ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Банківська справа » Банківські інновації

Сутність та загальна класифікація інновацій
Сучасна методологія системного опису інновацій базується на
міжнародних стандартах, які викладені у двох документах Органі-
зації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР). Перший
документ – «Запропонована стандартна практика для обстеження
досліджень та експериментальних розробок» має ще іншу назву –
Керівництво Фраскаті, оскільки він був ухвалений у 1963 році в
італійському місті Фраскаті. Зараз діє вже шоста редакція цього до-
кументу (2002 року), в якій надається визначення сутності процесу
досліджень та розробок («R&D» за міжнародною термінологією від
англ. research and development), характеризуються його стадії та від-
мінності від спорідненої діяльності.
Інший документ – «Запропоновані рекомендації щодо збиран-
ня та тлумачення даних про технологічні інновації» (Керівництво
Осло) вперше був прийнятий у 1992 році. В його третій редакції
(2005 року) містяться базові визначення інновацій та інноваційної
діяльності, кількісні параметри інноваційного процесу, механізм
обчислення інноваційних витрат та процедури проведення обсліду-
вання.
У сучасній економічній літературі найбільш розповсюджені дві
точки зору стосовно сутності інновацій. У першому випадку ново-
введення представляється як результат творчого процесу у вигляді
нової продукції, технології, метода тощо; в іншому – як процес вве-
дення нових елементів, підходів, принципів замість діючих. Остання
точка зору базується на формулюваннях, висловлених ще Й. Шум-
петером, які містять ознаки дій: «виготовлення» продукту, «впро-
вадження» методу виробництва, «освоєння» нового ринку тощо.
Думається, що в даному випадку відбувається ототожнення понять
«інновація» та «інноваційний процес», в якому наукова або підпри-
ємницька ідея чи винахід отримує економічне наповнення.
Таким чином, інновація – це кінцевий продукт діяльності по
проведенню нововведень, що втілений у вигляді нового або вдоско-
наленого продукту, впровадженого на ринку, нового або вдоскона-
леного процесу, що використовується у практичній діяльності, но-
вого підходу до вирішення соціальних проблем.
Слід звернути увагу на сучасне розширене тлумачення змісту
інновації – це може бути новий продукт, новий технологічний про-
цес, нова структура і система управління організацією, нова куль-13
Розділ 1. Інновації та інноваційний процес
тура, нова інформаційна система тощо. При цьому найважливішою
ознакою нововведення в умовах ринкової економіки повинна висту-
пати новизна його споживчих якостей. Технологічна новизна нерід-
ко грає другорядну роль.
Необхідно враховувати й той факт, що у ринковій економіці
нововведення виходить на ринок і повинно бути там реалізовано.
Саме на ринку відбувається процес комерціалізації інновації, який
засвідчує потрібність нововведення суспільству. Американський
економіст Ф. Янсен з цього приводу відмічав: «інновації – це одно-
часний прояв двох світів, а саме світу техніки і світу бізнесу... Тільки
тоді, коли до нововведень підключається бізнес, вони стають іннова-
ціями».
У науковій літературі має місце і управлінський підхід до сут-
ності інновацій, коли вони визначаються як цільові зміни у функці-
онуванні організації як системи. Це визначення достатньо ємко відо-
бражає основні аспекти нововведень – новизну, цільовий характер
та керованість втілення, різноманітність, необхідність системності у
впровадженні.
Сутність інновацій розкривається у функціях, що відображають
їх роль у господарському процесі.
Відтворювальна функція означає, що інновації є важливим дже-
релом фінансування розширеного відтворення, оскільки прибуток
від їх впровадження стає джерелом фінансових ресурсів. Інвести-
ційна функція полягає у використанні прибутку від інновацій на
інвестування розширення та вдосконалення виробництва. Стиму-
лююча функція визначається тим, що саме впровадження інновацій
надає можливість підприємцю певний час одержувати «інноваційну
ренту», тобто монопольний надприбуток. Ще Й. Шумпетер визна-
вав ефективний характер інноваційної монополії, намагання отри-
мати яку стає рушійною силою економічного розвитку.
Надприбуток ефективної монополії, на відміну від звичайного
монопольного прибутку, поступово зникає в міру того, як нововве-
дення розповсюджуються по всій економіці, тобто відбувається ди-
фузія інновацій. Для отримання нового надприбутку підприємству
необхідно впроваджувати нові інновації і так далі – до нескінчен-
ності. Саме таку стратегію розвитку демонструють світові лідери
у сфері інновацій – компанії Apple, Google, Toyota Motor, General
Electric Company, Microsoft Corporation, 3M (Minnesota Mining and
Manufacturing) та інші.14
Банківські інновації
Інноваційну монополію виробник нового товару може забез-
печити перш за все реєстрацією та активним захистом (під ним ро-
зуміється моніторинг дотримання виключних прав аж до судового
переслідування порушників) патентів на винаходи і корисні моделі,
що закладені у конструкцію або технологію випуску нового продук-
ту. Інший шлях полягає у збереженні комерційної таємниці щодо
ключових технічних рішень (ноу-хау), що стосуються конструктив-
них або технологічних особливостей нового продукту.
Інноваційна монополія у зв’язку з випуском на ринок принципо-
во нового продукту доступна будь-якому підприємству, незалежно
від його розмірів. Дія її, як правило, не перевищує терміну у півтора-
два роки. Вона порушується як повторною розробкою відповідних
ключових винаходів (з отриманням «паралельних» патентів), так і
з витоком інформації про ключове ноу-хау внаслідок плинності ка-
дрів, промислового шпіонажу тощо.
Разом з тим, у сучасних умовах виникає дуже цікаве явище,
коли світові лідери в інноваційні сфері не приховують своїх секре-
тів від конкурентів, таким чином намагаючись підвищити загальний
рівень розвитку відповідної галузі економіки. Так, на початку 2005
року компанія IBM передала усім розробникам програмного забез-
печення у вільне користування 500 своїх патентів.
Враховуючи різноманітність видів нововведень, необхідною
виявляється їх класифікація, тобто поділ інновацій на конкретні
групи за певними ознаками. Розробка її є важливою з різних то-
чок зору. На чіткому уявленні про типологію інновацій повинна
базуватися інноваційна складова корпоративної стратегії підпри-
ємства, оскільки від типу нововведень, що передбачається запро-
ваджувати, залежить і характер організаційно-економічного ме-
ханізму управління інноваційними процесами. Класифікація дає
спеціалістам базу для виявлення максимальної кількості способів
реалізації інновацій, тим самим створюючи варіантність вибору
рішень, а для компанії – полегшує її позиціонування на ринку, ви-
значення власних ключових компетенцій.
Класифікація інновацій необхідна і з позиції держави для при-
йняття обґрунтованих рішень щодо підтримання інноваційної ді-
яльності. У цьому плані у країнах СНД є навіть пропозиції щодо
розробки та запровадження загальнодержавних стандартів з класи-
фікації та кодування інновацій, що буде сприяти, на думку авторів,
координації інноваційної політики цих держав. 15
Розділ 1. Інновації та інноваційний процес
У теоретичних дослідженнях та практиці управління інновація-
ми використовують різноманітні їх класифікації.
За типами виділяють матеріально-технічні і соціально-
економічні інновації. Перші мають матеріальне втілення і є результа-
том виробничого процесу, до других відносяться економічні (зміна
методів планування, ціноутворення, стимулювання, нововведення у
сфері маркетингу тощо), організаційно-управлінські (перетворення
структури організації, зміна методів прийняття управлінських рі-
шень та контролю за їх виконанням, нові засоби обробки інформації
тощо), правові і педагогічні інновації, інновації людської діяльності
(мотивація праці, зміна внутрішньоколективних відносин, вирішен-
ня конфліктів тощо).
На думку П. Друкера, соціальні інновації можуть відбуватися в
усіх сферах суспільного життя, оскільки він вважав, що головною
рисою нововведення є його вплив на спосіб життя людей. Зокрема,
він відмічав, що лікарні в їх сучасному вигляді – це кардинальна со-
ціальна інновація епохи Просвітництва ХVІІІ ст., яка більше впли-
нула на охорону здоров’я, ніж будь-яке досягнення у сфері медици-
ни.
Особливостями соціальних нововведень у порівнянні з
матеріально-технічними є те, що вони мають більш тісний зв’язок з
конкретними суспільними відносинами і діловим середовищем, ма-
ють більшу сферу застосування, при їх реалізації відсутня стадія ви-
готовлення, оскільки вона співпадає з етапом проектування, і, наре-
шті, вони характеризуються складністю розрахунку їх ефективності.
У залежності від технологічних параметрів, інновації поді-
ляються на продуктові та процесні. Згідно Керівництва Осло, про-
дуктова інновація – це впровадження/комерціалізація продукту з
покращеними споживчими характеристиками для надання дійсно
нових або покращених послуг споживачам. Процесна інновація – це
впровадження/адаптація нових або суттєво вдосконалених методів
виробництва або постачання, що може включати зміни в обладнан-
ні, людських ресурсах, методах роботи або бути комбінацією пере-
рахованого. У цих інноваціях відбувається матеріалізація, втілення
у практику наукових ідей, відкриттів та винаходів, ноу-хау, інфор-
мації, нових науково-дослідних рішень, моделей та інших видів ін-
телектуального продукту.
З точки зору даного аспекту класифікації, спеціалістами розріз-
няються американська та японська системи інновацій: у США тре-16
Банківські інновації
тина всіх інновацій відноситься до процесних, а дві третини склада-
ють продуктові; в Японії – ситуація протилежна, тобто переважна
більшість інновацій є процесними. Разом з тим, на практиці ці типи
інновацій тісно пов’язані і взаємодоповнюють один одного, оскіль-
ки, як правило, випуск нової продукції неможливий без вдоскона-
лення технологічних та організаційних процесів.
За мірою радикальності інновації поділяються на базисні (або
радикальні), поліпшуючі (модифікуючі) та псевдоінновації. Ця кла-
сифікація була запропонована ще у середині 1970-х років німецьким
вченим Г. Меншем, який займався дослідженням теорії циклічного
розвитку економіки на основі технічного прогресу.
Базисні інновації засновані на наукових відкриттях та великих ви-
находах, що лежать в основі нових поколінь техніки. Взаємопов’язані
групи базисних інновацій є основою для формування нового техно-
логічного укладу та визначають його структуру. Базисні інновації
поширюються через формування кластерів поліпшуючих інновацій,
що забезпечують проникнення принципово нової техніки і техноло-
гії у різні сфери виробництва та підвищують загальну ефективність
технологічного укладу. Поліпшуючі (модифікуючі) інновації означа-
ють доповнення вихідних конструкцій, принципів, форм, методів;
саме ці інновації вважаються найбільш розповсюдженим видом.
З точки зору міри використання у національній економіці базис-
них або поліпшуючих інновацій, спеціалістами виділяються два типи
інноваційного процесу – піонерний та наздоганяючий. Країни – лідери
світового технічного та економічного прогресу (наприклад, США)
дотримуються моделі піонерного розвитку, яка передбачає створен-
ня та впровадження найбільш радикальних, досконалих та ефектив-
них нововведень. Модель наздоганяючого розвитку характерна для
країн, що знаходяться у наступних «ешелонах» світового техніко-
економічного прогресу, тут розвиток базується на освоєнні техноло-
гій та економічних механізмів, вже створених у країнах-лідерах, тобто
на поліпшуючих інноваціях. Проте не слід думати, що у цілому дру-
гий шлях є неефективним і призводить до відставання. Хрестоматій-
ним прикладом використання саме моделі наздоганяючого розвитку
для підйому та стрімкого розвитку економіки стала Японія.
На думку Г. Менша, псевдоінновації частіше за все з’являються у
фазі спаду економічного циклу, коли традиційні напрямки науково-
технічного прогресу вже використані, нові технологічні можливості
є невизначеними, а тому споживчий попит підтримується за допо-17
Розділ 1. Інновації та інноваційний процес
могою різноманітних незначних змін, що стосуються, в основному,
зовнішнього вигляду товарів і створюють лише подобу новизни.
Останнім часом в економічній літературі почав аналізуватися
ще один вид інновацій за ознакою радикальності – комбінаторні
інновації, або за зарубіжною термінологією – архітектурні. Вони
створюються у результаті нового сполучення вже відомих елементів
продуктів, технологій, процесів. Як і радикальні, комбінаторні ново-
введення можуть мати значний інноваційний потенціал, але, на від-
міну від перших, ризик, що супроводжує їх впровадження, є більш
передбачуваним.
За джерелом виникнення можна виділити:
- інновації, що викликані розвитком науки і техніки;
- інновації, що викликані потребами виробництва;
- інновації, що викликані потребами ринку, тобто споживачів.
За причинами виникнення інновації можна поділити на реак-
тивні та стратегічні. Реактивна інновація – це реакція фірми на но-
вовведення, що здійснені конкурентами, яка забезпечує виживання
підприємства; тобто фірма вимушена її реалізувати для того, щоб не
відстати у конкурентній боротьбі. Впровадження стратегічних інно-
вацій має випереджальний характер з метою отримання конкурент-
них переваг у майбутньому.
За територіальною ознакою новизни інновації прийнято поді-
ляти на:
- інновації світового значення, якщо вони ніде не мають аналогів;
- інновації у масштабі країни, коли вони носять відтворювально-
адаптаційний характер, тобто копіюють те, що існує за кордо-
ном;
- інновації у масштабі окремої галузі, регіону, підприємства.
Слід відзначити, що з точки зору закономірностей розвитку
окремої фірми не має значення, що продукти та технології, що впро-
ваджуються, вже десь відомі. Для окремого підприємства, що їх ра-
ніше не знало і не застосовувало, вони, безумовно, є інноваціями, що
випливає ще з трактування сутності «нових комбінацій» Й. Шумпе-
тером. Аналогічне уявлення щодо природи інновацій закладено і в
Керівництві Осло.
З точки зору структурної характеристики інновації поділяють-
ся на три групи:
- інновації «на вході» підприємства (сировина, обладнання, ін-
формація тощо);Банківські інновації
- інновації «на виході» підприємства (продукти, послуги, техно-
логії, інформація тощо);
- інновації внутрішньої структури підприємства (організаційної,
управлінської, виробничої).
За принципом відношення до свого попередника інновації бувають:
- заміщуючими, що передбачають повне витіснення застарілого
продукту новим і тим самим забезпечення більш ефективного
виконання певних функцій;
- відміняючими, які виключають виконання певної операції або
випуск певного продукту, але не пропонують нічого на заміну;
- поворотними, що передбачають можливість повернення до почат-
кового стану у випадку виявлення неспроможності нововведень;
- відкриваючими, що не мають порівняних аналогів або функціо-
нальних попередників;
- ретровпровадженнями, які відновлюють на сучасному рівні дав-
но вже вичерпані способи, форми і методи.
За характером потреб, що задовольняються, інновації можуть бути
орієнтовані на існуючі потреби або можуть створювати нові. Зрозуміло,
що в останньому випадку ризикованість інновації є набагато більшою.
Слід підкреслити, що інновації є суперечливим явищем, причо-
му первинним є протиріччя між інноваційною та рутинною діяль-
ністю, перша заперечує другу. Гострий характер мають протиріччя
всередині самої інноваційної діяльності – між радикальними і вдо-
сконалюючими її видами. Ряд протиріч визначається розподілом
праці між учасниками інноваційного процесу – ініціаторами, ор-
ганізаторами, розробниками, виробниками, користувачами тощо.
Кожна з таких інноваційно-функціональних груп має свої інтер-
еси, що нерідко суттєво відрізняються від інтересів інших груп. Це
обумовлює і різне відношення до інновацій – ініціатива, сприяння,
бездіяльність або протидія. Пом’якшення цих протиріч є одним із
завдань організації та управлення інноваційним процесом.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Сутність та загальна класифікація інновацій» з дисципліни «Банківські інновації»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Ложный путь изобретательства
Аудит звітності з податку з власників транспортних засобів та інш...
Аудит акцизного збору
Аналізатори протоколів
Стандарти пейджингового зв’язку


Категорія: Банківські інновації | Додав: koljan (23.11.2011)
Переглядів: 2262 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП