Попри існуючі труднощі, 11 грудня 1991 р. голови держав і урядів країн-членів Європейських співтовариств виробили в Маастрихті проект Договору про Європейський Союз. В ньому було передбачено також утворення економічного і валютного союзу та союзу політичного. В першій версії проекту Договору підготовленого на конференції в Маастрихті було сказано, що він буде новим етапом, який приведе до утворення Союзу у формі федерації. Однак через незгоду Великобританії в його кінцевій версії слова «форма федерації» було змінено словами, що цей Договір є новим етапом в процесі утворення «тісного союзу». Після підписання 1992 р. Маастрихтського договору сталися якісно нові зміни в розвитку ЄПС. На основі постанов цього договору було здійснено перетворення Європейського політичного співробітництва в систему Спільної зовнішньої політики та політики безпеки держав Європейських співтовариств. Договір про Європейський Союз, в якому передбачено утворення Спільної зовнішньої політики та політики безпеки, яка (окрім зовнішньої політики) охоплює також питання стосовно безпеки Європей- 83 ського Союзу, є першим кроком в напрямку уніфікації військової та оборонної сфери Європейського Союзу. Головна роль в реалізації цієї політики належить існуючій з 1954 р. організації військового характеру - Західноєвропейському Союзу, який став оборонним компонентом Європейського Союзу. Це створило передумови для нових стосунків Європейського союзу і НАТО. Амстердамський договір - це третя велика група реформ (після ЄЄА та Маастрихтського Договору), які модифікують установчі договори Європейських співтовариств. Згідно зі ст. В п. 1 Договору про ЄЄ, предметом перегляду повинен був стати контроль запроваджених Маастрихтським Договором політик і форм співпраці з метою «забезпечити цілісність механізмів і органів Співтовариств». Питання дієвої здатності інституцій стало основним завданням міжнародної конференції з огляду на майбутнє розширення Союзу. Окрім того, реформа Договору повинна була також підготувати Європейський Союз до викликів глобального характеру, а також до об'єднання політики правосуддя та внутрішньої політики для забезпечення внутрішньої безпеки, збільшення прозорості та наближення Союзу до громадян, здійснення кроків у напрямі поглиблення інтеграції. Значні зміни Амстердамський договір запровадив у кількох галузях, поміж іншими у Спільній зовнішній політиці та політиці безпеки (СЗППБ). Амстердамським договором не вдалося ліквідувати основного недоліку СЗППБ: стратегічні рішення і надалі повинні прийматися одноголосно, однак спираючись на засаду більшості щодо основних засобів реалізації окремі держави-члени можуть забезпечувати власні національні інтереси. А це означає, що стосовно всієї сфери СЗППБ існує де-факто право вето. І через те Європа не в стані, незважаючи на її нове обличчя, проводити ефективну зовнішню політику. Амстердамський договір ще не є конституцією в національно державному сенсі. Інституційна структура, яка подається в договорі, відповідає федеральній формі устрою: з одного боку зміцнення органів ЄС, а з іншого - підкреслення ролі національної держави і засади субсидіарності. Загалом Амстердамський договір як продовження поетапного поглиблення відносин складений у традиціях ЄЄА та Маастрихтського договору.
Ви переглядаєте статтю (реферат): «Розвиток ЄПС після Маастрихтського договору» з дисципліни «Європейський Союз: політика, економіка, право»