ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Маркетинг та торгівля » Комунікаційна політика в діяльності державного службовця

Комунікативні вміння як наукова категорія
зуючи це положення стосовно комунікативної діяльності, М. Лісіна зазначила,
що “... мотиви спілкування мають втілюватися в тих якостях самої людини та
інших людей, заради пізнання та оцінки яких даний індивід вступає у взаємо-
дію з кимсь з оточуючих.” Серед цих якостей були виділені три групи: 1) пізна-
вальні, в яких інша людина виступає як джерело відомостей та організатор но-
вих вражень; 2) ділові, де інша людина є партнером у сумісній практичній дія-
льності, помічником, взірцем правильних дій; 3) особистісні – людина розгля-
дається як особистість, член суспільства, представник певної його групи. За-
лежно від цілей та мотивів учасників спілкування, задля яких воно організову-
ється, виділяють такі його види: педагогічне, ділове та міжособистісне. У будь-
якому випадку інша людина виступає носієм певних властивостей, виконує ціл-
ком визначену функцію та задовольняє конкретну комунікативну потребу – в
співробітництві, нових враженнях, пізнанні, визнанні, повазі, співпереживанні,
взаєморозумінні.
Комунікативна діяльність за своєю природою є нормативною і виходить з
визнання кожного з учасників цього акту за особу, гідну поваги. Визнання осо-
бистої значимості партнерів, що, в свою чергу, зумовлює відповідальне, раціо-
нальне, поважливе ставлення до них, утворює центральний пункт процесу вза-
ємодії.

1.2. Комунікативні вміння як наукова категорія
Знання особливостей комунікативної діяльності дозволяють людині оріє-
нтуватися в комунікативних ситуаціях, прогнозувати свою поведінку і реалізо-
вувати потенційні можливості в цій діяльності. Разом з тим, повноцінною вва-
жаємо лише ту комунікативну діяльність, що базується не лише на спеціальних
знаннях, а й дозволяє людині розвивати та вдосконалювати комунікативні
вміння.
Ознайомлення з доробком багатьох вчених дало можливість дійти висновку
про різні підходи у визначенні сутності поняття “комунікативні вміння”, їх змі-
сту та складових. Наявна індивідуальна варіативність системи представлених у
дослідженнях комунікативних умінь. Так, Н. Косова вважає комунікативні
вміння узагальненим критерієм сформованості комунікативної активності на
поведінковому рівні, способом моделювання процесу спілкування і його регу-
ляції. У свою чергу, Н. Плешкова ототожнює поняття “комунікативні вміння”
та “вміння спілкування”, приходить до висновку, що вміння спілкування – це
оволодіння системою психічних та практичних операцій цілеспрямованої взає-
модії в різноманітних умовах життєдіяльності. Т. Шепеленко наголошує на то-
му, що за своєю сутністю комунікативні вміння являють собою властивість
особистості, засновану на вольових якостях та характерологічних рисах, здіб-
ностях.
Названі визначення не взаємовиключають, а доповнюють один одного. Їх
наявність обумовлена реальною складністю комунікативної діяльності та існу-
ванням різних ознак, виділених авторами як найбільш суттєві і покладених в
основу класифікації. Вченими зроблені також численні спроби описати комуні-
кативні вміння, виділити головні, представити їх у певній системі, класифікува-
ти. Наприклад, І. Бруслова наголошує на важливості для ефективної комуніка-
тивної діяльності таких умінь, як вміння бути лідером, вміння ініціювати спіл-
кування, гнучко орієнтуватись в умовах, в яких воно відбувається, активність,
самостійність та незалежність, стриманість у відносинах з партнером, проник-
ливість, уважність. До проблеми комунікативних умінь також звертається в
своїх працях Ф. Гоноболін, вказуючи, що співрозмовники мають вміти в проце-
сі спілкування стати на точку зору один одного, мати в будь-який момент взає-
модії більш-менш адекватне уявлення про хід думок партнера. Це “розуміння
розуміння” є надзвичайно важливою властивістю. З цього приводу А. Макарен-
ко зазначав про необхідність вміння читати на людському обличчі, подавати
себе у спілкуванні, володіти своїми емоціями, налаштовувати себе на взаємо-
дію. Ним також розглянуті аспекти мовленнєвої діяльності. У свою чергу, В.
Сухомлинський писав про необхідність вміти бачити в очах людини складність
духовного світу, про вміння поставити себе на місце іншого, перевтілюватися.
Виділяючи в структурі спілкування зміст (комунікацію) та форму (взаємодію),
які відповідно характеризуються поняттями вербальні і невербальні засоби та
взаєморозуміння, співпереживання, ступінь згоди, Б. Паригін практично визна-
чив основні комунікативні вміння, тобто вміння володіння вербальними та не-
вербальними засобами спілкування, вміння розуміти партнера, співпереживати,
доходити згоди.
Заслуговує на увагу спроба класифікувати та описати зміст комунікатив-
них умінь, яка належить О. Леонтьєву. Як основні, ним виділено такі вміння
спілкування: вміння керувати своєю поведінкою (вольові якості), спостережли-
вість, гнучкість (якості уваги), вміння читати по обличчю, розуміти, а не лише
бачити, адекватно моделювати особистість співрозмовника, його психічний
стан за зовнішніми ознаками (вміння соціальної перцепції), вміння оптимально
будувати своє мовлення в психологічному плані (вміння мовленнєвого та немо-
вленнєвого контакту), вміння усвідомлення, систематизації та переносу інфор-
мації (гностичні вміння).
Дана проблема знаходить відображення і в праці Л.Савенкової. Вона бу-
дує свою систему комунікативних умінь та розподіляє їх на три блоки:
- проектування спілкування (вміння вибрати та композиційно побудувати
зміст спілкування, налаштуватись на спілкування з певною аудиторією, вміння
створити творче самопочуття в спілкуванні);
- організація спілкування (вміння самопрезентації, вміння здійснювати
“комунікативну атаку”, здійснювати орієнтування в ситуації спілкування, вмін-
ня керувати своєю поведінкою в процесі спілкування, вміння встановлювати
емоційний контакт);
- регулювання спілкування (вміння здійснювати вербальне спілкування,
вміння використовувати паралінгвістичну систему знаків, вміння розподіляти
увагу, володіти матеріалом, вміння соціальної перцепції, вміння адекватно мо-
делювати особистість співрозмовника, прогнозувати реакції партнера, вміння
знаходити адекватний засіб для передачі змісту, захопити ініціативу в спілку-
ванні, вміння використовувати систему пристосувань, вміння здійснити непід-
готовлену комунікацію, вміння переносити відомі знання, навички, варіанти
рішень, прийоми спілкування в нові ситуації, знаходити нові способи
розв’язання комунікативних ситуацій на основі вже відомих).
Дещо подібний, але не тотожний перелік комунікативних умінь запропо-
новано В. Кан - Каликом та Н. Нікандровим. Вони вважають, що ефективне
спілкування відбувається за наявності: вміння швидко та правильно орієнтува-
тись в змінних умовах спілкування; вміння правильно планувати та здійснюва-
ти систему комунікації, зокрема її важливу ланку – мовленнєвий вплив; вміння
швидко та точно знаходити адекватні змісту акту спілкування комунікативні
засоби, що відповідають одночасно і творчій індивідуальності людини, і ситуа-
ції спілкування, індивідуальним особливостям співрозмовника; вміння постійно
відчувати та підтримувати зворотній зв’язок; вміння транслювати свою друже-
любність, добре ставлення; вміння чітко та емоційно відкрито висловлювати
свої почуття та думки.
Л. Павлова виділяє серед комунікативних умінь такі:
- вміння чітко визначати предмет суперечки;
- вміння правильно оперувати в суперечці поняттями термінами, тобто вмі-
ти виділяти основні, опорні поняття, зв'язані з предметом суперечки, ре-
тельно відбирати терміни, необхідні для обговорення висунутої пробле-
ми;
- вміння визначати тактику в суперечці;
- вміння зберігати спокій і приятельський тон протягом усієї суперечки;
- вміння слухати, обираючи доречний у конкретній ситуації спілкування
вид слухання;
- уміння правильно оцінювати поведінку учасників спілкування, тобто ро-
зуміти мову невербального спілкування;
- вміння мислити правильно логічно і послідовно будувати свій виступ, да-
вати аргументовані відповіді, тобто спиратися на логіку, мати високу
культуру мислення;
- вміння доводити свою точку зору, знання структури і видів доказу;
- вміння спростовувати точку зору опонента, викриваючи неправильні тве-
рдження супротивника, тобто вміти користуватися логічною операцією
спростовання;
- володіння такими полемічними прийомами, як гумор, іронія, сарказм,
“зведення до абсурду”, “поворотний удар”, “підхоплення репліки”, “атака
запитаннями”, “довід до людини”, “апеляція до публіки” і ін.;
- вміння правильно формулювати запитання й уміло відповідати на них;
- вміння передбачати можливі викрути супротивника і бути психологічно
готовим до них .
В. Кручек вважає за доцільне виокремити високий, достатній, середній та
низький рівень сформованості комунікативних умінь.
Високий рівень сформованості комунікативних умінь характеризується
стійкою потребою у спілкуванні, усвідомленням та визнанням цінності комуні-
кативної діяльності та комунікативних умінь, що має практичний вихід і є регу-
лятором комунікативної поведінки. Надбанням свідомості особистості є ґрун-
товні узагальнені та систематизовані знання з сутності процесу спілкування,
його закономірностей, які детермінують її поведінку. Володіння різноманітни-
ми методами та прийомами виконання комунікативних дій на рівні майстернос-
ті, творче їх використання.
Відносини з партнерами визначаються розвиненими комунікативними
якостями. Міміка, жести естетично виразні, властива техніка та культура мов-
лення, його логіка, переконливість, емоційність. Комунікативні дії оперативні,
доречні, адекватні ситуації та особливостям партнера, своєрідні за формою та
змістом.
Достатній рівень передбачає наявність стійкого позитивного ставлення
до спілкування, вираженої потреби у спілкуванні, емоційного сприйняття його
значення та вмінь, що обслуговують цю діяльність. Повнота та глибина знань
про техніку спілкування, зацікавленість у поповненні такої інформації, її гнучке
застосування, можливість адекватного сприймання інформації та оцінки со-
ціальних об’єктів, мотивів поведінки, здійснення цілеспрямованого впливу та
готовність до взаємодії та сформованість інших значущих для комунікації якос-
тей особистості.
Адекватне сприйняття партнерів зі спілкування, відносна легкість встано-
влення контакту, передбачення можливих варіантів реакцій партнера в більшо-
сті випадків. Показники відповідають характерним для високого рівня сформо-
ваності вмінь, однак застосування знань та навичок стереотипне, моделювання
ситуацій з новими умовами, в нестандартних обставинах викликають труднощі.
Іноді виявляється невідповідність дій ситуації, особливостям партнера, зміна
ситуації чи взаємодія з іншим партнером не призводить до зміни способів дії.
Середній рівень. Потреба в комунікації носить епізодичний характер та не
сприяє прояву більшої активності у встановленні контактів. Властиве розуміння
змісту та цінності спілкування, включаючи суб’єктивний момент, тобто власне
ціннісне ставлення, значущість комунікативних умінь у професійній діяльності
частково усвідомлена. Недостатньо систематизовані знання про спілкування та
етикет, обмежене використання методів та прийомів, тяжіння до застосування
типових, звичних засобів комунікації. Досвід спілкування аналізується в разі
виникнення ускладнень.
Взаємодія організовується переважно на змістовому рівні, необхідність
встановлення емоційного контакту викликає труднощі. Комунікативні дії здій-
снюються не на основі знань, а на основі емпіричного досвіду. Невербальна по-
ведінка часто не відповідає ситуації спілкування. Неприродність міміки, жестів.
Мовлення монотонне, уповільнене або надміру швидке. Слабке володіння соці-
альною перцепцією, емпатією. Неспроможність точно моделювати співрозмов-
ника, його можливі дії у відповідь, невміння “вловити” реакцію. Комунікативно
значущі якості особистості розвинені недостатньо. Спостерігаються непооди-
нокі випадки припущення серйозних помилок у виборі адекватних засобів
впливу. Шаблонність комунікативної поведінки. Часті прояви розгубленості,
нервовості, невпевненості та напруженості при спілкуванні з аудиторією.
Низький рівень. Потреба в спілкуванні та його культурних формах прак-
тично не усвідомлюється, знання про цінність спілкування відзначаються пове-рхневим засвоєнням без сформованого власного ставлення. Знання комунікати-
вної діяльності неповні, безсистемні, відрізкові, носять лише емпіричний харак-
тер. Власна комунікативна діяльність не аналізується, відсутній потяг до її вдо-
сконалення. Комунікативна діяльність недостатньо вміла та неефективна.
Повна відсутність вміння самопрезентації. Сприймання партнера на ос-
нові виключно на основі зовнішніх проявів. Схильність легко міняти власну
думку про співрозмовника під впливом суджень інших. Комунікативні дії ви-
конуються на побутовому рівні. Невміння встановлювати контакт навіть у ста-
ндартних умовах, моделювати та аналізувати комунікативну ситуацію. Способи
впливу переважно неадекватні ситуації. Комунікативні якості несформовані.
Вміння спілкуватись практично не розвинені. Властива інертність, небажання
долати труднощі у спілкуванні.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Комунікативні вміння як наукова категорія» з дисципліни «Комунікаційна політика в діяльності державного службовця»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ГРОШОВОГО ОБОРОТУ І МІСЦЕ В НЬОМУ ФІСКАЛЬНО-...
Визначення грошових потоків з неопрацьованих первин-них даних
Види банківських ризиків та їх характеристика
Антоніми
Аудит установчих документів


Категорія: Комунікаційна політика в діяльності державного службовця | Додав: koljan (02.10.2011)
Переглядів: 2327 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП