Моторика - сфера рухових функцій організму й пов'язаних з ними фізіологічних і психологічних явищ. Розрізняють дрібну М. (рух руки й пальців) і велику М. (переміщення тіла, ходьба).
Н
Навичка - а) форма поводження, що формується прижизненно завдяки багаторазовим вправам; - б) дія, доведена до автоматизму шляхом багаторазових повторень.
Навчальна діяльність - у теорії розвиваючого навчання - один з видів діяльності школярів, спрямований на засвоєння за допомогою діалогів і дискусій теоретичних знань і пов'язаних з ними вмінь і навичок у таких сферах суспільної свідомості як наука, мистецтво, моральність, право й релігія.
В інших педагогічних системах У.буд. - особлива форма активності особистості, спрямована на засвоєння соціального досвіду пізнання й оволодіння культурними способами розумових і предметних дій.
Навчання - участь інших людей в організації процесу навчання. Навчання - зусилля самого учня, що засвоює той або інший матеріал.
Нарциссизм - у психоаналізі (на основі грецького міфу про Нарцис) - потяг до свого власного тіла. Н. первинний - лібідо дитини, звернене повністю на себе. Н. вторинний - відібрання лібідо від об'єкта й обіг його знову на самого себе, своє Я.
Наслідування - форма научения на основі спостереження. П. - відтворення в дії поводження моделі.
Нативізм - вчення про розвиток, обумовленому спадкоємними факторами.
Научение - у біхевіоризмі - вироблення зв'язку між стимулом і реакцією. Три форми Н.: класичне обумовлювання (И.П. Павлов), оперантное Н. (Б. Скиннер), Н. на основі наслідування (А. Бандура). Закони Н. - закон проб і помилок, закон готовності, закон вправи, закон ефекту - діють у поводженні як тварин, так і людини. Специфіка Н. у дитини відбита в теорії соціального Н. См. Біхевіоризм, Теорія соціального научения.
Невербальний - не опосередкований словом. Наприклад, невербальний тест - кубики Кооса, невербальний інтелект - доречевой, сенсомоторный.
Негативізм - (від лат. negatio - заперечення) одна з характерних рис критичного періоду; Н. - відмова виконувати пропоновані вимоги або здійснення протилежних дій.
Нейрон - (від грец. neuron - нерв) нервова клітка, що складається з тіла й відростків, що відходять від нього, - щодо коротких дендритів і довгого аксона.
Непроформированный тип розвитку - тип розвитку, при якому не відомі всі стадії, які організм або явище проходить у процесі свого становлення, і не відомий кінцевий результат, до якого розвиток приведе. Див. Розвиток.
Новотвори - досягнення в розвитку, що характеризуються особливим типом будови особистості й діяльності, а також відношенням дитини до самого себе й інших людей.
Номотетический і ідеографічний методи - (від грец. nomothetike - законодавче мистецтво; idios - особлив, своєрідний і grapho - пишу) способи подання й дослідження предметів, що відрізняються тим, що И.м виявляє в предметі його індивідуальність, а Н.м. - його включенность у закономірні зв'язки й залежності. И. м. є специфічним для наук про культуру. Він особливо важливий для характеристики унікальних подій, цільних культур, утворень, індивідуального розвитку й поводження людей.
О
Онтогенез - (від грец. ontos - суще й genesis - народження, походження) термін уведений німецьким біологом Э. Геккелем. У біології О. - індивідуальний розвиток організму від моменту його зачаття до смерті. У психології: а) період, що починається після народження й триває до кінця життя; б) період становлення й формування особистості, що включає тільки періоди дитячого і юнацького розвитку.
Оперантное обумовлювання - термін уведений Б. Скиннером. О.про. - форма научения, при якій спонтанне або ініційоване експериментатором рух тварини одержує підкріплення. Оперант є синонімом для терміна "підкріплення". О.про. лежить в основі програмованого навчання.
Операції - 1) термін Ж. Пиаже - дії, перенесені в розумовий план, скоординовані між собою в цілісну систему, що володіє властивістю оборотності; 2) термін А.Н. Леонтьева - одна зі складові діяльності, що співвідноситься з умовами досягнення мети.
П
Паралингвистический - немовні засоби, включені в мовне спілкування: фонационные (ступінь гучності, розподіл пауз і т.п.), кінетичні (особливості міміки й жестикуляції в процесі спілкування) і графічні.
Патогенез - (від грец. pathos - страждання, хвороба) механізми розвитку захворювань і патологічних процесів.
Перцепція - (від лат. perceptio - подання, сприйняття) процес безпосереднього відбиття об'єктивної дійсності органами почуттів.
Поняття - розвинена форма узагальнення. Емпіричне П. - фіксує щось однакове в кожному окремому предметі класу на основі порівняння. Теоретичне П. - будується на основі аналізу походження (генезису) явища або об'єкта.
Порівняльна психологія - галузь психології, що вивчає загальне й різне в походженні й розвитку психіки тварин і людини. Термін С.п. застосовується іноді як синонім зоопсихологии - науки про поводження тварин.
Постнатальное розвиток - період розвитку після народження.
Почуття дорослості - форма самосвідомості, центральний новотвір підліткового віку. Об'єктивна дорослість - готовність підлітка реалізувати права й обов'язки дорослої людини. Суб'єктивна дорослість - переживання себе дорослим. Види дорослості: інтелектуальна (самоосвіта), соціально-моральна (пред'явлення до себе норм, реалізованих у дорослому суспільстві), зовнішня дорослість (у зовнішньому вигляді, у характері розваг).
Предпубертатность - період, що передує половому дозріванню.
Провідна діяльність - діяльність, що визначає виникнення й формування основних психологічних новотворів на відповідній віковій стадії розвитку дитини. Усередині В.буд. відбувається підготовка, виникнення й диференціація інших видів діяльності.
Проекція - (від лат. projectio - кидання вперед) термін З. Фрейда - захисний механізм особистості, несвідоме приписування суб'єктом власних думок, переживань, витиснутих мотивів і чорт характеру іншим людям.
Психоаналіз - наука - глибинна психологія. Засновник - З. Фрейд.
П. - теорія особистості, що ставить у центр уваги несвідомі психічні процеси й сексуальні потяги.
П. - спосіб дослідження психічних процесів, недоступних іншим методам.
П. - метод лікування невротичних розладів, на основі психоаналітичного дослідження особистості.
Психологічна готовність до шкільного навчання - єдність психологічних характеристик суб'єкта, що забезпечує успішний початок навчання в школі. Два види П.г. ш. - спеціальна готовність (сенсомоторная, інтелектуальна) і загальна особистісна готовність (довільність, позитивне відношення до школи, сформованість спілкування з дорослим і однолітком).
Психологія - (від грец. psyche - душу й logos - навчання, наука) наука про закономірності розвитку й функціонування психіки як особливої форми життєдіяльності.
Психомоторний розвиток - процес, що характеризується єдністю сприйняття й рухи (наприклад, становлення структури сенсомоторного інтелекту в дитини у віці від народження до 2-х років).
Психосексуальный мораторій - (від позднелат. moratorius - що сповільнює, що отсрочивает) термін З. Фрейда - період (латентний) відстрочки, "дремотности" сексуальних бажань.
Психосоциальный мораторій - (від позднелат. moratorius - що сповільнює, що отсрочивает) термін Э. Эриксона - період часу від початку пошуку своєї ідентичності до її остаточного знаходження. У сучасному суспільстві - студентський вік.
Пубертат - полове дозрівання.
Пубертатний період - (від лат. pubertas - змужнілість, полова зрілість) вік з 12 до 16 років у дівчинок і з 13 до 17-18 років у хлопчиків; відповідає періоду полового дозрівання.
Р
Релятивізм - (від лат. relativus - відносний) у теорії Ж. Пиаже - усвідомлення підстав висловлень і припущень, критерій наукового пізнання.
Рефлекс Робинзона - безумовний хватальний рефлекс. Зникає звичайно після 5-го місяця життя.
Рефлексія - (від пізньолат. reflexio - звернений назад) у теорії Ж. Пиаже - усвідомлення дитиною власних дій. Р. першого порядку - орієнтування дитини на результат власних дій. Р. - орієнтування дитини на спосіб досягнення результату;
у теорії розвиваючого навчання Эльконина - Давидова Р. - істотний показник розумового розвитку, компонент теоретичного мислення.
Реципрокность - (від лат. reciprocus - що вертається, взаємний) у теорії Ж. Пиаже - взаємність думки, уміння дитини співвідносити свою точку зору з точкою зору іншого. Р. - умова подолання інтелектуального егоцентризму.
Ригідність - (від лат. rigidus - твердий, твердий) недостатні рухливість, переключаемость мотиваційних установок, дій, розумових процесів стосовно мінливих вимог середовища.
Ритуал - (від лат. ritualis - обрядовий) в этологии, термін К. Лоренца - церемоніальні дії в стадних тварин;
у психології, термін Э. Эриксона - повторювані дії, що мають значення для всіх учасників взаємодії, що розвиваються по стадіях життєвого циклу, що зберігають новизну при багаторазових повтореннях. Протилежність - ритуализм (повторювана дія, позбавлена духовного змісту).
Ріст - процес кількісної зміни явищ або об'єктів, що не приводить до виникнення нової якості.
Розвиток - спрямована, закономірна зміна явища або процесу, що веде до появи нової якості.
Рудиментарні органи - (від лат. rudimentum - зачаток, першооснова) залишкові органи, що втратили в процесі еволюції своє основне значення.
С
Самовизначення - розуміння самого себе, своїх можливостей і прагнень, розуміння свого місця в людському суспільстві й своєму призначенні в житті. Професійне С. - вибір професії; особистісне С. - формування поглядів на життя, світогляду.
Самосвідомість - усвідомлення людиною себе як індивідуальності, у тому числі свого положення у світі й своїх відносинах до різноманітних явищ і об'єктів.
Світогляд - подання про світ, система поглядів на відношення людини до навколишньої дійсності й до себе, а також обумовлені цими поглядами переконання, ідеали, принципи пізнання й діяльності. Моральне М. - система моральних переконань, що визначають спонукання особистості.
Секреція - (від лат. secretio - відділення) утворення й виділення залізистими клітками особливих продуктів - секретів, необхідних для життєдіяльності організму.
Сензитивный період - (від лат. sensus - почуття, відчуття) період особливої чутливості суб'єкта до певних впливів навколишньої дійсності.
Сенсорна депривация - (від лат. sensus - почуття, відчуття й deprivatio - позбавлення) тривале, більш-менш повне позбавлення людини сенсорних вражень.
Сенсорний - (від лат. sensus - сприйняття, почуття, відчуття) чутливий, що почуває, стосовний до відчуттів.
Сентенція - (лат. sententia - думка, виречення, вирок) виречення повчального характеру.
Синкретизм - (від грец. syn - з, разом і cresco - росту, збільшуюся) особливість мислення й сприйняття дитини раннього й дошкільного віку, що проявляється в тенденції зв'язувати між собою різнорідні явища без достатньої внутрішньої підстави.
Словник активний - сукупність слів, якими користується дитина при побудові висловлень.
Словник пасивний - сукупність слів, які дитина розуміє, але не використовує в мові.
Социогенез - процес розвитку людського суспільства.
Соціалізація - (від лат. socialis - суспільний) поняття, що має різний зміст у різних наукових концепціях.
У психоаналізі С. - перехід від принципу задоволення до принципу реальності, формування захисних механізмів особистості, становлення эго-апарата особистості, формування інстанції понад-я, проходження законам, що існують у суспільстві.
У теорії Ж. Пиаже С. - подолання езопових установок, співвіднесення своєї точки зору з точкою зору інших.
У теорії соціального научения С. - перехід від гуманоидного (людиноподібного) існування до життя як повноцінний член суспільства.
Соціальна ситуація розвитку - термін Л.С. Виготського - структурний компонент психологічного віку. С.с.р. - специфічне для кожного віку відношення між дитиною й дорослим.
Соціальне научение - придбання нового досвіду завдяки життю в суспільстві. Див. Теорія соціального научения.
Соціальне середовище - навколишньої людини суспільні, матеріальні й духовні умови його існування й діяльності.
Середовище в широкому змісті (макросередовище) охоплює суспільні інститути, суспільну свідомість і культуру. Соціальне середовище у вузькому змісті (мікросередовище) включає безпосереднє оточення людини - родину, трудову, навчальну й іншу групи.
Спостереження - стратегія дослідження, спрямована на цілеспрямоване й систематичне сприйняття й фіксацію фактів у розвитку психічних процесів і в поводженні. Див. Факти.
Стратегія формування - у теорії Л.С. Виготського - розробка експериментальних умов, що сприяють створенню самого процесу виникнення вищих психічних функцій. Див. Експериментально-генетичний метод;
у теорії П.Я. Гальперина - побудова психічного процесу із заздалегідь заданими властивостями, відповідно до принципів теорії поетапного формування розумових дій.
Сублімація - (від лат. sublimo - підношу) термін З. Фрейда - захисний механізм особистості, потяг, що у тім або іншому ступені переключено на несексуальну мету й спрямовано на соціально значимі об'єкти.
Т
Тактильний - шкірна чутливість, пов'язана з механічними подразниками (дотик, тиск, частково вібрація), сенсорна основа дотику.
Теорія конвергенції - теорія В. Штерна, що пояснює психічний розвиток як процес, що залежить від взаимодополнения двох факторів - спадковості й середовища.
Теорія рекапітуляції - теорія розвитку, в основі якої лежить Біогенетичний закон. Див. Біогенетичний закон.
Теорія соціального научения - напрямок американської психології розвитку, що вивчає зміст, причини й механізми процесу соціалізації дитини. Т.с.н. виникла на основі синтезу біхевіоризму й психоаналізу. Основні лінії дослідження: соціальне научение в процесі виховання дитини ( детско-батьківські відносини); кросскультурный аналіз (виховання й розвиток дитини в різних культурах); розвиток особистості.
Теорія трьох щаблів розвитку - теорія К. Бюлера, відповідно до якої розвиток психіки у філогенезі й онтогенезі проходить три щаблі: інстинкт, дресура, інтелект. Інстинкт - всі форми поводження врождены, не вимагають научения, однакові у всіх представників виду й забезпечують вузький ступінь адаптації. Дресура (навичку) - вимагають вправи; адаптація в межах досвіду, вузька область переносу. Інтелект - доступний тільки на певній стадії розвитку ЦНС, здійснюється за принципом інсайту, забезпечує необмежені можливості адаптації. Механізм переходу з одного щабля на іншу: дозрівання ЦНС і перехід задоволення з кінця дії на початок. К. Бюлер сформулював закон функціонального задоволення: будь-який живий організм зазнає насолоди від більше зробленого функціонування.
Тинейджер - (англ. teenager від teen - суфікс числівників від 13 до 19 і age - вік) підліток - юнак або дівчина - у перехідному віці (від 13 до 19 років).
Тифлосурдопедагогика - (від грец. typhlos - сліпий, лат. surdus - глухий) наука про навчання слепоглухих дітей. Психічний розвиток слепоглухих дітей опирається на сохранные інтелектуальні й сенсорні можливості і їхнє вдосконалювання.
Транзитивність - (перехідність) у теорії Ж. Пиаже, - характеристика логічного міркування: якщо А = В , а В = З, те А = С.
У
Умовний рефлекс - поняття, уведене И.П. Павловым. У.р. - динамічний зв'язок між умовним подразником і реакцією тварини, спочатку заснованої на безумовному подразнику.
Ф
Факти - (від лат. factum - зроблене, що свершились) істина, подія, результат знання, вірогідність яких доведена.
Фемінізація - (від лат. femina - жінка) прояв жіночих рис у представників обох підлог.
Феномен - (від грец. phainomenon - що є) явище, дане нам у досвіді; у дитячої психології - безсумнівна факт в області дитячого розвитку, що носить ім'я вченого, що його відкрив. Наприклад, "Феномени Пиаже".
Філогенез - (від грец. phylon - рід, плем'я) процес історичного розвитку миру живих організмів як у цілому, так і окремих груп - видів, пологів, сімейств, загонів (порядків), класів, типів (відділів), царств.
Фонематичний слух - здатність людини до аналізу й синтезу мовних звуків. Ф. с. - слуховое сприйняття фонем даної мови.
Фрустрація - (від лат. frustratio - обман, марне очікування) психічний стан, що виникає внаслідок реальної або уявлюваної неможливості досягнення мети. Стан Ф. супроводжується різними негативними переживаннями: розчаруванням, роздратуванням, тривогою, розпачем і ін.