-
хідній філософії ХХ сторіччя, передусім в екзистенціалізмі.
Це стало результатом безперервної низки фундаментальних
потрясінь, які супроводжували людство впродовж усього ХХ
століття, що привело, не могло не привести до різкого озна-
чення відвертого і багатопланового дефіциту гуманності у са-
мому фундаменті науково-технічної цивілізації — у стосунках
між людьми. У цей час феномен існування і висувається на
перший план, як у практично-духовному, так і у теоретичному
відношенні.
Існування тут береться у його простій фактичності, відтак
екзистенційне — це те, що відноситься до існування, посилає-
ться на нього. На відміну від ситуації повсякденності, знео-
соблення, конформізму, тут ми маємо справу із буттям того
сущого, яке відкрите для відвертості буття, у якому людина
завжди знаходиться у ситуації піклування про щось. Відтак,
як вважають представники екзистенціалізму, існування від-
носиться передусім і цілковито до сфери людського буття, а не
до того, що існує саме по собі чи того, що людині слід, пот-
рібно робити. Екзистенціальне мислення розгортається саме у
сфері так інтерпретованого буття, і у такому ракурсі усі інші
філософські проблеми є похідними від цієї осьової і визнача-
льної проблеми — буття як проблеми людського існування.
Гайдеггер інтерпретував існування як буття-у-світі (Da-
sein), яке, виступаючи як трансцендентне по відношенню до
знеособленого світу повсякденності (Man), є виходом людини
до глибинних підвалин свого існування, тобто до буття, взя-
48того у його справжньому, дійсному значенні. Такий вихід
здійснюється людиною, згідно з феноменологічним гайдегге-
рівським описом і аналізом, через усвідомлення (точніше —
осягнення) конкретним індивідом своєї закиненості у світ та
конечності і, отже, метафізичного страху перед цим, і, відпо-
відно, проходження через пограничні ситуації, фундамента-
льні екзистенціали турботи, рішучості, проекту, надії, совісті
та інших. Відтак конечність, смертність існування виступає як
висхідний феномен, що визначає структуру існування, прони-
зує усі складові людського життя, його культурно-історичні
форми.
Релігійний екзистенціалізм (Ясперс, Марсель, Бердяєв,
Бубер, Шестов) в інтерпретації існування робить акцент на та-
кому способі трансцендування, як звернення до абсолюту,
тобто до Бога. У цьому вбачається можливість залучення лю-
дини до істини буття, до цінностей віри, надії, любові. Божест-
венне є твоє, а Бог — найбільш інтимний і надійний із друзів.
Водночас залучення людини до Бога є для неї самозаглиблен-
ням, що дозволяє одержати новий, трансцендентний вимір
буття. При цьому, у загальному дусі екзистенційно-трансцен-
дентної методології, Бог трактується передусім через заперечення
будь-яких позитивних характеристик божества і відгородження
його від світу через систему заперечень.
Ясна річ, що такий підхід дає дуже багато для можливості
самореалізації людей віруючих, розкриваючи перед ними нові
горизонти знаходження внутрішньої гармонії і душевного спо-
кою, таких важливих для цих людей. Проте в ньому закладе-
ний і більш універсальний евристичний потенціал, що
дозволяє розкривати потаємні риси людського єства, виходити
на внутрішньо суперечливі характеристики існування людини
як потенційно багатовимірного і проективного: «Людина
завжди, — зазначає К.Ясперс, — є більше того, аніж вона знає
про себе. Вона не однакова у всіх випадках, вона є шлях; не
лише існування, яке дарується свободою, виходячи із якої лю-
дина ще у своєму діянні вирішує, що вона є. Існування лю-
дини — не коловорот, що просто повторюється у поколіннях, і
неясне, котре відкривається собі, існування. Людина прори-
вається через пасивність тотожних кіл, які постійно знову і
49знову виникають, і від її активності залежить продовження
руху до мети, яка переслідується. Тому людина розщеплена у
глибині своєї сутності. Як би вона не мислила себе, мислячи,
вона протистоїть самій собі і усьому останньому. Усі речі вона
бачить у суперечностях» 37 .
Французький екзистенціалізм (Сартр, Камю) при розгляді
існування виходили із того, що справжнє існування не може
інтерпретуватися як спрямованість до буття (яке завжди, на
їх погляд, пронизане знеособлюючими рисами і тому є неспів-
мірним людині, особистості, відчуженим від неї), а навпаки —
із того, що свідомість і буття складають систему протилеж-
ностей, а свобода — через ствердження ніщо — виступає віссю
людського існування. Справжнє існування є передусім виз-
нанням свободи іншого як умови своєї власної свободи. Особ-
ливо підкреслюється при ствердженні справді людського
існування, яке реалізується через свободу, роль і значення ви-
бору та індивідуальної ініціативи.
Далі від усіх цим шляхом пішов Камю, який пов’язав
справжнє існування із безперервним запереченням, абсолют-
ним нонконформізмом 38 .
Отже, поняття існування у його тлумаченні у ХХ ст.
зіграло якщо не визначальну, то принаймні не останню роль у
світосприйманні сучасника, насамперед у плані показу обме-
женості конформістської свідомості, ролі індивідуальних твор-
чих зусиль при ствердженні гуманістичних засад у світі,
значно пронизаному процесами знеособлення, розкриття обме-
женості сцієнтистської моделі світосприймання.
Своєрідну, але зовсім неоднозначну інтерпретацію одержує
у такому контексті проблема особистості і особистісної самоі-
дентифікації. З одного боку, згідно з екзистенціалістським під-
ходом, самоідентифікація особистості відбувається лише на
власній основі, осібним, монадологічним чином, лише через
виявлення особистісного виміру предметно-діяльнісних харак-
теристик суспільної життєдіяльності. Відтак «безвідносно до
конкретної різноманітності діяльності, зовнішньої залежності
і різним цілям людина усе ж залишається у чомусь собі то-
тожною, виявляє «структуру» своєї особистості і людини як
такої. При цьому для екзистенціалістів істотним став не конк-
50ретно-предметний зміст дії, а лише вияв у ній єдиної струк-
тури людської особистості, «буття», ставлення людини до
усього, що відбувається, його особливий статус як суб’єкта дії.
Можливостей, які в ній самій закладені (хай навіть ті, що не
знайшли ніякого втілення)» 39 .
Звідси випливає така важлива характеристика особистості,
як її незвідність ні до яких предметних (у даному випадку —
уречевлених) визначеностей і, відповідно, глибинно закладена
у ній багатовимірність, проективність. Особистість, опредме-
чуючи усе, «сама не є предметом і не може бути предметом.
Особистість — корелят всілякої предметності. Її дійсність у її
актах, вона не виявлена, не репрезентована ні в якій заверше-
ній і конкретно даній структурі, а постійно проектує себе» 40 .
Проте в рамках даного підходу є і дещо інші інтерпретації
особистісної специфіки. Зокрема, М.О.Бердяєв, розглядаючи
проблему особистості, акцентує увагу на безперспективності її
становлення і розвитку в умовах, коли індивідуалізм стає
домінантною парадигмою суспільної життєдіяльності: «Інди-
відуум співвідносний роду. Особистість же співвідносна су -
спільству. Особистість передбачає інші особистості і спільноту
особистостей. Індивідуум живиться родом, і він смертний, як
смертний рід. Особистість же не поділяє долю роду, вона безс-
мертна. Складність людини у тому, що вона є і ін дивідуумом,
частиною роду, і особистістю, духовною істотою. Через це
справжня етика персоналістична, а не ін дивідуалістична. За-
душлива ізоляція особистості у сучасному індивідуалізмі несе
загибель, а не торжество особистості, є знеособленням особис-
тості» 41 . Аналогічну думку розвиває і Е.Фромм, зазначаючи,
що для більшості представників західної культури «індиві-
дуалізм був не більше, аніж фасадом, за яким приховувалися
невдачі у набутті індивідуального почуття ідентичності» 42 .
Виходячи із заперечення в існуванні (як виокремленні
істинного буття у системі сущого) його розчиненості у повсяк-
денності, феномен існування тісно пов’язаний із трансценду-
ванням, із постійним прагненням до справжніх, невідчужених
характеристик людського буття, про що уже йшлося у попе-
редньому розділі. При усій різнобарвності в інтерпретації да-
ного поняття різними філософськими напрямками ХХ століття
51усіх їх об’єднує думка про специфіку людської природи, ек-
зистенційних вимірів людського світу, про незвідність людини
до системи об’єктивної предметності і законів, за якими дана
предметність розвивається.
Про те, що у людському світі пізнання взаємодіє із цін-
ностями, сфера дійсного зі сферою бажаного, причому останнє
може мотивуватися найрізноманітнішими, іноді здавалося б
абсурдними (на перший погляд) чинниками, надзвичайно яск-
раво заксвідчує відкриття ролі несвідомого, тобто цілої системи
потаємних сторін людської душі і єства, сукупності афектів, не-
свідомого, яке, витісняючись, сублімується у низці мотивацій-
них чинників людської поведінки, що виливається у цілу сис-
тему надзвичайно урізноманітнених і різнонаправлених бажань,
вчинків і явищ, починаючи від неврозів — на одному кінці — і
кінчаючи розгортанням сублімованої творчої діяльності — на
другому. Це відкриття належить до одного із основоположних у
ХХ ст., що значною мірою визначило весь інтелектуальний клі-
мат і перебіг тих процесів, які протікають в культурі. Причому
якщо засновник такого підходу З.Фройд за основу характеру і
поведінки брав лише різні типи лібідозної організації особис-
тості (що приносить певні плоди передусім у психіатричній
практиці), то його послідовники, зокрема Е.Фромм, акцент роб-
лять на тому, що такою основною характеристикою поведінки
особистості виступає специфічний різновид відношення людини
і світу. І це в свою чергу має особливе значення для встанов-
лення типів орієнтації людини у світі. Іншими словами, йдеться
про глибинні, внутрішньо суперечливі і екзистенційно напру-
жені, але історично зумовлені пласти людського єства і їх вияв,
через витіснення і сублімацію, у спонукальних мотивах низки
феноменів людської поведінки. У цьому плані «люди схожі,
адже усім нам дісталася одна людська ситуація із її екзистен-
ційними дихотоміями; люди унікальні, адже кожний по-своєму
розв’язує свою людську проблему. Сама безкінечна різноманіт-
ність особистостей характерна для людського існування» 43 .
У такому контексті, виходячи із абсолютно неоднозначної,
внутрішньо суперечливої, екзистенційно напруженої природи
людини, Е.Фромм виділяє два ряди людських характерів і від-
повідних різнонаправлених орієнтацій у світі: плідну і не-
52плідну 44 . Перша відповідає потребі і логіці «бути», друга — від-
повідно потребі і логіці «мати». Якщо для першої характер-
ний акцент на бутті, його глибинних, екзистенційних вимірах,
то для другої — акцент на орієнтації у світі буденності, сущому,
не освітленому ідеалами повноцінного саморозкриття людсь-
кого єства і відсутності відповідної потреби у багатобарвній,
повномасштабній самореалізації. До першої орієнтації відно-
сяться такі її різновиди, як продуктивність і глибинне осяг-
нення світу, ментальне і емоційне, із допомогою розуму і
любові. Це також турбота, відповідальність, повага і невідсто-
ронене, не сцієнтистськи орієнтоване знання.
Отже, підсумовуючи, до продуктивних орієнтацій віднося-
ться творча діяльність, любов та розумність як здатність не
спотворювати і не фальсифікувати речі, людей, себе. Відпо-
відно, до непродуктивних орієнтацій відносяться рецептивна
(прагнення якомога більше взяти у речовому плані і лише при
виконанні цього завдання вважати задовільним стан власної
душі), експлуататорська (прагнення одержати те ж саме, але
уже з допомогою сили і хитрості, причому у психологічному
плані тут панують підозрілість і цинізм, заздрість і ревнощі),
корислива або ж зажерлива (прагнення замкнутися у світі уже
надбаного, мінімум віддавати, але максимум привласнювати,
при цьому усі людські вартості, включаючи любов, оцінюю-
ться через володіння), ринкова (прагнення досягти економіч-
ного успіху через знеособлені форми поверхових, чисто
рольових зв’язків, що пов’язане, відповідно, із байдужістю до
інших, а відтак і до себе).
Звичайно, як зазначає Е.Фромм, при цьому йдеться про
певні ідеальні типи. У реальному ж житті кожний індивід поєд-
нує ті чи інші із зазначених (як продуктивних, так і непро-
дуктивних) орієнтацій, проте усе ж слід констатувати, що
реалізований ним підхід має цілком певний методологічний по-
тенціал і може бути продуктивно використаним при розгляді
тих чи тих аспектів взаємозв’язку антропо- та соціокультурних
зрізів людського життя, ролі в останньому свідомих та несві-
домих чинників, раціонального та ірраціонального.
Остання тема надзвичайно велика і об’ємна, через що її
висвітленню присвячені праці дуже багатьох дослідників, і
53стане предметом розгляду в окремому підрозділі книги, проте
про одне при цьому варто сказати: людське буття не лише ка-
тастрофічно б збідніло при випадінні із його структури чинни-
ків несвідомого й ірраціонального, але воно при цьому взагалі
стало б неможливим. У цьому зв’язку М.Бубер цілком слушно
зазначив: «...ми лише у тому разі відчуваємо усю глибину ант-
ропологічного питання, якщо визнаємо специфічно людським
і те, що не належить у людині розумній істоті. Людина — не
кентавр, але повною мірою людина. Ми можемо зрозуміти її,
знаючи, що, з одного боку, в усьому людському, включаючи
думку, є дещо, що належить спільній природі живих істот і
лише через неї пізнаване, і що, з іншого боку, немає жодної
людської якості, яка цілком би належала спільній природі
живих істот і була б пізнавана, лише виходячи із цієї природи.
Навіть і голод людини — не те ж саме, що голод тварини. Люд-
ський розум потрібно розуміти лише у зв’язку із людським
«не — розумом» 45 .
Так, дійсно, людина живе у раціоналізованому світі і її
повсякденна діяльність пов’язана із постійним цілепокладан-
ням і цілком свідомим вибором тих чи тих варіантів поведінки
і дії, однак самі спонукальні мотиви цієї дії, незалежно від
того, чи вони усвідомлюються, чи ні, детермінуються надзви-
чайно широким спектром як роздумів, так і під- чи несвідо-
мих чинників окремих вчинків і поведінки у цілому. Про це
свідчить як багатовікова історична практика із її найнеймо-
вірнішими подіями і рішеннями тих чи тих зверхників, так і
над звичайно плідний і різноманітний доробок на ниві літера-
тури, мистецтва, малярства, кінематографа, який був би
просто неможливим за умови, якби людське життя протікало
лише за наперед скроєним сценарієм, до кінця осмисленим і
раціонально відпрацьованим. Та і, зрештою, без фактору ірра-
ціональності (і тісно пов’язаної із нею такої невід’ємної риси
людського буття, як випадковість) людське життя стало б
просто прісним і малоцікавим, втратило б принади багато-
барвності і стереоскопічної об’ємності.
У цьому плані людський світ — це світ також і зла (хоч і
не абсолютного), а не лише добра, де суперечливо взаємодіють
фактори розуму і емоцій, совісті і голого розрахунку, егоїзму
54і альтруїзму, жорсткого детермінізму і потягу до свавілля, різ-
ного роду архетипи колективного несвідомого, символічної
сфери, які у людському світі грають непересічну, набагато бі-
льшу, аніж це уявлялося в ХIХ ст., роль. Набагато більше зна-
чення у світі людської культури грають також стереотипи
поведінки, детерміновані різними аспектами душевного життя,
схильністю до нарцисизму, а то і некрофілії, насильства і руй-
нації, а не лише біофілії, життєствердження, установки на тво-
рення, на закріплення єдності людини та людини.
Як стало зрозумілим у ХХ ст., особливо в результаті тих со-
ціальних потрясінь, які впродовж нього відбувалися, револю-
цій, міжнаціональних і міжцивілізаційних зіткнень, воєн
(світових і громадянських — включно), авторитарних та тоталі-
тарних режимів, гострих класових конфліктів, національно-виз-
вольних рухів, розпаду останніх імперій, побудови су спільств
масового споживання і масової культури, суспільств постін-
дустріальної доби, — антропокультурні, що витікають із людсь-
кої природи чинники сукупної життєдіяльності грають у ній
роль аж ніяк не меншу, аніж соціокультурні, і визначають
цілий спектр різнонаправлених цивілізаційних процесів. При-
чому йдеться передусім про творчі, будівничі, консолідуючі і
стабілізуючі аспекти антропологічного в культурі, а не лише ті,
що вносять хаос і дисгармонію. Втім, у людському житті у чис-
тому вигляді, у, так би мовити, рафінованій формі, не існує ні
того, ні другого, так само не можна говорити як про якесь аб-
солютне, космічне зло про відчуження, адже без об’єктивації
людської суб’єктивності, не лише упредметнення, але і уречев-
лення, творення та і саме існування культури, як і власне те,
щоб особистість таки відбулася, здійснилася, не є можливим.
Отже, людське існування у своєму реальному вимірі поз-
начене неоднозначною і внутрішньо суперечливою взаємодією
ряду чинників. З одного боку, особистісне буття характери-
зується постійною екзистенційною напругою як наслідком за-
киненості у світ повсякденності і через це характеризується
безперервним трансцендуванням як проектом буття. Проте, з
іншого боку, особистісна самодетермінація неможлива поза
системою об’єктивацій, яка відповідає на одне із одвічних за-
питань людського існування: а навіщо?
55Об’єктиваціями і регулятивами виступають не лише пред-
мети, але і форми та норми поведінки (об’єктивований бік світу
інтерсуб’єктивності) і знаки, що втілюються у системі мате-
ріальної, комунікативної та духовної культури. Ці три страти
об’єктивації взаємоопосередковані і виражають взаємозв’язок
різних сфер людської життєдіяльності і культури. Відтак
об’єктивація є не лише результатом суспільної поведінки і
діяльності, але і їх регулятивом, а отже, вагомою складовою
мотиваційної сфери людини. Адже система об’єктивацій, у кін-
цевому рахунку, збігається із системою людської культури,
взятої у плані спадкоємності, відтворення та вибору — колек-
тивного та індивідуального. При цьому об’єктивація у пред-
метному плані є зворотним боком особистісного розвитку: через
систему об’єктивації успадковується система навиків та вмінь,
способів діяльності та спілкування, засвоєння та селекція яких
становить суттєвий аспект процесу соціалізації і самоздійс-
нення особи у її постійному самооновленні, намаганні індивіда
перейти межі напередзаданості, виконати особистісний проект
буття.
Через це і поширена серед дослідників цілком слушна
думка про те, що справді людське буття неможливе поза пос-
тійним творчим самоствердженням особистості, у якому і поєд-
нуються, хай і у такий парадоксальний, неоднозначний спосіб,
як постійна суперечливість вищеозначені риси об’єктивації і
трансцендування.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Есенційні та екзистенційні параметри людського буття» з дисципліни «Інтелект у структурі людського буття»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Основні поняття електронної пошти, списки розсилки, телеконференц...
Управління ресурсами комерційного банку
Методика розрахунку витрат
Синоніми (ідеографічні, стилістичні, контекстуальні, перифраза, е...
Збір за право використання місцевої символіки


Категорія: Інтелект у структурі людського буття | Додав: koljan (29.11.2011)
Переглядів: 2683 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП