Трудові навички формуються в процесі ви-робничих вправ — цілеспрямованого систематичного повторення діяльності з метою підвищення її якості. З фізіологічного погляду виробнича вправа являє собою процес пристосування і відповідної зміни фізіологічних функ-цій організму людини для найбільш ефективного виконання конкретної роботи. У процесі вправ по мірі формування трудових навичок відбувається нарощування сили і визначаються способи її найраціональнішого використання, досягається зменшення енерге-тичних затрат на виконання операції. Вправи є дієвим засобом розвитку резервів організму, методом удосконалення діяльності. У процесі вправ встановлюється злагоджена взаємодія між центральною нервовою системою, рецепторами, серцево-судинною та іншими системами організму, оскільки на початкових етапах має місце неузгодженість в їх роботі, різна лабільність окремих ланок функціональної системи. Узгодження ритмів забезпечується за рахунок адаптації фізіо-логічних систем, їх здатності змінювати свої характеристики в процесі роботи. Завдяки погодженню лабільності компонентів функціональної системи засвоюється ритм. М. І. Виноградов встановив три стадії в розвитку виробничої вправи. Перша початкова стадія вправи характеризується дискоорди-нацією рухової системи, невідповідністю лабільностей центральної і периферійної ланок, широкою іррадіацією збудження, що призво-дить до зайвих рухів. Виразна індукція гальмування з рухового ана-лізатора на інші області кори головного мозку зумовлює невизначе-ність, нерішучість при виконанні роботи, а деколи і припинення її. Друга стадія вправи характеризується поступовим підвищен-ням працездатності і встановленням її на достатньо високому рі-вні, закріпленням трудових навичок, концентрацією збудження в спеціальних нервових центрах і формуванням домінанти. Трудові дії стають більш чіткими, швидкими, економними при помірному напруженні вегетативних органів. Третя стадія виробничої вправи характеризується стійкою працездатністю на високому рівні, формуванням робочого дина-мічного стереотипу, автоматизацією трудових навичок. Система рефлексів, які становлять трудову операцію, відтворюється на один подразник цієї системи, участь кори головного мозку реалі-зується в функціях контролю і оцінки діяльності.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Суть виробничої вправи та стадії її розвитку» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»