Кожна професія відрізняється не просто окремими характеристиками, а певним комплексом характерис-тик, який формує психологічну структуру професії. Разом з тим психологічний профіль професії містить у собі і такі характерис-тики, які є спільними для цілої групи професій. Тому завданням професіографії є групування професій на основі спільності тих чи інших психологічних характеристик. К. К. Платонов пропонує поділ професій на психомоторні, технічні, математичні, гуманітарні, педагогічні, лікувальні, орга-нізаторські, наукові і в сфері мистецтв. Такий поділ професій до-зволяє зіставляти їх вимоги з відповідними здібностями людини. Загальновизнаною і поширеною в практиці профорієнтації є класифікація професій, запропонована Є. О. Климовим. В основу цієї класифікації покладено чотири ознаки: • особливості предмета (об’єкта праці); • мета праці; • знаряддя праці; • умови праці. Виходячи з особливостей предмета (об’єкта) праці, всі профе-сії поділяються на п’ять типів: • біономічні («людина—природа»); • технономічні («людина—техніка»); • соціономічні («людина—людина»); • сигномічні («людина—знакова система»); • артономічні («людина—художній образ»). За метою праці кожний тип професій поділяється на три класи: • гностичні (розпізнавання, оцінка, перевірка); • перетворюючі (обробка, впорядкування, організація, вплив); • пошукові (знаходження, відкриття, творення нового). Так, гностичні професії вимагають від працівника виразної пі-знавальної активності, стійкої уваги, спостережливості, інтересу до властивостей певних об’єктів. Перетворюючі професії вима-гають схильності до практичного впливу на навколишнє середо-вище, інтересу до процесів і результатів. Пошукові професії пов’язані з інтересом до інновацій, творчим мисленням і уявою. Залежно від знарядь праці всі професії поділяють на чотири групи: • ручної праці (прості та механізовані ручні знаряддя праці); • механізованої праці (оператори механізмів); • автоматизованої праці (оператори автоматизованих систем з пультовим управлінням); • праця, в якій основне значення мають розумові вміння і на-вички (вчитель, лікар, учений-теоретик). За умовами праці виділяються чотири підгрупи професій: — з підвищеними вимогами до моральних якостей (суддя, лі-кар, міліціонер); — з незвичайними умовами роботи (льотчик, випробувач, водолаз); — з побутовим мікрокліматом (бухгалтер, бібліотекар); — роботою на відкритому повітрі (будівельники, рільники). Поєднання цих характеристик створює певний характерний для конкретної професії комплекс вимог до здібностей працівника. Ще одна класифікація професій пов’язана з поняттям профе-сійної придатності (придатності людини до конкретної трудової діяльності). Під професійною придатністю розуміють наяв-ність у людини психофізіологічних і психологічних властиво-стей, які відповідають конкретній професії і забезпечують до-статню ефективність праці з цієї професії. За цією ознакою професії поділяються на дві групи: • професії, що не ставлять особливих, підвищених вимог до фізіологічних і психологічних властивостей людини; • професії, які ставлять жорсткі вимоги до психофізіологічних функцій людини. В Україні підготовлено і погоджено з Кабінетом Міністрів Тимчасовий перелік професій і спеціальностей, які вимагають професійного відбору. Для аналізу професійної діяльності і складання психологічно-го профілю професій застосовуються методи спостереження за трудовим процесом; анкетування; інтерв’ю; трудовий метод (вклю-чення); аналіз критичних ситуацій. Метод спостереження за допомогою фотографій, кінозйомки застосовується при вивченні тих професій, в яких суттєва роль належить руховим актам. Метод анкетування на основі опитувальників, інтерв’ю з ви-конавцями і керівниками використовується на початкових етапах вивчення професії. Його недоліком є незнання опитуваними пси-хологічних характеристик інших професій. Трудовий метод вивчення професій полягає в тому, що дослі-дник сам включається в трудовий процес, виконує функції пра-цівника, професію якого вивчає. Застосування цього методу об-межується професіями, які не вимагають тривалого навчання. Аналіз критичних випадків, аварій, травмування працівників, які мали місце в даній професії, проводиться на основі статис- тичних матеріалів, а також шляхом опитування різних за кваліфі-кацією робітників.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Класифікації та методи вивчення професій» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»