Найбільш професійно важливими якостями, або властивостями, уваги є: концентрація, інтенсивність, стій-кість, об’єм, розподіл і переключення. Концентрація є показником зосередженості свідомості на певному об’єкті, неможливості відволікання уваги на побічні подразники. Найбільша концентрація уваги досягається, коли свідомість зосереджується на одному об’єкті. Інтенсивність уваги характеризується кількістю витрат енергії на здійснення психічної діяльності. Вона залежить від заінтересованості людини до праці та її результатів. Висока інте-нсивність уваги необхідна працівникам так званих спостережних професій — операторам, диспетчерам, машиністам, а також нау-ковим, банківським працівникам, педагогам, хірургам, робітни-кам, продукція яких вимагає особливо високої якості, та ін. Стійкість уваги характеризується здатністю підтримувати концентровану інтенсивну увагу протягом певного часу. Показ-ником її є продуктивність діяльності протягом тривалого періоду. Стійкість уваги залежить від об’єктів зосередження і активності працівника. Складні об’єкти вимагають активного мислення, що є причиною тривалого зосередження на них. Тривалість інтенсивного зосередження залежить від сили нервових процесів працівника, ін-тересу його до праці. Стійка зосереджена увага необхідна операто-рам, шифрувальникам, робітникам-складальникам тощо. Разом з тим увага може відволікатися на побічні стимули, не пов’язані з трудовою діяльністю. Частіше відволікається увага за умови її низької стійкості. У результаті знижується ефективність діяльності. Крім того, увага характеризується коливанням, яке виявляється в зміні її зосередженості та стійкості. Період коли-вання уваги становить 2—12 с і не справляє негативного впливу на діяльність. Причиною його є динаміка процесів збудження і гальмування в корі головного мозку. Однак коливання уваги че-рез 15—20 хв, зумовлені необхідністю відновлення працездатно-сті виснажених нервових клітин, призводять до мимовільного відволікання працівника від роботи. Обсяг уваги — це здатність психіки одночасно сприймати певну кількість об’єктів або їхніх елементів. Він залежить від інтересу людини до інформації, від ознайомленості з об’єктами сприймання, від умов, за яких відбувається сприйняття. Експе-риментально доведено, що обсяг уваги людини становить 4—6 не пов’язаних між собою об’єктів. Збільшити обсяг уваги можна шляхом об’єднання предметів у групи. З накопиченням досвіду, знань, формуванням професійних інтересів і трудових навичок обсяг уваги збільшується. Розподіл уваги — здатність зосереджуватися на кількох об’єктах одночасно. З цією особливістю уваги пов’язана можли-вість одночасного успішного виконання (суміщення) двох і біль-ше різних видів діяльності (кількох дій). Високий рівень розвит-ку цієї якості уваги працівника — одна з обов’язкових умов ефективності праці, зокрема операторів, багатоверстатників, диригентів, педагогів та ін. Можливість розподіляти увагу залежить від багатьох факторів. Так, чим складніші суміщувані види діяльності, тим важче розподіляти увагу. Якщо ж діяльність особливо складна, то виконання її одночасно з іншою практично неможливе (напри-клад, два види розумової діяльності). Більш ефективним є розподіл уваги під час одночасного виконання рухової і розумової діяльнос-ті. Однак у цьому разі продуктивність розумової діяльності може зменшуватися більшою мірою, ніж моторної. У всіх випадках умо-вою успішного розподілу уваги є автоматизм одного з суміщува-них видів праці. Розподіл уваги, таким чином, є трудовою навич-кою, яка формується в процесі тренування. Переключення уваги — здатність більш-менш легко і швидко переходити від одного об’єкта до іншого, від однієї діяльності до іншої. У процесі праці переключення уваги має місце при пе-реході від однієї операції до другої, від однієї людини в процесі спілкування до іншої і т. ін. Воно може бути зумовлене програ-мою свідомих дій у межах однієї діяльності, необхідністю пере-ходу до нової діяльності або здійснюватися з метою відпочинку, коли попередня робота втомила працівника. Якщо робота протягом тривалого часу залишається незмін-ною, а змінюються лише об’єкти або операції, то має місце пере-ключення уваги в рамках її стійкості. Таке переключення уваги запобігає перевтомі працівника, підвищує стійкість уваги. Показ-ники переключення уваги такі: • час, необхідний для переходу від однієї діяльності чи опера-ції до другої; • продуктивність праці (порівняно з діяльністю без переклю-чення уваги); • якість, точність роботи. Переключення уваги може бути повним і неповним. Повне переключення працівника на інший вид діяльності характеризу-ється повним відволіканням його уваги від попередньої роботи. При неповному переключенні рівень зосередженості уваги пра-цівника недостатній для успішного заняття новим видом діяльно-сті. Переключення уваги може бути довільним, коли працівник свідомо контролює об’єкти свого сприймання, і мимовільним, викликаним відволіканням від основної діяльності через появу сильних побічних подразників або в зв’язку з втомою. Ефективність переключення уваги залежить від особливостей змінюваних видів діяльності і ставлення до них працівника. Так, швидкість і легкість переключення уваги зменшуються при пере-ході від легкої до більш важкої діяльності, від змістовної до менш цікавої роботи, від незавершеної роботи до наступного завдання, від роботи, яка вимагала глибокого зосередження, до іншої. Швидкість переключення уваги зумовлюється також індивідуальними особливостями особистості, типом вищої нервової діяльності. Повільність переключення уваги в багатьох видах діяльності є причиною зниження якості роботи і часто може призводити до нещасних випадків, травматизму на виробництві. Зазначені якості уваги є професійно важливими, їх необхідно формувати в процесі виробничого навчання і враховувати при професійному відборі та розміщенні кадрів на виробництві.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Властивості уваги» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»