ФАКТОРИНГ У РІШЕННІ ПРО УКЛАДЕННЯ ЕКСПОРТНОЇ УГОДИ
Ми вже переконалися, що при прийнятті рішення про експорт товару підприємству потрібно враховувати багато важливих фак-торів. У цьому розділі звернемо увагу на ще одну обставину, яка за певних умов може справити вирішальний вплив на укладення екс-портної угоди або ж, навпаки, на відмову від неї. Мова йде про термін, протягом якого іноземна валюта може надійти на рахунок експортера за проданий товар. Звичайно, підприємство зацікавлене у щонайшвидшому її надходженні, особливо у випадку його нестійко-го фінансового стану або нагальної потреби у конвертованій валюті для закупівлі за кордоном необхідної техніки чи інших ресурсів.
Рис. 8.2.
Якщо для підприємства-експортера угода є економічно вигід-ною, але в той же час у процесі переговорів йому не вдалося домо-витися з імпортером про стислі строки оплати товару, то в цьому разі підприємство може скористатися таким способом прискорення надходження іноземної валюти, як факторинг. У світовій практиці він набуває дедалі більшого поширення. Суть факторингу полягає у фінансуванні експортної угоди, за якого фактор-фірма купує всі права (рахунки) у експортера, що виникають з часу фактичної поставки ним товару іноземному партнеру. В результаті такого акта купівлі-продажу експортер одержує від фактор-фірми 60 — 90 % всієї вартості товару у твердій валюті в момент відвантаження товару імпортеру. Решта вартості товару, за-значена у контракті, за мінусом комісійних, виплачується експорте-ру протягом певного часу, обумовленого договором з фактор-фірмою. Розмір комісійних, що їх одержує ця фірма, дифе-ренційований залежно від загальної вартості контракту, гео-графічного розташування країни-імпортера, ступеня надійності імпортера, товарної номенклатури тощо. В Україні факторинговою діяльністю в зовнішній торгівлі мо-жуть займатися банки або кредитні установи, що мають ліцензію на проведення банківських операцій і ліцензію на здійснення валютних операцій. Підприємство, яке стоїть перед вибором — застосовувати фак-торинг при експорті чи скористатися традиційним способом над-ходження коштів, повинне враховувати також інші його переваги (крім швидкого надходження коштів): підприємство позбавляється ризику банкрутства імпортера, яке може статися з ним після укла-дення угоди; факторинг вигідний для підприємств, що лише почи-нають експортну діяльність і не мають досвіду її ведення та відповідного кадрового забезпечення. Українськими підприємствами факторинг може застосовуватися при експорті товарів у країни як далекого, так і ближнього за-рубіжжя. При цьому потрібно враховувати, що при експорті товарів у країни СНД підставою для відвантаження продукції є довідка об-слуговуючого банку про отримання експортером попередньої опла-ти, безвідкличного акредитива або гарантії іноземного банку про оплату продукції. Як бачимо, сфера застосування факторингу при експорті в країни СНД дещо звужена.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «ФАКТОРИНГ У РІШЕННІ ПРО УКЛАДЕННЯ ЕКСПОРТНОЇ УГОДИ» з дисципліни «Менеджмент: прийняття рішень і ризик»