Цей метод контролінгу зводиться до визначення мінімального обсягу реалізації продукції (у разі незмінних цін та умовно-постійних витрат), за якого підприємство може забезпечити беззбиткову операційну діяльність у короткостроковому періоді. Точка беззбитковості характеризує такий обсяг виробництва й реалізації продукції, якому відповідає нульовий прибуток підприємства - виручка від реалізації продукції дорівнює валовим витратам на її виробництво та реалізацію. Цей метод побудований на тезі, що зі зростанням обсягів реалізації умовно-постійні витрати на реалізацію продукції зменшуються. Неодмінним елементом аналізу точки беззбитковості є розрахунок маржинального прибутку (сума покриття) - різниці між виручкою від реалізації продукції та умовно-змінними витратами. Маржинальний прибуток - це показник, що характеризує частину виручки, яка спрямовується на заміщення умовно-постійних витрат і формування прибутку від реалізації. Його можна розрахувати як на весь обсяг реалізації, так і на одиницю продукції. В останньому разі це різниця між оптовою ціною та умовно-змінними витратами на виробництво одиниці продукції. За допомогою суми покриття обчислюють приріст прибутку від випуску та реалізації кожної додаткової одиниці продукції. Додатна різниця між фактичною виручкою від реалізації і виручкою від реалізації, що відповідає точці беззбитковості, називається зоною безпеки. На цю різницю підприємство може знизити обсяги реалізації або підвищити рівень витрат без загрози зазнати збитків. Зауважимо, що кожне підприємство має прагнути розширити зону безпеки, оскільки чим вона менша, тим більший ризик одержання збитків. На практиці точку беззбитковості , як правило, знаходять, обчислюючи ній виручку від реалізації або кількість реалізованої продукції. З цією метою застосовуються такі математичні формули: В = F / ( 1 - v/p ) O = F / ( v - p ) B - виручка від реалізації в точці беззбитковості, грн. O - обсяг реалізованої продукції в цій точці, шт. ( або інші натуральні одиниці ) F - умовно-постійні витрати на випуск товарної продукції, грн. p - оптова ціна одиниці продукції, грн. v - умовно-змінні витрати на одиницю продукції, грн. Аналізуючи точку беззбитковості, можна визначити наскільки успішно підприємство працює (у разі його прибутковості) і наскільки глибокою є криза (у разі збитковості). На підставі відповідних висновків розробляються рекомендації щодо шляхів зменшення збитковості та з більшення прибутковості операційної діяльності підприємства.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Визначення точки беззбитковості» з дисципліни «Фінансовий менеджмент у малому бізнесі»