Управління запасами — це група функцій управління, що під- тримують повний цикл потоку матеріалів від закупівлі та внутріш- нього контролю за перетворенням матеріальних запасів на готовий продукт і контролю у процесі здачі на склад, доставки та споживання продукту. Мета створення запасів — це створення певного буфера між послідовними поставками матеріалів і виключення необхідності безперервних поставок. Види запасів. Є три основні види запасів: готової продукції; вихід- них матеріалів (виробничі запаси); запаси незавершеного виробництва. Утворення запасів готової продукції викликане тим, що вона не може бути відразу відправлена споживачам. В умовах ринкових відносин ці запаси можуть мати роль регулятора ринкового попиту і ціни на продукцію підприємства. Управління цими запасами здійс- нюються службою маркетингу. До виробничих запасів належать матеріали, що надійшли на під- приємство, але ще не піддані переробці. Ці запаси зазвичай зберіга- ються на складах служби постачання та у невеликих кількостях на робочих місцях. Головна причина утворення запасів — періодичність надходження матеріалів і періодичність потреби в певному виді ре- сурсів на виробництві. Під сировиною та матеріалами розуміють усі закуплені товари, які стають складовою продукції, що випускається. Під запасами незавершеного виробництва розуміють матеріали, що перебувають на проміжних стадіях виробничого процесу підпри- ємства. Вони зазнають технологічної переробки, у результаті чого поступово змінюються їх властивості, зростає вартість і з’являються нові види продукції. На проміжних стадіях виробництва з’являються напівфабрика- ти — продукти, обробка яких уже почалася, але ще не завершена у циклі виробництва. Функції матеріальних запасів. Запаси виконують кілька важливих функцій, які підвищують гнучкість в управлінні фірмою: накопичення; захисту ціни від зміни цін та інфляції; управління витратами за допомогою використання дисконту, що залежить від величини замовлення. Функція накопичення. Якщо постачальники фірми організують постачання нерегулярно, то запаси вхідних матеріалів слід накопи78 чувати у певних межах, щоб захистити підприємство від несподі- ванок. Усередині самої фірми виробничі процеси можуть мати від- хилення від запланованого. Якщо ці процеси несинхронізовані, то запаси, звичайно, накопичують окремо для кожного процесу. Функція захисту від інфляції. Запаси можуть бути захистом про- ти зміни цін та інфляції. Розміщуючи готівку у банку, фірма може отриматидодаткові кошти. З іншого боку, цінність запасу здатна зрости швидше, ніж гроші, покладені у банк. Таким чином, запаси виступають інвестиціями при відповідній оцінці ризику. Функція управління витратами за допомогою використання дисконту. Більшість постачальників пропонують знижки (дисконти) при великих замовленнях. Закупівля великих кількостей матеріаль- них ресурсів на пільгових умовах, звичайно, може зменшити вартість виробленихпродуктів. Однак необхідно врахувати вартість витрат на їх збереження. Збільшуючи інвестиції в запаси, підприємство змушенеобмежувати грошові вкладення за іншими напрямами, що також підтверджує необхідність економічного обґрунтування прийнятих рішень із мінімізації запасів і ефективного управління ними. Витрати на матеріальні запаси.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Управління матеріальними запасами» з дисципліни «Операційний менеджмент»