ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Менеджмент » Інноваційний менеджмент

Концепція управління інноваційним розвитком підприємств
У наш час результати інноваційної діяльності, ініційованої прискоренням
темпів науково-технічного прогресу (НТП), істотно позначаються на всіх
аспектах розвитку людського суспільства, змінюють саме середовище життя і
діяльності людини, способи забезпечення його існування і розвитку. Схема
такої взаємодії подана на рис. 5.1.
Рис. 5.1. Схема впливу інноваційної діяльності на різні сторони
життєдіяльності суспільства
НТП
Економіка
Духовне і матеріальне виробництво
Політика Екологія Суспільство
135
З погляду конкретних підприємств інноваційну діяльність необхідно
розглядати як один з основних засобів їхньої адаптації до постійних змін умов
зовнішнього середовища.
Інноваційна діяльність (інноваційний процес) означає процес створення,
впровадження і поширення інновацій.
Сутністю інновації і інноваційної діяльності є зміни, які розглядаються як
джерело доходу.
У загальному випадку виділяють два типи ринкових стратегій
функціонування господарюючого суб'єкта стабілізаційні (збереження
досягнутого рівня виробництва, частки ринку тощо) і розвиваючі (розширення
виробництва, частки ринку, збільшення прибутку і т. п. ). Однак, як свідчить
практика, перші можуть принести тільки тимчасовий успіх і не можуть
забезпечити тривалого виживання підприємств на ринку відповідно до їх місії і
прийнятої мотивації бізнесу.
Загалом розвиток суб'єктів господарської діяльності й економіки країни в
цілому можна забезпечити різними шляхами. Розглянемо їх.
Екстенсивний - передбачає розширення обсягів виробництва і збуту
продукції; відбувається в умовах ненасиченого ринку, при відсутності гострої
конкуренції, в умовах відносної стабільності середовища господарювання;
пов'язаний зі зростаючими витратами ресурсів. У наш час у більшості регіонів
світу даний підхід практично вичерпав себе через те, що наявні ринки вже
заповнені товарами.
Інтенсивний науково-технічний - передбачає використання досягнень
науки і техніки для удосконалення конструкцій і технологій виробництва
традиційних (модернізованих) продуктів з метою зниження собівартості їх
виробництва, підвищення якості, а в підсумку — підвищення
конкурентоспроможності. Перехід на цей шлях розвитку відбувається в міру
насичення ринків, вичерпання дефіцитних ресурсів, зростання конкуренції
товаровиробників.
Інноваційний науково-технічний — передбачає безперервне оновлення
асортименту продукції і технологій виробництва, удосконалення системи
управління виробництвом і збутом.
Традиційно з часів промислової революції головним напрямом розвитку
підприємницьких структур було зниження витрат виробництва, основною
формою конкуренції була цінова. Відомий американський економіст
П. Самуельсон відзначав, що виробники можуть вистояти у конкуренції і
підвищити до максимуму свої прибутки, тільки знижуючи до мінімуму витрати
за рахунок упровадження найбільш ефективних методів виробництва. Цю точку
зору поділяють багато вітчизняних товаровиробників (як виробів, так і послуг).
Однак в останні десятиліття у світовій і в останні роки у вітчизняній економіці
як доповнення до традиційних чинників, що визначають позиції підприємства
на ринку (висока ефективність виробництва, здатність і стійкість до цінової
конкуренції), з'явилися нові, і їх значимість постійно зростає. Не враховувати їх
уже неможливо. Необхідність коригування традиційних поглядів щодо
напрямків і шляхів розвитку вітчизняних підприємств визначається такими
факторами.
136
1. В умовах відсутності дефіциту товарів і наявності гострої конкуренції
виробників безглуздо випускати продукцію, навіть ефективну у виробництві і
технічно досконалу, але таку, що не відповідає потребам і запитам споживачів,
переваг якої ніхто за межами підприємства-виробника не оцінив.
Слід зазначити, що значна кількість товарів, які реалізуються в Україні
(причому як вітчизняних, так і імпортних), є неякісними, а іноді і взагалі
неприйнятними для використання. Так, наприклад, за даними Управління у
справах споживачів по Сумській області, що перевіряло діяльність 3688
підприємств різних форм власності, відсоток браку продукції дуже високий, а
за окремими товарними позиціями досягає 90% і більше.
2. Як показує досвід зарубіжних і вітчизняних виробників, спроби шукати
шляхи розвитку тільки за рахунок зниження витрат виробництва і просування
на ринку традиційної, часто застарілої продукції, є безперспективними і
спричинюють значні збитки чи банкрутство.
3. Прискорення темпів НТП призводить до швидкого оновлення
асортименту продукції. Як приклад можна навести персональні комп'ютери,
периферійні пристрої і програмне забезпечення до них, електропобутові
вироби, а також ряд товарів широкого вжитку (бритви, зубні щітки, пральні
порошки і т. п. ). У цих умовах на розробку заходів щодо зниження витрат
виробництва і їх виконання може просто не бути часу, оскільки за швидкого
оновлення продукції основними конкурентами вироби зійдуть з ринку раніше,
ніж будуть реалізовані ці заходи. Як відзначає російський учений
В.Е. Хруцький, у наш час запити споживачів стають усе більш
індивідуалізованими, а ринки усе більш різноманітними за своєю структурою,
тому господарюючі суб'єкти, якщо вони прагнуть до успіху на ринку, повинні
неухильно дотримуватися правил: робити, насамперед, ставку на збільшення
доходів, а не на зниження витрат (природно, ці напрямки взаємозалежні). Тобто
не слід займатися нескінченним удосконаленням давно відомих, традиційних
товарів. Досвід успішно працюючих на ринку вітчизняних і іноземних
товаровиробників показує, що своїм успіхом вони зобов'язані переважно
номенклатурній політиці, постійному оновленню номенклатури продукції
відповідно до змін ситуації на ринку.
4. Зниження цін з метою підвищення конкурентоспроможності (особливо
застосування агресивних цінових стратегій) здатне підштовхнути конкурентів
до різких відповідних заходів, на які адекватної відповіді може і не бути
(наприклад, ситуація з експортом металу в США, коли товаровиробників
України і Росії «підвели» під антидемпінгове законодавство).
5. Процеси ринкової трансформації економіки, що відбуваються в
Україні, викликають різкі зміни потреб і запитів споживачів, характеризуються
різким зростанням диференціації запитів, яке викликане розшаруванням
споживачів за рівнем доходів. А це, у свою чергу, зумовлює зростання
спеціалізації і зниження серійності виробництва багатьох товарів.
6. Спостерігаються різкі зміни пропорцій між витратами на виробництво
продукції і витратами на її збут на користь останніх, і ця тенденція все
посилюється.
137
7. Підприємницькі структури економічно розвинених країн усе більше
обирають інноваційний шлях розвитку, частка інновацій (нових технологій,
нових продуктів, способів їх реалізації, організації виробництва і збуту) у
загальному обсязі отримуваного прибутку неухильно зростає.
8. Зростаючий ступінь відкритості економіки України і ріст інтеграційних
процесів у світовій економіці, а також викликане цим зростання конкуренції з
боку закордонних товаровиробників, ставлять вітчизняні підприємства перед
необхідністю адаптації своєї діяльності відповідно до умов господарювання, які
докорінно змінилися і продовжують змінюватися, зважаючи при цьому на
світові тенденції розвитку.
У цих умовах однією з основних складових тривалого виживання і
розвитку вітчизняних суб'єктів підприємницької (господарської) діяльності стає
здатність запропонувати, розробити, виготовити, вивести на ринок і просувати
на ньому товари з новими споживчими якостями, товари, орієнтовані на
задоволення існуючих потреб, але новими нетрадиційними способами, або ж
товари, що призначені для задоволення нових (у тому числі принципово нових)
потреб (у ряді випадків ці потреби цілеспрямовано формують). В ідеалі це
повинні бути не просто товари, а комплекси (товари з підкріпленням за
Ф. Котлером ), які включають: товар, передпродажний і післяпродажний сервіс,
консультації і навчання споживача (в основному для технічно складних чи
принципово нових виробів), гарантії заміни товару чи навіть повернення товару
виробнику (продавцю), якщо він не сподобався споживачу, і багато чого
іншого.
Природно, усе це вимагає принципово нових підходів до підготовки,
управління й організації виробництва, організації постачання і збуту, підходів,
які ґрунтуються на всебічному маркетинговому багатофакторному аналізі
кон'юнктури ринку, прогнозуванні напрямків і темпів її розвитку, у тому числі
під дією факторів НТП, для використання результатів аналізу в практичній
діяльності. Метою такого аналізу є виявлення існуючих ринкових можливостей
інноваційного розвитку, вибір оптимальних варіантів, щодо наявного
потенціалу конкретного суб'єкта господарської діяльності і зовнішніх умов,
визначення цільових ділянок ринку (сегментів чи ніш) для реалізації вибраних
варіантів, або ж формування нового цільового ринку.
