Фінансово-господарський контроль в неприбуткових організаціях здійснюється в формі аудиту. Необхідність проведення аудиту в неприбуткових організаціях зумовлена рядом чинників: по-перше, некомерційні організації прибігають до послуг аудиторсь-ких організацій для ініціативного аудита з метою установити правильність постановки бухгалтерського обліку, оптимізації оподатковування, для складання бюджету проектів, консультування по податкових і інших питаннях; по-друге, деякі грантодавці вимагають підтвердження бухгалтерсь-кої (фінансово) звітності тих некомерційних організацій, що одер-жали від них гранти, як правило, це стосується закордонних гран-тодавців; по-третє, аудит допомагає виявити ефективність структури керу-вання в неприбутковій організації з метою її оптимізації й удосконалювання по напрямках; по-четверте, аудит у неприбуткових організаціях покликаний до ви-явлення шляхів оптимізації і зниженню витрат, а так само пошуки альтернативних джерел фінансування, тобто підвищенню доходів. Мета аудиту неприбуткової організації - досягнення розуміння кола статутної діяльності неприбуткової організації, планування пе-ревірки, включаючи розрахунки істотності помилок, оцінка аудитор-ського ризику і застосування процедур експрес-аналізу, порядок проведення аудиту видаткової і дохідної частини бюджету, оцінка правильності ведення обліку майна і розрахунків, у тому числі з по-датковими органами. Задачею аудиту неприбуткових організацій є робота зі статутними документами і бюджетом некомерційної організації. Загальна схема аудиту неприбуткових організацій наведена на ри-сунку 9.3.
Рис.9.3. Схема аудиту неприбуткових організацій
Аудит неприбуткових організацій здійснюється за наступними на-прямами: Перевірка кошторисів неприбуткових організацій. Основною особливістю ведення фінансово-господарської діяльності неприбу-ткових організацій є те, що згідно чинному законодавству неприбут-кові організації здійснюють витрати в межах затверджених кошто-рисів. Кошториси неприбуткової організації умовно можна розділи-ти на два. вигляду: кошториси витрат на зміст неприбуткової організації; кошториси на проведення певних заходів, програм, проектів. Спеціальних нормативно-правових документів, що регламентують порядок і процедуру складання кошторисів в неприбуткових органі-заціях, на сьогодні поки не існує. Кожна неприбуткова організація, виходячи з особливостей виду діяльності, яким вона займається, складає кошторис доходів і витрат, зважаючи на специфіку їх над-ходження і витрачання. Перед складанням кошторису неприбутковою організацією прово-диться аналіз надходження передбачуваних доходів і попередніх витрат за наступними основними ознаками: види доходів і витрат; суми доходів і витрат; терміни надходження доходів і здійснення витрат. При складанні кошторису неприбуткова організація може скориста-тися одним з трьох методів. Метод 1. При цьому методі визначається сума доходів і вже з суми доходів плануються витрати неприбуткової організації. Наприклад, неприбуткова організація одержує грант на проведення досліджень в рамках діяльності неприбуткової організації. Метод 2. При цьому методі визначається сума фактичних витрат, які необхідно здійснити для змісту неприбуткової організації або проведення конкретного заходу, потім плануються джерела, суми і терміни надходження доходів. Застосування цього методу є можливим тоді, коли у неприбуткової організації немає постійного джерела доходів. Це може бути доб-родійна організація, що здійснює свою діяльність за рахунок добро-дійної допомоги і пожертвувань. Також цей метод можна викорис-товувати для здійснення деяких проектів. Наприклад, добродійна організація оплачує навчання трьох тала-новитих дітей-сиріт, при цьому сума витрат у вигляді платні за на-вчання відома наперед. Для реалізації даного проекту добродійна організація проводить добродійний аукціон в цілях отримання не-обхідної суми. Метод 3. Комбінований метод, при якому неприбуткова організація планує витрати і доходи. При цьому частина доходів і витрат не-прибуткової організації є постійною. Даний метод можуть застосо-вувати організації, що мають як постійні доходи у вигляді членських внесків, так і інші, менш прогнозовані, джерела у вигляді різних ви-дів фінансової допомоги. Найчастіше на практиці при складанні ко-шторису доходів і витрат використовується комбінований метод. Кошторис доходів і витрат неприбуткової організації, як і будь-який інший кошторис організації, звичайно складається в певній послідо-вності з поступовим переходом від дрібніших елементів до крупних. Наприклад, у разі проведення турніру неприбутковою спортивною організацією окремо може складатися кошторис на здійснення рек-ламних заходів у складі загального кошторису, передбаченого на проведення турніру. Також при складанні кошторису на рік нерідко відбувається розбиття по місяцях (кварталам) і по декількох видах діяльності, які можуть здійснюватися неприбутковою організацією. Наприклад, основною діяльністю неприбуткової організації є про-ведення занять по декількох видах спорту. При складанні загально-го кошторису на рік така неприбуткова організація враховуватиме надходження доходів і облік витрат по кожному місяцю і кожному виду спорту. Однією з особливостей складання кошторису є те, що доходи і ви-трати в кошторисі відображаються по касовому методу, тобто фак-тично одержані доходи і фактично понесені витрати, а не нарахо-вані, як в бух обліку. Так, в кошторисі безкоштовно одержані основ-ні кошти відображаються у вигляді доходу у тому місяці, в якому відбулося отримання основних коштів, а витрати, пов'язані з їх отриманням, відображаються в цьому ж періоді. Після складання і затвердження кошторису в наступному періоді або після проведення запланованого проекту проводиться аналіз фактичних сум понесених доходів і витрат на підставі даних бухга-лтерського обліку, а також аналіз відхилень. Однією з особливостей складання кошторису є те, що доходи і ви-трати в кошторисі відображаються по касовому методу, тобто фак-тично одержані доходи і фактично понесені витрати, а не нарахо-вані, як в бухгалтерському обліку. Так, в кошторисі безкоштовно одержані основні кошти відображаються у вигляді доходу у тому мі-сяці, в якому відбулося отримання основних коштів, а витрати, по-в'язані з їх отриманням, відображаються в цьому ж періоді.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Аудит неприбуткових організацій» з дисципліни «Фінансово-господарський контроль»