ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Правові та юридичні науки » Міжнародне право

Стадії укладання міжнародного договору
Договірна ініціатива — це пропозиція однієї чи декіль
кох держав укласти міжнародний договір для врегулюван
ня певних відносин між собою. Зазвичай сторона, що вис
тупила з такою пропозицією, представляє і проект майбут
нього договору. Якщо пропозиція знаходить відгук,
заінтересовані сторони визначають спільні заходи з підго
товки тексту міжнародного договору.
З’ясування повноважень. Дії щодо укладання міжнарод
ного договору виконують уповноважені на це особи. Пред
ставники держав повинні пред’явити відповідні повнова
ження (п/п (а) п. 1 ст. 7 Віденської конвенції 1969 р.), або
вони можуть бути визнані такими, якщо «із практики
відповідних держав або інших обставин випливає, що вони
мають намір розглядати таку особу як ту, що представ
ляє державу для цієї мети, і не вимагати пред’явлення по
вноважень» (п/п (б) п. 1 ст. 7 Віденської конвенції 1969 р.).
Повноваження (як на всі стадії укладання договору, так і
на будьяку певну стадію) видаються відповідно до внутрі
шнього законодавства держави, яку представляють особи.
Деякі особи вважаються такими, що представляють дер
жаву за своєю посадою. Таким особам видання спеціальних
повноважень не потрібно. Відповідно до п. 2 ст. 7 Віденсь
кої конвенції 1969 р. такими особами є: «а) голови держав,
голови урядів і міністри закордонних справ — з метою
здійснення всіх актів, що стосуються укладення договору;
б) голови дипломатичних представництв — з метою прий
няття тексту договору між державою, що акредитує, і
державою, при якій вони акредитуються; в) представни
ки, що уповноважені державами представляти їх на
міжнародній конференції, в міжнародній організації або в
одному з її органів, — з метою прийняття тексту догово
ру на такій конференції, в такій організації або в такому
Право міжнародних договорів 85
органі»1. Із цим положенням Конвенції кореспондують
відповідні положення ст. 6 Закону України «Про міжна
родні договори України».
Підготовка та прийняття тексту договору. Міжнародна прак
тика дозволила напрацювати три основні організаційноправові
форми підготовки узгодженого тексту договору: звичайні дип
ломатичні канали, міжнародні конференції та міжнародні
організації. Як правило, текст договору відпрацьовується в ме
жах однієї з цих форм. Трапляються випадки, коли один і той
самий договір під час підготовки проходить всі три стадії. На
міжнародних конференціях і в міжнародних організаціях
текст договору приймається згідно з їхніми процедурами.
До стадії підготовки узгодженого тексту міжнародного
договору також відноситься прийняття тексту договору та
встановлення його автентичності. Прийняттям тексту до
говору закінчуються переговори між державами щодо його
підготовки. Існують дві форми прийняття тексту договору:
підписання та парафування. Після узгодження та прийнят
тя тексту договору необхідно зафіксувати, що він є остаточ
ним і не підлягає зміні (встановлення автентичності тек
сту). Відповідно до ст. 10 Віденської конвенції 1969 р. текст
договору стає автентичним і остаточним шляхом застосу
вання процедури, про яку домовились держави, що беруть
участь у переговорах: підписання, підписання ad
referendum, парафування тексту договору або заключного
акта конференції, що містить цей текст.
Підписання ad referendum (умовне, неостаточне підпи
сання) в подальшому потребує підтвердження з боку ком
петентного органу відповідної держави або міжнародної
організації.
Парафування — це встановлення автентичності тексту
договору за допомогою ініціалів уповноважених осіб, які
засвідчують, що узгоджений текст договору є остаточним.
Після парафування текст не може бути змінений навіть за
згодою уповноважених осіб.
Висловлення згоди на обов’язковість договору. Остан
ньою стадією укладання міжнародного договору є вислов
1 Див.: Міжнародне право в документах / За заг. ред. М. В. Буро
менського. — С. 23—36.
86 Розділ 6
лення згоди суб’єктів міжнародного права на обов’язковість
договору. Статті 11 Віденських конвенцій 1969 і 1986 років
визначають такі способи висловлення згоди на обов’яз
ковість договору: підписання договору, обмін документами,
що складають договір, ратифікацію договору, його прийнят
тя, затвердження, приєднання до нього або будьякий
інший спосіб, про який домовились сторони.
Підписання може одночасно бути й формою прийняття
тексту договору, і формою висловлення згоди на його обов’яз
ковість. Під час підписання держави дотримуються правила
альтернату — чергування підписів. В оригінальному при
мірнику двостороннього договору, що призначається для цієї
сторони, найменування держави, підписи уповноважених
осіб містяться на почесному місці — під текстом договору з
лівого боку, а найменування державиконтрагента, підписи
її представників — з правого. На примірнику договору, що
призначений для другої сторони, застосовується зворотний
порядок. У багатосторонніх договорах найменування сторін
і підписи представників розміщуються зазвичай зверху вниз
в алфавітному порядку (відповідно до обраної мови).
Обмін документами, що утворюють договір, — це спро
щена процедура його укладання. Посадові особи (як прави
ло, міністри закордонних справ) надсилають один одному
листи (ноти), у яких викладаються попередньо узгоджені
положення щодо сутності питання. Обмін листами означає
згоду на обов’язковість цих положень.
Ратифікація — це остаточне затвердження договору од
ним із вищих органів держави відповідно до процедури, пе
редбаченої національним законодавством. Стаття 14 Віденсь
кої конвенції 1969 р. зазначає: «Згода держави на обов’яз
ковість для неї договору висловлюється ратифікацією, якщо:
а) договір передбачає, що така згода висловлюється ратиф
ікацією; б) іншим чином встановлено, що держави, які бе
руть участь у переговорах, домовились про необхідність ра
тифікації; в) представник держави підписав договір за умо
ви ратифікації; г) намір держави підписати договір за умови
ратифікації випливає з повноважень її представника або був
висловлений під час переговорів»1. Ратифікація втілюється
1 Див.: Міжнародне право в документах / За заг. ред. М. В. Буро
менського. — С. 23—36.
Право міжнародних договорів 87
у двох актах: міжнародному (ратифікаційній грамоті) та
внутрішньодержавному нормативному акті (законі, указі й
ін.), які відповідають двом основним функціям ратифікації:
міжнародній і внутрішньодержавній. Як міжнародний акт
ратифікація означає процедуру, яку міжнародне право вва
жає необхідною для надання договорам обов’язкового харак
теру. Ратифікація дозволяє контролювати дії уповноваже
них, а також ще раз оцінити зміст міжнародного договору,
що укладається. Відмова від ратифікації не є порушенням
міжнародного права.
В Україні повноваження щодо ратифікації міжнародних
договорів має Верховна Рада України. Закон України «Про
міжнародні договори України» в ч. 2 ст. 9 встановлює, які
міжнародні договори України підлягають ратифікації1. За
кон про ратифікацію, підписаний Головою Верховної Ради
України, в подальшому має бути представлений для підпи
су Президенту України.
Прийняття та затвердження становлять собою більш
спрощену процедуру виявлення згоди на обов’язковість до
говору. Але за своєю сутністю вони виконують ті ж самі
функції, що й ратифікація. Пункт 2 ст. 14 Віденської кон
венції 1969 р. зазначає: «Згода на обов’язковість для держа
ви договору висловлюється прийняттям або затверджен
ням за умов, схожих на ті, що застосовуються до ратифі
кації». У багатьох випадках прийняття та затвердження
дозволяють вищим посадовим особам при укладанні міжна
родного договору обійти положення внутрішнього законо
давства, що вимагають ратифікації. Відповідно до ст. 12 За
кону України «Про міжнародні договори України» догово
ри, що не потребують ратифікації, затверджує або
Президент (у формі указу), або Уряд (у формі постанови).
Затвердження як форма виявлення згоди на обов’язковість
тексту договору активно застосовується у практиці міжна
родних організацій. Генеральна Асамблея затверджує уго
ди ООН з її спеціалізованими закладами.
Приєднання як окрема форма висловлення згоди на обо
в’язковість міжнародного договору реалізується у тому разі,
коли держава з будьяких причин спочатку не брала участі у
1 Ч. 2 ст. 9 Закону України «Про міжнародні договори України».
88 Розділ 6
договорі, а згодом захотіла приєднатися до нього. Порядок і
умови приєднання обумовлюються текстом договору. У зви
чайних випадках приєднання здійснюється після набрання
договором чинності шляхом депонування ратифікаційної гра
моти або іншого документа про приєднання. В Україні питан
ня приєднання до міжнародних договорів регулюються ст. 13
Закону України «Про міжнародні договори України».
Під час підписання договору або, якщо міжнародний до
говір підписаний за умови подальшої ратифікації (або іншо
го способу висловлення згоди на його обов’язковість), під
час ратифікації держава може висловити до нього за
стереження. Необхідність застережень виникає у тих випад
ках, коли держава загалом зацікавлена в участі в договорі,
але з тих чи інших причин не згодна з його окремими поло
женнями. Згідно з п/п. (г) п. 1 ст. 2 Віденської конвенції
1969 р. застереження — це «одностороння заява в будь
якому формулюванні та під будьяким найменуванням, що
зроблена державою під час підписання, ратифікації, прий
няття або затвердження договору або приєднання до ньо
го, через яку вона бажає виключити або змінити юридичну
дію певних положень договору у їх застосуванні до цієї дер
жави». Застереження можна робити тільки до багатосто
ронніх договорів. Застереження до двостороннього догово
ру може розглядатися як пропозиція його перегляду.
Держава має право робити застереження до договору «за
виключенням тих випадків, коли: а) це застереження за
бороняється договором; б) договір передбачає, що можна
робити тільки певні застереження, до яких це застережен
ня не відноситься; або в) у випадках, що не підпадають під
дію пунктів (а) і (б), застереження не сумісне з об’єктом
та метою договору» (ст. 19 Віденської конвенції 1969 р.)

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Стадії укладання міжнародного договору» з дисципліни «Міжнародне право»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Аудит запасів. мета і завдання аудиту
РОЗВИТОК ПРИНЦИПІВ СИСТЕМНОГО, КОМПЛЕКСНОГО УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ
ІНСТИТУЦІЙНА МОДЕЛЬ ГРОШОВОГО РИНКУ
Інтелектуальні інвестиції
Збір за право використання місцевої символіки


Категорія: Міжнародне право | Додав: koljan (31.05.2011)
Переглядів: 1287 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП