Матеріальні засоби забезпечення міжнародної безпеки
Заходи з роззброєння й обмеження озброєння виступа ють матеріальними гарантіями безпеки держав. Війну не можна виключити міжнародним правом. Фактична військо ва безпека сучасних держав ґрунтується на підтриманні військового потенціалу, який є матеріальною основою здійснення самооборони. Але відсутність загрози збройно Забезпечення міжнародної безпеки... 271 го нападу підвищується в разі приблизної рівності військо вих потенціалів. Тому принцип рівності припускає знижен ня рівня військового протистояння сторін за допомогою роз зброєння, що включає також обмеження озброєння та кон троль за ним. Ідея роззброєння виражає вікові прагнення людства знайти найбільш дієвий спосіб рятування від не щасть війни. З давніх давен до наших днів була складена велика кількість проектів, у яких втілилася ідея світу без зброї. Але ця проблема виявилася і найбільш складною. Роззброєння — це широкий комплекс погоджених за ходів держав, покликаних зменшити, а зрештою і цілком ліквідувати матеріальні засоби ведення війни. У даний час роззброєння є принципом міжнародного права, який не містить обов’язку роззброюватися, а вимагає від держав домагатися й укладати договори про роззброєння. Важлива роль у проблемі роззброєння належить Стату ту ООН. Статут доручає Генеральній Асамблеї вироблення загальних принципів роззброєння та надання рекомендацій членам ООН. На Раду Безпеки Статут покладає відпові дальність за розробку системи регулювання озброєнь (ст. 26). Розгляд питань роззброєння займає одне з центральних місць у діяльності ООН. Органом ООН є Комісія з роззброєн ня, до складу якої входять усі держави — члени ООН. Відбу лися три спеціальні сесії Генеральної Асамблеї ООН з роз зброєння (1978, 1982, 1988). Центральним питанням проблеми роззброєння є заборона та знищення зброї масового знищення, перш за все ядерне роззброєння. Повна заборона ядерної зброї (заборона застосо вувати, робити, випробувати) зараз неможлива. На практиці ця мета може бути досягнута поступово: заборона випробу вань; заборона застосування; нерозповсюдження ядерної зброї; припинення її виробництва; створення без’ядерних зон. Проте залишається проблематичним забезпечення участі в міжнародних договорах з ядерного роззброєння всіх чи хоча б переважної більшості ядерних і колоядерних держав. Міжнародноправове регулювання обмежень на випробу вання ядерної зброї почалося з підписання Договору про за борону іспитів ядерної зброї в атмосфері, у космічному про сторі та під водою 1963 р. У 1996 р. був підписаний Договір про всеосяжну заборону ядерних випробувань. Учасники 272 Розділ 17 Договору зобов’язалися не робити будьяких випробних ви бухів ядерної зброї та будьяких інших ядерних вибухів, а також заборонити та запобігати будьяким таким ядерним вибухам у будьякому місці, що знаходиться під їхньою юрис дикцією чи контролем. Передбачено створення контрольно го механізму за дотриманням зобов’язань за цим Договором. У сфері нерозповсюдження ядерної зброй найбільш авто ритетним та універсальним є Договір про нерозповсюдження ядерної зброї 1968 р., відповідно до якого держава, що володіє ядерною зброєю, зобов’язується не передавати кому б то не було ядерну зброю чи інші ядерні вибухові пристрої, а також мати контроль над ними. Держави, що не володіють ядерною зброєю, зобов’язалися не приймати ядерної зброї й інших ви бухових пристроїв, не приймати допомоги у виробництві такої зброї. Державиучасниці визнають право Міжнародної агенції з ядерної енергії проводити перевірки виконання зобов’язан ня за цим Договором. У 1995 р. Договір про нерозповсюджен ня ядерної зброї був продовжений на невизначений термін. Україна бере участь у Договорі про нерозповсюдження ядер ної зброї в якості неядерної держави. Протягом останніх 30 років була укладена низка міжна родних договорів про часткове знищення ядерної зброї. Од ним із напрямів останньої є обмеження стратегічних оз броєнь. У поняття стратегічних озброєнь зазвичай включа ють як оборонні, так і наступальні озброєння, що мають підвищену руйнівну силу та дальність. Переважна більшість міжнародних договорів у цій сфері була підписа на двома державами з найбільшими ядерними потенціала ми — СРСР (потім Росією) та США: Угода про обмеження систем протиракетної оборони 1972 р. (ПРО) — взаємне об меження систем ПРО відповідно до принципу однакової без пеки; Тимчасова угода про деякі заходи в області обмежен ня СНВ 1972 р. (ОСВ1) — забороняла збільшувати число ракет наземного базування, пускові установки на підводних човнах, термін дії – 5 років; Договори ОСВ2 1979 р. та Про скорочення й обмеження стратегічних і наступальних оз броєнь (ССНВ1) 1991 р., що передбачали обмеження і ско рочення стратегічних наступальних озброєнь: міжконти нентальних балістичних ракет, балістичних ракет підвідних човнів, важких бомбардувальників, боєзарядів Забезпечення міжнародної безпеки... 273 ракет. У 1993 р. між Російською Федерацією і США був ук ладений Договір про подальше скорочення й обмеження стратегічних наступальних озброєнь (ССНВ2). Договори про ССНВ1 і ССНВ2 передбачають заходи з інспекцій і контролю. Незважаючи на те що всі ці договори призвели до скорочення більш ніж на третину ракетноядерного по тенціалу Росії та США, він залишається найбільшим у світі. Іншим об’єктом ядерної зброї є ракети середньої та мен шої дальності. Їх ліквідація передбачена радянськоамери канським Договором про ліквідацію ракет середньої та мен шої дальності 1987 р. Проте по спливу 15 років у світі з’яви лися нові держави, що здатні виготовляти такі види ядерних носіїв, і питання про їх ліквідацію знову стає актуальним. Обмеження території розміщення ядерної зброї привело до створення без’ядерних зон — територій, вільних від ядер ної зброї на підставі міжнародного договору. Державиучас ниці, що не володіють ядерною зброєю та входять у без’я дерну зону, зобов’язуються за загальним правилом не здійснювати випробувань, виробництва та розміщення ядерної зброї, не вступати в будьяку форму володіння ядер ною зброєю, вони можуть використовувати ядерну енергію винятково в мирних цілях. Держави, що володіють ядер ною зброєю, зобов’язуються не сприяти державам, що вхо дять у без’ядерну зону, у випробуваннях і придбанні ядерної зброї в будьякій формі, не розміщати ядерну зброю в межах визначеної договором території, а також не застосовувати проти державучасниць у без’ядерній зоні ядерну зброю. Для дотримання режиму без’ядерної зони створюються системи міжнародного контролю, визначені в договорі1. 1 У даний час у міжнародній практиці діє угода про створення без’я дерних зон у визначених зонах: в Латинській Америці — на підставі Договору про без’ядерну зону в Латинській Америці 1967 р. (Договір Тлателолко), у південній частині Тихого океану — на підставі Догово ру про без’ядерну зону 1985 р. (Договір Раротонга), у ПівденноСхідній Азії на підставі Бангкогського договору 1995 р., в Антарктиці (Договір про Антарктику 1959 р.); на Місяці й інших небесних тілах (Договір про космос 1967 р.), на дні морів і світового океану й у його надрах (Договір про заборону розміщення в надрах океану ядерної зброї й інших видів зброї масового знищення 1971 р.). У даний час відкритий для підписан ня Договір про зону, вільну від ядерної зброї, в Африці, 1996 р. 274 Розділ 17 В арсеналі засобів масового знищення одне з найбільш помітних місць займає також хімічна і бактеріологічна зброя2. Сучасна хімічна зброя за своєю вражаючою дією не поступається ядерній зброї, тому Генеральна Асамблея ООН характеризує проблему хімічного роззброєння як одну із найважливіших. Значним кроком до хімічного роззброєн ня є Конвенція про заборону виробництва, накопичування та застосування хімічної зброї та її знищення 1993 р. Постійне вдосконалювання та накопичення запасів бак теріологічної зброї диктує необхідність створення відпові дних норм, що забороняють її виробництво та збереження. У 1972 р. була підписана Конвенція про заборону розроб ки, виготовлення та накопичення запасів бактеріологічної (біологічної) і токсичної зброї та про їх знищення, що зобо в’язує державиучасниці ніколи, ні за яких умов не розроб ляти, не виробляти, не накопичувати цю зброю, а також засоби її доставки (ст. 1) та знищити усі види цієї зброї. Окремим напрямом є роззброєння й обмеження звичай них озброєнь. У 1990 р. був укладений безстроковий Договір про звичайні збройні сили Європи. До Договору додаються ряд Протоколів, що регулюють процедури скорочення зви чайних озброєнь і техніки, класифікацію військової техні ки, питання повідомлення та контролю. Районом застосу вання Договору оголошена вся сухопутна територія держав учасниць у Європі — від Атлантичного океану до Уральських гір. Договір передбачає запровадження ефек тивних засобів міжнародного контролю. У 1979 р. була укладена Конвенція про заборону військо вого чи будьякого іншого ворожого використання засобів впливу на природне середовище. Йдеться про нанесення збитку чи заподіяння шкоди будьякій іншій державі шля хом впливу на природу, землетруси, повені, знищення рос линного світу. 1 Хімічна зброя вперше була застосована Німеччиною під час Пер шої світові війни. Застосування цього виду зброї, але не її виробництво та збереження, було заборонено Протоколом про заборону застосуван ня на війні задушливих отрут й інших подібних газів і бактеріологіч них засобів 1925 р.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Матеріальні засоби забезпечення міжнародної безпеки» з дисципліни «Міжнародне право»