ДИПЛОМНІ КУРСОВІ РЕФЕРАТИ


ИЦ OSVITA-PLAZA

Реферати статті публікації

Пошук по сайту

 

Пошук по сайту

Головна » Реферати та статті » Психологія » Фізіологія і психологія праці

Класифікації та методи вивчення професій
Кожна професія відрізняється не просто окремими характеристиками, а певним комплексом характерис-тик, який формує психологічну структуру професії. Разом з тим психологічний профіль професії містить у собі і такі характерис-тики, які є спільними для цілої групи професій. Тому завданням професіографії є групування професій на основі спільності тих чи інших психологічних характеристик.
К. К. Платонов пропонує поділ професій на психомоторні, технічні, математичні, гуманітарні, педагогічні, лікувальні, орга-нізаторські, наукові і в сфері мистецтв. Такий поділ професій до-зволяє зіставляти їх вимоги з відповідними здібностями людини.
Загальновизнаною і поширеною в практиці профорієнтації є класифікація професій, запропонована Є. О. Климовим. В основу цієї класифікації покладено чотири ознаки:
• особливості предмета (об’єкта праці);
• мета праці;
• знаряддя праці;
• умови праці.
Виходячи з особливостей предмета (об’єкта) праці, всі профе-сії поділяються на п’ять типів:
• біономічні («людина—природа»);
• технономічні («людина—техніка»);
• соціономічні («людина—людина»);
• сигномічні («людина—знакова система»);
• артономічні («людина—художній образ»).
За метою праці кожний тип професій поділяється на три класи:
• гностичні (розпізнавання, оцінка, перевірка);
• перетворюючі (обробка, впорядкування, організація, вплив);
• пошукові (знаходження, відкриття, творення нового).
Так, гностичні професії вимагають від працівника виразної пі-знавальної активності, стійкої уваги, спостережливості, інтересу до властивостей певних об’єктів. Перетворюючі професії вима-гають схильності до практичного впливу на навколишнє середо-вище, інтересу до процесів і результатів. Пошукові професії пов’язані з інтересом до інновацій, творчим мисленням і уявою.
Залежно від знарядь праці всі професії поділяють на чотири групи:
• ручної праці (прості та механізовані ручні знаряддя праці);
• механізованої праці (оператори механізмів);
• автоматизованої праці (оператори автоматизованих систем з пультовим управлінням);
• праця, в якій основне значення мають розумові вміння і на-вички (вчитель, лікар, учений-теоретик).
За умовами праці виділяються чотири підгрупи професій:
— з підвищеними вимогами до моральних якостей (суддя, лі-кар, міліціонер);
— з незвичайними умовами роботи (льотчик, випробувач, водолаз);
— з побутовим мікрокліматом (бухгалтер, бібліотекар);
— роботою на відкритому повітрі (будівельники, рільники).
Поєднання цих характеристик створює певний характерний для конкретної професії комплекс вимог до здібностей працівника.
Ще одна класифікація професій пов’язана з поняттям профе-сійної придатності (придатності людини до конкретної трудової діяльності). Під професійною придатністю розуміють наяв-ність у людини психофізіологічних і психологічних властиво-стей, які відповідають конкретній професії і забезпечують до-статню ефективність праці з цієї професії.
За цією ознакою професії поділяються на дві групи:
• професії, що не ставлять особливих, підвищених вимог до фізіологічних і психологічних властивостей людини;
• професії, які ставлять жорсткі вимоги до психофізіологічних функцій людини.
В Україні підготовлено і погоджено з Кабінетом Міністрів Тимчасовий перелік професій і спеціальностей, які вимагають професійного відбору.
Для аналізу професійної діяльності і складання психологічно-го профілю професій застосовуються методи спостереження за трудовим процесом; анкетування; інтерв’ю; трудовий метод (вклю-чення); аналіз критичних ситуацій.
Метод спостереження за допомогою фотографій, кінозйомки застосовується при вивченні тих професій, в яких суттєва роль належить руховим актам.
Метод анкетування на основі опитувальників, інтерв’ю з ви-конавцями і керівниками використовується на початкових етапах вивчення професії. Його недоліком є незнання опитуваними пси-хологічних характеристик інших професій.
Трудовий метод вивчення професій полягає в тому, що дослі-дник сам включається в трудовий процес, виконує функції пра-цівника, професію якого вивчає. Застосування цього методу об-межується професіями, які не вимагають тривалого навчання.
Аналіз критичних випадків, аварій, травмування працівників, які мали місце в даній професії, проводиться на основі статис-
тичних матеріалів, а також шляхом опитування різних за кваліфі-кацією робітників.

Ви переглядаєте статтю (реферат): «Класифікації та методи вивчення професій» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»

Заказать диплом курсовую реферат
Реферати та публікації на інші теми: Позичковий процент та його диференціація
МАКРОЕКОНОМІЧНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ІНВЕСТИЦІЙНОГО ПРОЦЕСУ
СУТЬ ТА ПРЕДМЕТ АУДИТУ, ЙОГО СФЕРА ДІЇ В ЗАРУБІЖНИХ КРАЇНАХ
СТАНОВЛЕННЯ ЦЕНТРАЛЬНОГО БАНКУ В УКРАЇНІ
Послуги стільникових мереж


Категорія: Фізіологія і психологія праці | Додав: koljan (20.04.2011)
Переглядів: 1224 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Онлайн замовлення

Заказать диплом курсовую реферат

Інші проекти




Діяльність здійснюється на основі свідоцтва про держреєстрацію ФОП