Особливості Шостої рамкової програми ЄС у сфері наукових досліджень і технологічного розвитку
Шоста рамкова програма ЄС у сфері наукових досліджень і технологічного розвитку, з одного боку, запроваджує радикальні зміни в підходах до фінансування досліджень, з іншого, - є продовженням попередніх рамкових програм. її метою є розвиток справді європейської науки, забезпеченої найкращими талантами і know-how, а також підтримка науково-технічних праць найвищої якості, які проводяться у рамках міжнародних наддержавних проектів, із використанням мобільності науковців у межах ЄС. Шоста рамкова програма передбачає освоєння 17,5 млрд. евро, але її мета значно перевищує звичне фінансування дослідницьких проектів. Програма покликана забезпечити засади амбітної панєвропейської підтримки дій у сфері досліджень і технологічного розвитку. Вона була сконструйована як п'ятирічна стратегія розвитку на 2002-2006 роки. Важливою складовою програми є стимулювання наддержавної співпраці між промисловістю і вищими навчальними закладами, а також створення досконалої мережі дослідницьких центрів та установ. Шоста дослідницька програма допоможе також забезпечити кращу охорону інтелектуальної власності. Крім того, на її виконання будуть широко залучатися кошти із інших фондів та інші засоби. Після спільної сільськогосподарської політики і структурних фондів, Шоста рамкова програма у сфері наукових досліджень та технологічного розвитку є третьою найбільшою бюджетною лінією у видатках ЄС. її частка в бюджеті ЄС у 2001 році становила 3,9%, а в сумарних немілітарних Європейських видатках у 2001 році - 5,4%. Шоста рамкова програма стане важливим чинником у досягненні задекларованої мети окресленої на саміті Європейської Ради у Лісабоні, згідно із якою до 2010 року об'єднана Європа повинна володіти найбільш конкурентноздатною економікою у світі, що спирається на наукові дослідження. Програма у значній мірі спричиниться до створення європейського дослідницького простору (ERA), справжнього європейського внутрішнього ринку у сфері наукових досліджень і технологічного розвитку, який краще зінтегрує загальноєвропейські дослідницькі зусилля. 253 До пріоритетів Шостої рамкової програми належать природничі науки - геноміка і медичні біотехнології, інформаційні технології, наука про матеріали, нові виробничі процеси і пристрої; космічний простір; якість і безпека продуктів; зрівноважений розвиток; глобальні зміни і екосистеми; громадянське суспільство, функціонування влади, підтримка малих і середніх підприємств. Шоста рамкова програма займається також проблемою інноваційної діяльності, розбудовою дослідницької інфраструктури. З метою забезпечення міжнародної участі у Шостій рамковій програмі можуть брати участь усі країни, що підписали договір із ЄС, а також країни, що мають статус асоційованого члена і кандидата. Треті країни можуть брати участь у цій програмі на підставі договорів про співпрацю, на засаді індивідуальних випадків, що розглядаються індивідуально. Європа має сформовані традиції у сфері наукових досліджень. Однак наукові центри та інститути розпорошені по державах-членах і через брак відповідних мереж співпраці рідко об'єднують свої сили. Одним із своїх завдань Шоста рамкова програма ставить створення нової структури, яка має назву Європейський дослідницький простір (ERA), з метою використання усіх можливих форм підтримки ЄС на користь кращої координації дій, а також гармонізації політики у сфері наукових досліджень та застосування інновацій як на рівні ЄС, так і на загальноєвропейському. Створення ERA спиралось на ідею, згідно якої розв'язання майбутніх проблем і викликів буде можливим тільки тоді, коли європейський науковий потенціал і пов'язані з ним дії будуть сильніше зінтегровані. Цей крок повинен стати новим етапом у дослідницькій політиці, яка стане підставою для опрацювання справді спільної стратегії і буде спрямована на об'єднання усіх існуючих матеріальних засобів, координації окремих державних дослідницьких програм з метою перетворення об'єднаної Європи у найбільшу наукову потугу. Програма передбачає діяльність по підготовці кадрів. Збільшені витрати на навчання та наукові нагороди з метою заохочення молоді до вибору і продовження кар'єри у сфері науки і техніки. Поміж цього типу ініціатив належить згадати стипендію Марі Кюрі, нагороду Архімеда, конкурс молодих науковців ЄС, а також численні дії під загальною назвою «Розвиток людського дослідницького потенціалу». 254 Необхідно все ж розуміти, що політика у сфері досліджень і технологічного розвитку повинна підтримуватись політичною ініціативою в інших напрямах і особливо конкурентною, промисловою, соціальною політикою і політикою зайнятості. На жаль, при об'єднанні заходів різних сфер виникають політичні тертя. Ключовою проблемою є те, що дослідницькі та технологічні ініціативи, часто як заходи управлінської промислової політики, не вписуються у принципи конкуренції. Необхідні заходи модернізації європейської економіки гальмуються про- і антисубсидійними аргументами, а весь сенс відкритості і динамізму втрачається в дебатах прихильників вільного ринку із прихильниками державного адміністрування в економіці. Це засвідчує, що зміцнення технологічних позицій Європи повинно об'єднувати форми політичних дій та інструментів, узгоджених належним чином.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Особливості Шостої рамкової програми ЄС у сфері наукових досліджень і технологічного розвитку» з дисципліни «Європейський Союз: політика, економіка, право»