Належне виконання зобов’язань, що випливають із міжнародних економічних договорів, як і з міжнародних договорів взагалі, є одним із принципів міжнародного права і його галузі — міжнародного економічного права. Цей принцип знайшов своє закріплення і в національному законодавстві багатьох держав, зокрема й України. Так, у ст. 15 Закону України «Про міжнародні договори України» записано, що міжнародні договори України підлягають сумлінному дотриманню їх Україною відповідно до норм міжнародного права. Згідно з принципом сумлінного вико-нання міжнародних договорів Україна виступає за те, щоб і інші учасники двосторонніх та багатосторонніх міжнародних догово-рів, в яких бере участь Україна, неухильно виконували свої зо-бов’язання, що випливають з цих договорів. З цією метою Прези-дент України і Уряд України вживають заходів щодо забезпечення виконання міжнародних договорів України. Забезпечення дотримання і виконання зобов’язань (згідно зі ст. 16), взятих за міжнародними договорами України, здійснюють міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, інші органи державної влади, до відання яких віднесені питання, що регулюються між-народними договорами України. Державні органи контролюють здійснення прав, які випливають з договорів для України, і за ви-конанням іншими сторонами міжнародних договорів України їх-ніх зобов’язань. Загальний нагляд за виконанням міжнародних договорів України (ст. 17) та іншими їх сторонами здійснює Міністерство закор-донних справ України. Якщо були виявлені порушення зобов’язань за міжнародним договором України іншими його сторонами (ст. 18), Міністерство закордонних справ України вносить пропозиції про вжиття необ-хідних заходів Президентові України або Уряду України відпові-дно до норм міжнародного права. Інші міністерства та інші цент-ральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим вносять відповідні пропозиції через Міністерс-тво закордонних справ України. У разі суттєвого порушення міжнародного договору України іншими сторонами, якщо виконання договору може зашкодити національним інтересам України, дію такого договору може бути припинено або зупинено в порядку, встановленому Законом України «Про міжнародні договори України». Зазначений Закон України визначає порядок дії міжнародних договорів на території України. Так, відповідно до ст. 19 чинні міжнародні договори України, згода на обов’язковість яких нада-на Верховною Радою України, є частиною національного законо-давства і застосовуються у порядку, передбаченому для норм на-ціонального законодавства. У випадку, коли міжнародним договором України, який набрав чинності в установленому порядку, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені у відповідному акті законодавства України, застосовуються правила міжнарод-ного договору. Важливе значення має законодавче регулювання питань опри-люднення, реєстрації та зберігання текстів міжнародних догово-рів України. Так, чинні міжнародні договори України оприлюд-нюються через публікації українською мовою в «Зібранні діючих міжнародних договорів України» та інших офіційних друкованих виданнях України. Офіційний переклад багатосторонніх міжна-родних договорів України на українську мову здійснює Мініс-терство закордонних справ України в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (ст. 21). Щодо реєстрації чинних міжнародних договорів України, то вона здійснюється в Секретаріаті ООН за поданням Міністерства закордонних справ України відповідно до Статуту ООН. Крім то-го, вони реєструються і в Міністерстві закордонних справ Украї-ни і включаються в установленому порядку до Єдиного держав-ного реєстру нормативних актів (ст. 22). Збереження текстів міжнародних договорів покладається на Міністерство закордонних справ України. Воно здійснює функції депозитарію багатосторонніх міжнародних договорів, якщо від-повідно до умов цих договорів такі функції покладені на Україну. Оригінали міжнародних договорів України або у відповідних ви-падках їх завірені у належний спосіб копії та офіційні переклади зберігаються у Міністерстві закордонних справ України. Копії міжвідомчих договорів зберігаються в архівах відповід-них міністерств, в інших центральних органах виконавчої влади, а оригінали цих договорів у двотижневий строк з дня набрання ними чинності передаються до Міністерства закордонних справ України. Як відомо, велике значення у міжнародній договірній практи-ці надається питанням припинення та зупинення дії міжнародних договорів. Це обумовило ввести до Закону України «Про міжна-родні договори України» від 26 грудня 2002 р. спеціальний роз-діл (ст. 24—27). Згідно зі ст. 24 щодо припинення та зупинення дії міжнарод-них договорів України пропозиції вносяться Міністерством зако-рдонних справ України, іншими міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади відповідно до порядку, встановленого Законом України «Про міжнародні договори України». Припинення та зупинення дії міжнародного договору України здійснюються: а) щодо договору, згода на обов’язковість якого надана Вер-ховною Радою України, — у формі закону України; б) щодо міждержавних договорів, які не потребували надання згоди на їх обов’язковість Верховною Радою України, та міжуря-дових договорів, затверджених Президентом України, — у формі указу Президента України; в) щодо міжурядових договорів, які не потребували надання згоди на їх обов’язковість Верховною Радою України або затвер-дження Президентом України, а також щодо міжвідомчих дого-ворів, затверджених Кабінетом Міністрів України, — у формі по-станови Кабінету Міністрів України. Припинення та зупинення дії міжвідомчих договорів здійсню-ється в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Припинення дії міжнародного договору України (ст. 25) звільняє Україну від будь-якого зобов’язання щодо виконання договору і не впливає на права, зобов’язання чи правове становище України, що виникли в результаті виконання договору до припинення його дії. Зупинення дії міжнародного договору України за умов, якщо договір не передбачає іншого чи за відсутності іншої домовлено-сті з іншими його сторонами, звільняє Україну від зобов’язання виконувати його протягом періоду зупинення дії договору з тими його сторонами, з якими зупинено дію договору, і не впливає стосовно іншого на встановлені договором правові відносини України з іншими його сторонами. У період зупинення дії міжнародного договору Україна утриму-ється від дій, які могли б перешкодити поновленню дії договору. Відповідно до ст. 26 офіційні повідомлення про припинення або зупинення дії міжнародних договорів України публікуються українською мовою в «Зібранні діючих міжнародних договорів України» та інших офіційних друкованих виданнях України. Мі-ністерство закордонних справ України повідомляє інші сторони про припинення або зупинення дії міжнародного договору України та інформує про це Верховну Раду України. Велике значення у забезпеченні виконання взятих на себе Україною зобов’язань, що випливають з міжнародних договорів, має здійснення належного контролю у цій сфері. Крім того, конт-роль і за виконанням безпосередньо Закону України «Про міжна-родні договори України» теж сприяє виконанню нашою держа-вою міжнародних договорів. У зв’язку з цим у вищезазначеному Законі закріплена ст. 28, яка регулює ці питання. Так, порядок здійснення контролю за виконанням зазначеного Закону та міжна-родних договорів України встановлюють Президент України або Кабінет Міністрів України відповідно до їх компетенції та вимог Закону. Зокрема, в ст. 17 Закону загальний нагляд за виконанням міжнародних договорів, у тому числі іншими її сторонами, здійснює Міністерство закордонних справ України. Воно на запит органів, які застосовують міжнародні договори України, надає інформацію з питань, що виникають у зв’язку з виконанням міжнародних догово-рів нашої держави. У разі невиконання або неналежного виконання зобов’язань України за міжнародними договорами Міністерство за-кордонних справ України інформує відповідно Президента або Ка-бінет Міністрів України і вносить пропозиції щодо вжиття необхід-них заходів. А в разі порушення зобов’язань за міжнародним договором України іншими його сторонами Міністерство закордон-них справ України вносить Президентові України або Кабінету Мі-ністрів України пропозиції про вжиття необхідних заходів відповід-но до норм міжнародного права. Щодо міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, то вони вносять відповідні пропозиції через Міні-стерство закордонних справ України. У разі суттєвого порушення міжнародного договору України іншими його сторонами, якщо виконання договору може зашко-дити національним інтересам України, а також в інших випадках, передбачених міжнародним правом, дію договору може бути припинено або зупинено у порядку, який розглядався вище. Верховна Рада України також здійснює парламентський конт-роль за виконанням Закону України «Про міжнародні договори України» та міжнародних договорів України в такій формі: а) заслуховує звіти Кабінету Міністрів України, Міністерства закордонних справ України, інших міністерств та центральних органів виконавчої влади про стан виконання цього Закону та відповідних міжнародних договорів України; б) проводить парламентські слухання з цих питань; в) через Рахункову палату — за використанням коштів Дер-жавного бюджету України, пов’язаним з виконанням цього Зако-ну та міжнародних договорів України; г) через уповноваженого Верховної Ради України з прав лю-дини — за дотриманням конституційних прав і свобод людини і громадянина під час виконання цього Закону та міжнародних договорів України. Отже, Закон України «Про міжнародні договори України» від 26 грудня 2002 р. є важливим нормативним інструментом, регу-лювання відносин за участі України, пов’язаних з укладанням та виконанням міжнародних договорів, зокрема і міжнародних еко-номічних договорів.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Виконання міжнародних договорів Україною» з дисципліни «Міжнародне економічне право»