При виборі постачальника слід мати на увазі, що перш за все потрібно скласти специфікацію на постачальника, тобто визначити, якими можуть бути витрати при закупівлі, якість то-вару, що постачається, порядок постачань, обсяги виробництва постачальника, місце його знаходження. По-друге, виходячи з вимог до постачальника, варто вилучити тих, хто не задовольняє одному чи кільком вказаним критеріям, врешті, щоб у переліку залишилася обмежена кількість постачальників. Необхідно щоб рівень оцінки постачальників відповідав важ-ливості рішення. При цьому використовують відомості про їх ді-яльність з ділової преси, а також з бесід з підлеглими, з котрими вдається поспілкуватися, з контактів з клієнтами, котрих поста-чальники забезпечують. Важливо обрати найбільш суттєвий по-казник для оцінювання. Це може бути ціна, якість, витрати на до-ставку тощо. Аналітичну роботу змінюють переговори з постачальниками. У взаємовідносинах з ними можливий неформальний обмін дум-ками та інформацією, що додає впевненості в подоланні трудно-щів. Тому переговори розглядаються як ключовий процес при організації закупівлі, хоча фірми, котрі ведуть переговори, не зо-бов’язані укладати угоду. При проведенні переговорів бажано додержуватись таких правил: Ё переговори мають поліпшувати взаємостосунки між сторонами; Ё створювати умови для отримання певних результатів. Вибір постачальника може здійснюватись через конкурсні торги чи письмові переговори між постачальниками та спожи-вачами. Поширеною формою пошуку потенційних постачаль-ників є конкурсні торги (тендери). Вони проводяться у разі, ко-ли передбачається налагодження довгострокових зв’язків між постачальником та споживачем, і вигідні обом сторонам угоди. Постачальник одержує чітку уяву про умови роботи зі спожива-чем. Споживач, у свою чергу, з одного боку, вирішує проблему одержання пропозиції, що відповідає його вимогам, а з друго-го, — вибір найкращого постачальника. Організація конкурсних торгів є складною та багатоплановою роботою. Потрібно прове-сти відповідну рекламну кампанію, розробити тендерну доку-ментацію, оцінити пропозиції: тендерні пропозиції оцінюються у суворій відповідності з критеріями, що наведені у тендерній документації. Тендерний комітет звітує про оцінку пропозицій, обґрунтовуючи причини відхилення чи прийняття пропозицій. Переможцем конкурсних торгів визнається учасник, що подав найбільш вигідну, що відповідає кваліфікаційним вимогам, тен-дерну пропозицію. Іншим варіантом процедури одержання пропозиції від по- тенційних постачальників можуть бути письмові пропозиції на постачання товарів. Ініціативу може взяти на себе і спо- живач. Якщо ініціатором є постачальник, він розсилає потен-ційним покупцям своєї продукції пропозиції на постачання то-вару. На відміну від конкурсних торгів, де форми пропози- цій суворо визначені, пропозиції постачальника можуть мати різні форму та зміст. Вони включають найменування товару, відомості про його кількість та якість, ціну та термін поста- чання, вид товару та вид пакування, порядок приймання та зда-вання. Пропозиції, чи інакше оферти, можуть бути твердими та вільними. Тверді оферти надсилаються тільки одному покупцю із за-значенням терміну дії оферти, упродовж якого продавець не може змінити своїх умов. Відсутність відповіді протягом цього терміну означає відмову покупця від постачання і звільнює про-давця від запропонованої пропозиції. Якщо покупець приймає пропозицію, він надсилає продавцю у межах терміну дії оферти підтвердження прийняття пропозиції. Продавець може одержа-ти і контрумови покупця. Якщо контрагенти не досягають згоди упродовж терміну дії пропозиції, переговори продовжуються без урахування обов’язків продавця, що були їм взяті за умов твердої оферти. Вільна оферта не передбачає жодних обов’язків продавця стосовно покупця. Її можна надсилати необмеженій кількості потенційних споживачів. За умов вільної оферти ініціатором переговорів виступає покупець. Він розсилає потенційним по-стачальникам комерційний лист чи запит, головною метою яко-го є одержання пропозиції (оферти). Запит містить усі необхідні реквізити (найменування товару, належна якість, умови та тер-міни поставки, платежу тощо), крім ціни, що з’являється у від-повіді-пропозиції. Якщо покупець звертається до своїх постійних контрагентів, то замість запиту він може надіслати замовлення. Оцінка пропозиції здійснюється у різний спосіб. Це може бути суворо регламентований процес чи більш вільна процедура. Ос-новним критерієм для відбору пропозицій може бути вища якість та мінімальна ціна. Вартість придбання, окрім ціни продукції чи послуг, вклю- чає також іншу вартість, що не має грошового виразу, тобто таку, як зміну іміджу організації, соціальну значущість діяль- ності фірми, перспективи зростання та розвитку виробництва тощо. Якість обслуговування передбачає якість продукції чи по-слуги та надійність обслуговування. Під надійністю обслуго-вування розуміють гарантованість обслуговування споживача потрібними йому ресурсами протягом заданого проміжку часу і незалежно від недопостачань, що можуть виникнути, а також порушень термінів доставки. Задоволення заяви споживача є оцінкою надійності. Іншими критеріями, що впливають на вибір постачальни- ка, є його знаходження на далекій відстані від споживача, тер-мін виконання замовлень, наявність у постачальника резерв- них потужностей, його кредитоспроможність, фінансовий стан тощо. Для прийняття рішення про вибір постачальника відповідно до перелічених критеріїв, необхідно зібрати відповідну інформа-цію. Відбираючи джерела інформації, якими можуть бути власні дослідження, консультації юридичних осіб, банки, фінансові ін-ститути, торговельні асоціації, інформаційні агентства, слід керу-ватися такими правилами: 1) не можна обмежуватися одним джерелом інформації; 2) як мінімум одне з використовуваних джерел має бути неза-лежним, тобто незацікавленим у можливих наслідках викорис-тання наданої інформації.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «ШЛЯХИ ВИБОРУ ПОСТАЧАЛЬНИКА» з дисципліни «Логістика»