Педагогічні умови організації СРС з економічних дисциплін (за Л. Л. Головко)
Ш Застосування адекватних організаційно-методичних заходів для СРС. Ш Оптимальне поєднання різних форм організації навчальної, наукової та практичної (виробничої) діяльності студентів. Ш Індивідуалізація й диференціація завдань для здійснення СРС. Ш Варіативність способів організації СРС. Ш Створення сприятливого психологічного мікроклімату для взаємодії суб’єктів навчання. Ш Здійснення диференційованого підходу до організації конт-ролю успішності навчання студентів. Таблиця 1 СТРУКТУРНІ КОМПОНЕНТИ САМОСТІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ З ЕКОНОМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН Види діяльності (компоненти) Зміст Способи реалізації Когнітивна (навча-льно-пізнавальна) Характеризується реалізацією принципу послідовної складно-сті дій: «Знати — розуміти — застосовувати». Відображає знання понять, правил, способів дій. Передбачає вміння назвати, пояснити, виявити, проаналізу-вати, оцінити, застосувати, розв’язати проблему тощо Відшукати потріб-ну літературу, ви-конати і пояснити завдання Закінчення табл. 1 Види діяльності (компоненти) Зміст Способи реалізації Афективна (емо-ційно-ціннісна) Відображає рівень інтерналіза-ції особистісного сприйняття студентом певних явищ, об’єктів і процесів. Характеризуєть-ся емоційною насиченістю реакцій, переконаністю у своїх міркуваннях, вмінням відповід-но реагувати на ситуацію, вра-ховувати систему цінностей, контролювати емоції та цілесп-рямовано їх використовувати. Визначає емоційне ставлення до предмета, зацікавленість і задоволеність, ціннісні орієн-тири у певному виді діяльності Спрямованість на набуття нових знань, вміння довести свою думку, переконати інших, комуніка-бельність Психомоторна (пе-ретворювальна) Характеризується сформованіс-тю вмінь і навичок самостійно працювати, вибудовувати лінію поведінки залежно від реальних обставин, виконувати практич-ні дії з конкретними предмета-ми, які можна перевірити, ви-являти ініціативу і творчість. Використовувати ТЗН, калькулятор, комп’ютерні при-кладні програми, оргтехніку, складати відповідні документи, керувати практичною або на-вчальною роботою групи
Таблиця 2 РІВНІ ОРГАНІЗАЦІЇ СРС З ЕКОНОМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН Характер діяльності Рівні складності, види СРС Основний час проведення Навчально-пізнавальна Завдання-діїСРС-1 Аудиторна:Обов’язкова СРС-2 Аудиторна і поза-аудиторна:Добровільна Виробничо-професійна СРС-3 Позааудиторна:Бажана Завдання-продукти Організація й оцінювання діяльності 1—2-го рівнів потребує значної участі викладача. Тому велику її частку відводять на ро-боту в аудиторії. Здебільшого це індивідуальна або парна робота. За характером це репродуктивна діяльність: підібрати першодже-рела, виконати реферування, порівняти, виконати вправи, розв’язати задачі. В організації та виконанні роботи 3-го рівня головну роль віді-грає сам студент. В основі — це «тиха» позааудиторна робота. По-ряд із індивідуальними завданнями важливе місце посідають колек-тивні проекти, завдання виробничого характеру: проаналізувати конкретну ситуацію, виявити проблему, визначити її ознаки і характеристики, запропонувати й обґрунтувати шляхи її розв’язання тощо. Загальною тенденцією в організації СРС з економічних дис-циплін можемо вважати таку: мірою зростання рівня складності самостійної роботи зменшується частка її аудиторної реалізації, індивідуального і репродуктивного характеру, що передбачає ви-конання завдання-дії. І навпаки, зростає частка позааудиторної роботи виробничого характеру, що потребує об’єднання учасни-ків у команди і здійснення дослідження конкретної проблемної ситуації. Власне, в останньому випадку найповніше реалізуються цілі навчання з економічних дисциплін (когнітивні, афективні, психомоторні) і формується самостійність як професійна риса майбутнього економіста. Таблиця 3 ВИМОГИ ДО ЗАВДАНЬ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ Основні вимоги Їх сутність 1. Професійна результативність Формулювання завдання, яке має гарантувати форму-вання принаймні одного професійного вміння у тер-мінах і поняттях майбутньої спеціальності студента 2. Продуктивність Передбачає отримання квазіпрофесійного продукту навчальної самостійної праці студента після завер-шення всіх дій із розв’язання цього завдання 3. Конструктивність Наявність визначеної структури завдання-задачі (ме-та, вихідні дані, умови, що їх пов’язують) 4. Когнітивність Перевага розумових дій над психомоторикою в про-цесі розв’язання завдання 5. Самостійність Переважна кількість дій студента має бути самостій-ною, що забезпечується переліком вихідних даних, умовами задачі та необхідністю отримання різномані-тних квазіпрофесійних продуктів. Кожен елемент за-вдання-задачі має спонукати студента самому прийн-яти рішення, самому порівнювати умови, самому здійснювати необхідний інформаційний пошук тощо
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Педагогічні умови організації СРС з економічних дисциплін (за Л. Л. Головко)» з дисципліни «Методика викладання економіки»