Перелічені вище показники пам’яті під впливом трудових навантажень на працівника зазнають закономірних динамічних змін протягом робочого дня. Тому вивчення їх має практичне значення для оцінки динаміки працездатності і діагно-стики втоми працівників. Індивідуальні особливості пам’яті є важливими властивостями особистості, які визначають професійну придатність людини до багатьох професій і спеціальностей. Найбільш поширеними і доступними у виробничих умовах є такі методики дослідження короткотривалої зорової і слухової пам’яті, як: «пам’ять на числа», «пам’ять на слова», «пам’ять на геометричні фігури», методика «оперативна слухова пам’ять», методика «інформаційний пошук» та ін. [19]. Суть методики «пам’ять на числа» полягає в тому, що пра-цівникам пропонують запам’ятати і відтворити протягом однієї хвилини в будь-якому порядку двоцифрові числа. Ряд з 10 дво-цифрових чисел зачитується або демонструється протягом 30 с. Як правило, використовуються числа від 21 до 98, за винятком таких, як 20, 30, 22, 33 і подібних до них. Приклад таблиць з рядами двозначних чисел: 91 42 89 65 83 34 51 23 84 71 28 57 93 68 87 46 39 52 37 74 92 73 81 43 32 62 53 27 85 94 54 58 72 61 35 82 47 21 97 34 За результатами дослідження підраховується кількість правильних відповідей по кожному ряду і обчислюється середній показник. Для слухового сприймання він міститься в межах 2—7, для зорового 3—9. Аналогічною є методика «пам’ять на слова». Замість дво-цифрових чисел використовуються ряди з 10 одно- і двоскладо-вими словами, не пов’язаними між собою логічним змістом (наприклад, вовк, круг, гвинт, палка). Методика «інформаційний пошук» дозволяє оцінити динамі-ку короткотривалої пам’яті працівника і здібності до пошукових дій в умовах дефіциту часу. За цією методикою працівник повинен у квадраті з 34 кліток, в яких написані у випадковому порядку дво-цифрові числа, протягом 30 с віднайти і обвести олівцем чотири числа, які були зачитані експериментатором. Аналогічне завдання з іншими числами виконується на другому квадраті. 52 48 61 14 82 97 12 37 71 28 86 48 63 96 57 49 69 26 87 28 53 76 59 96 27 19 41 74 37 79 31 82 79 32 19 63 39 74 86 38 94 81 72 47 59 68 24 12 92 35 46 84 58 21 13 34 23 76 61 89 55 64 97 39 27 49 48 98 72 56 89 62 13 92 67 21 84 18 87 32 71 24 78 54 41 94 31 42 42 17 38 26 51 29 91 58 17 56 91 16 67 43 36 23 93 69 52 78 14 34 62 16 93 51 47 83 29 73 81 68 46 98 73 56 83 36 43 54 Визначається кількість правильно віднайдених чисел у двох квадратах. Якість роботи оцінюється в балах від 1 до 10 (відпові-дно 0—8 правильних відповідей). Успішність запам’ятовування і відтворення знань, навичок, умінь працівника у трудовій діяльності залежить від усвідомлен-ня її мети, інтересу до роботи, емоційного ставлення, мотивації, фізичної працездатності.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Методи вивчення пам’яті» з дисципліни «Фізіологія і психологія праці»