Діяльність декотрих сект, що мають ознаки тоталітарних, є дотичною до проблеми оборони та безпеки держави. Цей факт підтверджує Документ Європейського парламенту № 1-4/84 від 2.04.1984 року, відомий під назвою Рапорт Коттрелла (Cottrell)257, відслідковуючи зв’язки Церкви об’єднання з корейськими спецслуж- бами та нелегальною торгівлею зброєю. Доказом цього є також діяльність згадуваної Церкви сайєнтології. У секті створили пара- мілітарну морську організацію. Вона поділена на ієрархічну структуру офіцерів, підофіцерів та солдатів, завданням яких є боротьба за релігійну свободу для всіх членів258. Конфлікт релігійної групи із суспільством загострюється за наявності у релігійній доктрині тоталітарної секти, а точніше, деструктивної секти, апокаліптичних очікувань кінця світу. Це часом призводить до того, що члени такої секти вчиняють проти- правні дії, які виправдовують релігійними мотивами і підтверд- жують загрозу з боку тоталітарних сект для оборони і безпеки держави. Найяскравішим прикладом були події 20–22 березня 1995 р. в Японії, де внаслідок газової атаки членів секти Найвища правда – Аум (Аум Синрикьо) у токійському метро загинуло 13 осіб, а понад 5000 були отруєні259.
257 Raport Kottrella. – Доступний з: <http://sekty.sluzew.dominikanie.pl/pr/ cottrell.html>. 258 Vernette J. Sekty. – Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, 1998. – S. 122. 259 Яцько А. Тероризм як форма політичної боротьби // Політика і час. – 2002. – № 2. – C. 39–40. 111
У вже згадуваному Рапорті Коттрелла стверджується, що про- блема сект має міжнародний вимір. Їхня діяльність є контраверсійною. Особливо це стосується податкових зловживань та інших махінацій. Крім того, на суспільному рівні йдеться про відчай, який панує в родинах, а також порушення, які виникають у психіці членів. Автори рапорту вимагали запровадити міжнародний обмін інформацією, яка стосується функціонування нових релігійних організацій, зокрема: – проблем, пов’язаних із способами пошуку новими релігій- ними течіями доходів і ухиляння від сплати податків; – дотримання новими релігійними течіями законів в різних державах членів ЄС; – пошуку громадян, що зникли безвісті, і можливості спів- праці з цієї проблеми з третіми державами; – створення організацій, які надаватимуть юридичну допомогу особам, що залишають нові релігійні течії, а також допомогти їм знову влитися в суспільне і професійне життя; – юридичних прогалин, що виникають через розбіжності у законодавстві окремих держав-членів ЄС; – надання відомостей про фальшиві назви і організації- привиди, а також про їхню діяльність у державах-членах ЄС260. Рапорт Коттрелла вимагав запровадження єдиних критеріїв щодо судових дій стосовно НРР, заходів, яких вживають поліційні служби і суди проти цих рухів у разі порушення ними закону, обміну думками на тему НРР. Основою для написання рапорту слугували дискусії, які точилися навколо діяльності Церкви об’єднання корейця Сун Мйунг Муна (Sun Myung Moon). Документ містить посилання на рапорт Трасера (Traser), представника Конгресу США, який підтверджує зв’язки руху муністів з корейськими спецслужбами та нелегальною торгівлею зброєю. У документі Європейського парламенту встанов- лено факт обвинувачення Муна за тяжкі податкові злочини, а також доведені в судах Великобританії факти розбивання родин. Крім Церкви об’єднання Муна, документ Коттрелла виокремлює ще декілька сект: Рух Дітей Божих (рух займався організованою прости- туцією малолітніх); Церква сайєнтології (звинувачувалась за відми- вання великих грошових сум) і Міжнародне товариство свідомості
Крішни (обвинувачувалось за піддавання своїх членів техніці розу- мової залежності). У 90-х роках підтверджено небезпечність тоталітарних сект. У Резолюції Європейського парламенту від 28 лютого 1996 р. з питань культових течій в Європі висвітлено негативні наслідки функціо- нування тоталітарних сект у суспільстві Західної Європи, серед яких групові вбивства, знущання над членами нових культових груп, сексуальне використання, безпідставне ув’язнення, рабство, спону- кання до агресивних дій, пропагування расистської ідеології, податкові махінації, нелегальні грошові операції, торгівля зброєю і наркотиками, порушення права на працю, використання нелегальної медичної практики. Резолюція, як і Рапорт Коттрелла, закликає держави ЄС до вживання заходів, що мають на меті координацію дій, спрямованих проти сект. Крім пропозицій, викладених у Рапорті Коттрелла, таких, як гарантування ефективної діяльності судової влади і міжнародного обміну інформації щодо сект, у резолюції наголошено на потребі відмови від надання автоматичних дозволів на ведення релігійної діяльності в окремих державах-членах і необхідність оновлення законів, що регулюють релігійне життя. Важливим елементом документа є постулат контролю над фінансовими субвенціями, що спрямовуються на економічну діяльність. Ухвалена Радою Європи рекомендація “Нелегальна діяльність сект” від 24 червня 1999 р. закликала уряди країн-членів ЄС до створення і підтримки незалежних державних чи регіональних центрів інформації про НРР; а також до застосування процедур кримінального і цивільного права проти нелегальної діяльності цих рухів261.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Регулювання діяльності небезпечних сект в Європі» з дисципліни «Теорія і практика сучасної європейської політики безпеки: приклад Польщі»