ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Менеджмент » Інноваційний менеджмент

Методи стимулювання творчої активності персоналу
Стимулювання (стимул) — це засіб, за допомогою якого здійснюється
мотивація. Стимул (лат. stimulus — букв, загострена палиця, якою підганяли
тварин) виконує роль важеля впливу або носія «роздратування», що викликає
дію певних мотивів. Стимулом можуть бути окремі предмети, дії інших людей,
обіцянки, носії зобов'язань і можливостей та багато іншого, що може бути
запропоновано людині як компенсація за її дії або за те, що вона бажала б
одержати в результаті певних дій.
Реакція на конкретні стимули у різних людей неоднакова. Тому самі по
собі стимули не мають абсолютного значення, якщо на них не реагують люди.
Механізм використання усіляких стимулів з метою мотивації персоналу
називається процесом стимулювання.
Стимулювання принципово відрізняється від мотивації. Суть цієї
відмінності полягає в тому, що під час стимулюючого процесу ви-
користовуються різноманітні засоби й методи, які впливають на поведінку і
ставлення працівника до своєї діяльності, активізуючи до дії позитивні його
функціональні та якісні властивості.
Люди, що мають справу з розробкою і впровадженням нової техніки та
продукції, вирізняються серед інших категорій працівників високим рівнем
освіти та інтелектуального розвитку. Для них характерне аналітичне мислення,
підвищене почуття власної гідності, самостійність і незалежність. Виходячи з
цього, стимулювання інноваційної праці має свої специфічні особливості, а
саме: використання великої кількості матеріальних і нематеріальних,
організаційних і психологічних стимулів, орієнтованих на задоволення потреб
вищого рівня; надання процесу стимулювання в інноваційній сфері постійного
характеру, а не одиничної тимчасової кампанії.
Успіх інноваційного процесу залежить від того, у якій мірі безпосередні
учасники — персонал, зайнятий в інноваційному процесі, — зацікавлені у
швидкому й економічно ефективному впровадженні результатів НДДКР у
виробництво. Тут визначну роль відіграють методи й форми стимулювання їх
праці з боку організації. Слід зазначити, що завдання стимулювання науково-
технічної праці досить складне через його специфіку. Виникає необхідність
216
підвищувати активність персоналу в пошуку нових знань, нових ідей,
стимулювати прийняття нестандартних рішень і підтримувати атмосферу
творчості. З іншого боку, в ринковій економіці важливим є не сам інноваційний
процес, а його комерційний результат, який відображається в оновленні
продукції, розширенні ринку, зниженні витрат, підвищенні конкурентосп-
роможності й одержанні прибутку. Комерційний критерій відіграє вирішальну
роль в оцінці значення праці новаторів.
Таким чином, в основі сучасного підходу до стимулювання праці в
інноваційній сфері лежать такі завдання керівників організацій:
• максимально активізувати творчі здібності кожної особистості;
• спрямувати цю активність у русло досягнення конкретних інноваційних
і економічних результатів.
Завдання менеджерів по суті зводиться до того, щоб створити умови, у
яких би в найбільшій мірі міг розкритися творчий потенціал працівника та
виникла б стійка потреба в напруженій і результативній праці. При цьому
керівнику важливо брати до уваги ситуації, в яких здійснюється стимулювання,
враховувати не тільки особисті здібності працівників, а і їх особисті мотиви:
потреби, інтереси, пріоритети. З цією метою в стимулюванні використовуються
прямі і побічні методи (рис. 8.5), в основі яких лежать такі принципи:
• розкріпачення творчої ініціативи;
• зв'язок рівня заохочення працівника з кінцевим результатом
інноваційної діяльності;
• забезпечення персоналу необхідними ресурсами;
• заохочення накопичення нових знань і досвіду;
• розширення неформального спілкування (наукової комунікації);
• всеосяжна підтримка новаторства керівництвом організації та держави;
• простота та ясність патентних процедур;
• швидкість і гласність розгляду заявок винахідництва;
• заохочення подання як індивідуальних, так і колективних пропозицій;
• використання моральних стимулів:
а) нагородження;
б) присудження почесних титулів і звань;
• поєднання короткострокових і довгострокових інструментів
стимулювання.
Інтелектуалізація економіки потребує новітніх форм і засобів
стимулювання.
Темпи інноваційних змін нечувано зростають, змінюються цінності,
соціальні орієнтації, світоогляд людей, збільшуються психологічні
навантаження в процесі творчої діяльності, яка потребує неперервного
накопичення нових знань, нових навичок, ідей, досвіду, організації взаємодії
персоналу з їх реалізації. Усе це потребує від керівництва застосування
різноманітних економічних і морально-етичних стимулів, які б підтримували
зв'язок між якістю творчої роботи новатора, з одного боку, і рівнем мотивації, з
іншого.
До прямих методів стимулювання належить перш за все розмір заробітної
плати. Як відомо, гроші — це генералізоване підкріплення, оскільки в них
217
символічно і реально представлена можливість задоволення значної кількості
потреб особистості, у тому числі й потреби самореалізації.
Методи стимулювання творчої
активності персоналу
Методи
прямого стимулювання
Опосередковані
(непрямі) методи
Методи негативного
стимулювання
- розмір заробітної плати;
- надбавки;
- премії;
- винагороди;
- пільги;
- страхування;
- пенсійне забезпечення;
- придбання акцій компанії;
- олата членства в наукових
товариствах;
- оплата проїзду на наукові
конференції;
- право сомостійності у ви-
борі науковоїтематики до-
сліджень;
- свобода спілкування між
співробітниками і керівни-
цтвом у робочий час;
- розвиток неспеціалізова-
ної кар'єри;
- зміні статусу підрозділу і
керівництва залежно від
успіху інновації;
- формування спільної дум-
ки, сприятливої для науко-
вого пошуку; заохочення до
роботи в команді
- право керівника звіль-
нити або перевести спе-
ціаліста на нижчу посаду;
- зміна заробітної плати
в бік зменшення, позбав-
лення пільг;
Рис. 8.5. Методи стимулювання
У кожній країні існує своя система формування заробітної плати і
грошових винагород у сфері інноваційної діяльності. У фірмах США розмір
оплати праці, яка щорічно підвищується на 1—2 %, є основним матеріальним
стимулом. Існує два підходи до встановлення середньої розрахункової
зарплати.
Перший ґрунтується на зміні й оцінці обсягу і характеру роботи,
пов'язаної з певною спеціальністю і посадою працюючого. Ураховується
особливість посади, що дає змогу спеціалісту активно виявляти свої здібності,
крім того, політика оплати праці має на меті спонукання людей до кар'єри
безпосередньо на фірмі, забезпечуючи відповідну оплату за додаткову
відповідальність і вдосконалення кваліфікації. Розрив між максимальною і
мінімальною ставкою в середньому не перевищує 50 %.
Наприклад, корпорація «Minnesota, Mining end Manufacturing» (ЗМ)
упровадила систему «подвійної драбини», або «двох напрямів у кар'єрі». Суть
цієї системи передбачає можливість альтернативного просування працюючого
у сфері НДДКР по службі залежно від його індивідуальних здібностей і переваг
— по адміністративній або науково-інженерній лінії.
«Подвійна драбина» відкрита для науково-інженерного персоналу як з
ученими ступенями, так і без них. Працівник, який не схильний до
адміністративної роботи, може одержати посадове підвищення, якщо він
робить значний внесок в інноваційні успіхи фірми.
218
Посади науково-інженерного напряму прирівнені відповідно до
управлінських посад, як це показано на рис. 8.6.
Учений відділення
(функціональної служби)
Корпоративний
учений
Старший
спеціаліст
Спеціаліст
Менеджер
лабораторії
Директор
Менеджер з технології
досліджененя
Майстер
лабораторії
Рис. 8.6. Два напрями розвитку кар'єри науково-інженерних кадрів у
корпорації «ЗМ»
Перший ступінь в ієрархії науково-інженерних посад — «спеціаліст» —
еквівалент посаді майстра в управлінській ієрархії. «Спеціаліст» — це той, хто
позитивно виявляє себе в певній сфері знань і визнається керівництвом як
здібний учений або інженер. Наступний ступінь — старший спеціаліст (за
нашою градацією — старший науковий співробітник) — відповідає посаді
менеджера з технології, дослідження або контролю якості. За «старшим
спеціалістом» закріплюються функції активного провідника спеціальних
проектів чи розробок, що пропонують нові напрями НДДКР. Ще один ступінь
«подвійної драбини» — учений відділення (функціонального підрозділу)
співвідноситься з посадою керівника лабораторії. Науково-інженерні кадри
цього рівня виступають як експерти і консультанти в рамках усієї корпорації.
Вищий ступінь — «корпоративний учений» — відповідає посаді директора
відділення, підрозділу. Ці люди мають високий авторитет як у фірмі, так і за її
межами. Корпорація визнає їхні здібності в самостійному проведенні НДДКР з
нових науково-технічних напрямів. Ключовими умовами наведеного механізму
є гнучкість, індивідуальний підхід до персоналу, взаємоузгодженість сти-
мулювання з делегуванням повноважень новаторам.
Інший підхід до встановлення розміру заробітної плати в науково-
дослідній сфері великих корпорацій, таких, наприклад, як «Дженерал
електрик», «Крайслер», «Полароїд», «Вестигауз» та інших будується на методі
«кривих досвіду». Розмір оплати праці розглядається як функція від стажу
роботи, досвіду і кваліфікації працюючого, як це показано на рис. 8.7.
За цієї системи початковий рівень заробітної плати спеціаліста
219
встановлювався згідно з його кваліфікацією на момент найму; коли ж він
набував нових знань і навичок — зарплата підвищувалась. Як стверджують
прибічники цієї системи, такий підхід до формування заробітної плати дає
змогу розширити сферу діяльності команд, посилити гнучкість (оскільки одна й
та сама особа здібна виконувати різні функції) і знизити загальні витрати на
робочу силу. Крім того, подібні програми є стимулом для працівників, які
«тупцюють на одному місці».
0 3 5 8 15
Заробітна
плата
Класифікація,
досвід
10 Стаж роботи
(роки)
Рис. 8.7. Оплата кваліфікації
Додаткові виплати, премії і пільги максимально орієнтовані на
активізацію творчої діяльності науково-технічних працівників, на кінцеві
результати інноваційного процесу. Кожна фірма розробляє спеціальні програми
винагород, додаткових виплат, премій і пільг. Наприклад, у компанії «ІБМ» діє
система винагород наукових співробітників за окремі досягнення, що виходять
за рамки звичайних вимог до виконуваної роботи. Існують такі види винагород:
• за видатні нововведення сплачується сума від 2,5 до 10 тис. дол.
Щороку видається до 40 таких винагород;
• за ефективне застосування вже розроблених ідей, які справили суттєвий
вплив на прибуток або зменшення витрат, сума виплат і їх кількість аналогічні
попередньому виду;
• за винаходи, що одержали патенти, розмір винагород до 2,4 тис. дол.
Винахідники одержують посвідчення і золотий ювелірний виріб як
підтвердження того, що його володар є переможцем конкурсу винахідників
«ІБМ».
В останні роки дедалі більше компаній здійснюють преміювання залежно
від одержаного економічного ефекту як кінцевого результату. У цілому
корпорації США витрачають на стимулювання творчої ініціативи робітників
НДДКР 10—15 % фонду заробітної плати. Як свідчать керівники корпорацій, ці
кошти багаторазово окупаються.
З метою прискорення роботи над інноваційними проектами адміністрація
багатьох фірм уважає за доцільне не обмежуватись стимулюванням лише
наукових робітників і конструкторів, а поширювати стимулюючі заходи на всіх
співробітників. Наприклад, концерн «Форд мотор компані» щорічно складає і
розповсюджує серед своїх робітників «План винагородження за пропозиції но-
вих ідей», яким передбачається виплата премій у розмірі від 10 до 100 доларів.
Великі промислові компанії Японії також використовують подібні
220
методи. Так, фірма «Мацусіта» одна з перших розробила цілісну систему
управління ініціативними пропозиціями. Вона складається з двох етапів:
1) робітники письмово подають ідеї щоразу, коли виявляють будь-яку
проблему і знаходять шляхи її вирішення;
2) пропозиції розглядаються спеціалістами по суті, і в разі їх прийняття
автор одержує винагороду, розмір якої визначається на підставі точних і
зрозумілих критеріїв.
На японських підприємствах прагнуть підтримувати творчий тонус своїх
інженерних і наукових кадрів, використовуючи поєднання оперативного (як
правило, протягом двох тижнів з моменту подання пропозиції адміністрації)
мікростимулювання з гарантованою перспективою просування по службі і
зростання заробітної плати.
Слід зазначити, що підвищення заробітної плати на японських
підприємствах залежить від багатьох чинників. Це ставлення робітника до
праці, його здібності, кваліфікація, посадовий статус, здатність до
співробітництва з колегами. Навіть у межах одного статусу розміри щорічних
надбавок залежать від виявленої активності працівника, кількості поданих
інноваційних ідей, що є значним стимулом для працюючих. На рис. 8.8
показана загальна система формування заробітної плати.
Особисті
якості
(1)
(1-1)
Рівень
посади
Рівень
статусу
(1-2)
Диференційовані
для кожного
рівня щорічні
надбавки
Диференційовані
персональні
щорічні
надбавки
Виробничі
результати
Ставлення
до праці
(2)
Підвищення
рівня оплати
Загальні зміни
рівня оплати
(3)
Заробіток
Рис. 8.8. Система формування заробітної плати на японських підприємствах
Великий стимулюючий вплив на творчу діяльність новаторів відіграє
виробниче середовище, що забезпечує працівника всіма необхідними
ресурсами і необхідними організаційними умовами. До них належать як
безпосередні знаряддя праці — техніка, експериментальні установки, засоби
зв'язку, комп'ютери, лабораторне обладнання, так і умови праці, що
забезпечують задоволення непередбачених потреб учених та інженерів,
наприклад, звільнення від монотонної, одноманітної допоміжної роботи,
шляхом передавання її допоміжному персоналу, або зручні офісні меблі тощо.
Ще одним важливим моментом у створенні сприятливих умов творчості є
організація неформального спілкування (неформальні наукові комунікації під
час роботи). Це види спілкування, під час яких відбувається обмін
інформацією, що підвищує можливість прискорення результативності
інноваційного процесу. Неформальні контакти сприяють вирішенню цілого
ряду питань технічного, економічного, організаційного, виробничого і науко-
вого порядку. Неформальне спілкування в робочий час розглядається
221
керівництвом організації як важливе джерело ефективної взаємодії робітників у
створенні, промисловому освоєнні і ринковій реалізації новацій; коли необхідна
орієнтація на рішення «наскрізних» завдань, розуміння кінцевих цілей і
надійність «стиків» між етапами створення інновацій.
Важливим напрямом застосування непрямих методів стимулювання
результатів інноваційної діяльності є організація змагання між
децентралізованими підрозділами фірми й автономними творчими групами, які
працюють як цільова команда на принципах самоуправління. Слід зауважити,
що поняття «спільна робота групи» має два різні значення. По-перше, воно
означає розподіл відповідальності між призначеною кількістю працюючих, які
мають різні обов'язки, окреслені завданнями і цілями дослідження. Друге
значення — відбиває необхідність чіткого визначення особистої ролі
(наприклад, координатор, аналітик тощо) і відповідальності за результати своєї
роботи. Усі члени групи беруть участь у загальних дискусіях з тим, щоб
всебічно інформувати один одного відносно одержаних результатів і проблем,
що виникають і потребують негайного вирішення. У процесі таких дискусій
висловлюються різні міркування і пропозиції, що розширяє горизонти
мислення і може бути джерелом нових ідей і пропозицій. Крім того, колективне
мислення позитивно впливає на кожного учасника групи, а саме:
• підвищується цілеспрямованість у вирішенні спільних завдань, проблем,
над якими група працює; відбувається подолання «синдрому егоїзму» авторів
ідей;
• з'являється можливість обдумувати проблеми найбільш різнобічно і
разом з тим самокритично;
• у результаті обміну думками збагачуються знання і досвід кожного
учасника групи;
• накопичується новаторський потенціал;
• зміцнюються міжособові та функціональні контакти і взаємодія
працюючих;
• народжується почуття змагання і бажання розвивати особисту
майстерність та вміння працювати в цільових групах.
Отже, реалізується принцип «чим більше свободи, тим більше простору
для творчості». Одночасно з підвищенням самостійності інноватори несуть
відповідальність за результати праці, міра якої в чіткій формі визначається до
початку роботи. Проте існують оптимальні межі автономії робітника, які
визначаються комерційним характером інноваційного процесу: важливо, щоб
творчість не перетворювалась у самоціль, без урахування фінансових витрат і
результатів. Тому більшість фірм-лідерів в інноваційній діяльності вибирають
такий варіант організації праці, коли персонал має значний рівень виробничої
свободи й одночасно тісні зв'язки та постійні контакти з менеджерами, що дає
змогу зробити їх роботу найефективнішою. Як відомо, інноваційна діяльність
пов'язана з високим рівнем ризику зазнати невдач. Менеджери всіх рівнів
виявляють терпимість до невдач і разом з іншими співробітниками беруть
участь у ризикових інноваційних проектах, а не обмежуються їх контролем.
Коли інновація провалюється, менеджери стають партнерами по ризику. Вони
визнають поразку, аналізують проведену роботу і вчаться на помилках. У
222
практиці господарювання набули поширення різноманітні форми морального
стимулювання і заохочування. Використовуються різні методи визнання
результатів творчості, ентузіазму, ініціативи. Це індивідуальні та колективні
нагороди, присвоєння почесних звань і титулів, знаків пошани, публічне
вручення грамот, сертифікатів, значків, проведення конкурсів і публікацій їх
результатів у внутрішньофірмових газетах, бюлетенях. Наприклад, фірма
«Мацусіта» проводить конкурси щомісяця. Підрозділи, які подали найбільшу
кількість пропозицій і нових ідей, одержують приз. Перебіг конкурсу
висвітлюється на електронному табло, розташованому на видному місці.
Переможці одержують визнання як талановиті, непересічні люди. За оцінкою
спеціалістів, 28 % приросту валового прибутку «Мацусіта» одержала в 1984 р.
за рахунок ініціативних пропозицій.
У штаб-квартирі корпорації «ЗМ», починаючи з 1977 p., організуються
«преміальні обіди» для новаторів. Вище керівництво на них вручає спеціальні
нагороди — «Карлтон-нагорода» за значний вклад у розвиток технічного
потенціалу фірми або «нагороди створення» — додаткові гранти зі спеціальних
фондів. Проводяться «Дні науки», коли кращі студенти і викладачі університе-
тів відвідують підприємства та лабораторії «ЗМ».
До форм негативного стимулювання належить право керівника звільнити
або перевести співробітника на нижчу посаду; змінити заробітну плату. Проте
найефективнішими методами стимулювання спеціалістів у сфері інноваційної
діяльності, на думку американських дослідників, є самомотивація, тобто стан,
коли прагнення до творчої праці виходить від самого працівника за певних
умов, які створює організація. Посилена система матеріального і морального
стимулювання значно підвищує їх зацікавленість у результатах своєї праці.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Методи стимулювання творчої активності персоналу» з дисципліни «Інноваційний менеджмент»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Модель оцінки дохідності капітальних активів (САРМ)
На наклонной плоскости
Гігантська пісочниця Google. Фільтра від Google
НЕБАНКІВСЬКІ ФІНАНСОВО-КРЕДИТНІ УСТАНОВИ
Аудит установчих документів


Категорія: Інноваційний менеджмент | Додав: koljan (17.06.2011)
Переглядів: 2027 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП