Основні проблеми формування інформаційно - технологічного простору функціонування органів державного управління
Побудова і розвиток інформаційно - технологічного простору діяльності органу державного управління спричиняють виникнення низки суперечностей, серед яких і ті, що мають загальний характер, властивий багатьом сферам дія- льності, і ті, що притаманні саме сфері державного управління, зокрема між: • масштабом і характером процесів інформатизації суспільства та специфічни- ми цілями побудови і використання складу і структури технологічної та інфор- маційної підсистем інформаційно - технологічного простору; • необхідністю реалізації громадянами конституційного права на доступ до ін- формації, забезпечення прозорості державного управління, зворотного зв'язку із громадянами і нерозвиненістю новітніх інформаційних технологій системи "електронного урядування", в тому числі, систем електронного документообігу, а також бар'єрами на шляху їхнього впровадження — освітніми, соціальними, фінансовими тощо. Подолання виявлених суперечностей потребує, передусім, структурно- функціонального аналізу інформаційно-ресурсної та комунікативно - техноло- гічної складових інформаційно - технологічного простору забезпечення діяль- ності органів державного управління. Необхідно розглянути питання змістового наповнення кожної із складових. їхнього взаємозв'язку, технологічної та функ- ціонально - цільової інтеграції з метою їхнього подальшого розвитку і створен- ня умов щодо реалізації завдань сучасного етапу іпформатизації державного управління. Особливістю державного управління в нинішніх умовах є необхідність ком- плексного застосування сучасних форм і методів інформаційно- документаційного забезпечення діяльності органів державного управління (за- конодавчих, виконавчих, судових). Передусім, це застосування новітніх інфор- маційних технологій для підтримки прийняття рішень з метою забезпечення ефективного функціонування керованої соціальної системи. При цьому вини- кають проблеми, пов'язані з: • адекватністю інформаційного ресурсу влади стану і потребам розвитку сус- пільства; • ефективністю використання цього ресурсу державною владою у процесі її фу- нкціонування. Отже, необхідна інтеграція інформаційних ресурсів, які генеруються орга- нами державного управління або відображають результати їхньої діяльності з Інформаційними технологіями. Останні сприяють ефективному розв'язанню проблем виконавчої влади як однієї з гілок державного управління в єдиний ін- формаційний простір діяльності органів державного управління. Метою формування і розвитку інформаційного простору державного управ- ління є: • забезпечення конституційних прав громадян на інформацію; • підвищення узгодженості рішень, які приймаються органами державної влади; • підвищення рівня правової свідомості громадян шляхом надання їм вільного доступу до правових та нормативних документів, які визначають їхні права, обов'язки і можливості; • надання можливості контролю з боку громадян і громадських організацій за діяльністю органів державної влади Дослідження проблем формування інформаційно - технологічного простору функціонування органів державного управління передбачає, передусім, аналіз основних понять, на які воно спирається. Найсуттєвішими, з позицій запропо- нованого підходу, є такі категорії: "системи електронного документообігу", "портал", "інформаційні ресурси державного управління". Термінологічний апарат опису сучасних інформаційно - технологічних ком- плексів характеризується неусталеністю, неунормованістю і знаходиться у ста- дії динамічного розвитку. Зокрема, термін "система електронного документо- обігу" не визначений ні у Законі України "Про електронні документи та елект- ронний документообіг", ні в інших нормативно - правових документах. У прак- тичній діяльності послуговуються термінами "системи обміну електронними документами", "системи керування електронними документами", "системи ав- томатизації ділових процесів", "системи автоматизації діловодства" тощо. Тер- мін "система електронного документообігу" (в технологічному аспекті) факти- чно використовується як синонімом поняття "workflow" (потік робіт). Букваль- ний переклад англомовних термінів (наприклад, "workflow", та інші), корект- ний з лінгвістичної точки зору, не розкриває їхнього змісту і потребує тлума- чення. Виходячи із визначення, наведеного у глосарії WfMC (Workflow Management Coalition), "workflow" — це автоматизація (повністю або частково) бізнес - процесу. відповідно до якої документи, інформація або завдання передаються для виконання необхідних дій від одного учасника до іншого у відповідності з набором процедурних правил. Поняття "інформаційні ресурси державного управління" теоретично базу- ється на визначенні поняття "інформаційне забезпечення" з виявленням його специфіки у предметній області "державне управління". На сучасному етапі розвитку особливість досліджуваної предметної галузі характеризується необ- хідністю: • відкритості інформаційної сфери; • розв'язання проблем, пов'язаних із розвитком інформаційної сфери суспіль- ства; • використання інформаційних технологій для підтримки державного управлін- ня; • доведення до громадян суспільно - значущих рішень органів влади, дослі- дження суспільної думки. Цільове призначення інформаційних ресурсів державного управління можна розглядати у двох аспектах: • за їхнім призначенням для забезпечення функціонування власне політичної системи держави; • за їхнім призначенням для забезпечення інформаційних потреб суспільства в інформації щодо органів державної влади. Підходячи комплексно до визначення поняття "інформаційні ресурси дер- жавного управління" будемо розуміти їх як сукупність соціально значущих джерел Інформації, необхідних для розвитку різних напрямів діяльності систе- ми державного управління. Інтеграція Internet - порталу та системи електронного документообігу (Intranet-порталу) органу державного управління, а також інформаційних ре- сурсів, які циркулюють у цих системах, в єдиний інформаційно - технологічний простір, є основою ефективного інформаційного забезпечення діяльності орга- ну державного управління в реалізації завдань, які перед ним постають. Інформаційно - технологічний простір інформаційного забезпечення держа- вного управління утворюють технологічна (програмно - апаратне забезпечення) та інформаційна (документно - інформаційні ресурси) складові, кожна з яких мас технологічно - управлінський, інформаційно - управлінський та інформа- ційно - комунікативний аспекти розгляду. Технологічно - управлінський аспект розгляду складових інформаційно- технологічпого простору відображає їх з точки зору управлінських операцій із забезпечення впровадження і використання нових інформаційних технологій (або створення інформаційних продуктів та послуг) для забезпечення ефектив- ної інформаційної діяльності. Інформаційно - управлінський аспект відображає складові інформаційно - технологічпого простору з точки зору використання різних видів інформаційних ресурсів у системі управління для здійснення необ- хідних функцій управління. Структурно - функціональний аналіз складових інформаційно- технологічного простору забезпечення діяльності органів державного управ- ління свідчить про можливість і необхідність їхньої подальшої функціонально- цільової інтеграції з урахуванням реальних можливостей вітчизняної інформа- ційної інфраструктури, інформаційної активності "користувацького середови- ща". Розглянуті складові інформаційно - технологічного простору інформаційно- го забезпечення державного управління розкривають загальні підходи і потре- бують подальшого аналізу на рівні змісту iнформаційно - ресурсної та техноло- гічної складових органів державного управління різних рівнів. Розвиток і пода- льше використання технологічної та інформаційної складових простору інфор-маційного забезпечення державного управління може зіткнутись з бар'єрами мотиваційно - ціннісного та освітньо - соціального характеру, що викликає не- обхідність подальших досліджень. Розвиток інформаційно - комунікаційних технологій, втілення його елемен- тів у всі сфери суспільства, створення принципово нових форм управління та покращання вже існуючих належать до загальносвітових тенденцій. Україна не стоїть осторонь цих процесів і активно долучилась до створення інформацій- ного суспільства, в якому провідну роль відіграють не показники розвитку ін- дустріального суспільства, а інформація. Наша країна вже робить окремі кроки на цьому шляху: прийнято низку законодавчих актів щодо інформатизації, створюються окремі ланки системи електронного урядування, стрімко розвива- ється мережа Інтернет.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Основні проблеми формування інформаційно - технологічного простору функціонування органів державного управління» з дисципліни «Комунікаційна політика в діяльності державного службовця»