Беручи до уваги викладені вище аргументи, визначення місця на ринку
зводиться не просто до пошуку цільових ринків їх сегментів чи ніш.
Здебільшого це означає формування цільових ринків (шляхом розвитку
існуючих чи створення нових) для реалізації обраних варіантів інноваційного
розвитку існуючих ринкових можливостей.
Інноваційний розвиток визначають як процес господарювання, що
спирається на безупинні пошук і використання нових способів і сфер реалізації
потенціалу підприємства у мінливих умовах зовнішнього середовища у рамках
обраної місії та прийнятої мотивації діяльності і який пов'язаний з
модифікацією існуючих і формуванням нових ринків збуту.
Процес інноваційного розвитку необхідно, насамперед, розглядати з
позицій конкретного суб'єкта господарської діяльності, тобто з позицій
конкретного підприємства, що здійснює господарську діяльність (виробничо-
138
збутову діяльність) у взаємодії з постачальниками вихідної сировини і
матеріалів, конкурентами, торговими і збутовими посередниками, споживачами
і та ін., у конкретних економічних, політичних, екологічних, правових та інших
умовах. При цьому така взаємодія має імовірнісний характер і не піддається
однозначній оцінці.
Підприємство, що стало на інноваційний шлях розвитку, повинне
функціонувати згідно з такими принципами:
• адаптивності - прагнення до підтримання певного балансу зовнішніх і
внутрішніх можливостей розвитку (внутрішніх спонукальних мотивів
діяльності господарюючого суб'єкта і зовнішніх, що генеруються ринковим
середовищем);
• динамічності - динамічне приведення у відповідність цілей і
спонукальних мотивів (стимулів) діяльності підприємства (у тому числі його
власників, менеджерів, фахівців, працівників);
• самоорганізації — самостійне забезпечення підтримання умов
функціонування, тобто самопідтримка обміну ресурсами (інформаційними,
матеріальними, фінансовими) між елементами виробничо-збутової системи
підприємства, а також між підприємством і зовнішнім середовищем;
• саморегуляції - коригування системи управління виробничо-збутовою
діяльністю підприємства відповідно до змін умов функціонування;
• саморозвитку - самостійне забезпечення умов тривалого виживання і
розвитку підприємства (відповідно до його місії і прийнятої мотивації
діяльності).
За цими принципами має функціонувати і система управління
інноваційним розвитком суб'єктів господарської діяльності.
Управління інноваційним розвитком орієнтоване на досягнення
визначених цілей (завоювання більшої частки ринку, збільшення прибутку в
поточному періоді чи в перспективі, забезпечення високих темпів сталого
економічного розвитку і т. ін.) в умовах конкурентного середовища, коли цілі
інших господарюючих суб'єктів можуть з ними не збігатися (і, як правило, не
збігаються). Це протиріччя слід належним чином враховувати, узгоджуючи
намічені цілі з можливостями їхнього досягнення.
У цілому, в масштабах ринку, таке узгодження цілей і інтересів
господарюючих суб'єктів відбувається за допомогою ринкових механізмів
(механізму рівноваги виробництва і споживання, механізму конкуренції і
ринкового ціноутворення, механізмів економічних циклів і т. д.), організаційно-
економічного механізму підприємства, а також механізмів державного і
регіонального регулювання і підтримки.
Природно, конкретний, окремо взятий суб'єкт господарської
(підприємницької) діяльності вплинути на дію цих механізмів не може, він
здатний тільки враховувати їх у процесі свого функціонування, будуючи
стратегію і тактику своєї поведінки таким чином, щоб максимально
використовувати наявні сприятливі можливості і згладжувати деструктивний
вплив несприятливих.
Для цього необхідно мати найбільш повну зовнішню стосовно суб'єкта
господарювання інформацію, що характеризує різні сторони ринкового
139
середовища. Відповідно потрібна інформаційна система, яка виконувала б
функції збору, накопичення, збереження, переробки й аналізу інформації про
процеси, що відбуваються на ринку, про дії суб'єктів ринкової діяльності (у
сфері виробництва, фінансово-кредитній сфері, сфері послуг, науковій сфері та
ін.), що регулюють вплив держави, стан економічної, політичної, правової,
екологічної, соціальної, технологічної, демографічної й інших складових
середовища господарювання.
Крім того, необхідно володіти інформацією, що характеризує
безпосередньо сам господарюючий суб'єкт: його організаційний, виробничий,
кадровий, технологічний, інвестиційний та інноваційний потенціал; стан і
потенціал збутової мережі; організацію системи товароруху; відносини з
економічними контрагентами; фінансовий стан; конкурентоспроможність
продукції і підприємства в цілому й ін.
Інформація, що надходить, використовується у процесі вироблення
заходів щодо пошуку свого місця на ринку (формування цільового ринку в
загальному випадку) з метою реалізації визначених цілей інноваційного
розвитку.
Як випливає з вищевикладеного, управління інноваційним розвитком
здійснюється на декількох рівнях: рівні держави, рівні регіону чи галузі, рівні
конкретного суб'єкта господарської діяльності. Перші два становлять
макрорівень управління, а останній - мікрорівень.
Макрорівень управління включає елементи регулюючих механізмів:
державного регулювання ринкових процесів, правового регулювання
підприємницької діяльності, соціального, політичного регулювання тощо.
Структура методів, що застосовуються на макрорівні управління
інноваційним розвитком господарюючих суб'єктів, та регулюючих механізмів:
- методи економічного стимулювання. За допомогою методів даної групи
держава стимулює розвиток пріоритетних галузей, регулює виробництво
певних видів товарів, стимулює розвиток науки і техніки, інвестиційну й
інноваційну діяльність, що у свою чергу надає можливість розвитку
підприємницьких структур і окремих суб'єктів господарської діяльності (хоча в
умовах України цей механізм далекий від досконалості);
- методи планування. Включають групу методів, які передбачають
проведення планово-дослідницьких робіт, що передують соціально-
економічному розвитку. Методи даної групи стимулюють розвиток певних
галузей, регіонів, видів діяльності, що, у свою чергу, зумовлює розробку
новацій різного рівня й інноваційний шлях розвитку в цілому. Так, наявність
державного замовлення на виробництво деяких видів сільськогосподарської
продукції стимулює їх виробництво, надаючи сільськогосподарським
підприємствам можливості розвитку;
- правові методи. Це методи здійснюють регулюючий вплив через
правове регламентування конкретних видів діяльності, систему державних
стандартів і методів прямого адміністрування. Наприклад, система жорстких
стандартів на якість продуктів харчування дала поштовх розвитку фірм, що
спеціалізуються на їх сертифікації;
140
- методи соціального регулювання. Впливають на розвиток ринку певних
видів товарів через суспільні рухи («зелені»), різні недержавні організації
(наприклад, професійні асоціації). Цей вплив може як стимулювати розвиток,
так і протидіяти йому;
- методи політичного регулювання. На розвиток ринкових можливостей
впливають шляхом надання різного роду прав і свобод: права на
підприємницьку діяльність, права на власність, надання певного правого
статусу окремим територіям (вільні економічні зони, офшорні зони, що
стимулюють розвиток конкретних регіонів і видів діяльності), захист
інтелектуальної власності і т. ін.
Серед розглянутих методів провідна роль належить економічним, вплив
яких може бути як прямим, так і опосередкованим. Однак в умовах нашої
держави не можна нехтувати й адміністративними методами, вплив яких все ще
досить помітний.
Слід зазначити, що єдиної думки щодо необхідності втручання держави в
систему вільних ринків не існує, ряд фахівців вважає, що сама система здатна
координувати економічну діяльність без примусу і регулювання, а
інноваційний розвиток являє собою процес, що самоорганізується. У той же час
багато вчених і фахівців-практиків відзначають прямі порушення
функціонування ринкового механізму, що формуються в результаті дії
зовнішніх чинників. Звідси випливає, що тільки ринкові регулятори не здатні
вирішити багатьох з існуючих економічних проблем, а тому регулювання
ринкових процесів необхідне, тим більше щодо забезпечення тривалого
виживання і розвитку підприємницьких (господарських) структур. Таким
чином, макрорівень управління визначає поле інноваційної діяльності
підприємницьких структур, окреслює його межі.
Мікрорівень конкретизує варіанти дій окремих суб'єктів підприємницької
(господарської) діяльності з пошуку шляхів розвитку ринкових можливостей,
які спираються на безупинну і послідовну розробку і виведення на ринок
різного роду новацій з метою забезпечення тривалого виживання і стійкого
розвитку в конкурентному середовищі.
Функції управління інноваційним розвитком на мікрорівні:
- аналіз зовнішнього середовища і прогнозування його розвитку.
