ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Банківська справа » Банківські інновації

Інноваційна діяльність банків у сфері залучення коштів клієнтів
Як вже раніше відмічалося, проявом зростаючої інноваційнос-
ті банківського бізнесу стало не тільки проникнення банків у нові
нетрадиційні сфери фінансових операцій, а й модернізація їх тра-
диційної діяльності як фінансових посередників. Причиною остан-
нього стало посилення конкуренції у залученні

ресурсів з боку не-
банківських інститутів, таких як кредитні спілки, ощадні установи
тощо, бажання приватних осіб отримувати більші доходи шляхом
інвестування власних коштів через відповідні фінансові інститути,
а також відкриття для нефінансових корпорацій можливостей здій-
снювати самостійне зовнішнє ресурсне забезпечення.

75
Розділ 3. Розробка та впровадження нових банківських продуктів і послуг
Якщо проаналізувати розвиток банківського бізнесу у зарубіж-
них країнах за останні п’ятдесят років, то можна зробити висновок,
що радикальні, або базисні, інновації у сфері залучення коштів від-
бувалися нечасто. У 1961 році у США з’явився перший обіговий де-
позитний сертифікат. На початку 1970-х років, також у Сполучених
Штатах, був винайдений NOW – рахунок, який поєднував можли-
вості здійснення розрахунків та сплати відсотків, що поступово по-
вернуло кошти приватних клієнтів до комерційних банків. Остаточ-
но ці рахунки були узаконені у 1981 році. Цього ж року комерційні
банки отримали право вести «рахунки автоматичного перерахуван-
ня коштів» (англ. ATS – automatic transfer service), механізм дії яких
сприяє акумуляції коштів приватних осіб: клієнт має одночасно
трансакційний і ощадний рахунки, і з останнього можуть здійсню-
ватися щоденні перекази на рахунок до запитання для оплати чеків,
але тільки на їх суму; залишок по трансакційному рахунку на кінець
дня повинен дорівнюватися нулю.
У 1982 році були введені депозитні рахунки грошового ринку

(англ. MMDA – money market deposit accounts), головна відмінність
яких від звичайних ощадних рахунків полягає у тому, що процентна
ставка за ними корегується щотижня, виходячи зі змін відсотка за
іншими інструментами грошового ринку.
Поліпшуючі, або модифікуючі інновації існуючих депозит-
них продуктів відбуваються значно частіше, практично постійно, і
пов’язані із бажанням банку створити унікальну додаткову цінність
для клієнтів, яка б дозволила одержати перевагу у конкурентній бо-
ротьбі. У літературі з інноваційного менеджменту існує думка, що
модифікуючі інновації використовуються для продовження життє-
вого циклу продукту, який фактично вже є морально застарілим, і
тому вони певним чином можуть гальмувати прогрес. Думається,
що це твердження не відноситься до основоположних видів діяль-
ності комерційних банків, що пов’язані з їх функціями як фінансо-
вих посередників, оскільки різні види депозитних рахунків та депо-
зитні сертифікати залишаються поки що єдиними продуктами для
клієнтів у сфері ресурсного забезпечення банків.
Якщо аналізувати практику роботи банків розвинутих країн, то
модифікуючими інноваціями можна вважати появу у 1970-х роках
так званих «свіп»- рахунків (англ. sweep – вимітати), тобто рахунків
комерційних структур, залишки яких на кінець дня вкладаються у
прибуткові активи, такі як угоди репо або взаємні фонди грошового

76
Банківські інновації
ринку. Ведення цих рахунків є взаємовигідним для банків та їх клієн-
тів, оскільки перші таким чином знижують вимоги за обов’язковим
резервуванням, а другі отримують відсотки, нарахування яких за
комерційними трансакційними рахунками не дозволяється.
Відомо, що обсяги залучення поточних та строкових вкладів
впливають на стабільність ресурсної бази банків і одночасно можуть
слугувати показником довіри до них з боку клієнтів. Що стосуєть-
ся депозитів фізичних осіб, то в Україні на середину 2008 року за
структурою вони на три чверті складалися зі строкових коштів, а
одну чверть становили кошти до запитання. Зрозуміло, що останні є
нестійкими пасивами, проте багатьма дослідженнями доведено, що
мінімум третина з них постійно знаходиться у банку і тому може
бути використана для здійснення строкових активних операцій з
максимальною відсотковою маржею. Крім того, людина, яка має по-
точний рахунок у банку і активно ним користується, є потенційним
споживачем багатьох інших банківських послуг. Саме тому банки
в усьому світі намагаються підтримувати певні обсяги поточних
зобов’язань клієнтів, хоч це і має негативний вплив на показники
ліквідності.
Українськими банками залучення коштів приватних осіб на ра-
хунки до запитання забезпечується програмами, що зовсім недавно
були інноваційними на вітчизняному ринку, – зарплатними, пенсій-
ними, соціальними проектами, які передбачають зарахування дохо-
дів різних груп населення на карткові рахунки.
На стимулювання утримання фізичними особами коштів на по-
точних рахунках спрямована розробка умов так званих «гнучких»
депозитів, ідея яких одним з перших була сформульована «ПроКре-
дит Банком» у 2004 році. Механізм їх функціонування базується на
наявності прийнятного розміру відсотків при можливості поповне-
ння вкладу, часткового або повного зняття коштів без втрати від-
сотків і сплати штрафних санкцій, що психологічно дуже важливо
для вкладників. Пізніше такі вклади з певними варіаціями умов
(необхідність першого внеску, незнижувального залишку, немож-
ливість зняття коштів протягом першого місяця дії договору тощо)
під різними назвами запропонували майже всі провідні українські
банки: «Активні гроші» Укрсиббанку, «Ощадний» Укрсоцбанку,
«Приват-вклад» Приватбанку, «Кишеня» та «Універсал» Кредобан-
ку, «Заощадження» «Ерсте Банку», «Вільний рух» банку «Форум»
тощо. Така ситуація є ще одним свідченням того, що період існу-

77
Розділ 3. Розробка та впровадження нових банківських продуктів і послуг
вання інноваційної монополії у банківському бізнесі є дуже малим,
що спонукає банки до постійного творчого пошуку в усіх сферах ді-
яльності.
У розвинутих країнах люди сьогодні вже не уявляють свого жит-
тя без поточних, чекових рахунків, що використовуються для зара-
хування різноманітних доходів, оплати рахунків, здійснення поку-
пок та інших операцій. Дуже часто наявність у людини банківського
рахунку є обов’язковою умовою при прийнятті на роботу. Тому для
зарубіжних банків відкриття та ведення таких рахунків – це одна
з найбільш масових операцій. Умови обслуговування поточних ра-
хунків є практично стандартними, проте конкуренція за клієнтів
змушує банки створювати цим рахункам своєрідні індивідуальні
«обличчя» відповідно до потреб певних соціально-демографічних
груп. Наприклад, є рахунки для підлітків, що привчають їх до корис-
тування банківськими послугами, фінансової акуратності та відпо-
відальності. Можливості здійснення операцій за ними дуже обмеже-
ні, проте вони надають власникам певні бонуси у вигляді отримання
квитків на концерти, комп’ютерних дисків тощо.
Студентські рахунки пристосовані до потреб студентів і про-
понують невеликі овердрафти з низькими відсотковими ставками,
зниження ставок за кредитами на навчання, страхування на період
подорожей та інші пільги. Спільні рахунки призначені для користу-
вання сімейними парами. Англійський банк HSBC пропонує спеці-
альні рахунки з назвою «Паспорт» для осіб, що приїхали до Великої
Британії для роботи або навчання. Ці рахунки призначені для по-
легшення іноземцям процесу адаптації і передбачають можливість
одержання цілодобової консультаційної допомоги.
Особливий клас – «прем’єр – рахунки» – відкриваються людям
з високими доходами, наприклад рахунок Chase Premier CheckingSM
американського банку J.P. Morgan Chase. Їх обслуговування по-
єднується з операціями за ощадними рахунками, інвестиційними,
кредитними та іпотечними операціями, вони надають різноманітні
знижки на банківські послуги, а також страховки, дисконти на пу-
тівки тощо. Тому вони ще мають назву комплексних рахунків (англ.
packaged accounts) і, з точки зору класифікації, представляють со-
бою комбінаторні інновації.
Що стосується строкових вкладів, то слід відмітити, що депозитні
програми українських банків останнім часом стають все більш іннова-
ційними, у тому числі і за рахунок впровадження зарубіжного досвіду.

78
Банківські інновації
Просліджується тенденція виокремлення структури private
banking, тобто обслуговування найбільш заможних клієнтів із ви-
значенням ексклюзивних умов та механізмів дії депозитних рахун-
ків. Деякі банки запропонували строкові депозити, що поєднуються
з відкриттям овердрафту, який може використовуватися клієнтом
при терміновій потребі у коштах без розірвання договору банківсько-
го вкладу. Прикладом може служити вклад «Комбі» Приватбанку,
кредитний ліміт за яким встановлюється у розмірі до 65% від суми
депозиту, а відсоткова ставка перевищує депозитну на 4 пункти. Роз-
витком цієї ідеї можна вважати інновацію, яку запровадив, викорис-
товуючи зарубіжний досвід, Укрсоцбанк, запропонувавши власникам
депозитних карток послугу cash-back (від англ. – повернення частини
витрачених коштів). Вона передбачає зарахування на поточний ра-
хунок клієнта знижки у розмірі 0,5% від суми операції, здійсненої у
торговельно-сервісній мережі за рахунок кредитного ліміту.
Цікава інновація з’явилася останнім часом на російському бан-
ківському ринку. Невисокі відсоткові ставки за строковими депози-
тами, які, як правило, не перевищують облікову ставку Централь-
ного банку Росії, що пов’язано з особливостями оподаткування
процентних доходів фізичних осіб, зумовили пропозицію банками
структурованих депозитів, або по-іншому – депозитів, пов’язаних з
грошовим ринком (англ. market linked deposits).
Структурованими вони називаються тому, що для подальшого
використання банком поділяються на дві частини: більша, порядку
80-90%, вкладається у традиційні фінансові інструменти зі стабіль-
ною фіксованою дохідністю, яка б забезпечувала повернення інших
20-10% вкладу та мінімальну прибутковість на рівні 0,25-0,5% річ-
них. Решта депозиту інвестується в опціони на який-небудь базовий
актив, як то нафта, золото, фондові індекси тощо. Саме ця частина
приносить клієнту підвищений дохід, порівнюючи зі звичайним де-
позитом. Таким чином, ці вклади поєднують гарантію повернення
усіх коштів з потенційною можливістю отримання додаткових до-
ходів, що відповідає вимогам консервативних інвесторів.
Піонером на російському ринку структурованих депозитів став
Сітібанк, що запропонував цю послугу ще у 2003 році. З того часу
було розміщено більше 30 випусків депозитного продукту, оскільки
вклади потрібно збирати у «пули» для досягнення хоча б мінімаль-
ної суми, що необхідна для інвестицій на міжнародних ринках. Ба-
зою для інвестиційної частини депозиту спочатку був курс долар/

79
Розділ 3. Розробка та впровадження нових банківських продуктів і послуг
євро, потім індекс Dow Jones EuroStoxx 50 і, зрештою, індекс аме-
риканського фондового ринку Dow Jones Industrial Average. Про-
понують структуровані депозити і дочірні банки інших зарубіжних
структур – Дойче банк, Райффайзенбанк тощо.
Подібний структурований продукт під назвою «фьюжн» (від англ.
fusion – сплав) є і у спектрі послуг Юніаструм банку. Його дохідність
пов’язана з динамікою базового активу: для «Oil-фьюжн» – це нафта,
для «Gold-фьюжн» – золото, для «NASDAQ-фьюжн» – відповідний
біржовий індекс, для «Газпром-фьюжн» – акції «Газпрому». Щоправ-
да, цей продукт існує у вигляді не депозиту, а векселю, що робить його
інструментом переважно корпоративного фінансування.
Разом з тим, масове поширення зазначеного виду депозитів
стримується, в основному, двома факторами. По-перше, банку необ-
хідно бути активним учасником міжнародних фінансових ринків,
мати відповідний досвід та технології роботи. По-друге, для клієнтів
встановлюється мінімальний розмір вкладу, що може коливатися
від 50 тисяч рублів до десятків, а то і сотень тисяч доларів.
Необхідно зазначити, що проблема залучення коштів населення
на вклади існує і у країнах з розвинутими фінансовими ринками.
Так, за статистичними даними, обсяг вкладень на ощадних рахун-
ках у США поступово скорочується, а малозабезпечені верстви на-
селення взагалі не використовують банківські рахунки з метою на-
копичення. Тому зарубіжні банки теж застосовують нетрадиційні
рішення, що базуються на інноваційній методиці виконання.
Так, Bank of America (США) запропонував вкладникам нову схе-
му заощадження коштів під гаслом «Збирай дріб’язок» («Keep the
Change»). У своїй рекламі банк справедливо зазначає, що найбільш
просто накопичення здійснюються, коли людина цього не помічає.
Тому банк пропонує при кожному розрахунку клієнта за допомо-
гою чеку чи платіжної картки списувати з його поточного рахунку
не точну суму, а заокруглену у більшу сторону до 1 дол., при цьому
різницю зараховувати на депозитний рахунок. Більш того, Bank of
America зобов’язується на протязі перших трьох місяців зараховува-
ти на цей рахунок суму власних коштів, що дорівнює накопиченням,
а в подальшому додавати до суми рахунку 5% накопичень (макси-
мально 250 дол. за рік). Слід відмітити, що банк запатентував свою
депозитну інновацію у лютому 2007 року, проте ще у грудні 2006 р.
англійський банк Lloyds TSB запровадив аналогічну послугу, трохи
змінивши назву – «Заощаджуй дріб’язок» («Save the Change»).

80
Банківські інновації
Разом з тим, цей банк має і власні цікаві рішення, наприклад,
програму «Savvy Saver» (англійською тут використовується гра
слів, які перекладаються як «кмітливий вкладник»). Вона мов би і
не має прямого відношення до депозитів, але надає людям конкретні
поради, як в умовах фінансової нестабільності заощадити кошти і,
відповідно, розмістити їх у банку (наприклад, миття машини вдома
економить 120 ф.ст. на рік, зниження температури у помешканні на
один градус економить 10% витрат на опалення тощо).
Для того, щоб індивідуалізувати умови депозитних програм, про-
відні зарубіжні банки пропонують як молоді, так і людям середнього
та старшого віку в інтерактивному режимі складати власні плани за-
ощаджень, в яких вони повинні визначити конкретну мету акуму-
ляції коштів, придумати назву цієї програми, визначити остаточну
суму вкладу та розмір щомісячних внесків. У процесі накопичення
коштів вкладнику демонструється у вигляді діаграми на сайті банку
ступінь виконання програми. Причому перерахування з чекових або
поточних рахунків здійснюється, як правило, в автоматичному ре-
жимі з використанням постійних доручень (англ. standing orders).
В Україні інноваційні рішення фінансових установ, що спрямо-
вані на стимулювання вкладання коштів фізичними особами на три-
валі терміни, також враховують потреби та інтереси клієнтів. Так,
Укрсоцбанк запропонував довгострокові вклади «Цільовий» та «До
18-річчя», які можна достроково вилучити при певних життєвих об-
ставинах без перерахування відсотків за зниженою ставкою. Укра-
їнські банки активно запроваджують програми лояльності у сфері
депозитних операцій, підвищуючи на 0,5–1 п.п. відсоткові ставки
у разі пролонгації депозиту; закладають в умови депозиту бонуси
за строки розміщення коштів у банку (наприклад, вклад «Рантьє»
Кредобанку терміном на 20 років); для мінімізації наслідків інфля-
ції пропонують вклади з можливістю вільної конвертації у різні ва-
люти (депозит «Мультивалютний» Приватбанку).
Довгострокові депозити формуються і за рахунок розвитку
системи недержавного пенсійного забезпечення, механізми обслу-
говування якої поки що є новацією на українському банківському
ринку, оскільки реально пенсійний фонд банківського управління
створений тільки у банку «Аркада» (за інформацією офіційного
сайту, розглядається можливість запровадження аналогічних про-
грам і у VABБанку).

81
Розділ 3. Розробка та впровадження нових банківських продуктів і послуг
Необхідно зазначити, що в плані залучення коштів суб’єктів гос-
подарювання, українські банки демонструють значно меншу іннова-
ційну активність, обмежуючись диверсифікацією умов депозитних
вкладів з точки зору можливості довкладення та часткового зняття
коштів, механізму нарахування та виплати відсотків, можливості роз-
міщення коштів у межах єдиної генеральної угоди тощо. Іноді депо-
зитні продукти поєднуються з можливостями отримання кредитних
послуг – овердрафту, звичайного кредиту за зниженою відсотковою
ставкою або авалювання векселів (акція «Депозит + 100% векселями»
Укрсоцбанку). Додатковій мобілізації коштів юридичних осіб сприяє
і освоєння українськими банками технології кеш– менеджменту.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Інноваційна діяльність банків у сфері залучення коштів клієнтів» з дисципліни «Банківські інновації»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Планування аудиту нематеріальних активів
ЗАКОН ГРОШОВОГО ОБІГУ
ВАЛЮТНІ СИСТЕМИ ТА ВАЛЮТНА ПОЛІТИКА. ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ВАЛЮТ...
Проектний контроль
Правила вживання апострофа


Категорія: Банківські інновації | Додав: koljan (23.11.2011)
Переглядів: 1907 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП