Головна » Законодавчі акти, нормативні документи - Кодекс України про адміністративні правопорушення
У випадках, прямо передбачених законом, протоколи про адміністративні правопорушення можуть складати також посадові особи інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування і представники органів самоорганізації населення. (Із змінами і доповненнями, внесеними згідно з указами Президії Верховної Ради Української РСР від 29.05.85 р. N 316-XI, від 03.04.86 р. N 2010-XI, від 27.06.86 р. N 2444-XI, від 19.12.86 р. N 3282-XI, від 12.03.87 р. N 3690-XI, від 12.06.87 р. N 4134-XI, від 12.06.87 р. N 4135-XI, від 21.08.87 р. N 4452-XI, від 25.11.87 р. N 4982-XI, від 03.08.88 р. N 6347-XI, від 27.04.89 р. N 7445-XI, від 19.05.89 р. N 7542-XI, від 23.11.89 р. N 8411-XI, від 19.01.90 р. N 8710-XI, від 19.01.90 р. N 8711-XI, від 20.04.90 р. N 9082-XI, від 04.05.90 р. N 9166-XI, від 14.05.90 р. N 9280-XI, від 18.01.91 р. N 647-XII, від 28.01.91 р. N 661-XII, від 29.07.91 р. N 1369-XII, від 09.08.91 р. N 1413-XII, від 15.11.91 р. N 1818-XII; Законом Української РСР від 25.06.91 р. N 1255-XII; законами України від 15.05.92 р. N 2354-XII, від 07.07.92 р. N 2547-XII, від 16.10.92 р. N 2704-XII, від 15.12.92 р. N 2857-XII, від 03.02.93 р. N 2977-XII, від 04.02.93 р. N 2992-XII, від 03.03.93 р. N 3039-XII, від 22.04.93 р. N 3134-XII, від 04.05.93 р. N 3176-XII, від 30.06.93 р. N 3350-XII, від 11.11.93 р. N 3582-XII, від 15.12.93 р. N 3683-XII, від 23.12.93 р. N 3785-XII, від 23.12.94 р. N 3888-XII, від 28.01.94 р. N 3890-XII, від 25.02.94 р. N 4040-XII, від 25.02.94 р. N 4042-XII, від 25.02.94 р. N 4044-XII, від 29.07.94 р. N 155/94-ВР, від 22.09.94 р. N 179/94-ВР, від 14.10.94 р. N 209/94-ВР, від 15.11.94 р. N 244/94-ВР, від 19.01.95 р. N 8/95-ВР, від 15.02.95 р. N 64/95-ВР, від 28.02.95 р. N 75/95-ВР, від 01.03.95 р. N 79/95-ВР, від 05.04.95 р. N 123/95-ВР, від 11.07.95 р. N 296/95-ВР, від 06.03.96 р. N 81/96-ВР, від 12.07.96 р. N 323/96-ВР, від 01.10.96 р. N 386/96-ВР, від 13.11.96 р. N 489/96-ВР, від 14.11.96 р. N 497/96-ВР, від 23.01.97 р. N 23/97-ВР, від 04.06.97 р. N 308/97-ВР, від 19.11.97 р. N 651/97-ВР, від 21.11.97 р. N 666/97-ВР, від 24.03.98 р. N 210/98-ВР, від 23.12.98 р. N 352-XIV, від 18.02.99 р. N 444-XIV, від 24.03.99 р. N 557-XIV, від 02.07.99 р. N 812-XIV, від 16.07.99 р. N 998-XIV, від 21.09.99 р. N 1080-XIV, від 13.01.2000 р. N 1381-XIV, від 23.03.2000 р. N 1580-III, від 20.04.2000 р. N 1685-III, від 18.05.2000 р. N 1744-III, від 21.09.2000 р. N 1986-III, від 19.10.2000 р. N 2056-III, від 18.01.2001 р. N 2247-III, від 05.04.2001 р. N 2342-III, від 05.04.2001 р. N 2350-III, від 05.04.2001 р. N 2359-III, від 05.04.2001 р. N 2360-III, від 05.04.2001 р. N 2362-III, від 21.06.2001 р. N 2550-III, від 20.09.2001 р. N 2703-III, від 04.10.2001 р. N 2747-III, від 15.11.2001 р. N 2787-III) Стаття 256. Зміст протоколу про адміністративне правопорушення У протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім'я по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу порушника; місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення порушника; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі. Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка вчинила адміністративне правопорушення; при наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами. У разі відмовлення особи, яка вчинила правопорушення, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це. Особа, яка вчинила правопорушення, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви свого відмовлення від його підписання. При складенні протоколу порушникові роз'яснюються його права і обов'язки, передбачені статтею 268 цього Кодексу, про що робиться відмітка у протоколі. Стаття 257. Надіслання протоколу Протокол надсилається органові (посадовій особі), уповноваженому розглядати справу про адміністративне правопорушення. Стаття 258. Випадки, коли протокол про адміністративне правопорушення не складається Протокол не складається в разі вчинення адміністративних правопорушень, передбачених статтями 70, 73, 77, 153, якщо розмір штрафу не перевищує трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, статтею 107 (у випадках вчинення правопорушень, перелічених в частині третій статті 238), частиною третьою статті 109, статтями 110, 115, частинами першою, третьою і п'ятою статті 116, частиною третьою статті 1162, частинами першою і третьою статті 117 (при накладенні адміністративного стягнення у вигляді попередження на місці вчинення правопорушення), статтями 118, 119, частинами третьою, четвертою і п'ятою статті 1331, статтями 134, 135 цього Кодексу, якщо особа не оспорює допущене порушення і адміністративне стягнення, що на неї накладається. Протоколи не складаються і в інших випадках, коли відповідно до закону штраф накладається і стягується, а попередження оформлюється на місці вчинення правопорушення. Якщо порушник оспорює стягнення, що на нього накладається за вчинення правопорушення, передбаченого частиною першою цієї статті, то складається протокол про адміністративне правопорушення. (Із змінами, внесеними згідно з указами Президії Верховної Ради Української РСР від 03.04.86 р. N 2010-XI, від 19.12.86 р. N 3282-XI, від 19.05.89 р. N 7542-XI, від 29.07.91 р. N 1369-XII, від 15.11.91 р. N 1818-XII; законами України від 23.12.93 р. N 3785-XII, від 06.03.96 р. N 81/96-ВР, від 07.02.97 р. N 55/97-ВР, від 05.10.2000 р. N 2029-III, від 05.04.2001 р. N 2342-III, від 05.04.2001 р. N 2350-III) Стаття 259. Доставлення порушника З метою складення протоколу про адміністративне правопорушення в разі неможливості скласти його на місці вчинення правопорушення, якщо складення протоколу є обов'язковим, порушника може бути доставлено в міліцію чи в штаб громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону працівником міліції або народним дружинником. При вчиненні порушень правил користування засобами транспорту, правил щодо охорони порядку і безпеки руху, правил, спрямованих на забезпечення схоронності вантажів на транспорті, правил пожежної безпеки, санітарно-гігієнічних і санітарно-протиепідемічних правил на транспорті порушника може бути доставлено уповноваженою на те особою в міліцію, якщо у нього немає документів, що посвідчують особу, і немає свідків, які б могли повідомити необхідні дані про нього. При вчиненні лісопорушень, порушень правил полювання, правил рибальства і охорони рибних запасів та інших порушень законодавства про охорону і використання тваринного світу, якщо особу порушника не може бути встановлено на місці порушення, працівники державної лісової охорони, а в лісах колективних сільськогосподарських підприємств - працівники лісової охорони зазначених підприємств, уповноважені на те посадові особи органів, які здійснюють державний нагляд за додержанням правил полювання, органів рибоохорони, посадові особи інших органів, які здійснюють державний контроль за охороною і використанням тваринного світу, працівники служб охорони територій та об'єктів природно-заповідного фонду, а також працівники міліції можуть доставляти осіб, які вчинили ці правопорушення, у міліцію чи в приміщення виконавчого органу сільської, селищної ради. Доставлення порушника може провадитись також членами громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону, громадськими інспекторами охорони природи, громадськими мисливськими інспекторами, громадськими інспекторами органів рибоохорони та громадськими лісовими інспекторами. При вчиненні правопорушень, зв'язаних з посягненням на охоронювані об'єкти, інше майно, порушника може бути доставлено працівниками воєнізованої охорони у службове приміщення воєнізованої охорони або в міліцію для припинення правопорушень, встановлення особи порушника і складення протоколу про правопорушення. Доставлення порушника має бути проведено в можливо короткий строк. Перебування доставленої особи в штабі громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, приміщенні виконавчого органу сільської, селищної ради не може тривати більш як одну годину, якщо не встановлено інше. (Із змінами, внесеними згідно з Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 03.04.86 р. N 2010-XII; Законом України від 05.04.2001 р. N 2342-III) Глава 20 АДМІНІСТРАТИВНЕ ЗАТРИМАННЯ. ОСОБИСТИЙ ОГЛЯД. ОГЛЯД РЕЧЕЙ І ВИЛУЧЕННЯ РЕЧЕЙ ТА ДОКУМЕНТІВ Стаття 260. Заходи забезпечення провадження в справах про адміністративні правопорушення У випадках, прямо передбачених законами України, з метою припинення адміністративних правопорушень, коли вичерпано інші заходи впливу, встановлення особи, складення протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості складання його на місці вчинення правопорушення, якщо складення протоколу є обов'язковим, забезпечення своєчасного і правильного розгляду справ та виконання постанов по справах про адміністративні правопорушення допускаються адміністративне затримання особи, особистий огляд, огляд речей і вилучення речей та документів. Порядок адміністративного затримання, особистого огляду, огляду речей і вилучення речей та документів з метою, передбаченою цією статтею, визначається цим Кодексом та іншими законами України. (Із змінами, внесеними згідно із Законом України від 05.04.2001 р. N 2342-III) Стаття 261. Адміністративне затримання Про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються: дата і місце його складення; посада, прізвище, ім'я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу затриманого; час і мотиви затримання. Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим. У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це. Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються її родичі, а на її прохання також власник відповідного підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган. (Із змінами, внесеними згідно із Законом України від 05.04.2001 р. N 2342-III) Стаття 262. Органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання Адміністративне затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, може провадитися лише органами (посадовими особами), уповноваженими на те законами України. Адміністративне затримання провадиться: 1) органами внутрішніх справ - при вчиненні дрібного хуліганства, порушення порядку організації і проведення зборів, мітингів, вуличних походів і демонстрацій, при поширюванні неправдивих чуток, вчиненні злісної непокори законному розпорядженню чи вимозі працівника міліції, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, а також військовослужбовця чи образи їх, публічних закликів до невиконання вимог працівника міліції, при прояві неповаги до суду, порушення правил про валютні операції, правил обігу наркотичних засобів або психотропних речовин, незаконного продажу товарів або інших предметів, дрібної спекуляції, торгівлі з рук у невстановлених місцях, при розпиванні спиртних напоїв у громадських місцях чи появі у громадських місцях у п'яному вигляді, що ображає людську гідність і громадську мораль, у випадках, коли є підстави вважати, що особа займається проституцією, при порушенні правил дорожнього руху, правил полювання, рибальства і охорони рибних запасів та інших порушень законодавства про охорону і використання тваринного світу, а також в інших випадках, прямо передбачених законами України; 2) прикордонними військами - при порушенні прикордонного режиму або режиму в пунктах пропуску через державний кордон України; 3) старшою у місці розташування охоронюваного об'єкта посадовою особою воєнізованої охорони - при вчиненні правопорушень, зв'язаних з посяганням на охоронювані об'єкти, інше майно; 4) посадовими особами військової інспекції безпеки дорожнього руху - при порушенні водіями або іншими особами, які керують транспортними засобами Збройних Сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правил дорожнього руху. (Із змінами, внесеними згідно з указами Президії Верховної Ради Української РСР від 29.05.85 р. N 316-XI, від 03.04.86 р. N 2010-XI, від 12.06.87 р. N 4134-XI, від 03.08.88 р. N 6347-XI, від 27.04.89 р. N 7445-XI, від 07.03.90 р. N 8918-XI, від 20.04.90 р. N 9082-XI, від 04.05.90 р. N 9166-XI, від 18.01.91 р. N 647-XII; законами України від 15.02.95 р. N 64/95-ВР, від 24.03.99 р. N 557-XIV, від 02.07.99 р. N 812-XIV, від 05.04.2001 р. N 2342-III) Стаття 263. Строки адміністративного затримання Адміністративне затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, може тривати не більш як три години. У виняткових випадках у зв'язку з особливою потребою законами України може бути встановлено інші строки адміністративного затримання. Осіб, які порушили прикордонний режим або режим у пунктах пропуску через державний кордон України, може бути затримано на строк до трьох годин для складення протоколу, а в необхідних випадках для встановлення особи і з'ясування обставин правопорушення - до трьох діб з повідомлення про це письмово прокурора протягом двадцяти чотирьох годин з моменту затримання або на строк до десяти діб з санкції прокурора, якщо правопорушники не мають документів, що посвідчують їх особу. Осіб, які порушили правила обігу наркотичних засобів і психотропних речовин, може бути затримано на строк до трьох годин для складання протоколу, а в необхідних випадках для встановлення особи, проведення медичного огляду, з'ясування обставин придбання вилучених наркотичних засобів і психотропних речовин та їх дослідження - до трьох діб з повідомленням про це письмово прокурора протягом двадцяти чотирьох годин з моменту затримання або на строк до десяти діб з санкції прокурора, якщо правопорушники не мають документів, що посвідчують їх особу. Осіб, які вчинили дрібне хуліганство, злісну непокору законному розпорядженню або вимозі працівника міліції, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, а також військовослужбовця чи образу їх, публічні заклики до невиконання вимог працівника міліції, може бути затримано до розгляду справи суддею або начальником (заступником начальника) органу внутрішніх справ. До розгляду суддею справи може бути затримано також осіб, які порушили порядок організації і проведення зборів, мітингів, вуличних походів і демонстрацій або проявили неповагу до суду чи торгували з рук у невстановлених місцях. Строк адміністративного затримання обчислюється з моменту доставлення порушника для складання протоколу, а особи, яка була в стані сп'яніння, - з часу її витвереження. (Із змінами і доповненнями, внесеними згідно з указами Президії Верховної Ради Української РСР від 03.08.88 р. N 6347-XI, від 07.03.90 р. N 8918-XI, від 04.05.90 р. N 9166-XI, від 18.01.91 р. N 647-XII; законами України від 15.02.95 р. N 64/95-ВР, від 02.07.99 р. N 812-XIV, від 05.04.2001 р. N 2342-III) Стаття 264. Особистий огляд і огляд речей Особистий огляд може провадитись уповноваженими на те посадовими особами органів внутрішніх справ, воєнізованої охорони, цивільної авіації, митних установ і прикордонних військ, а у випадках, прямо передбачених законами України, також і інших органів. Особистий огляд може провадитись уповноваженою на те особою однієї статі з оглядуваним і в присутності двох понятих тієї ж статі. Огляд речей може провадитись уповноваженими на те посадовим особами органів внутрішніх справ, воєнізованої охорони, цивільної авіації, митних установ, прикордонних військ, природоохоронних органів, органів лісоохорони, органів рибоохорони, органів, що здійснюють державний нагляд за додержанням правил полювання, а у випадках, прямо передбачених законами України, також і інших органів. При вчиненні порушень законодавства про охорону і використання тваринного світу уповноважені на те посадові особи органів, які здійснюють державний нагляд за додержанням правил полювання, органів рибоохорони, а також працівники міліції можуть провадити в установленому порядку огляд транспортних засобів. Огляд речей, ручної кладі, багажу, знарядь полювання і лову риби, добутої продукції, транспортних засобів та інших предметів здійснюється, як правило, у присутності особи, у власності (володінні) якої вони є. У невідкладних випадках зазначені речі, предмети може бути піддано оглядові з участю двох понятих під час відсутності власника (володільця). Про особистий огляд, огляд речей складається протокол або про це робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення або в протоколі про адміністративне затримання. Особистий огляд, огляд речей у митних установах провадиться в порядку, встановленому Митним кодексом України. (Із змінами, внесеними згідно з Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 03.04.86 р. N 2010-XI; законами України від 04.05.93 р. N 3176-XII, від 05.04.2001 р. N 2342-III) Стаття 265. Вилучення речей і документів Речі і документи, що є знаряддям або безпосереднім об'єктом правопорушення, виявлені під час затримання, особистого огляду або огляду речей, вилучаються посадовими особами органів, зазначених у статтях 2341, 2342, 2444, 262 і 264 цього Кодексу. Вилучені речі і документи зберігаються до розгляду справи про адміністративне правопорушення у місцях, що їх визначають органи (посадові особи), яким надано право провадити вилучення речей і документів, а після розгляду справи, залежно від результатів її розгляду, їх у встановленому порядку конфіскують, або повертають володільцеві, або знищують, а при оплатному вилученні речей - реалізують. Вилучені орден, медаль, нагрудний знак до почесного звання СРСР, почесного звання Української РСР, Почесної Грамоти і Грамоти Президії Верховної Ради Української РСР, почесного звання України, відзнаки Президента України, після розгляду справи підлягають поверненню їх законному володільцеві, а якщо він невідомий, надсилаються відповідно до Адміністрації Президента України. Вилучені самогон та інші міцні спиртні напої домашнього вироблення, апарати для їх вироблення після розгляду справи підлягають знищенню працівниками міліції. Про вилучення речей і документів складається протокол або робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення, про огляд речей або адміністративне затримання. При вчиненні порушень, передбачених статтями 174, 190 - 1954 цього Кодексу, працівник міліції має право вилучити вогнепальну, пневматичну зброю калібру понад 4,5 міліметра і швидкістю польоту кулі понад 100 метрів за секунду та холодну зброю, бойові припаси, електрошокові пристрої і спеціальні засоби. Працівник міліції має право провести особистий огляд і огляд речей порушника в порядку, встановленому статтею 264 цього Кодексу. До особи, яка вчинила правопорушення під час виконання службових обов'язків, вилучення зброї, особистий огляд і огляд речей застосовується лише у невідкладних випадках. (Із змінами і доповненнями, внесеними згідно з указами Президії Верховної Ради Української РСР від 03.04.86 р. N 2010-XI, від 12.06.87 р. N 4135-XI, від 19.05.89 р. N 7542-XI, від 29.07.91 р. N 1369-XII, від 15.11.91 р. N 1818-XII; законами України від 23.12.93 р. N 3785-XII, від 25.04.96 р. N 148/96-ВР, від 12.07.96 р. N 323/96-ВР, від 20.04.2000 р. N 1685-III, від 05.04.2001 р. N 2342-III, від 05.04.2001 р. N 2350-III)
|