Досліджується поточна кон'юнктура ринку і визначальні її фактори,
складається прогноз розвитку кон'юнктури;
- аналіз внутрішнього середовища підприємства. Виявляють сильні і
слабкі сторони діяльності підприємства, вивчають підсумки минулої діяльності,
ефективність функціонування підприємства, тенденції його розвитку та ін;
- виявлення напрямків та варіантів інноваційного розвитку ринкових
можливостей шляхом зіставлення можливостей і небезпек, зумовлених
зовнішнім середовищем, а також сили і слабкості підприємства, наприклад,
методом SWОТ-аналізу;
- вибір цільових ділянок ринку (сегментів чи ніш) для реалізації проектів
інноваційного розвитку господарюючих суб'єктів, розробка підходів до
формування цільового ринку на базі визначених ділянок;
141
- аналіз і кількісна оцінка ризику на етапах інноваційного розвитку і
всього процесу в цілому, коригування робіт за результатами аналізу (у разі
необхідності);
- виділення пріоритетних напрямків діяльності. На основі аналізу обраних
варіантів інноваційного розвитку ринкових можливостей, з урахуванням даних
сегментації формують систему цілей на поточний і довгостроковий періоди
діяльності, визначають пріоритетні завдання, вирішення яких сприяє
досягненню поставлених цілей;
- формування організаційної структури управління інноваційним
розвитком. Відповідно до системи цілей і складу завдань, які потрібно
вирішити, формують матричні організаційні структури, що складаються з
фахівців різного профілю: маркетологів, економістів, фінансистів,
конструкторів, збутових працівників і т. д., для управління процесами
інноваційного розвитку ринкових можливостей;
- планування виробничо-збутової і фінансової діяльності за обраними
пріоритетними напрямами. Розробляють перспективні і поточні плани, у тому
числі бюджети проектів (планують обсяги необхідних інвестицій у новації) і
визначають джерела їхнього фінансування, формують оптимальну структуру
інвестицій;
- контроль за виконанням заходів, спрямованих на реалізацію потенціалу
інноваційного розвитку. Виконується збір і аналіз інформації, що характеризує
процеси, які відбуваються у зовнішньому середовищі, процеси всередині
самого підприємства, хід виконання запланованих науково-дослідних,
дослідно-конструкторських і виробничо-збутових заходів. Виявляються
причини відхилень фактично реалізованої програми від наміченої (за
термінами, обсягами, ефективністю тощо);
- підготовка рішень про своєчасну зміну пріоритетів і пошук нових
напрямів інноваційної діяльності. За підсумками контролю готують рішення
про коригування і зміну пріоритетів діяльності, аж до припинення робіт над
неефективними варіантами розвитку. Приймають рішення про розробку нових
варіантів інноваційного розвитку. Ця функція відіграє особливу роль при
орієнтації виробничо-збутової діяльності підприємства на ніші ринку, де зміна
пріоритетів - явище звичайне.
Система управління інноваційним розвитком господарюючого суб'єкта є
відкритою системою. Її вхід - інформація про зовнішнє середовище
господарювання (економічну, політичну, соціальну, демографічну, екологічну й
інші її складові), а також про потенційні можливості підприємства. Виходом є
комплекс впливів на інші функціональні підсистеми підприємства, а також на
цільовий ринок, об'єднаних у групу: товар, ціна, система розподілу (збуту),
система стимулювання.
Суб'єктом управління є керівництво підприємства (керівники його
структурних підрозділів). Об'єктом управління - процес інноваційного
розвитку, який реалізують працівники підрозділів підприємства.
Відповідно до поданої схеми керівництво підприємства управляє
процесами інноваційного розвитку (орієнтуючи на це діяльність відповідних
підрозділів) за допомогою системи економічних інструментів. Окремі з цих
142
інструментів надають керівникам інформацію, яка характеризує
результативність процесу розвитку. Необхідна для управління інформація про
зовнішнє середовище і сам об'єкт управління надходить через систему
інформаційного забезпечення.
Наявність зворотного зв'язку між системою інформаційного забезпечення
і керівництвом підприємства характеризує той факт, що управлінню неминуче
властиві елементи адміністрування, тобто вольові настанови керівника.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Концепція управління інноваційним розвитком підприємств» з дисципліни «Інноваційний менеджмент»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Віднесення грошових потоків до інвестиційного проекту
ВИКОНАННЯ БУДІВЕЛЬНО-МОНТАЖНИХ РОБІТ
Аудит нематеріальних активів. Мета і завдання аудиту
ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ПЛАНУВАННЯ ПРОДУКТУ
Подвоєння та подовження приголосних


Категорія: Інноваційний менеджмент | Додав: koljan (17.06.2011)
Переглядів: 2531 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП